Ik heb een DS218+ met basic raid, dus gewoon 2 schijven en 2 volumes. Geen echte raid dus.
Nu wil ik voor Volume1 een grotere HD gebruiken. Was 8TB, gaat nu naar 16TB.
Met een HD cloner heb ik de 8TB gekopieerd naar de 16TB.
Daarna Linux Mint van USB opgestart op mijn PC om met GParted de 8TB partitie op de 16TB schijf te vergroten naar 16TB.
Dit lukt echter niet. Ik kan de partitie verschuiven, maar niet vergroten.
Ik vind in GParted geen clue waarom niet.
Bij het opstarten meldde GParted me wel dat de partitie vergroot kon worden, met de opties Fix en Ignore.
1e keer Ignore gekozen. Vergroten werkte dus niet.
2e keer Fix gekozen, maar partitie niet vergroot en vergroten lukte ook niet.
Partitie is niet gemount en heeft geen sleuteltje in GParted.
Op Windows liep ik met een andere schijf tegen het probleem aan dat de cluster size van een 16TB schijf niet paste bij een 20TB schijf. Daar moest ik dus van 4kb cluster naar 8kb cluster size gaan.
Speelt hier misschien ook zoiets?
In 1e instantie wilde ik clonen en vergroten zodat ik de installatie van mijn NAS niet kwijt geraakte.
Ipv te vergroten is het misschien mogelijk om in de andere 8TB een nieuwe partitie te maken en een perfect kopie te maken van de 1e om daarna die 2e te vergroten?
In principe is het mogelijk om een basic raid Synology partitie te vergroten: https://www.synology-foru...dus)/msg246132/#msg246132
Ik vermoed echter dat hier een limitatie van grootte van partities mee speelt.
Nu wil ik voor Volume1 een grotere HD gebruiken. Was 8TB, gaat nu naar 16TB.
Met een HD cloner heb ik de 8TB gekopieerd naar de 16TB.
Daarna Linux Mint van USB opgestart op mijn PC om met GParted de 8TB partitie op de 16TB schijf te vergroten naar 16TB.
Dit lukt echter niet. Ik kan de partitie verschuiven, maar niet vergroten.
Ik vind in GParted geen clue waarom niet.
Bij het opstarten meldde GParted me wel dat de partitie vergroot kon worden, met de opties Fix en Ignore.
1e keer Ignore gekozen. Vergroten werkte dus niet.
2e keer Fix gekozen, maar partitie niet vergroot en vergroten lukte ook niet.
Partitie is niet gemount en heeft geen sleuteltje in GParted.
Op Windows liep ik met een andere schijf tegen het probleem aan dat de cluster size van een 16TB schijf niet paste bij een 20TB schijf. Daar moest ik dus van 4kb cluster naar 8kb cluster size gaan.
Speelt hier misschien ook zoiets?
In 1e instantie wilde ik clonen en vergroten zodat ik de installatie van mijn NAS niet kwijt geraakte.
Ipv te vergroten is het misschien mogelijk om in de andere 8TB een nieuwe partitie te maken en een perfect kopie te maken van de 1e om daarna die 2e te vergroten?
In principe is het mogelijk om een basic raid Synology partitie te vergroten: https://www.synology-foru...dus)/msg246132/#msg246132
Ik vermoed echter dat hier een limitatie van grootte van partities mee speelt.
[ Voor 9% gewijzigd door Chris_147 op 15-03-2024 08:42 ]