Synology: basic raid partitie vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Ik heb een DS218+ met basic raid, dus gewoon 2 schijven en 2 volumes. Geen echte raid dus.
Nu wil ik voor Volume1 een grotere HD gebruiken. Was 8TB, gaat nu naar 16TB.

Met een HD cloner heb ik de 8TB gekopieerd naar de 16TB.
Daarna Linux Mint van USB opgestart op mijn PC om met GParted de 8TB partitie op de 16TB schijf te vergroten naar 16TB.
Dit lukt echter niet. Ik kan de partitie verschuiven, maar niet vergroten.
Ik vind in GParted geen clue waarom niet.

Bij het opstarten meldde GParted me wel dat de partitie vergroot kon worden, met de opties Fix en Ignore.
1e keer Ignore gekozen. Vergroten werkte dus niet.
2e keer Fix gekozen, maar partitie niet vergroot en vergroten lukte ook niet.
Partitie is niet gemount en heeft geen sleuteltje in GParted.

Op Windows liep ik met een andere schijf tegen het probleem aan dat de cluster size van een 16TB schijf niet paste bij een 20TB schijf. Daar moest ik dus van 4kb cluster naar 8kb cluster size gaan.
Speelt hier misschien ook zoiets?

In 1e instantie wilde ik clonen en vergroten zodat ik de installatie van mijn NAS niet kwijt geraakte.
Ipv te vergroten is het misschien mogelijk om in de andere 8TB een nieuwe partitie te maken en een perfect kopie te maken van de 1e om daarna die 2e te vergroten?

In principe is het mogelijk om een basic raid Synology partitie te vergroten: https://www.synology-foru...dus)/msg246132/#msg246132
Ik vermoed echter dat hier een limitatie van grootte van partities mee speelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris_147 op 15-03-2024 08:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zegt basic RAID, is het echt opgezet als 'raid' per disk zonder redundantie? Spanned over twee disks? Of is het mirror, waardoor data op beide disks tegelijk staat (en niet verdeeld over de twee)?

Ik heb het idee dat wat je nu hebt, simpel LVM is met twee logische volumes met ext4 file system. En dat ga je niet zomaar even vergroten met een disk kloon, want de metadata voor LVM staat op beide schijven. Valt er 1 uit, dan ben je alles kwijt. Wat je wilt gaat dus niet werken in dit geval.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
2 volumes met Btrfs.

Ik had het al opgegeven ja, dus heb de partitie van de nieuwe schijf verwijderd, geïnitialiseerd in de Synology, en ben nu de data aan het overzetten van mijn pc.
Gaat even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met btrfs is het een cross-disk volume met subvolumes erin. Die ga je dus ook niet zomaar even aanpassen als de helft van het volume ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt, maar ik denk niet dat ik een cross-disk volume heb.
Mijn vorige schijf in bay 2 zat er nog gewoon in, nu draaide DSM van die schijf kennelijk.
Applicaties die ik had geïnstalleerd waren wel weg.

Als ik in Storage Manager kijk:
- HDD/SDD: 2 drives.
- Storage Pool: 2 storage pools: 1 en 2. Dat heb ik bij opzetten express gedaan, zodat ik schijven kon upgraden. Met beide schijven in 1 storage pool ben je toch alles kwijt als 1 schijf kapot gaat?
- Volume: 2 volumes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan 1 storage pool hebben met meerdere schijven, als je het RAID level dat er voor gebruikt wordt goed zet. Prik je er 2x 8 TB disks in en je hebt >8 TB aan schijfruimte (zoals 16 TB), dan heb je geen mirror waarbij 1 disk uit kan vallen.

Het is volledig afhankelijk hoe je de boel in Synology inricht.

Misschien had je al meer geluk kunnen hebben als je 1 schijf naar die 16 TB schijf had gekloond en die direct in de Synology stoppen ipv proberen om die buiten het apparaat uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Ze zijn leuk die 2 bay NASjes maar een ramp om uit te breiden.
Ik ben daarom met m'n eerste Syno NAS meteen voor een 5 bay gegaan.
En later naar een rack versie met 12 slotjes.
En weer later viel een rack expansion unit bijna gratis in m'n schoot met nog eens 12 slotjes ;)

Een handige functie is onder om "shares" van de eene naar de andere volume te verplaatsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R24jZ9-hd401l8yKS2P0ogSdsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFZFn33fP83tkognaCTH566p.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft je de mogelijkheid om shares even tijdelijk ergens anders te parkeren voordat je deze naar de uiteindelijk bestemming verplaatst.
Maar met een NAS is het zowiezo aan te raden om in een backup mogelijkheid te voorzien zoals bv een tweede NAS (EDIT: of zoals in mijn geval een expansion unit voor backups).

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 16-03-2024 18:52 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:43:
...
Maar met een NAS is het zowiezo aan te raden om in een backup mogelijkheid te voorzien zoals bv een tweede NAS (EDIT: of zoals in mijn geval een expansion unit voor backups).
Ik zou een expansion unit aan hetzelfde apparaat geen backup locatie willen noemen. Als de main unit stuk gaat, heb je niet enorm veel aan de expansie unit, zeker als die niet aan een nieuwe is aan te sluiten. De definities van shares staan er ook niet op dus echt makkelijk uitlezen of verplaatsen gaat ook niet.
Het mantra 'RAID is geen backup' gaat nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Hero of Time , dat weet ik maar een gedegen backup faciliteit is altijd kostbaar en dit is het beste wat ik heb.
In het ergste geval als de main unit sterft, dan zoek ik een goedkoope tweedehandsje van die generatie met zo'n expansion unit aansluiting.
De eerste 5 bay Syno NAS die ik bezitten had er ook 1tje.

Wbt de share definities, die staan in de backup die ik maak met de "Hyper Backup" app.
En ook oa users en bepaalde app settings.
Ow en je kunt kiezen wat je terug wilt zetten met een "restore".

[ Voor 19% gewijzigd door deHakkelaar op 16-03-2024 22:01 . Reden: helemaal FUBAR ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
deHakkelaar schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:46:
In het ergste geval als de main unit sterft, ...
In de acht a tien jaar dat ikzelf als IBM HW engineer vele rack mount SCSI enclosures plaatste (beetje vergelijkbaar met een NAS) gingen deze zelden stuk.
Als ze toch stuk gingen was het bijna altijd de voeding.
Disken daarintegen heb ik in de honderden mogen vervangen in een 3000+ node cluster van Shell met 3 disken per node (RAID5).
Dus fingers crossed ;)

EDIT: Wist dat dit hier ook was gepubliceerd:
nieuws: Shell bouwt 's werelds grootste Linux supercomputer

EDIT2: Ow in dat artikel staat 1000 nodes maar toen ik erbij betrokken raakte was dit aantal inmiddels gegroeid tot 2000 en toen ik vertrok schat ik dat het er ruim 3000 waren.

[ Voor 26% gewijzigd door deHakkelaar op 16-03-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
NAS is bij mij geen backup, enkel om te delen op het thuis netwerk en als redundante kopie.
Vandaar dat er ook geen RAID op staat. 5-bay en 5 schijven is ook wel ineens een pak duurder.
Mijn PC is de hoofdlokatie. Alles wordt vanaf daar gesynced naar de NAS met FreeFileSync.
Ook wordt nog alles weggeschreven vanuit mijn PC naar backup SATA HD's die ik in gemakkelijk op mijn PC behuizing kan inschuiven. (CM690 II)

Neen, geen off-site backup, maar dat lijkt me ook wat overdreven voor de bestanden waar ik het over heb.
Echt belangrijke zaken staan ook in OneDrive en Dropbox, zowel als werkbare bestanden, alsook zip bestanden per project of wat dan ook waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Chris_147 , ik merk dat ik niet helemaal duidelijk was met die insteek van een goede backup doordat het een beetje ontspoorde vanwege met de kritiek op mijn eigen backup strategie.
Wat ik bedoelde was dat als je een goede backup hebt zoals bv een full backup met die Syno "Hyper backup" app, dat het dan wat makkelijker en veiliger is om naar grotere disken te migreren.
Mocht je dan iets serieus vernachelen of data kwijt raken kun je altijd weer grotendeels de begin situatie herstellen.

Ik had onlangs ook geen lege slotjes meer over op m'n NAS om uit te breiden dus heb ik ook besloten om over te gaan naar grotere disken.
Daar heb ik gewoon alle oude kleine disken eruit gesloopt en de nieuwe grotere disken geplaatst met een verse schone DSM en een nieuwe volume aangemaakt.
En vanuit die backup bepaalde zaken weer hersteld zoals algemene Syno instellingen, users, shares met inhoud etc, en in die backup zaten zelfs ook individuele Syno app configuraties (niet voor allemaal).

EDIT: Ik moest weer ff m'n expansion unit aanslingeren waar mijn backup staat opgeslagen maar ter info, mijn oorspronkelijke source dataset was ongeveer 16TB groot.
De Hyper backup (met compressie aan) is 15.5TB groot.

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 17-03-2024 17:44 . Reden: typo ]

Pagina: 1