Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:11
Wij krijgen binnenkort een nieuwe badkamer, met een dubbele regendouche. Geadviseerd werd om dan wel een cw5 ketel te (laten) installeren. Onze huidige ketel is 15/16 jaar oud en ik vind de druk al minder worden, dus wil hem best vervangen. We hebben momenteel een Intergas ketel (geen idee welk model).

Nu heb ik een offerte laten opmaken, vanuit onze energieleverancier. Zij komen met een cv ketel: Remeha Tzerra Ace Matic CW5 80/80, totaal Incl installatie bijna €2900.
Op zich hebben we dit bedrag begroot (Max €3000,-), maar online lees ik ook dat dit model een hele lange levertijd heeft qua warm water, richting de halve minuut.

Zie ik dat goed? Lijkt me een beetje erg onhandig als ik zolang in de keuken op warm water moet wachten.. bij de huidige ketel moet ik ook langer wachten, maar dat is omdat ik hem in de zuinige stand had gezet, vanwege de hoge gasprijs. Dan houdt hij geen warm water voorradig geloof ik? Voordat ik dat gedaan had hoefde ik nooit zo lang te wachten geloof ik, zeker geen halve minuut.

Ik heb een cv ketel nodig voor mijn dubbele regendouche. Verder in huis alleen op de beneden verdieping vloerverwarming, boven radiatoren. Als thermostaat gebruik ik momenteel een Nest.

Aangezien ik hier echt geen verstand van heb, wil ik hier controleren of ik een miskoop doe als ik voor bovenstaande ketel ga. Is die “wachttijd” echt zo lang?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
Er zijn idd berichten dat die ketel wacht met leveren van tapwater tot de kraan een tijdje loopt. Zal vast zuiniger zijn als je steeds kleine beetjes water tapt en de kraan dichtdrukt voordat het warm is, maar het komt nog bovenop de wachttijd die je normaal hebt.

Goed alternatief is de Intergas Xtreme36, die levert flink wat tapwater met hoog rendement en kan voor verwarmen verder terugmoduleren dan de Tzerra Ace.

Mocht je overigens een DWTW in je verbouwing kwijt kunnen zou ik dat altijd doen, dan kan je een stortdouche gewoon voeden met CW3, je vraag naar tapwater neemt dan flink af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
WTW zit al in mijn huis ingebouwd. Echter moet niet één regendouche gevoed worden, maar een dubbele douche. Vandaar het advies van de CW5.
Ik zal me eens inlezen op de Xtreme36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kan die DWTW de afvoer van een dubbele stortdouche wel verwerken?

Maargoed, tussen een Xtreme30 en 36 zit qua laagste vermogen en rendement weinig/geen verschil. Het formaat van de ketel is iets groter en de aanschaf wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan je niet beter een close-in boiler voor je keuken nemen, en de ketel alleen voor de douche gebruiken?

in de keuken heb je immers zelden enorme sloten warm water nodig.... en je krijgt nu dus dat je ketel meot stoken voor een beetje warm water, waarna een deel weer afkoelt in de leidingen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Zeker is dat een optie. Alleen bij de douche geldt hetzelfde, ik vind een halve minuut wachten op warm water best veel. Of valt dat wel mee? Is dat “normaal”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
halve minuut voor warm.. is dat dan dat het warm begint te worden of al dus danig warm dat je er mee kan douchen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:44:
halve minuut voor warm.. is dat dan dat het warm begint te worden of al dus danig warm dat je er mee kan douchen?
6 seconden voor de ketel begint met stoken, daarna mag je nog een halve minuut wachten. En met een stortdouche heb je dan al een emmer water door de goot gespoeld.

Voordeel is dat TS een DWTW heeft, dus zodra dat water ook maar een beetje warm wordt gaat het heel snel met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:17:
Zeker is dat een optie. Alleen bij de douche geldt hetzelfde, ik vind een halve minuut wachten op warm water best veel. Of valt dat wel mee? Is dat “normaal”?
Bouwbesluit laat nog langer toe bij nieuwe woningen… dus ja.

Wil je het sneller… dan moet je de afstand kleiner maken.

Maar tussen twee haakjes… wat is het debiet van de douches? Er zijn grenzen… ook bij 36kW… (dat is 4m3 per uur overigens…, maar dat heb je geaccepteerd toch?)

En de leiding is ook dik genoeg voor het debiet? Dikke leiding maakt de aanvoer trager.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Tja, das lastig, want antwoord op dit soort vragen weet ik echt niet. Daar heb ik echt de kennis niet voor 😅 weet niet eens wat je bedoeld met debiet, 36kW, 4m3 etc. 😄
Wat ik me vooral afvroeg is of het normaal is dat je dus langer moet wachten bij een cv ketel. In mijn herinnering was dat nooit zo, maar mogelijk heb ik dit verkeerd onthouden..

Zou die Remeha dan nog niet eens zo slecht zijn? En hoe lang het dan duurt in de praktijk weet ik natuurlijk niet, want ik heb hem nog niet 😅 enkel een offerte opgevraagd en zie dat deze ketel wel veel wordt aangeboden/gebruikt momenteel. Dat zal toch niet voor niks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:01
Kleine tip.
Vraag ook even een offerte bij warmtebeheer.
Die installeren ook.

Scheelt bij mij ca 800 euro t.o.v 2 lokale installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik sta hier ongeveer 2 min te wachten voor mn water in de douche iets van warmte begint te geven... nu is dat wel met een meter 16 aan leiding (koper 12mm) en de Nefit ketel in Eco..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Vandaag weer bij de badkamer winkel geweest. Bleek dat ik vooral naar de opbrengst van de ketel moet kijken voor de dubbele regendouche. Moest aan de 16 liter denken, per minuut.

Daarom heb ik nu deze op het oog: Remeha Calenta ACE 40L CW6 Combi Comfort met eTwist slimme thermostaat. Die zou 24 liter per minuut kunnen leveren, moet voldoende zijn. Staat ook dat hij snel warm water kan leveren dankzij een 40 liter boiler. Geen idee wat ze zelf precies “snel” vinden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Goofyduck384 volgens mij heb jezelf nog niet de gegevens op tafel om een weloverwogen beslissing te nemen.

24l/min moet dan wel door het leiding kunnen gaan.
Je douches moeten dat wel vragen.

Dus je moet wel gaan begrijpen tot zeker niveau waar het over gaat… stel de vragen…

Die calenta heeft voor CV bedrijf enorme nadelen ten opzichte van de extreme: het minimum vermogen is meer dan verdubbeld. En dat voor slechts 10% meer piek vermogen

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 16-03-2024 19:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
16 liter per minuut.. kan je dat ook afvoeren? Je zegt dat je een DWTW hebt, dan moet je naar een dubbelpijps DWTW om dat af te kunnen voeren.
DWTW haalt zo'n 60% van de warmte terug uit je afvalwater, dat hoeft je CV niet bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Nee dit zijn zeker geen zaken waar ik al over nagedacht heb nee. Ik ga/ging er vanuit dat als een badkamer zaak ons helpt bij de keuze voor een nieuwe badkamer, zij wel zullen nadenken of een normale badkamer deze hoeveelheden zou kunnen afvoeren.

Het huis komt uit 2009, hoe kan ik dan controleren of de afvoer dit aan kan? En inderdaad heb ik geloof ik een WTW ja. Na een jaar of twee gingen die dingen altijd kapot bij alle huizen in de buurt. Bij mij toen ook (lekkage). Dat is toch zo’n koperen buis? Die zit bij mij achter het inbouwtoilet beneden.

Maar als ik jullie nu moet geloven, moet ik die dus ook weer vervangen of verdubbelen? Want die kosten wil ik niet maken nee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Technea heeft een kant en klare oplossing:
https://www.technea.nl/pr...-21-twin-he/#omschrijving

Maar je kunt uiteraard ook zelf je DWTW verdubbelen.

Met een dubbele kan je 22 liter/min water doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Nu sprak ik vandaag een installateur. Hij gaf inderdaad ook aan dat we de leiding van de ketel naar de badkamer ook even moesten controleren of die wel de 16 l/minuut kan doorvoeren.

Maar hoe kom ik daar achter? Zijn daar standaard maten voor? Vanuit de ketel weet ik niet eens om welke leiding het gaat. Het is een vrij nieuw huis (2009), dus hoop ik dat het wel goed zit (gangbare maten).

Dit is de onderkant van de huidige ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PZl3DmFV_E2nkQ4nbGEFaRS8j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4uTThYjTAk8nJ9CEBMah9jZ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast gaf hij ook aan dat ik wel een CW6 ketel zou kunnen kiezen (geeft nog meer opbrengst per minuut), maar neemt die hoeveelheid na 10 minuten ook weer af tot CW5. Klopt dat een beetje? Op zich niet erg, aangezien volgens mij CW5 al voldoende is (voor de opbrengst van 16 L/minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:29
Tweede leiding van links denk ik. Zet de warme kraan open en je voelt het snel genoeg.

Maar je krijgt 2 regen douches toch? Dan heb je dus geen 16 liter maar 32 liter per minuut nodig.

Al meng je wel koud water bij dus niet alles hoeft uit de warme leiding te komen maar wel het grootste gedeelte

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Eén regendouche was 8 l/minuut. Dus 16 in totaal.
Bij 32 liter zou ik hier niet voor gegaan zijn denk ik 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:29
8 liter doet een vrij doorsnee douche. Maar als dat in de specs van je nieuwe regendouche staat dan zal het wel een technische oplossing zijn die wat lucht bijmengt in het water.

Is een warmtepomp boiler niet nog een idee? En dan een split variant die snel je vat weer warm heeft. Dan heb je aan water geen gebrek en met een boiler heb je geen flow beperking zoals cv ketels hebben.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Op de pagina zie ik dat een waterleiding van 15mm 25 l/minuut kan leveren (ongeveer)
https://elektrischeboiler...-maximaal-uit-een-boiler/

Dan is de benodigde 16 liter voor mij toch geen probleem lijkt me? (Mits de ketel het kan leveren uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Het is niet alleen de ketel die het moet kunnen leveren, de vraag is of het uberhaupt bij de ketel komt.
Bedenk je dat elk stukje leiding, elke bocht, elke appendage, eigenlijk alles weerstand is.
Weerstand = verlies.
De vraag is dus of er voldoende water overblijft.
Het zou zo maar kunnen dat je de koud water aanvoer van de watermeter naar de ketel in een grote diameter dan nu het geval is moet uitvoeren. (Nu zit er waarschijnlijk 15 mm koper, misschien moet ja naar een grotere inwendige diameter.)
En mogelijk ook nog de warmwaterleiding naar de douche toe verzwaren.
Een woning is normaal gesproken niet berekend op een dubbele regen douche.
Ik zou je willen adviseren om een echte installateur/adviseur bij je thuis uit te nodigen. (Zo'n een die zaken als leidingberekeningen enzo kan doen.)
Kost natuurlijk wel centen, maar voorkomt teleurstelling.
Ga niet af op de mening van de badkamer verkoper. Die wil je een badkamer verkopen, en heeft meestal onvoldoende kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:28
ronnie vd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:40:
Kleine tip.
Vraag ook even een offerte bij warmtebeheer.
Die installeren ook.

Scheelt bij mij ca 800 euro t.o.v 2 lokale installateurs.
En wat is jouw ervaring met hen? Ik kan niet veel recente ervaringen met hen vinden. En net zoals een hoop andere partijen werken ze ongetwijfeld met lokale zzp'ers. Dus lijkt het een gok te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je niet helpen in je keuze, wel raad ik je aan om geen Remeha te nemen en dit niet zozeer om de ketel maar meer om de App want die is na de laatste update een dik jaar geleden waardeloos en gebruiksonvriendelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:59:
Ik kan je niet helpen in je keuze, wel raad ik je aan om geen Remeha te nemen en dit niet zozeer om de ketel maar meer om de App want die is na de laatste update een dik jaar geleden waardeloos en gebruiksonvriendelijk geworden.
Nou is die app op te lossen met een andere thermostaat, maar Tzerra ketels hebben geen eigen display en zijn afhankelijk van een iSense of eTwist thermostaat voor status en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Nou is die app op te lossen met een andere thermostaat, maar Tzerra ketels hebben geen eigen display en zijn afhankelijk van een iSense of eTwist thermostaat voor status en instellingen.
Dat is alleen bij de oude Tzerra, de Ace en de Ace-Matic hebben een display.
De enige Tzerra die nu nog geleverd wordt is de Ace-Matic.
Overigens vind ik de kritiek op de I-Sense deels terecht, het werkt allemaal wel maar bijvoorbeeld de Bosch Easycontrol is veel makkelijker in gebruik.
Om een ketel uit te sluiten op een thermostaat is inderdaad makkelijk op te lossen, er zijn meerdere alternatieven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:52:

Ik heb een cv ketel nodig voor mijn dubbele regendouche. Verder in huis alleen op de beneden verdieping vloerverwarming, boven radiatoren. Als thermostaat gebruik ik momenteel een Nest.

Aangezien ik hier echt geen verstand van heb, wil ik hier controleren of ik een miskoop doe als ik voor bovenstaande ketel ga. Is die “wachttijd” echt zo lang?
open deurtje waarschijnlijk maar waarom neem je niet gewoon een warmtepomp(boiler)?
een warmtepompboiler is een goede 1e stap naar gasloos waar je al perfect op voorbereid bent door de vloerverwarming en je douche is meteen al een stuk goedkoper.
een warmtepompboiler kan makkelijk alle douches voeden die je maar hebt tegelijk, de enigste beperking is je leidingen dan en er is natuurlijk geen opstarttijd omdat je al 300 liter warm water klaar hebt staan.
kan je later eventueel als je budget weer aangevuld is een normale warmtepomp op de vloerverwarming aan laten sluiten en dan ben je klaar.
warmtpeompboiler kost rond de 2000 euro en er zit 800 subsidie op.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 23-03-2024 15:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:01
Sinds donderdag hangt hier een ace matic 28 cw4
Ik merk geen noemenswaardig verschil qua warm water met de oude avanta.

We hebben de isense thermostaat en dienwerkt zonder app dus daar kan ik niet over meepraten.

[ Voor 5% gewijzigd door ronnie vd op 23-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
flippy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:08:
open deurtje waarschijnlijk maar waarom neem je niet gewoon een warmtepomp(boiler)?
een warmtepompboiler is een goede 1e stap naar gasloos waar je al perfect op voorbereid bent door de vloerverwarming en je douche is meteen al een stuk goedkoper.
een warmtepompboiler kan makkelijk alle douches voeden die je maar hebt tegelijk, de enigste beperking is je leidingen dan en er is natuurlijk geen opstarttijd omdat je al 300 liter warm water klaar hebt staan.
kan je later eventueel als je budget weer aangevuld is een normale warmtepomp op de vloerverwarming aan laten sluiten en dan ben je klaar.
warmtpeompboiler kost rond de 2000 euro en er zit 800 subsidie op.
Open deurtje terug: omdat ik enkel gekeken heb naar de vervanging van m’n ketel omdat we een grotere vraag krijgen dan dat ding kon leveren. Ik heb niet echt ervaring in dit gebied, of verstand van dit soort zaken. Dus dacht gewoon “oude ketel eruit, nieuwe erin”.

Maar zo’n warmtepomp boiler is ook een idee ja. Maar dan moet ik wel de ruimte hebben. Daarnaast zal zo’n ding waarschijnlijk ook weer afvoer naar buiten nodig hebben (weer extra werk lijkt me)..
levert een normale energieleverancier ook warmtepompboilers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Goofyduck384 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Open deurtje terug: omdat ik enkel gekeken heb naar de vervanging van m’n ketel omdat we een grotere vraag krijgen dan dat ding kon leveren. Ik heb niet echt ervaring in dit gebied, of verstand van dit soort zaken. Dus dacht gewoon “oude ketel eruit, nieuwe erin”.

Maar zo’n warmtepomp boiler is ook een idee ja. Maar dan moet ik wel de ruimte hebben. Daarnaast zal zo’n ding waarschijnlijk ook weer afvoer naar buiten nodig hebben (weer extra werk lijkt me)..
levert een normale energieleverancier ook warmtepompboilers?
je moet niet een energieleverancier bellen maar je lokale loodgieter. die vraag je om een atlantic explorer V4 van 270L te installeren en klaar. daarmee kan je alle warme kranen tegelijk gebruiken en ben je alleen beperkt tot het volume wat je waterleiding kan leveren. dus een stuk betere beleving van warm water dan een CV in dat opzicht.

afvoer kan je later doen als je de ketel helemaal weghaalt, dan gaat hij voorlopig gewoon de lucht van je zolder gebruiken om op te warmen. als de CV weggaat kan je dat gat hergebruiken (er moet een andere parasol-pijp op het dak komen) en kan men meteen een 2e bijplaatsen. scheelt weer een stuk kosten.

om een kleine richtlijn te geven wat je zal besparen met een warmtpomp is dat je voor elke kuub gas ongeveer 1,5kWh nodig hebt in een warmtepomp met vloerverwarming. dus als je 1000 kuub verstookt per jaar zal je met een warmtepomp ~1500kWh verbruiken ipv gas. ik durf wel te wedden dat de warmtepomp wel een flink stuk goedkoper is. plus de 250~300 per jaar aan vastrecht wat je niet meer hoeft te betalen als je de kraan dichtdraait.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 23-03-2024 15:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1