"Sluipgebruik" mobiele data

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 15:05
Mijn zoon heeft een iPhone met een prepaid SIM. Af en toe koopt hij een databundel. Hij probeert zijn telefoon alleen te gebruiken als hij WiFi heeft. Toch gaat die databundel steeds langzaam op. Via Simyo kunnen we zien wanneer hij data gebruikt. Het blijkt dat de telefoon zo'n drie keer per dag een heel klein beetje data verbruikt. Ook altijd een keer midden in de nacht. We weten zeker dat de telefoon dan thuis ligt en dus WiFi heeft. Hij ligt ook niet bij mijn zoon op de kamer, dus hij zit ook niet stiekem 's nachts te internetten.

Ik heb al via de instellingen bij zoveel mogelijk apps aangegeven dat ze geen mobiele data mogen gebruiken. Maar dit kan je natuurlijk niet voor alle apps doen; we willen wel dat hij berichtjes kan sturen als hij onderweg is en geen WiFi heeft.

De vragen:
  1. Weet iemand waarom iPhones blijkbaar 3 keer per dag een klein beetje data gebruiken? En of je dat ook uit kan zetten?
  2. Iemand een idee hoe ik erachter zou kunnen komen welke app(s) dat doen?
  3. Hoe kan het dat de telefoon mobiele data gebruikt, terwijl hij zeker weten binnen bereik van het WiFi netwerk is? (Hij ligt 's nachts aan de lader, die minder dan 1 meter van het access point ligt.)
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Het telt toch op, die kleine beetjes data steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Instellingen -> Mobiele netwerk -> Wifi-assistentie. Staat dat wel uit?

Welke provider heb je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Ik zie geen optie “WiFi assistentie”. Bedoel je “bellen via WiFi”? Dat staat uit. Mijn zoon zit bij Simyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Loop dit ff door: https://support.apple.com/nl-nl/109323

Staat alles beschreven.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
trab_78 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:33:
Ik zie geen optie “WiFi assistentie”. Bedoel je “bellen via WiFi”? Dat staat uit. Mijn zoon zit bij Simyo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR_Ne9HmZ3TGvkSkYY3cai8xFOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Fs8GJEB3Vgw9hnSjC5HaGZf.jpg?f=fotoalbum_large

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Ah juist. Wist niet dat er ook nog wat onder die onmeunig lange lijst van apps stond… Maar goed, het stond al uit.

Dat Apple support artikel ook nog langsgelopen, maar dat levert ook niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 22:28
Andere optie is eventueel mobiele data uitschakelen wanneer op wifi.

Dat was bijvoorbeeld voor mijn zus de enige werkende oplossing tegen sluipdata (daar had ik toen op de iPhone nooit last van, dus geen idee waarom bij haar dit anders was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Op die "onmeunig lange lijst van apps" kan je ook zien waar de data aan op gaan. Zet de teller aan het begin van de avond eens op nul en kijk 's morgens welke apps data hebben gebruikt. Je kan die lijst sorteren op gebruik dus dan staan de boosdoeners bovenaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:17:
Op die "onmeunig lange lijst van apps" kan je ook zien waar de data aan op gaan. Zet de teller aan het begin van de avond eens op nul en kijk 's morgens welke apps data hebben gebruikt. Je kan die lijst sorteren op gebruik dus dan staan de boosdoeners bovenaan.
Dat is een goed idee. Ga ik proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mizgala28 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:13:
(daar had ik toen op de iPhone nooit last van, dus geen idee waarom bij haar dit anders was)
Mogelijk dat de telefoon ergens ligt waar soms de ontvangst soms wegvalt. Wifi valt helemaal weg --> 4G pakt over ongeacht het genoemde vinkje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
F_J_K schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Mogelijk dat de telefoon ergens ligt waar soms de ontvangst soms wegvalt. Wifi valt helemaal weg --> 4G pakt over ongeacht het genoemde vinkje.
Hij ligt binnen 1 meter van het dichtsbijzijnde acces point. Lijkt me stug dat de WiFi wegvalt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:30
Het zou bijvoorbeeld nog FindMy kunnen zijn. Het achterliggende systeem waarmee men iPhones etc kan terugvinden. Dan laat hij bijvoorbeeld weten aan het Apple-netwerk: "Ik zie hier een iPad van de buren, ik zie een iPhone van een huisgenoot en de AirPods van een ander huisgenoot liggen beneden".

Normaal zal ie dat dan wel via wifi doen, maar juist snachts willen routers en modems nog wel eens resetten of opnieuw opstarten o.i.d. waardoor de verbinding even weg valt.

Je zou nog een automation kunnen maken die het hele mobiele netwerk uitschakelt op de tijd dat het altijd plaatsvindt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 17-03-2024 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Gebruikt een iPhone niet per definitie altijd wat mobiele data? Laat maar eens een ping lopen naar je iPhone en leg hem dan weg. Na een paar minuten reageert hij niet meer op ping. Toch krijg je een pushnotificatie gelijk binnen…? Via welke verbinding dan? :p

Je ziet dan in het scherm ook dat hij op 4G/5G zit en even later weer op wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
Je kan proberen om een shortcut te maken die mobile data uitzet als je wifi verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Misschien ook relevant: wat is ‘een klein beetje data’?

Gaat het hier om 1000 MB? 100 MB? 1 MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Background fetch van sommige apps zoals Whatsapp en Snapchat?

Die worden met zo min mogelijk capaciteit uitgevoerd en zou m.i. niet verbazen als dat 4/5G is bij stand-by.

Je ziet dat ook als je je telefoon oppakt na nacht dan staat er eerst nog 5G voor dat WiFi icon aan springt.

Veel mensen gaan er vanuit dat WiFi de default is maar mij is al sinds de iPhone X opgevallen dat dit lang niet zo normaal is. Weet helaas de technische logica erachter niet, nog nooit interessant genoeg gevonden uit te zoeken.

Een simpel data abonnement kan je een hoop tijd besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik herken het probleem ook wel op iPhone icm simyo. Geen wifi assistentie aan en heel dicht bij een access point. Maar vanwege genoeg data nooit echt verder uitgezocht maar als je prepaid bent kan dat toch best kostbaar zijn tegen 15 cent de MB.

@Uniciteit simyo rekent meestal in blokken van 59MB af.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 17-03-2024 15:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Uniciteit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:29:
Misschien ook relevant: wat is ‘een klein beetje data’?

Gaat het hier om 1000 MB? 100 MB? 1 MB?
Meestal gaat het om kB's. Maar heel soms is het ineens een paar MB. En dan telt het best aan inderdaad met de prijzen per MB. (Wat natuurlijk belachelijke prijzen zijn, maar dat terzijde.)
graceful schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:48:
Een simpel data abonnement kan je een hoop tijd besparen.
Het is de telefoon van mijn zoon. Het idee was eigenlijk dat we hem wilde leren dat data niet gratis is enzo. Maar als dit niet makkelijk op te lossen is, dan is het inderdaad te overwegen toch maar een goedkoop abo-tje te nemen.

Maar goed, wat ik ondertussen heb uitgevonden:
  • Alle data die verbruikt wordt is alleen van iOS zelf. Het meeste gaat op aan "push meldingen". Dat zijn dus alsnog apps, maar qua verbruik wordt dat blijkbaar onder "systeem" bijgehouden.
  • Mijn WiFi APs hadden een reboot schedule actief. Kan zijn dat de WiFi dan lang genoeg offline is om te zorgen dat de telefoon mobiele data gaat gebruiken. Ik heb dat reboot schedule nu uitgezet. Even aanzien of dat het oplost.
Wordt vervolgd dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
trab_78 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:59:

Maar goed, wat ik ondertussen heb uitgevonden:
  • Alle data die verbruikt wordt is alleen van iOS zelf. Het meeste gaat op aan "push meldingen". Dat zijn dus alsnog apps, maar qua verbruik wordt dat blijkbaar onder "systeem" bijgehouden.
  • Mijn WiFi APs hadden een reboot schedule actief. Kan zijn dat de WiFi dan lang genoeg offline is om te zorgen dat de telefoon mobiele data gaat gebruiken. Ik heb dat reboot schedule nu uitgezet. Even aanzien of dat het oplost.
Wordt vervolgd dus!
Je bedoelt dat bijvoorbeeld de inbox zoekt naar nieuwe mailtjes en dat die in de avond zijn iCloud wilt syncen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Als de Wifi er uit gaat gaat iOS waarschijnlijk even contact zoeken en dan heb je je eerste data te pakken.

Maar aanleren dat hij m op vliegtuig modus moet zetten s' avonds.

En als je overstag gaat qua bundel/abbo, neem dan geen Simyo, die hebben geen plafond functie en dat kan je ook niet instellen op iPhones.

Dan kan je beter naar een andere provider kijken met een plafond of hard stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
@ trab_78

Mijn advies: neem een goedkope abonnement voor je zoon. Zelf heb ik voor mijn zoons al vanaf begin af aan bij bestaan van hollandsnieuwe een abonnement. Lekker goedkoop en werkt als prepaid basis. Is dus je bundel op kan je niet meer bellen/sms’en/internetten

Duurste abonnement bij hollandsnieuwe is €11 voor 30000 MB

[ Voor 23% gewijzigd door pinokkia op 18-03-2024 15:05 ]

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Hollandsnieuwe is prima inderdaad.
Maar je 30 gig heb je alleen als je Ziggo thuis hebt.

Maar bij Simpel en Youfone kan je voor 50 cent per maand een block op de bundels zetten zodat het niet gekker wordt dan 10 euro of de afgesloten bundel. En Ben heeft geloof ik een zachte limiet dus dan zakt het in tot alleen berichtjes met 15kb /sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:16
Barrycade schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:15:
En Ben heeft geloof ik een zachte limiet dus dan zakt het in tot alleen berichtjes met 15kb /sec.
Nee, daar is ook een optioneel dataplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:05
trab_78 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Het is de telefoon van mijn zoon. Het idee was eigenlijk dat we hem wilde leren dat data niet gratis is enzo. Maar als dit niet makkelijk op te lossen is, dan is het inderdaad te overwegen toch maar een goedkoop abo-tje te nemen.
Ik sluit mij erbij aan dat een kleine databundel echt de beste oplossing is. Dit scheelt gewoon geld en geeft ook een stukje zekerheid dat er altijd data is. Zeker omdat je ook aangeeft dat zaken als WhatsApp eigenlijk gewoon moeten werken.

Hoewel ik als ouder het opvoedkundige deel wel begrijp en grotendeels onderschrijf wil ik enkel opmerken dat ik deze keuze niet de beste vind. Dit was een aantal jaar geleden wel zo, maar ondertussen zijn smartphones en bijbehorende databundels een essentieel onderdeel geworden van het leven van de meeste mensen. Als je er iets mee wil dan zou ik inzetten op een kleine bundel die voldoende is voor WA en wat basis data. Als zoonlief meer wil, dan zal hij er iets voor moeten doen (van eigen geld betalen, klusje of lief zijn voor de kat ;) ). Ik denk dat die les waardevoller is.

Qua oorzaak van het beetje dataverkeer lijken de meeste antwoorden wel gegeven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-04 12:26
Hoe vaak gebruikt hij daadwerkelijk data? Als hij maar sporadisch data wil kunnen gebruiken dan zou de Simyo app een oplossing kunnen zijn. Hierin kun je met één druk op de knop 'internetten in Nederland' aan- of uitzetten wanneer het gebruik van data wel of niet nodig is.

Het voordeel hiervan ten opzichte van vliegtuigstand is dat je nog wel kan bellen of gebeld worden. Edit: maar mobiele data uitzetten d.m.v. een Shortcut zou natuurlijk makkelijker zijn, zoals hierboven al vermeld 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door maie op 18-03-2024 16:49 ]

Pagina: 1