Kozijnen/puien uit Polen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:58
Dag allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen met betrekking tot het bestellen van kozijnen/schuifpuien uit landen zoals Polen. Thuis wil ik een aluminium pui plaatsen en een monteur gevonden die het voor mij kan doen.

Specifiek zit ik te kijken naar het Reynaers Master Patio en Schuco ASE 80 HI systeem (allebei hefschuif).
Het valt mij op dat ik dit ook vrij makkelijk in Polen zou kunnen bestellen; offertekosten circa 30% - 50% van de prijs hier in Nederland.

Hebben de mensen hier ervaring mee?
Het blijkt dat de desbetreffende fabriek bijvoorbeeld ook gecertificeerd is door Reynaers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:41
Heb je het nu over de werkzaamheden uit te laten voeren door Polen of alleen het product uit Polen te halen en door een aannemer te laten plaatsen?

Reden dat het product in Polen goedkoper is puur vanwege de loonkosten. In Nederland zijn er genoeg fabrieken die kozijnen/puien maken, maar door de Nederlandse loonkosten een tikkeltje duurder zijn dan in andere landen.

Is je insteek om de werkzaamheden door Poolse arbeiders uit te laten voeren; dat kan. Er zijn twee zaken waar ik aan denk waar je goed over na moet denken

1. De taalbarrière. Met Engels kom je ver, maar als het om technisch Engels gaat en het afstemmen van afspraken dan kan het al snel lastiger worden.
Ook kan het Engels van de tegenpartij minder zijn, waardoor je miscommunicatie krijgt. Helaas meegekregen van een collega waar de aannemer Pools is en het wat strubbelingen heeft gegeven. (let wel; opgeleverde product was uiteindelijk prima, maar kostte veel tijd, naar elkaar wijzen en veel stress).

2. Laat je het uitvoeren door Polen, weet dan dat de bouwvoorschriften in Polen heel anders is dan in Nederland. Bv mindere kwaliteit isolatie / pur schuim (of het gebrek daarvan).

Ik wil daarmee niet zeggen dat Polen slechte bouwers zijn. Ze kunnen heel goed zijn binnen de kaders van hun bekende wet- en regelgeving.

Naast het bovenstaande zou ik niet weten om het niet te doen. 30 - 50% besparing is natuurlijk aanzienlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door CuBras op 15-03-2024 12:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel van de kozijnen in nederland (en duitsland) komen uit polen dus ja je kan ze daar ook zelf bestellen.
vroeger moest je een adresje weten tegenwoordig hebben een aantal fabriekjes gewoon zelf websites en regelen ze ook transport.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-03-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
CuBras schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:55:
2. De bouwvoorschriften in Polen is heel anders dan in Nederland. Bv mindere kwaliteit isolatie / pur schuim (of het gebrek daarvan).

Ik wil daarmee niet zeggen dat Polen slechte bouwers zijn. Ze kunnen heel goed zijn binnen de kaders van hun bekende wet- en regelgeving.
Sorry, maar hier ik geloof ik weinig van. Het klopt inderdaad dat onze bouwvoorschriften anders zijn dan die in polen. Maar dat zegt totaal niks over producten die in Polen worden gemaakt.
Als een bepaald merk (bijv Schuco) producten in Polen laat maken of daar verkoopt kunnen dit kwalitatief dezelfde kozijnen zijn die je in NL kan kopen.
Kortom, @Aphyrnae kan prima een kwalitatief goed kozijn in Polen vinden. Net zo goed als je goede spullen uit China kan halen.

@Aphyrnae Bedenk vooral dat zaken als garantie lastiger zal zijn en dat jij verantwoordelijk bent voor het opgeven van de juiste specificaties. Hier zit vooral de grootste besparing maar ook risico.
Laat je een kozijnenboer komen, dan meet hij het in, is verantwoordelijk van a tot z en je kunt na installatie bij hem aankloppen. Ook hier betaal je voor.
Gezien de besparing is dit risico op je nemen best een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als de Poolse fabrieken gebruik maken van moderne kozijnprofielen (zoals die van Reynaers), denk ik dat je kwalitatief eenzelfde pui kan verwachten als uit een fabriek van Nederland. Ik vermoed dat sommige kozijnenboeren hier de productie ook gewoon uitvoeren in het Oosten van Europa en zelf een dikke premium opstrijken.

Garantie is natuurlijk wel een dingetje, want de Poolse fabriek komt de kozijnen waarschijnlijk niet monteren. Normaal doet de leverancier van de kozijnen dat en is er 1 partij (uit Nederland) aansprakelijk voor garantie, wel zo makkelijk. Nu heb je een Poolse fabrikant en jijzelf of een aannemer hier die de plaatsing doet. Dat kan natuurlijk wel moeilijkheden opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:41
chrisborst schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Sorry, maar hier ik geloof ik weinig van. Het klopt inderdaad dat onze bouwvoorschriften anders zijn dan die in polen. Maar dat zegt totaal niks over producten die in Polen worden gemaakt.
Als een bepaald merk (bijv Schuco) producten in Polen laat maken of daar verkoopt kunnen dit kwalitatief dezelfde kozijnen zijn die je in NL kan kopen.
Kortom, @Aphyrnae kan prima een kwalitatief goed kozijn in Polen vinden. Net zo goed als je goede spullen uit China kan halen.

@Aphyrnae Bedenk vooral dat zaken als garantie lastiger zal zijn en dat jij verantwoordelijk bent voor het opgeven van de juiste specificaties. Hier zit vooral de grootste besparing maar ook risico.
Laat je een kozijnenboer komen, dan meet hij het in, is verantwoordelijk van a tot z en je kunt na installatie bij hem aankloppen. Ook hier betaal je voor.
Gezien de besparing is dit risico op je nemen best een optie.
Ik had dit beter moeten toelichten. Ik heb het niet over de kwaliteit van het geleverde kozijn, maar de gebruikte materialen om af te werken, wat losstaat van het geleverde kozijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Waar denk je dat de Nederlandse leverancier zijn kozijnen vandaan haalt? Uit Polen met een flinke winstmarge.
Zolang het de bekende profielen zijn zoals bijv schuco is er niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Grote kans dat de aannemer waar je ze anders zou bestellen ze ook uit Polen laat komen.

Zelf zou ik wel ietsjes meer betalen en ze door hen in laten meten en dan ook gelijk ter plekke uitvoering en sluitwerk bepalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:31
onze kozijnen zijn in augustus 2023 geplaatst door een Nederlands bedrijf. Op elk kozijn zit een qr-code als ik die scan kom ik op de Poolse leverancier fabrikant: https://ekookna.pl

Kozijnen zijn van super goede kwaliteit en pasvorm, de Nederlandse installateur heeft ze zeer netjes geplaatst en levert ook nette ondersteuning en bij kleine euvels direct een oplossing. Mijn ervaring: dit is goede kwaliteit uit Polen qua materiaal, neem een ervaren Nederlandse installateur als je zelf geen ervaring hebt met zelf plaatsen van kozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qY2XNozOtmXZ7BSuchG0_TKf2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKkEN0uTH6QR4iYCGRY84Cii.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHBHPN57uMZ8WOlTikUfzMBNnbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teZndwLBuyDDKTMSKfQWem0M.jpg?f=fotoalbum_tile

De grote schuifpui is zeer degelijk als ook de kiepkantelramen. Nu na een half jaar alles nog steeds perfect opend en sluitend.En wat @Groningerkoek zegt, laat alles door een professional inmeten.

[ Voor 61% gewijzigd door Petje72 op 15-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:21
Verdiep je eens in Aluplast, een bekend en kwalitatief goed merk in Polen die meer en meer terrein wint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
In Polen kun je zeker goed slagen qua kwaliteit en prijs
Gelukkig heb ik een Poolse schoonzoon dat is wel eens handig 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:58
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb een aantal kozijnenboeren hier in Nederland bezocht en o.a. gevraagd hoe het proces in elkaar zit.
Wat ik er van heb begrepen is dat zij bijvoorbeeld de kozijnen als profielen krijgen van bijvoorbeeld een Reynaers of Schuco en die vervolgens op maat maken en zich vooral bezig houden met assemblage/maatwerk.

De 'fabriek' hier leek in een aantal gevallen op een loods; mijn vermoeden is dat de kozijnen toch wel in landen zoals Polen in elkaar worden gezet.

Binnenkort maar eens een ritje richting Polen.
Het inmeten/timmerwerk ga ik zelf doen...montage doe ik in samenwerking met een buurman die zich bezig houdt als installateur van aluminium kozijnen.

Ik viel een beetje achterover van de prijzen hier in Nederland...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:10

Rzaan

Altijd zoekende

Aphyrnae schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:11:
Ik viel een beetje achterover van de prijzen hier in Nederland...
Mijn kozijnen heb ik via een leverancier. Die kocht ze in bij BoWiDo in Dordrecht.
Dat bedrijf is van Bosniërs (dacht ik) en hun fabriek staat daar ook. (Als het Bosnië is. In ieder geval in voormalig Joegoslavië)

Het zijn Schüco kozijnen, en, en dat was voor mij belangrijk... met Nederlandse blokprofiel.
Want juist dit laatste profiel is in andere landen moeilijk te krijgen.
Nu wil jij aluminium, dus ik weet niets van die profielen.

Maar je zou eens een mailtje aan BoWiDo kunnen wagen. Heb je meteen Nederlandse garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:35
En wie is die “een leverancier”. Website van BoWiDo ziet er professioneel uit maar levert waarschijnlijk niet aan particulieren? Dan is een groot deel van het voordeel alweer weg….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:10

Rzaan

Altijd zoekende

Arti kozijnen.
Maar BoWiDo levert volgens mij wel aan particulieren. De vraag is alleen of ze dan onder de prijs van de tussenleverancier gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Was gisteren toch in Dordt voor m’n werk en ben uit nieuwsgierigheid eens even langs gereden daar. Best flinke loods maar kennelijk hebben ze het druk want er stonden veel kozijnen buiten op bokken. Zaten stickers op met de namen van de bestellers en denk inderdaad zowel particulier als bedrijven. Er stond toevallig ook een busje van een bedrijf in mijn woonplaats die kennelijk hun kozijnen daar vandaan haalt. Website opgezocht en ziet eruit als een 1 mans bedrijfje. Ziet er wel goed uit verder. Ga beide wegen maar eens bewandelen.

Twijfel over zelf doen. Ben best redelijk handig en mijn huis is vrij nieuw (1995) dus ik verwacht eigenlijk geen verrassingen. Ik wil ook alleen 1 zijde (de slechte) laten doen. Er is ooit een fout gemaakt bij vervangen van lek dubbelglas waardoor mijn keukenkozijn verrot is en de voordeur is eigenlijk altijd krom geweest en ook daarin nu lek dubbelglas.

Maar als ik allerlei info en filmpjes internet bekijk zijn er nogal wat verschillen in plaatsing en kleine (maar belangrijke) details die vaak weggelaten lijken te worden. Anyway: ik meld me hier als ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aphyrnae schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:11:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb een aantal kozijnenboeren hier in Nederland bezocht en o.a. gevraagd hoe het proces in elkaar zit.
Wat ik er van heb begrepen is dat zij bijvoorbeeld de kozijnen als profielen krijgen van bijvoorbeeld een Reynaers of Schuco en die vervolgens op maat maken en zich vooral bezig houden met assemblage/maatwerk.

De 'fabriek' hier leek in een aantal gevallen op een loods; mijn vermoeden is dat de kozijnen toch wel in landen zoals Polen in elkaar worden gezet.
Er wordt best wel wat geproduceerd in nederland, je hebt ook niet heel veel ruimte nodig om kunststof kozijnen te maken het is meestal in redelijk kleine loodjes ;)
YouTube: Kunststof kozijnen productieproces BMN Kunststof Kozijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 09:39
Hoi,

Het merk aluplast zoals voorheen vermeld kan ik zelf aanbevelen. Ze zijn nagenoeg hetzelfde als bv die van deceuninck plastics. Ik heb er zelf geplaatst en ze kwamen ongeveer op 1/3 van de goedkoopste prijs die ik België kreeg. Ik heb ze wel zelf vervoerd aangezien ik er toch was.

Er zijn weliswaar drie zaken die ik zeker zou controleren:
- Hoewel inderdaad een deel van de productie voor andere landen in Polen word gedaan maken ze die ook voor die specifieke markten. Het ene raam voor markt x is niet hetzelfde voor markt y. Als je een contact hebt bij een van die leveranciers/bedrijven, zeker eens navragen.
- kijk goed uit en lees even over dubbel, driedubbel en hoogrendementsglas. Soms word er wel eens gespeeld met die termen.
- Hoe het raam open gaat. Ik zie in NL regelmatig dat het raam naar buiten opengaat. Terwijl in Polen dit meestal naar binnen is. De meeste mensen gaan daar niet van wakkerliggen, maar het is wel een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, het zal vast goedkoper zijn als je een direct contact hebt met een pools bedrijf. Maar wat krijg je dan, hoe overleg je details in half Pools als je het niet vaker hebt gedaan? Wat kost het transport extra? Het voelt als een hoop gedoe en geleur.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben zelf ook een aanbouw aan het zetten, waarvan ik bijna alles zelf doe, van tekenen, fundering storten tot schoon metselwerk. Maar voor de kunststof kozijnen gebruik ik een lokaal bedrijf dat goede mensen heeft en goed werk levert. Als ik de raamsponningen klaar heb komen zij inmeten, en zij plaatsen, zij garantie. Ik heb een uur met ze zitten praten over hoe we een degelijke interface krijgen tussen het kozijn en de muren. Die tijd namen ze gewoon. Dat is het mij eigenlijk toch wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met de prijzen die gerekend worden voor kunstof kozijnen is er iemand ergens in die keten schandalig veel geld aan het verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
Petje72 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:50:
onze kozijnen zijn in augustus 2023 geplaatst door een Nederlands bedrijf. Op elk kozijn zit een qr-code als ik die scan kom ik op de Poolse leverancier fabrikant: https://ekookna.pl

Kozijnen zijn van super goede kwaliteit en pasvorm, de Nederlandse installateur heeft ze zeer netjes geplaatst en levert ook nette ondersteuning en bij kleine euvels direct een oplossing. Mijn ervaring: dit is goede kwaliteit uit Polen qua materiaal, neem een ervaren Nederlandse installateur als je zelf geen ervaring hebt met zelf plaatsen van kozijnen.

[Afbeelding][Afbeelding]

De grote schuifpui is zeer degelijk als ook de kiepkantelramen. Nu na een half jaar alles nog steeds perfect opend en sluitend.En wat @Groningerkoek zegt, laat alles door een professional inmeten.
Maar hier kun je zelf niet bestellen volgens mij?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:40
AA42 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:52:
En wie is die “een leverancier”. Website van BoWiDo ziet er professioneel uit maar levert waarschijnlijk niet aan particulieren? Dan is een groot deel van het voordeel alweer weg….
https://bowido.ba/

Spreek zelf bosnisch, dus was eenvoudig te vinden fabriek is te vinden in Doboj, Bosnie en Herzegovina.
Ze focussen zich op Duitsland en Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Heb gemaild met Bowido. Ze leveren onder bepaalde voorwaarden aan particulieren. Die voorwaarden zijn begrijpelijk en logisch ivm dat zij geen controle hebben op hoe goed de plaatsing gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
AA42 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:37:
Heb gemaild met Bowido. Ze leveren onder bepaalde voorwaarden aan particulieren. Die voorwaarden zijn begrijpelijk en logisch ivm dat zij geen controle hebben op hoe goed de plaatsing gebeurt.
Maar scheelt het dan ook veel in de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
Ik heb zelf ook verschillende producten uit polen besteld wel bijna altijd geholpen door Pools sprekende familieleden. Dit is altijd goed gegaan op een missende plint van de keuken na maar dit is toen wel snel nagestuurd en netjes opgelost.

Ik moet toegeven de eerste keer vond ik het best spannend om te bestellen. Via de transporteurs heb ik ondertussen wel begrepen dat veel kozijn, keuken, meubel, tuinhuis ''boeren'' het via dezelfde weg bestellen voor je.

Achter de streep was het toen ongeveer 30% a 35% goedkoper in vergelijking met bestellen in Nederland (5 a 6 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Sunri5e schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Maar scheelt het dan ook veel in de prijs?
Nog geen idee. Ik moet nog een prijs opvragen bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savaroth
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 22:09
Heb zelf recentelijk kozijnen uit Polen besteld van het merk "Aluprof" en dan het MB89 profiel inclusief HR++ glas; dubbele tuindeur met borstwering, enkele achterdeur, kiep kantel raam en een vast raam met rooster. Installatie zelf gedaan; vond dit niet heel lastig, maar dit zal persoonlijk zijn en afhankelijk van je ervaring met "klussen"

Kwaliteit vind ik erg goed; hang en sluitwerk is echt netjes en degelijk. Kozijnen zijn keurig strak op de maat die je opgeeft; lassen op de verstekhoeken zijn netjes. Aanrader wat mij betreft!

Ik heb besteld via nederlandse webshop van "Kozijnentotaal" dit omdat zoals hierboven al werd aangehaalt; de communicatie een stuk makkelijk is in je eigen taal :) Eerder wel gekeken bij "fensterblick" in Duitsland, was een paar honder euro goedkoper, maar wilde een aantal specifieke opties die ik moeilijk vond te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Oekol

waka waka hey hey

Onze NLse aannemer heeft in 2020 ongeveer een aluminium schuifpui geplaatst. Gedeelte schuif en een brede loopdeur. Nog altijd zeer tevreden over de kwaliteit (schuif heerlijk ligt).

De pui kwam vanuit Polen en in corona tijd was er problemen met aluminum dus hoge vertraging maar wachten meer dan waard.

Letterlijk iedereen die voor eerst in ons huis komt begint over de schuifpui en uitbouw.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balanskids
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
LS,
wat ik niet zie is hoe jullie dan transport regelen en het op zeg maar 2 hoog laten tillen als het grote kozijnen zijn. Als ik wil bestellen in polen zie ik dat kozijn en glas in 1x in elkaar worden geleverd. Mooi voor goede isolatie maar natuurlijk nog wel zwaarder daardoor.
Als we dan transport proberen te regelen geeft het bedrijf aan dat het met grote bus komt......
Als je met Nederlands bedrijf praat beginnen ze gelijk over kraan die er moet komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
balanskids schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:24:
LS,
wat ik niet zie is hoe jullie dan transport regelen en het op zeg maar 2 hoog laten tillen als het grote kozijnen zijn. Als ik wil bestellen in polen zie ik dat kozijn en glas in 1x in elkaar worden geleverd. Mooi voor goede isolatie maar natuurlijk nog wel zwaarder daardoor.
Als we dan transport proberen te regelen geeft het bedrijf aan dat het met grote bus komt......
Als je met Nederlands bedrijf praat beginnen ze gelijk over kraan die er moet komen.....
Even bump gegeven, compleet leveren uit Polen is mss een goed idee maar hoe monteer je nu deze loodzware kozijnen? zelf met een gehuurde kraan of uit besteden voor 150.= / uur?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:01
Als kozijnen met glas erin worden geleverd, haal je toch het glas eruit voor het plaatsen (anders krijg je je kozijnen ook geplaatst en gemonteerd)
Pagina: 1