Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Ik heb al alle apple forums afgezocht.
Ik ben naar de apple icare winkel geweest.

Ik ben op dit moment een beetje radeloos.

Het probleem:
Ik heb mijn mac book geupdate naar sonoma.
Daarna heb ik een reboot gedaan en heb ik een probleem bij de log in.
Ik kan mijn passwoord invoeren.
Mijn systeem logt in, maar de login wallpaper/screensaver blijft.
Dus ik heb geen desktop of beeld van in sonoma terwijl mijn laptop wel in sonoma zit.
Ik hoor gewoon mijn apps videos bv of muziek en zie op mijn touchbar google chrome.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik ben naar de apple service geweest. Deze heeft alle shortcut commands etc geprobeerd.
Deze heeft ook de hardware tests gedaan en het is geen hardware probleem.
De apple service winkel zegt dat het een corrupte software is en dat ik maar alles moet erasen en de macOS moest re-installen.

Ik heb ook een re-install geprobeerd on top of de huidige in recovery mode en dat lost het probleem ook niet op.
Ik heb ook geprobeerd te booten in safe mode en nog steeds hetzelfde probleem.

Waarom erase en een fresh install geen optie voor mij is, is dat er ongebackupte belangrijke files op deze mac staan. Ik weet dat het dom is om niet te backuppen maar heb in 12 jaar mac nooit een grote probleem gehad die ni op te lossen was.

Het voelt echt zo lullig aan omdat alles letterlijk werkt. Ik zit in sonoma maar de wallpaper screensaver is stuck en dus heb ik geen beeld.

Weet iemand heel toevallig iets dat ik kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dikke kans dat een (verouderd) programmaatje iets probeert te starten tijdens de bootsequence, en dat 'ie daarop blijft hangen. Beetje rare omschrijving dat je dan zegt 'de wallpaper screensaver is stuck' want wallpaper en screensaver zijn 2 verschillende dingen. Ook heb je het over de 'apple icare winkel' - wie? wat? AppleCare is uitgebreide garantie voor Apple producten, de Apple Store bestaat maar ook Apple Authorized Service Providers (AASP's)... waar ben je geweest?

De oplossing is voor zover ik weet óf terug naar een TimeMachine backup van vóór het moment dat het probleem begon, óf inderdaad een verse install. Je moet namelijk zorgen dat dat programmaatje niet begint met opstarten, en dat kun je pas veranderen op het moment dat MacOS volledig is opgestart.

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 15-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Ja inderdaad. Tis een wallpaper die beweegt vandaar mijn verwarring.
Ik ben dus een oen geweest en geen TimeMachine backup gemaakt.
Kan ik niet op een of andere manier een fresh install doen met behoudt van al mijn files?
Een nieuwe partitie ofzo creeeren ofzo en daar macOS op installeren en vanuit die partitie booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Heb je vanuit Recovery geen toegang tot Terminal? Dan zou je de bestanden moeten kunnen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

NotSoSteady schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:39:
Heb je vanuit Recovery geen toegang tot Terminal? Dan zou je de bestanden moeten kunnen bereiken.
Alleen als FileVault niet aan staat geloof ik. Maar het is het proberen waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Icephase schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Alleen als FileVault niet aan staat geloof ik. Maar het is het proberen waard natuurlijk.
Ah, dat klopt. Volgens mij staat FileVault standaard ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Ik kan terminal openen vanuit recovery.
Ik kan ook in share disk en disk Utility.

Is het een optie om een externe HDD in te pluggen dat ik dan files kan backuppen?
Of moet het echt met een mac en dan via share disk feature?

In disk utility zie ik al mijn files en folders maar die staan greyed out. Dus ik kan der niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door AudiRS3 op 15-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
De macOS Base system is niet encrypted.

Macintosh HD/DATA is wel encrypted.

Macintosh HD/DATA volume is de HD waar al mijn files op staan.
Daar is geen mogelijkheid om alleen die macOS base system te erasen en daar opnieuw macOS te installen zonder dat mijn Macinthos HD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_bkMbf5eoEnI6XvWBRj0W8cHeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WukwitQ9IEK146EB9Zm3Hoa1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zou ik de Data folder kunne restoren op een external hdd ? Zou dit de files dan backuppen?
Pagina: 1