"Refurbished" items niet refurbished maar gewoon tweedehands

Pagina: 1
Acties:
  • 2.220 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 08:11
Van de Sony A7RV staan er 2 tweedehands op de Pricewatch, beide gemarkeerd als "refurbished".

uitvoering: Sony A7R V Body

Ik heb Cameraland gevraagd naar wat er tijdens refurbishing gedaan is van één van deze twee, maar die melden dat het een normale occasion is. Ook krijgen ze beide 4/5 sterren als "staat" vanwege gebruikssporen, wat dus geen nieuwstaat kan zijn. Dus zowel "nieuwstaat" als "refurbished" zijn niet waar.

Hoe worden die labels toegekend? Door de verkoper?

Met name het "refurbished" label zou wat mij betreft strikt gehanteerd moeten worden, want dit impliceert 100% controle en eventuele reparaties naar nieuwstaat (excl. gebruikssporen).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 13:09
Dat kan tweakers nooit garanderen lijkt mij. Mijn ervaring met 'refurbished' is dat het een term is die diverse winkels heel graag gebruiken voor spullen die gewoon tweedehands zijn. Zo ooit een 'refurbished' headset gekocht waar het oorsmeer van de vorige gebruiker nog in de groeven zat.

Er zijn een paar telefoon-toko's die daadwerkelijk aan refurbishen doen, maar voor de rest is het gewoon een duur woord voor tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Meaning of refurbished: Refurbished means that the product was used, deemed defective, recycled or returned for some reason, then tested and repaired by the manufacturer or a third party before being sold again.
Ik lees nergens dat het allemaal producten in nieuwstaat zouden moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Yaksa schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:18:

Ik lees nergens dat het allemaal producten in nieuwstaat zouden moeten zijn.
Die claim staat in dit geval letterlijk als de titel van de items in de pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Veneficus schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:06:
[...]Die claim staat in dit geval letterlijk als de titel van de items in de pricewatch
Je moet wel iets verder lezen hè.

Bij de een staat: Fraaie camera welke naar behoren functioneert en geleverd wordt in zijn originele verpakking. Deze Sony heeft een zwarte "camo" wrap wat niet heel goed zichtbaar is op de foto's. Met de camera zijn rond de 119.000 clicks gemaakt.

Bij de ander staat: Nette camera, werkt naar behoren. De camera heeft rond de 4.500 clicks gemaakt. Deze body wordt geleverd in zijn originele doos. Bekijk de afbeeldingen voor een betere indruk. In de doos: Camera, accu, lader, netsnoer, draagriem, handleiding.

En er staat ook nieuwstaat - refurbished. Dat moet je dus lezen dat de items variëren van nieuwstaat tot refurbished. Waarbij refurbished dus ook kan betekenen dat het een tweedehands apparaat is met gebruiksporen maar dusdanig nagekeken en opgeknapt dat dit weer functioneert zoals de fabrikant had bedoeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik ben het met TS eens dat occasions aanbieden als refurbished niet zou moeten mogen. Lees voor het gemak 'gereviseerd' en je beseft meteen dat dit woord de lading niet dekt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nieuwstaat - refurbished en dan zijn er 119.000 foto's mee gemaakt? Dat is gewoon misleiding 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
stin00 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:29:
Nieuwstaat - refurbished en dan zijn er 119.000 foto's mee gemaakt? Dat is gewoon misleiding 8)7
Waarom zou dat exact misleiding zijn, een refurbished iPhone of Galaxy bijvoorbeeld kan ook al tijden in gebruik geweest zijn (soms jaren), er kunnen duizenden foto's gemaakt zijn, uren lang naar Netflix gekeken zijn en noem maar op.

Dan wordt het toestel ingeruild, worden er wat controles gedaan, komt er vaak een nieuwe batterij in, soms bijvoorbeeld een vervanging van het frontje of achter omdat er bijvoorbeeld wat optische beschadigingen waren en dan wordt het weer verkocht als refurbished. Maar het moederbord zal bijvoorbeeld in de regel niet vervangen worden, zolang het goed door de controles komt.

Dat Tweakers, zo lijkt het, wanneer je een product als refurbished wil aanbieden daar automatisch het label 'nieuwstaat' aan hangt, is misschien niet altijd handig, want een refurb kan best optisch er als nieuw uitzien (is over het algemeen gebruikelijk zelfs), het binnenwerk van een apparaat zal vaak logischerwijs zeker niet (volledig) nieuw zijn na een refurb. Tenzij Tweakers dus enkel die optische staat ook bedoeld. Een refurbished camera, die 119.000 clicks heeft hoeft wat dat betreft dus helemaal niet vreemd te zijn, en zelfs een label 'nieuwstaat' zou kunnen afhankelijk van de gedane reparaties, en / of Tweakers daarmee enkel de optische staat wil duiden.

Waar het wel op lijkt, ik heb even gezocht, maar ik kom enkel 'Nieuwstaat - Refurbished' tegen, en geen producten met bijvoorbeeld een status 'Lichte gebruikssporen - Refurbished', dan lijkt de status direct te zijn 'Lichte gebruikssporen'. Zie bijvoorbeeld: met een flinke lijst aan statussen: uitvoering: Samsung Galaxy S22 128GB Zwart

Echter moet het toestel dan natuurlijk wel refurbished zijn, en niet zoals hier mogelijk aan TS is aangegeven, gewoon ingeruild en direct de verkoop in is gegaan. Dat zou immers inderdaad geen refurbished mogen heten. Want je verwacht dan ten allen tijde een toestel dat uitgebreid gecontroleerd is en waar nodig gerepareerd. En niet iets dat zonder uitgebreide controle (na bijvoorbeeld enkel een optische inspectie) weer verkocht worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 16-03-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
stin00 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:29:
Dat hoeft dus helemaal geen misleiding te zijn. Wanneer het apparaat nog steeds conform de (fabrieks)specificaties werkt en er optisch uitziet zoals het de fabriek verliet dan mag je van mij rustig de term 'nieuwstaat' gebruiken.
Ik heb zelf diverse houtbewerkingsgereedschappen liggen die ik al jaren gebruik en uitstekend verzorg. Van sommigen heb ik zelfs op punten het e.e.a. aangepast omdat ze dan nog beter werken dan toen ze uit de fabriek kwamen. Daar plak ik nog steeds het etiket 'nieuwstaat' op, ondanks dat ze gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:51
Dennism schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Waarom zou dat exact misleiding zijn, een refurbished iPhone of Galaxy bijvoorbeeld kan ook al tijden in gebruik geweest zijn (soms jaren), er kunnen duizenden foto's gemaakt zijn, uren lang naar Netflix gekeken zijn en noem maar op.
Een fotocamera met een fysieke sluiter heeft wel degelijk een beperkte levensduur. (namelijk het sluitermechanisme zelf)
In mijn ogen gaat de vergelijking met een telefoon dan ook niet helemaal op.

[ Voor 3% gewijzigd door nieuwslezer op 16-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
nieuwslezer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Een fotocamera met een fysieke sluiter heeft wel degelijk een beperkte levensduur. (namelijk het sluitermechanisme zelf)
In mijn ogen gaat de vergelijking met een telefoon dan ook niet helemaal op.
Mijn punt is niet dat er geen slijtage kan zijn, dat kan immers uiteraard zeker. Echter bij een refurb horen alle zaken die niet door de kwaliteitschecks komen gerepareerd / vervangen te worden. Echter zijn er dan nog steeds 119.000 foto's met die refurbished camera gemaakt, ook al zit er bijvoorbeeld een ander sluiter mechanisme op, doordat het oude mogelijk teveel versleten was tijdens de controles. Als een auto gereviseerd wordt gaat bijvoorbeeld ook de tellerstand niet terug naar 0, omdat er een nieuw blok geplaatst wordt.

Dat is eigenlijk juist wat ik duidelijk maak in mijn post 'refurbished' betekent niet, wat sommigen soms lijken te denken dat alles nieuw is, alleen dat het gecontroleerd is, en dat alle zaken weer voldoen aan de specificaties van de fabrikant. Daar kunnen dus best nog onderdelen tussen zitten die spreekwoordelijk 'af flink wat kilometers gemaakt hebben', maar nog wel binnen spec vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 15:31
Geen idee welke labels er überhaupt toe te kennen zijn in de pricewatch.
Als dat het enige beschikbare label is, dan snap ik wel dat ze dat gebruiken om op deze manier in de pricewatch zichtbaar te zijn. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kFazH4t.png
Daarentegen is de detail omschrijving duidelijk genoeg en ook op hun eigen website zijn ze heel duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/de4s5N9.png

Het label occasion zou beter zijn, maar dan is de vraag of 't dan niet te veel richting vraag & aanbod gaat. Maar shops zijn daar dan ook weer niet welkom als 't gaat om grootschalige verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:58
@Veneficus Als je je zorgen maakt over de shutter count lees dan dit voor achtergrond info: Sony A7R shutter count met o.a. dit:
For the A7R, Sony claims a shutter life expectancy of 250 000 actuations.
en
For example, if one were to take 250 photos each and every day, this would mean 7 500 actuations per month and 90 000 shots per year. In this case, one would reach a count of 250 000 images in about three years.

NB: Dit gaat dus over de A7R en niet over de A7R V. Ik zie de vergelijking dat de A7R V tot 500.000 clicks gespecd is.

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 16-03-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
@DjoeC Ik zou dan sowieso voor die andere gaan voor € 100 meer. Maar ik heb wat twijfels over hoe ze met garantie omgaan. De camera zelf is pas anderhalf jaar op de markt. Bij nieuwe aankoop krijg je 5 jaar garantie, maar Cameraland beperkt dat tot 1 jaar, want "niet overdraagbaar op tweedehands". Natuurlijk kan dat niets afdoen aan de fabrieksgarantie en wetgeving rond verwachte levensduur, maar het is wel bizar dat ze dat zo behandelen. Als de camera via Marktplaats was doorverkocht met originele factuur dan ging de 5 jaar garantie wel mee, maar als ze er zelf een tussentijdse controle op hebben gedaan ineens niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Uiteindelijk is refurbished een term die iedereen anders kan interpreteren. Sommigen hier nemen de definitie van Apple over waarbij Apple inderdaad zal zorgen voor een nieuwe behuizing voor het toestel en zelfs een nieuw serienummer, maar dat hoeft niet noodzakelijk door iedereen gedaan te worden.

Iemand anders hier haalde de term gereviseerd aan, en dat komt wat mij betreft heel dicht in de buurt van hoe je de term zou kunnen vertalen naar het nederlands. Zonder te weten wat het exacte proces van de verkoper is bij het ontvangen van deze toestellen is het ook zeer moeilijk om een oordeel te vellen over het gebruik van deze term.

Als zij effectief de toestellen binnen nemen, grondig nakijken, herstellen waar noodzakelijk en daarna terug te koop aanbieden, dan hebben ze wat mij betreft niet echt veel verkeerd gedaan. Of je een toestel met meer dan 100k kliks nog als nieuw zou mogen bestempelen, daar valt over de discutieren, al weet ik dat er fotografen zijn die zich daar niet veel zorgen over maken terwijl anderen dat wel doen.

Wat de garantie betreft, dat is een keuze die je zult moeten maken. Als je echt die 5 jaar wenst, zal je voor nieuw moeten gaan bij die specifieke winkel. De fabrieksgarantie zal uiteindelijk maar 2 jaar zijn en dus zelfs al vervallen voordat het ene jaar om is dat je bij aankoop van dit gebruikt exemplaar zult krijgen. Als de camera via marktplaats was verkocht en je meld je aan met die factuur en ze voeren daar controle op uit, dan hebben zij het recht om die garantieclaim af te wijzen. De wettelijke garantie is voor zover ik weet niet wettelijk verplicht over te dragen aan de nieuwe eigenaar bij een tweedehandsverkoop. En je zal hen moeten inlichten over het feit dat de eigenaar veranderd is, anders contacteren ze de vorige eigenaar bij garantieafhandeling dat zijn toestel klaar ligt om afgehaald te worden. En dat wil je ook niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik vraag @BenOK om vanuit Pricewatch Sales Support hier mee te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenOK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-04 15:27

BenOK

Pricewatch Support
Hé all,
Ik ben het er helemaal mee eens dat ‘Refurbished’ op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd.
Voor de Pricewatch hebben we in ieder geval gekozen om de term ‘refurbished’ te gebruiken als overkoepelende term voor producten die niet nieuw uit de fabriek rollen.

Voor shops die refurbished producten willen aanbieden, hebben we wel de regel dat er een beschrijving moet worden toegevoegd over de staat en dat ze met betrekking tot de conditie moet kiezen uit de volgende opties: “beschadigd”, “gebruikssporen”, “refurbished”, “teruggestuurd”, “zichtbaar beschadigd”, “tekenen van slijtage”, “zo goed als nieuw”, “tweede kans algemeen”.

Dit blijft altijd een lastige situatie omdat er veel verschillende interpretaties zijn voor ‘refurbished’ en de condities. Mocht het echt te bont worden met bijvoorbeeld verkeerde condities en beschrijvingen, dan zien we het liefst dat er een topic wordt gemaakt. Er is voor refurbished helaas nog geen rapporteerfunctie zoals bij het ‘gewone’ prijsmeldpunt. Maar hier wordt ook altijd gekeken en indien nodig gaan we graag poolshoogte nemen bij een shop :) . In het geval van de Sony A7R is het echt op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
@BenOK bedankt voor het meekijken 👍 Een "Report" knop naast een listing zou in dit geval inderdaad handig zijn. Mag op het wensenlijstje voor nieuwe features 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 14:38

Bzzje

Negeren is vooruitzien

BenOK schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:00:
Dit blijft altijd een lastige situatie omdat er veel verschillende interpretaties zijn voor ‘refurbished’ en de condities. Mocht het echt te bont worden met bijvoorbeeld verkeerde condities en beschrijvingen, dan zien we het liefst dat er een topic wordt gemaakt. Er is voor refurbished helaas nog geen rapporteerfunctie zoals bij het ‘gewone’ prijsmeldpunt. Maar hier wordt ook altijd gekeken en indien nodig gaan we graag poolshoogte nemen bij een shop :) . In het geval van de Sony A7R is het echt op het randje.
Een reactie op een oud onderwerp maar wel het meest op van toepassing.
Kunnen jullie aub ook meenemen dat refurbished artikelen niet tussen de nieuwe producten komen en zo ook onterecht een enorme prijsdaling krijgen?
Met name amazon producten lijken hier mee in de mist te gaan, zoals de iphone 14 pro zilver.

(Bijkomend ding; op de iphone (iig met firefox) is het niet mogelijk om een foute prijs door te geven bij het artikel)

Negeren is vooruitzien

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.