Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus1337
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-10 16:25
Mijn vraag
Wij willen met Power BI een dashboard creëren om informatie uit een ERP systeem te laten zien. Nu halen we dit uit de database van het ERP systeem en wordt dit weggeschreven in de database van PowerBI.

In Power BI desktop kan ik deze gegevens refreshen met de nieuwste informatie uit het ERP systeem en dan weer publiseren naar de webpagina.

Ik zoek eigenlijk een manier om deze webpagina (bijvoorbeeld elk uur) te laten refreshen met de nieuwste data uit het ERP systeem, zonder dat ik dit handmatig in PowerBI desktop hoef te doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Power BI Desktop
Power BI Report server (on-premise)
SQL Express (dit kan ook omgezet worden naar SQL Standard)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is een schedule mogelijkheid op de webpagina, maar weet niet zeker of dit ook de data uit het ERP systeem ververst. Hiervoor is sowieso een SQL standard nodig ipv Express, maar wil het eerst uitzoeken voor ik een licentie bijbestel.

Beste antwoord (via Bertus1337 op 09-04-2024 11:49)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt die refresh idd schedulen, dan wordt de hele boel vertverst.
Als je PowerBI report server hebt, beschik je niet over de mogelijkheid een incremental refresh te doen. Dat kun je met een (dure) analysis server oplossen, die kan dat wel voor tabular reports.
De PowerBI service kan het ook, maar dan staat je daata echt in de cloud en dat geeft weer hele andere vraagstukken, zoals security, compliancy en privacy. Je weet zelf denk ik het beste wat er in je ERP systeem zit en of je die data wel buiten je organisatie wilt hebben staan (dat is namelijk wat de PBI service doet met een import - die zet het in zijn eigen columnar backend. Retesnel (superset van Azure Analysis Service), maar wel cloud based.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-10 10:00

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik werk niet met Power BI, maar zowel BI als Excel werken met (Power) queries. Onder menuoptie Data (Queries & Connections) heb ik (ook) een knopje Properties en daar heb je een vinkje "Refresh every...."

Het zou me verbazen als dat ook niet zit in Power BI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
Bertus1337 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:02:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is een schedule mogelijkheid op de webpagina, maar weet niet zeker of dit ook de data uit het ERP systeem ververst. Hiervoor is sowieso een SQL standard nodig ipv Express, maar wil het eerst uitzoeken voor ik een licentie bijbestel.
Als je de schedule mogelijkheid al hebt gevonden, wat houdt je tegen om die gewoon eens te proberen?

tipje van de sluier: daarmee ververs je inderdaad de gegevens in het model vanuit de brondatabase ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt die refresh idd schedulen, dan wordt de hele boel vertverst.
Als je PowerBI report server hebt, beschik je niet over de mogelijkheid een incremental refresh te doen. Dat kun je met een (dure) analysis server oplossen, die kan dat wel voor tabular reports.
De PowerBI service kan het ook, maar dan staat je daata echt in de cloud en dat geeft weer hele andere vraagstukken, zoals security, compliancy en privacy. Je weet zelf denk ik het beste wat er in je ERP systeem zit en of je die data wel buiten je organisatie wilt hebben staan (dat is namelijk wat de PBI service doet met een import - die zet het in zijn eigen columnar backend. Retesnel (superset van Azure Analysis Service), maar wel cloud based.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus1337
dixet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Als je de schedule mogelijkheid al hebt gevonden, wat houdt je tegen om die gewoon eens te proberen?

tipje van de sluier: daarmee ververs je inderdaad de gegevens in het model vanuit de brondatabase ;)
We zitten de opties te overwegen voor we een licentie extra gaan kopen. :)
Echter nu is de PowerBI server losgekoppeld van de SQL server van ERP. Mogelijk dat PowerBI installeren op die SQL server een optie is? Hierdoor heb je automatisch de SQL server agent draaien die ik nu mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Bertus1337 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:06:
[...]

We zitten de opties te overwegen voor we een licentie extra gaan kopen. :)
Echter nu is de PowerBI server losgekoppeld van de SQL server van ERP. Mogelijk dat PowerBI installeren op die SQL server een optie is? Hierdoor heb je automatisch de SQL server agent draaien die ik nu mis.
De desktop app heb je niet nodig op die server. Belangrijk is dat van je gepubliceerde dashboard het data model bij de brondata kan om te verversen. Dat kan je eventueel regelen met de PowerBi gateway.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus1337
Thanks! Ondertussen een SQL licentie gekocht en deze draait nu volledig.
Updaten werkt zoals we hadden gehoopt, nu nog een scriptje maken voor de webpagina verversen en dan is alles rond.
Pagina: 1