Ventilatie op zolder ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 15:52
Wij hebben een centrale ventilatie motor in ons huis die verbonden staat met de keuken beneden en de badkamer op de 1ste verdieping.

Onlangs heb ik een nieuwe geplaatst met ingebouwde vochtsensor omdat de oude behoorlijk lawaaierig aan het worden was.

Nou viel mij op dat de vorige bewoner bij de oude ventilator een van de extra openingen had open gelaten en daar ook zo een instelbaar roostertje op had gezet.

Maar ik vroeg mij af of dit eigenlijk wel nodig is? De vochtsensor in de nieuwe motor werkt namelijk veel sneller als ik hem enkel verbind met de badkamer en keuken en de rest van de openingen dicht laat zitten.

De motor zelf hangt op zolder samen met de CV ketel. Opzich lijkt het soort van logisch om 1 extra opening open te laten op de motor zodat je dan idd op elke verdieping 1 ventilatie afzuiging hebt. Maar vind het wel fijn dat zodra je gaat douchen hij direct in de hoogste stand gaat. Als ik 1 extra gat open laat zodat er op zolder ook een afzuiging is dan duurt het echt wel 10 a 15 minuten voor hij tijdens het douchen in een hogere stand gaat. (Meestal dus eigenlijk pas als je klaar bent met douchen haha)

[ Voor 6% gewijzigd door ro8in op 15-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Kan je de vochtsensor dan niet instellen zodat de ventilator eerder reageert?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:22:
Kan je de vochtsensor dan niet instellen zodat de ventilator eerder reageert?
Nee zie helaas geen instelling voor de gevoeligheid. Maar denk ook dat door een gat direct op de box open te laten terwijl de andere 2 afzuigingen via afvoerpijpen verbonden zitten hij simpelweg gewoon te veel lucht aanzuigt op die directe opening. Zodra ik deze dicht maak met een dop schiet hij echt direct in de hoogste stand nog geen 20 seconden na dat ik de douche aanzet. Dus volgens mij staat hij al redelijk gevoelig afgesteld. Ik zou nog kunnen proberen op dit extra gat weer een rooster te plaatsten die ik dan maar een heel klein beetje open heb staan. Geen idee of dat echt een verschil maakt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Flinke kans dat de debietverhoudingen niet kloppen. Aan de ventilatieunit moet ook voor de zolderaansluiting een stuk buis en een instelbaar ventiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37
Check inderdaad even de installatiehandleiding van de box. Bij Duco doen ze er bijv. een mooi plaatje bij (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638188810316358529.pdf) waar staat dat je minimaal een bocht erop moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Rukapul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:56:
Flinke kans dat de debietverhoudingen niet kloppen. Aan de ventilatieunit moet ook voor de zolderaansluiting een stuk buis en een instelbaar ventiel.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Caelorum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:01:
Check inderdaad even de installatiehandleiding van de box. Bij Duco doen ze er bijv. een mooi plaatje bij (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638188810316358529.pdf) waar staat dat je minimaal een bocht erop moet zetten.
Dankjewel, heel behulpzaam pdfje! Duidelijk verhaal ik ga er een bocht opmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Het zou mooi zijn als die vochtsensor geplaatst zou zijn in de buis naar de badkamer ... want dan reageert hij nog veel sneller dan nu én kun je op zolder ook een beetje afzuiging hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Tarquin schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:41:
Het zou mooi zijn als die vochtsensor geplaatst zou zijn in de buis naar de badkamer ... want dan reageert hij nog veel sneller dan nu én kun je op zolder ook een beetje afzuiging hebben.
Maakt niet uit. Ik heb ook een unit op wc, badkamer en zolder.

De unit registreert gewoon stijgingen in luchtvochtigheid.

Beetje vertraging maakt het verschil niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:13
Mijn ventilatiebox op zolder had ook een ventiel direct op de box zitten. De monteur die de nieuwe kwam plaatsen zei ook dat dat niet de bedoeling is omdat dat alle zuigkracht weghaalt op de plaatsen waar je het juist het meest nodig hebt. En dat er inderdaad minstens een buis met bocht tussen moet zitten.

Om maar te bevestigen dat dit inderdaad een ding is.

Ik heb gezegd dat het voor mij op de zolder niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Rukapul schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Maakt niet uit. Ik heb ook een unit op wc, badkamer en zolder.

De unit registreert gewoon stijgingen in luchtvochtigheid.

Beetje vertraging maakt het verschil niet.
Ik bedoelde meer dat de vochtsensor dan alleen de lucht uit de badkamer krijgt en sneller kan reageren op kleine stijgingen in vochtigheid - omdat de lucht niet gemengd wordt met andere kanalen. Niet omdat de lucht een kwart seconde eerder bij de sensor is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom zou je op zolder ventileren met zo'n box, die dingen zijn toch bedoeld voor de vochtige ruimtes?
Dus je uit badkamer en keuken de vochtige lucht weghalen.

Wel fijn zo'n sensor overigens, kun je het niet meer vergeten na het douchen (waar mn dochters nogal goed n waren)

[ Voor 26% gewijzigd door hjs op 16-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
hjs schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:12:
Waarom zou je op zolder ventileren met zo'n box, die dingen zijn toch bedoeld voor de vochtige ruimtes?
Dus je uit badkamer en keuken de vochtige lucht weghalen.

Wel fijn zo'n sensor overigens, kun je het niet meer vergeten na het douchen (waar mn dochters nogal goed n waren)
Op zolder staan ook de wasmachine, wasdroger en droogrekken. Dus ja kan ook redelijk vochtig worden. Maar idd hier werd het bijna altijd vergeten aangezien de knop in de keuken beneden zit en je dus telkens naar de keuken moet lopen om hem hoger te zetten als je een verdieping hoger wil gaan douchen. Helaas ook altijd wel last van schimmel plekjes op het plafond. Hoop dat dat met deze nieuwe ventilatie box eindelijk verleden tijd is!

[ Voor 25% gewijzigd door ro8in op 16-03-2024 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ro8in
Inmiddels een buis met een bocht eraan geplaatst en een ventiel erop. Werkt perfect nu!
Pagina: 1