Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaKeyzer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-05 02:25
Mijn vraag
Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet en ik had op dag 1 al een probleem dat ik niet begrijp en waarvan ik niet weet hoe ik het moet oplossen.
Na het runnen van Windows Updates startte de PC op, maar waren alle applicaties non-responsive zoals is te zien in de video hieronder (het kapotte scherm aan linker kant is niet aangesloten op de PC).

[Video: https://imgur.com/a/09tfmfK]

Ik zag dat er een aantal Windows een aantal errors gaf bij de geïnstalleerde updates en ging ervan uit dat dit het probleem was. Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd en dat loste het probleem ook op, totdat er nieuwe updates kwamen en precies hetzelfde gebeurde. Vervolgens heb ik Windows weer opnieuw geïnstalleerd en werkte het weer tijdelijk, tot vandaag hetzelfde gebeurde zonder dat er updates waren.

Ik heb dit probleem nooit eerder gezien en ik heb geen idee hoe ik erachter kan komen wat er aan de hand is, vooral ook omdat ik niets reageert.

M'n moederbord geeft geen indicatie dat er iets aan de hand is, er branden geen LEDs of iets dergelijks, maar wellicht heb ik wel iets verkeerd gedaan bij het in elkaar zitten?

Onderstaand is m'n kast, ik heb er nog een oude SSD ingezet (hier staat nog windows 10 op) en ik wil mijn GPU later nog vervangen. Ik weet niet of deze oude componenten een rol kunnen spelen in dit probleem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,37€ 146,37
1VideokaartenSapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 59,90€ 59,90
1MonitorsDell S2721DS Grijs€ 262,92€ 262,92
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 28,89€ 28,89
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 23,99€ 23,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,95€ 113,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 98,99€ 98,99
1Solid state drivesCrucial BX100 500GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston NV2, retail, 1TB€ 62,99€ 62,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Windows 11 opnieuw installeren (leek te helpen, maar uiteindelijk kwam hetzelfde probleem terug)
- Monitor aansluiten op het moederbord geeft dezelfde problemen

[ Voor 0% gewijzigd door LaKeyzer op 15-03-2024 12:38 . Reden: Extra test toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Test eens zonder videokaart met de monitor aangesloten op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaKeyzer
Ik heb al getest met de HDMI direct in het moederbord, dat geeft hetzelfde probleem. Wat wel opviel, is dat ik via de videokaart een zwart beeld krijg wanneer ik in safe mode opstart, alleen via het moederbord krijg ik daar beeld.

Hoe kom ik erachter of de BIOS up to date is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-05 17:22
Als je na het herinstalleren van het systeem gelijk alle updates van Windows installeert en alle drivers download en installeert, heb je hier dan gelijk last van?

Daarnaast zou je de SSD waar jij zegt dat nog Windows 10 op staat, compleet kunnen disconnecten van het systeem, zodat deze niet kan interfereren met de huidige install? Just to be sure.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaKeyzer
Wat ik steeds heb gedaan is inderdaad Windows opnieuw installeren en dan direct alle updates en nodige drivers installeren. Dan was het probleem er tijdelijk niet en leek alles gewoon te werken, tot het plots toch weer mis ging.

Ik zou het opnieuw installeren proces inderdaad eens kunnen proberen zonder dat de oude SSD gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaKeyzer
Na wat meer debuggen is het duidelijk dat de oude SSD de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Doe een read surface scan op je SSD om te controleren op fouten.
https://www.hdsentinel.com/download.php

Ook geheugenproblemen kunnen tot disk/data fouten leiden omdat data in het geheugen currupt kan raken en daarna corrupt naar de schijf wordt geschreven. Om dit te testen kun je Windows Memory Diagnostic proberen of MemTest86(+)

Ik heb een keer een gloednieuwe SSD gehad met waarschijnlijk een slechte FLASH chip. Symptomen waren dat Windows updates faalden, en dat schijfcontrole vaak opstartte bij een herstart van Windows.
Uiteindelijk heb ik het commerciële schijfcontrole programma SpinRite gedraaid en die liet duidelijk zien dat de SSD vol zat met bad sectors. Maar SpinRite werkt helaas niet met moderne UEFI computers, dus ik raad HD Sentinel aan voor een surface test.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1