Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:47
Situatie: goed geïsoleerd huis (5jaar oud), begane grond, verdieping (3 slaapkamers), zolder (3 slaapkamers). Naast het huis een schuur met zonnepanelen.

KPN Box 12 + 2 super wifi punten, bedraad aangesloten op 1e verdieping en zolder. Snelste abbo op glasvezel.

Probleem: 5 kinderen die klagen over slecht wifi, zelfs al zitten ze beneden op de bank. Aan de andere kant van die muur zit de meterkast met modem. Op zolder 3 Playstations die soms traag zijn.

Het kanaal 1 was redelijk goed (niet druk), modem aangepast naar kanaal 1, maar dat biedt geen oplossing. Op een gemiddelde avond zijn er 20 apparaten aangesloten op de wifi, soms nog wel meer. Denk aan (Hue door heel het huis, Homewizard, camera, PV, playstations, telefoon, TV, chromecast, luidsprekers. Met 5 pubers in huis is dat denk ik niet heel bijzonder ;-).

Nu heb ik altijd het idee dat KPN niet de beste apparatuur levert, dat idee is nergens op gebaseerd, maar ik kom de modem niet tegen in de Best Buy Guides en de daaraan verbonden testen.

Ben zelf geen expert op het gebied van Wifi, maar ik vermoed dat zelf een router kopen voor mijn thuissituatie beter is dan de standaard KPN modem.

Nu zit ik te kijken naar de De FritzBox 4060 vanwege de goede Wifi-prestaties. Al het andere wat deze router biedt zal ik niet gebruiken.

Daarnaast lees ik op het forum verschillende dingen, een router als AP instellen of gewoon een losse AP kopen. En werkt dat dan beter dan de superwifi punten van KPN? Het is jammer dat daar nog geen BBG voor is verschenen.

Kortom, is het verstandig in mijn situatie een eigen Wifi-netwerk op te bouwen, en dan ook de superwifi punten van KPN te vervangen. Of lost dit niks op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan je een plattegrond schetsen met A: de lokaties van je modem / Super wifi spots
B: de probleem gebieden ( er zijn zelfs handige apps voor die dat voor je kunnen mappen met je smartphone)

en verder heb je het over kanaal 1... dat klinkt als een 2.4ghz kanaal... daar zit sowieso niet de meeste snelheid in... in de 5ghz band is veel meer capaciteit, al dempt het 5ghz signaal wel sneller...
mogelijk dat je nu 1 ssid voor 2.4 en 5ghz gebruikt... en je apparaten voor 2.4 kiezen omdat dat signaal sterker is..
dan zou je kunnen splitsen zodat je voor 2.4ghz en 5ghz een apart SSID krijgt. zodat je apparaten echt op 5ghz blijven ipv 2.4..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is "slechte wifi"?

Is de snelheid ondermaats?
Is het signaal ondermaats?
Is de stabiliteit ondermaats?

Snelheid: wat geeft speedtest.net aan? (bedraad en draadloos)

Signaal: met een wifiscanner op je telefoon kun je de sterkte meten van je signaal, deel hier evt een screenshot.

Stabiliteit: dan zouden je apparaten de verbinding verliezen, is dat zo?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:06:
Kan je een plattegrond schetsen met A: de lokaties van je modem / Super wifi spots
B: de probleem gebieden ( er zijn zelfs handige apps voor die dat voor je kunnen mappen met je smartphone)

en verder heb je het over kanaal 1... dat klinkt als een 2.4ghz kanaal... daar zit sowieso niet de meeste snelheid in... in de 5ghz band is veel meer capaciteit, al dempt het 5ghz signaal wel sneller...
mogelijk dat je nu 1 ssid voor 2.4 en 5ghz gebruikt... en je apparaten voor 2.4 kiezen omdat dat signaal sterker is..
dan zou je kunnen splitsen zodat je voor 2.4ghz en 5ghz een apart SSID krijgt. zodat je apparaten echt op 5ghz blijven ipv 2.4..
Betreft een redelijk standaard plattegrond. Wifi versterkers hangen allebei in het trapgat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LAZrjy1N2a5jwz84eL9eMI8Di0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2eTFNTN4YP6LvnJKSTdylLSs.png?f=user_large

Wel een goede tip, dan zou ik dus een tweede ssid aan kunnen maken en daar de telefoons op kunnen laten verbinden. Rest van de apparaten op 2.4 houden.

Ben nu op zolder aan het werk en 400Mbps op mijn telefoon op zolder. Nu werk ik alleen thuis, als hier meer mensen aanwezig zijn dan hoor ik veel geklaag. Dan kan ik wel eens een test doen met een wifiscanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stiekem zou ik met die indeling, een access point in de keuken en woonkamer plaatsen.
Vuistregel: als je de AP ziet, moet je signaal goed zijn.

Hou het in je achterhoofd voor later.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Dat wandje is van kalkzandsteen. Een beetje router moet daar toch mee overweg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:21
alles wat voor een router hangt verstoort het signaal. nu is het natuurlijk niet veel met een kalk zandsteen muur maar wat loopt hier door heen?
Zit er bijvoorbeeld een meterkast in de buurt met veel storing?

beste wat je kan doen wanneer je alleen thuis bent, loop door het huis en ga op punten staan die je kan hergebruiken en test het netwerk qua snelheid.
wanneer er meer mensen thuis zijn test het nog een keer op de zelfde plekken

Mogelijk zijn er gewoon te veel apparaten op je netwerk die de access points bezig houden?
check de kanalen ook waar alles op draait, draait alles op het zelfde kanaal?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:32:
Dat wandje is van kalkzandsteen. Een beetje router moet daar toch mee overweg kunnen?
zeker.. hier moet het nu door 2 kalkzandsteentjes... en daar rammen we nog gewoon genoeg data door...
FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Betreft een redelijk standaard plattegrond. Wifi versterkers hangen allebei in het trapgat.

[Afbeelding]

Wel een goede tip, dan zou ik dus een tweede ssid aan kunnen maken en daar de telefoons op kunnen laten verbinden. Rest van de apparaten op 2.4 houden.

Ben nu op zolder aan het werk en 400Mbps op mijn telefoon op zolder. Nu werk ik alleen thuis, als hier meer mensen aanwezig zijn dan hoor ik veel geklaag. Dan kan ik wel eens een test doen met een wifiscanner.
devices die veel snelheid / data willen wil je op 5ghz... mits ze dat ondersteunen natuurlijk

je hue devices, slimme thermostaat etc hebben allemaal niet zoveel data nodig... en zouden prima op 2.4 kunnen... maar goed dat is ook een kwestie van proberen denk ik.

[ Voor 63% gewijzigd door SMSfreakie op 15-03-2024 16:36 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
In de KPN modem kan ik maar 1 SSID instellen. Dat gaat dus helaas niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:24
FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:18:
Je hebt de optie extraWifi, daar kun je specifiek een extra SSID aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
welk modem heb je exact?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
mad-dog schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Je hebt de optie extraWifi, daar kun je specifiek een extra SSID aanmaken
Dank, het is gelukt. Nu nog even optimale kanaal zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Bedoel je met "versterker" de SuperWifi punten of iets anders?
FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:32:
Wat voor signaalniveau meet je aan beide kanten van de muur? (als het even kan in dBm, maar Windows "percentage" mag ook) Demping door obstakels heeft meestal weinig met je hardware te maken.

Beste plek voor een AP is zo hoog mogelijk goed in zicht, het is niet voor niets dat die dingen in bedrijven meestal op het plafond of anders hoog aan de muur gemonteerd zijn. Achter een wandje is sowieso minder ideaal.
FicoF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:18:
Is ook nergens voor nodig. We leven niet meer in 2014, beetje WiFi-netwerk doet aan band steering. Als je apparaat op 5GHz kan werken gaat het daar - mits signaal voldoende is - ook heen gestuurd worden. Constateer je dat je apparaten op 2.4GHz zitten? Dan heb je een signaalprobleem.

Mijn onderbuik zegt dat die muur meer dempt dan je lief is en dat even een gaatje boren en SuperWiFI punt dat nu in trapgat hangt in woonkamer hangen heel veel gaat schelen. Maar goed, dat is mijn onderbuik, meten is weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Probeer ook zoveel mogelijk bedraad te doen. Ik denk dan aan de playstations en de tv (als je daar de smart functie gebruikt met Netflix/..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:19
Is het heel gek als ik zeg, zoals hierboven.

Trek naar elke kamer met TV / PlayStation een netwerkkabel.

Hang vervolgens op elke etage een wifi versterker aan het plafond en kijk of het dan beter gaat.

Voor wifi accespoint kijk naar deco / omada of ubiquiti.
Leg deze bedraad via POE aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Als het bedraad kon zou ik dat meteen doen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:15
Eigenlijk is er maar 1 goede manier, heb zelf ook alles al geprobeerd zoals joke_name al aangeeft alles bedraad.

Heb zelf allemaal unifi ap allemaal 1 voor 1 bedraad naar de switch , allemaal dezelfde ssid kun je overal roamen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
boomer21 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:00:
Eigenlijk is er maar 1 goede manier, heb zelf ook alles al geprobeerd zoals joke_name al aangeeft alles bedraad.

Heb zelf allemaal unifi ap allemaal 1 voor 1 bedraad naar de switch , allemaal dezelfde ssid kun je overal roamen .
Je bedoeld een losse kabel naar de AP? Momenteel heb ik maar 1 kabel naar boven lopen. Daar kan er nog wel 1 bij.

Zat ook naar Unifi te kijken, maar diegene met 2 lanpoorten zijn nogal prijzig.

[ Voor 8% gewijzigd door FicoF op 16-03-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Superwifi2 (die zwarte) heeft ook twee poorten. Kan je eerst naar het ding en vervolgens op elke etage door naar de Playstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FicoF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:43:
Die KPN SuperWifi's zouden toch ook gewoon moeten voldoen.
Gewoon zoveel mogelijk apparatuur (wat praktisch mogelijk is) bedraad aansluiten.
Eventueel met behulp van extra switch(es) erbij.
Elke Wifi client minder is weer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
jadjong schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:23:
Superwifi2 (die zwarte) heeft ook twee poorten. Kan je eerst naar het ding en vervolgens op elke etage door naar de Playstation.
Klopt. Werkt een switch achter zo'n superwifi? Want het gaat om 3 playstations op zolder. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Ja hoor. Heel de wereld hangt aan elkaar met doorgeluste switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:15
FicoF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Je bedoeld een losse kabel naar de AP? Momenteel heb ik maar 1 kabel naar boven lopen. Daar kan er nog wel 1 bij.

Kan allebei of iedere een kabel,wat je wil.
Pagina: 1