Twee jaga convectoren met zelfbouw dbe naast elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-09 15:48
Hoi allen,

Ik ben in mijn verbouwing nog de verwarming aan het uitzoeken. Boven zou ik in de kamers Jaga convectoren willen plaatsen met zelfbouw ventilatoren. Beneden komt er vloerverwarming dit zou op zich voldoende moeten zijn. Daarnaast komt er ook een massakachel (zal niet gebruikt worden als de vloerverwarming aan ligt). Voor deze laatste raadt men aan om deze op koude dagen 2 keer op te stoken, maar ik zal dit maar 1 keer kunnen doen. Bijgevolg zal er op gegeven momenten wat extra warmtevraag zijn, dit wou ik ook opvangen met jaga's. Nu heb ik aan het raam aan de voorkant nog een brede vensterbank, waaronder ik eigenlijk 2 jaga's naast elkaar zou kunnen plaatsen (zou er dan een kast rond bouwen). Mijn vraag is nu: zullen deze (veel) minder afgifte hebben dan mochten ze apart staan? Zal ik lokaal niet te veel tocht creëren? En hoe doe ik best de aansluiting? Met 2 aparte aanvoer en retour leidingen, of met 1 dikkere retour en aanvoer die met een T gesplitst wordt net voor de convectoren?
Alvast bedankt! Julian.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkawhFfrO1CIwB8LlryzciGv61c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wwRJsWubcFPxfGYXa2NjqIIj.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via JulianAdam op 10-07-2024 01:00)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12 10:23
hey @JulianAdam ik lees "naast elkaar" maar in je tekening staan ze "voor elkaar". Welke is het?

Daarnaast is het goed om ipv zomaar wat jaga's op te hangen te kijken naar wat nu écht nodig is.
Ik hoor je over 33m2 met vloerverwarming, massakachel én convectoren. Ik ken jouw situatie niet, maar ik doe bijvoorbeeld ook mijn 38m2 op enkel de vloerverwarming, zonder problemen. Kijk eens goed naar je isolatie etc alvorens het helemaal vol te hangen met warmtebronnen voor de halve wijk die niet nodig blijken.

That said, waarom denk je dat 2 jaga's nodig is? Wat is de maat jaga die je kwijt kan? Heb je al eens gekeken naar het verschil tussen type 10-15-16-20-21 op diezelfde lengte?

Als laatste, heb je op oude foto's van funda of bijvoorbeeld verbouwing nog referentie wat hier hing aan radiator? Aan de hand daarvan kan je uitrekenen hoeveel watt hier vroeger geïnstalleerd was en dus de ruimte op temperatuur hielden.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Alle reacties

• JulianAdam
En nog een vraag: de bestaande condensatieketel wordt (voorlopig, overstap met tijd op WP) gebruikt, maar het minimaal nominaal vermogen ligt op 8kW. Is er een gevaar op pendelen als enkele deze jaga's gebruikt worden en samen bv. slechts 2 kW afgeven? Ik las dat de lage H2O inhoud hier nadelig kan zijn?

Acties:
  • Beste antwoord

• stevenP
hey @JulianAdam ik lees "naast elkaar" maar in je tekening staan ze "voor elkaar". Welke is het?

Daarnaast is het goed om ipv zomaar wat jaga's op te hangen te kijken naar wat nu écht nodig is.
Ik hoor je over 33m2 met vloerverwarming, massakachel én convectoren. Ik ken jouw situatie niet, maar ik doe bijvoorbeeld ook mijn 38m2 op enkel de vloerverwarming, zonder problemen. Kijk eens goed naar je isolatie etc alvorens het helemaal vol te hangen met warmtebronnen voor de halve wijk die niet nodig blijken.

That said, waarom denk je dat 2 jaga's nodig is? Wat is de maat jaga die je kwijt kan? Heb je al eens gekeken naar het verschil tussen type 10-15-16-20-21 op diezelfde lengte?

Als laatste, heb je op oude foto's van funda of bijvoorbeeld verbouwing nog referentie wat hier hing aan radiator? Aan de hand daarvan kan je uitrekenen hoeveel watt hier vroeger geïnstalleerd was en dus de ruimte op temperatuur hielden.

• JulianAdam
@stevenP Zoals op de tekening, voor elkaar dus.

Ik ben al eventjes aan het denken om een warmteverliesberekening met Ubakus te maken maar kom er maar niet toe, ik snap je reactie.

Met de vloerverwarming op zich zit ik niet echt, die zal het normaalgezien wel warm krijgen, maar vooral van de massakachel ben ik niet 100% zeker hoeveel / hoe geleidelijk deze warmte zal afgeven. De reden voor de massakachel is omdat ik vuur maken en zien branden geweldig vind maar het ook ecologisch wil doen.

Als het even wat drukker is wil ik wel kunnen terugvallen op de vloerverwarming.

Voor zover ik verstaan heb laat je vloerverwarming best zo continue mogelijk aan. Vandaar mijn idee om eventueel de jaga's in te zetten als de ruimte op zijn koudst is met de massakachel.

En ik weet wat er vroeger hing, maar dak is grondig geisoleerd en de spouw opgevuld us is ook niet meer representatief. Bedankt voor je antwoord!

• stevenP
Als ik je goed begrijp wil je dus normaliter stoken op je kachel, maar soms moet je bijverwarmen om de kou eruit te jagen. Dat laatste lukt niet lekker met vloerverwarming, dat klopt.

- jaga werkt op convectie, dus zeker als het geforceerd wordt heb je niet snel last van lager rendement of afgifte als er 2 achter elkaar staan. Het gaat immers om stromende lucht ipv straling
- aansluiting per stuk met 15mm koper. Hoofdleiding er naartoe met in koper 22 of flex 26, daar T stukken en de units parallel aansluiten
- gegokt op je m2 en plattegrond zal je jaga zo'n 1.70-2m worden. Al eens gekeken naar die vermogens? Een 2m lange 70cm hoge jaga tempo doet 6324watt. 2 van die krengen is genoeg voor een half stadion, zeker als je recent gerenoveerd hebt

• JulianAdam
@stevenP
Klopt, de jaga's zouden om even bij te verwarmen zijn. Bedankt voor je bevestiging rond aansluiting! De vermogens heb ik inderdaad bekeken, wat ik misschien vergeten vermelden ben is dat ik de jaga's met dezelfde aanvoerT wil voeden als de vloerverwarming om ingewikkelde menggroepen te vermijden, en om in de toekomst gemakkelijk te kunnen overschakelen op warmtepomp (nu nog gascondensatieketel). Het afgiftevermogen keldert dan al vlug, en wanneer er ventilatoren gebruikt worden lees ik dat het beter naar geluid toe is om deze maar op rond de 50% te laten draaien.
Pagina: 1