Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Loadbalancer voor spreiden zonnenpanelen van 1>3 fases

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loncle
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11 19:02
Mijn vraag
Mijn huis heeft 3 fase krachtstroom. Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op 1 fase (helaas dus niet geschikt voor 3 fases). Mijn huishoudelijke aparaten zijn niet allemaal aangesloten op dezelfde fases als mijn zonnepanelen. Volgens mij werkt het dan zo dat op een zonnige dag, ik stroom teruglever aan het netwerk, terwijl op een andere fase mijn warmtepomp stroom van het netwerk haalt (zie ook plaatje). Beetje zonde als ik straks tóch moet betalen voor terugeleverde stroom terwijl ik ondertussen ook stroom consumeer.

Nu wil ik een laadpaal nemen voor mijn elektrische auto. Deze heeft een loadbalancer. Uiteraard ga ik die wel geschikt maken voor 3 fases. Kan deze loadbalancer ook gebruikt worden om de stroom van mijn zonnepanelen te spreiden over de andere fases? Zelfs als ik niet mijn auto aan het laden ben?

Iemand ervaring hiermee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RttRdt4Bfn6e_sYGWH6iFWhxB8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OH2pglBad3NPay3cekHlgAml.png?f=fotoalbum_large
...

[ Voor 0% gewijzigd door Loncle op 15-03-2024 11:33 . Reden: typos ]

Beste antwoord (via Loncle op 18-03-2024 08:34)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
Een 3-fasen aansluiting is tegenwoordig standaard bij aansluiting van nieuwe woningen geloof ik. Je kunt er meer vermogen mee afnemen (en dan ook terugleveren), handig voor bijvoorbeeld een EV die je met 11 kW wilt kunnen laden, of een mooie inductie-plaat die op 2 of 3 fasen wordt aangesloten. Er komt meer bij kijken, maar dat laat ik maar even achterwege ;)

Maar voor de elektra-meter maakt dat allemaal helemaal niet uit hoe je de afname en/of teruglevering verdeelt over de 3 fasen. Er loopt op elk moment slechts 1 van de telwerken, en dat is ofwel alleen afname, ofwel alleen teruglevering, nooit beiden tegelijk. Dat is hoe het werkt, en moet werken van de wet. Ik denk ook niet dat dat snel zal veranderen...

Maar voor je energierekening maakt het dus niet uit, de meter meet alleen het totale vermogen over alle 3 fasen gecombineerd, wat je huis in of uit gaat. Je hebt dus altijd ofwel een netto afname (verbruik) ofwel een netto teruglevering op een willekeurig moment, hetzelfde als met een 1-fase aansluiting.

Het is wel zo fijn om de verbruikers een beetje netjes en logisch te verdelen over de 3 fasen, maar met een 1-fase PV omvormer kan (en hoeft) dat niet. Je mag tot 5 kW op een enkele fase invoeden, dus als je PV omvormer niet meer dan 5 kW kan leveren, zit het gewoon goed.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Loncle Citaat: "Volgens mij werkt het dan zo dat op een zonnige dag, ik stroom teruglever aan het netwerk, terwijl op een andere fase mijn warmtepomp stroom van het netwerk haalt (zie ook plaatje). Beetje zonde als ik straks tóch moet betalen voor terugeleverde stroom terwijl ik ondertussen ook stroom consumeer."

Dit is een misvatting, zo werkt een 3-fase meter niet.
Er wordt quasi intern gesaldeerd, om het maar simpel te houden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:08
@Loncle het lijkt me sterk dat je jouw loadbalancer geschikt kunt maken voor drie fase.
De functie heet loadbalancing en doet dat door voor alle drie de beschikbare fases de maximale stroom te monitoren. Deze functie heeft geen enkele invloed op opwek of verbruik binnen je huis.
Tenzij je een speciale constructie met je eigen HA aan het maken bent, maar dan had ik deze vragen niet verwacht.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

nu is de term salderen wellicht wat misleidend, ook na het afschaffen van de salderingsregeling waarbij je op jaarbasis opgewekt tegen afgenomen stroom weg mag strepen zal je stroom meter blijven kijken naar de gecorrigeerde gelijktijdige afname/teruglevering over alle fases van je meter.

Oftewel, ik zou me er geen zorgen over maken dat je op 1 fase stroom opwekt en op andere fases verbruikt. En zeker geen geld in steken om dit "op te lossen".

[ Voor 21% gewijzigd door fenrir op 15-03-2024 11:46 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Loncle
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11 19:02
Ah dat zou een mooie verklaring zijn. Het klopt ook dat ik dat ik het concept van 1 en 3 fases niet zo goed snap. Het kwam op mij over alsof 3 fases, 3 onafhankelijke aansluitingen zijn omdat bij verbruik er geen overloop is van de ene fase naar de andere fase. Daarom had ik dat bij teruglevering ook niet verwacht.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
Een 3-fasen aansluiting is tegenwoordig standaard bij aansluiting van nieuwe woningen geloof ik. Je kunt er meer vermogen mee afnemen (en dan ook terugleveren), handig voor bijvoorbeeld een EV die je met 11 kW wilt kunnen laden, of een mooie inductie-plaat die op 2 of 3 fasen wordt aangesloten. Er komt meer bij kijken, maar dat laat ik maar even achterwege ;)

Maar voor de elektra-meter maakt dat allemaal helemaal niet uit hoe je de afname en/of teruglevering verdeelt over de 3 fasen. Er loopt op elk moment slechts 1 van de telwerken, en dat is ofwel alleen afname, ofwel alleen teruglevering, nooit beiden tegelijk. Dat is hoe het werkt, en moet werken van de wet. Ik denk ook niet dat dat snel zal veranderen...

Maar voor je energierekening maakt het dus niet uit, de meter meet alleen het totale vermogen over alle 3 fasen gecombineerd, wat je huis in of uit gaat. Je hebt dus altijd ofwel een netto afname (verbruik) ofwel een netto teruglevering op een willekeurig moment, hetzelfde als met een 1-fase aansluiting.

Het is wel zo fijn om de verbruikers een beetje netjes en logisch te verdelen over de 3 fasen, maar met een 1-fase PV omvormer kan (en hoeft) dat niet. Je mag tot 5 kW op een enkele fase invoeden, dus als je PV omvormer niet meer dan 5 kW kan leveren, zit het gewoon goed.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-11 17:36
Loncle schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:46:
Ah dat zou een mooie verklaring zijn. Het klopt ook dat ik dat ik het concept van 1 en 3 fases niet zo goed snap. Het kwam op mij over alsof 3 fases, 3 onafhankelijke aansluitingen zijn omdat bij verbruik er geen overloop is van de ene fase naar de andere fase. Daarom had ik dat bij teruglevering ook niet verwacht.
In werkelijkheid gebeurt dat dus ook niet. Mocht op fase 1 de spanning hoog zijn door teruglevering van je zonnepanelen, kun je dat niet oplossen door extra af te nemen op fase 3. De verrekening vindt alleen administratief plaats in de meter, maar niet in het echt.

Mocht het zo zijn dat je bijvoorbeeld last hebt van regelmatig te hoge spanning op bijv. fase 1, kun je kijken of op een andere fase de spanning minder hoog oploopt (omdat minder mensen in jouw wijk zonnepanelen op die fase hebben), dan kun je de fase wisselen waar jouw panelen op zitten.

Voor je salderen verwacht ik echter geen probleem in de toekomst, omdat de meter dat ook dan intern zal bijven verrekenen, zoals ook eerder al genoemd hier. Tja, of er moeten echt rigoreuze nieuwe maatregelen komen, maar ik geloof nooit dat de politiek dat er door gaat krijgen.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:48
Loncle schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:33:
Mijn vraag
Mijn huis heeft 3 fase krachtstroom. Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op 1 fase (helaas dus niet geschikt voor 3 fases). Mijn huishoudelijke aparaten zijn niet allemaal aangesloten op dezelfde fases als mijn zonnepanelen. Volgens mij werkt het dan zo dat op een zonnige dag, ik stroom teruglever aan het netwerk, terwijl op een andere fase mijn warmtepomp stroom van het netwerk haalt (zie ook plaatje). Beetje zonde als ik straks tóch moet betalen voor terugeleverde stroom terwijl ik ondertussen ook stroom consumeer.

Nu wil ik een laadpaal nemen voor mijn elektrische auto. Deze heeft een loadbalancer. Uiteraard ga ik die wel geschikt maken voor 3 fases. Kan deze loadbalancer ook gebruikt worden om de stroom van mijn zonnepanelen te spreiden over de andere fases? Zelfs als ik niet mijn auto aan het laden ben?

Iemand ervaring hiermee?
[Afbeelding]
...
Je zou ook een betere verdeling kunnen maken op de fase waar nu je omvormer zit, en daar de groepen opzetten waar je basisverbruik op plaats vind. Of je omvormer opschuiven naar de fase waar dit nu al het geval is. Maar voor de berekening van je stroomverbruik is dit inderdaad niet nodig.

Ik heb mijn verdeling zo dat het merendeel van mijn "altijd-aan" apparatuur op de fase zit van mijn omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 15-03-2024 13:30 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1