Mag een webshop na levering van prijsfout, meer geld eisen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.580 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontjie
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03-2024
Mag bijvoorbeeld Amazon een naheffing opleggen op een artikel, wanneer deze met prijsfout is geleverd bij de koper? Het enige wat ik kan vinden in de algemene voorwaarden van Amazon is het volgende:
4 PRIJZEN
Alle prijzen zijn inclusief omzetbelasting.

Ondanks onze grootste inspanningen kan bij enkele producten in onze catalogus de verkeerde prijs staan. Wij controleren de prijzen wanneer wij uw bestelling verwerken en voordat wij factureren. Als bij een product de verkeerde prijs staat en de juiste prijs is hoger dan de prijs op de website, zullen wij vóór het verzenden van de goederen contact met u opnemen om te vragen of u het product tegen de correcte prijs wilt kopen of dat u de bestelling wilt annuleren. Indien de correcte prijs van een product lager is dan de door ons aangegeven prijs zullen wij de lagere prijs berekenen en het product aan u toezenden.
Er wordt dus niet gezegd wat de consequenties zullen zijn wanneer het artikel al geleverd is.

Persoonlijk vind ik in het algemeen, dat de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de verkopende partij ligt. Zij hebben namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid voor de juiste prijsvermelding, ook hebben ze de verantwoordelijkheid voor de controle op facturatie en de controle op verzending.
Ik zou mij dan ook kunnen voorstellen, dat een bedrijf verzekerd is voor dergelijke incidenten.
Ook als je namelijk met contant geld iets in een fysieke winkel koopt, kunnen ze in feite niet eens meer achterhalen wie de koper was. C.q. het is een bedrijfsrisico.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het minimaal onderdeel zou moeten zijn van de algemene voorwaarden van de webshop.

Echter lees ik her en der dat een bedrijf ook ná levering nog een naheffing kan opleggen bij de koper. In mijn optiek dus onterecht. Maar blijkbaar zijn er al eens gerechtelijke uitspraken hierover geweest in het nadeel van de koper?

Wat is jouw mening/opvatting hierover?

[ Voor 78% gewijzigd door ontjie op 15-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ga er altijd vanuit dat de webwinkel voor het leveren contact op moet nemen als de prijs niet klopt.
Als het product eenmaal in mijn bezit is (en natuurlijk ook al betaald) dan moeten ze niet meer aankomen met een prijsverhoging.

Geen idee of het wettelijk ook zo in elkaar steekt, dit is gewoon mijn eigen invulling :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:47
Hier zijn al verschillende topics over geweest. Vaak zelfs niet-hypothetische vragen maar echt concrete casussen. Er zijn zelfs al rechterlijke uitspraken over geweest. In de praktijk komt het er op neer: wist de koper dat er een prijsfout in het spel was of niet?

Een gloednieuwe TV die overal te koop staat voor 2000 euro kopen voor 50 euro, daar is overduidelijk iets misgegaan. Maar een verkoper die dezelfde televisie perongeluk tot 1800 euro afprijst, ipv. tot 1950, dat kan de consument niet weten. In dat geval heeft de verkoper pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Meningen lijken me wat onzinnig in deze discussie, ik zou het puur bij rechtspraak en jurisprudentie houden. Denk dan aan de zaak waarin iemand voor een paar euro drie Apple Imacs kocht: https://www.wvo-advocaten...maar-6-euro-of-toch-niet/

Kort samengevat is een iMac van 2000 euro kopen voor bijvoorbeeld 20 euro (1% van de gangbare prijs) natuurlijk totaal onrealistisch. Als de wil van de verkopende partij niet overeenstemt met het aanbod is er dus geen rechtshandeling tot stand gekomen en dat betekent dat er geen koopovereenkomst tot stand is gekomen.

Mocht dezelfde iMac nou voor €1200 worden verkocht en er staat groots 'SUPERAANBIEDING' bij, dan wordt het al een ander verhaal. Dan kan je als koper nog verdedigen dat het gewoon een zeer scherpe aanbieding betreft en kan een rechter in het voordeel van de koper beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:20
Bij een kennelijke vergissing is er geen sprake van een geldige koopovereenkomst. Wat er daarna volgt staat een beetje open, maar in de basis begin je eigenlijk weer van vooraf aan.

[ Voor 18% gewijzigd door eric.1 op 15-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58
@Arnoud Engelfriet heeft hier ooit een blog aan gewijd: https://blog.iusmentis.co...telling-alsnog-annuleren/

De winkel kan dus bij een kennelijke vergissing, tenzij deze wetgeving inmiddels aangepast is, ook na levering stellen dat er nooit een overkomst is geweest. Het product moet dan terug en de koper krijgt zijn geld terug.

Ik vermoed dat Winkel en koper in plaats van dit terugsturen en geld teruggeven ook best mogen onderhandelen over een bijbetaling vanuit de kant van de koper.

Komt men daar dan niet uit, heb je immers altijd nog de route product terug en geld terug.

Hier ook nog het topic van destijds: Bedrijf annuleert order ná levering

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 15-03-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontjie
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03-2024
stin00 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:14:
Meningen lijken me wat onzinnig in deze discussie, ik zou het puur bij rechtspraak en jurisprudentie houden. Denk dan aan de zaak waarin iemand voor een paar euro drie Apple Imacs kocht: https://www.wvo-advocaten...maar-6-euro-of-toch-niet/

Kort samengevat is een iMac van 2000 euro kopen voor bijvoorbeeld 20 euro (1% van de gangbare prijs) natuurlijk totaal onrealistisch. Als de wil van de verkopende partij niet overeenstemt met het aanbod is er dus geen rechtshandeling tot stand gekomen en dat betekent dat er geen koopovereenkomst tot stand is gekomen.

Mocht dezelfde iMac nou voor €1300 worden verkocht en er staat groots 'SUPERAANBIEDING' bij, dan wordt het al een ander verhaal. Dan kan je als koper nog verdedigen dat het gewoon een zeer scherpe aanbieding betreft en kan een rechter in het voordeel van de koper beslissen.
Natuurlijk begrijp ik dat het onrealistisch is. Maar of de klant iets had kunnen weten is wellicht niet eens relevant.
Als je naar het programma kunst & kitsch kijkt, zie je ook regelmatig mensen voorbij komen die iets op de rommelmarkt hebben gekocht voor een paar euro, wat uiteindelijk tienduizenden euro's waard blijkt te zijn.
Waarbij de koper waarschijnlijk ook handelde met voorkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

greatgonzo

schit-te-rend!

ontjie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Natuurlijk begrijp ik dat het onrealistisch is. Maar of de klant iets had kunnen weten is wellicht niet eens relevant.
Als je naar het programma kunst & kitsch kijkt, zie je ook regelmatig mensen voorbij komen die iets op de rommelmarkt hebben gekocht voor een paar euro, wat uiteindelijk tienduizenden euro's waard blijkt te zijn.
maar je gaat bij de rommelmarkt geen koopcontract aan.
Bij het bestellen op een webshop geef je bij bestellen waarschijnlijk goedkeuring aan hun leveringsvoorwaarden, en als daarin staat dat de leverancier een naheffing mag doen als gevolg van een irreële prijsfout, kun je niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54
[...]

De waarde van een nieuwe OLED tv is ook wel wat makkelijker vast te stellen als van een obscuur stukje antiek waarvan slechts een klein aantal mensen de echte waarde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 12:20
[...]

Maar dat is geen prijsfout. De verkoper op de rommelmarkt is akkoord met de verkoopprijs.

Bij een prijsfout had de verkoper niet de intentie het voor de getoonde prijs te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07
Opifex schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:13:
Hier zijn al verschillende topics over geweest. Vaak zelfs niet-hypothetische vragen maar echt concrete casussen. Er zijn zelfs al rechterlijke uitspraken over geweest. In de praktijk komt het er op neer: wist de koper dat er een prijsfout in het spel was of niet?

Een gloednieuwe TV die overal te koop staat voor 2000 euro kopen voor 50 euro, daar is overduidelijk iets misgegaan. Maar een verkoper die dezelfde televisie perongeluk tot 1800 euro afprijst, ipv. tot 1950, dat kan de consument niet weten. In dat geval heeft de verkoper pech.
Dit dus. 'Verantwoordelijkheid ligt bij de webshop' is een dooddoener als het om een zichtbare prijsfout gaat, je gaat dan misbruik maken van terwijl je eigenlijk al weet dat de korting niet klopt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic krijgt van mij een slotje. Er is voldoende hierover op GoT te vinden en een 'meningen' topic rondom een situatie als deze is niemand bij gebaat.

De staat waarin de huidige TS verkeerd zie ik ook weinig discussie waarde.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.