Opties buitenzonwering bij houten kozijnen op het zuiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Met de afgelopen hete zomers in gedachten ben ik aan het nadenken over de te kiezen buitenzonwering voor twee kozijnen van de woonkamer op het zuiden. Ons huis is gebouwd in 1976, heeft houten kozijnen en staat in een woonwijk.

Inmiddels heb ik al heel wat plaatjes en brochures gevonden van leveranciers als Carpentier, Duco, Lenco, Renson en Storax.

Het grootste kozijn is ongeveer 265 breed en 149cm hoog, de kleinste 119 breed en 211cm hoog.

Ik wil geen screens, luiken of uitvalscherm maar zoek iets wat in de zomer de zon weert maar tegelijkertijd ons huis niet op een bunker doet lijken.

Deze van Renson vind ik erg mooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5J3ux3YMJWQYU4RlburtlVmt1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mgqz3FQlIRKBAM9R4IjxfzKr.jpg?f=fotoalbum_large
voordelen: mooi en praktisch
nadelen: duur en gaat niet passen gezien de breedte van de gevel

Deze van Renson doet wat hij moet doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80Y4GYLu11lhKH7g7YX1g4C8tmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQywS53DkM0OiaCZhjBWphbX.jpg?f=fotoalbum_large
voordelen: zal waarschijnlijk goed werken
nadelen: problemen met schilderen, goten schoonmaken en ramenlappen boven

Dit is het idee waar ik zo ongeveer aan denk. In mei worden ze geplaatst en in september haal ik ze er weer af en gaan ze naar de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvGVIJj9CdcqoYZmOVADSLRQBMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvmPJW3we6osPrYP8quUqRed.jpg?f=fotoalbum_large
voordelen: redelijk betaalbaar, in diverse materialen en kleuren leverbaar
nadelen: praktische oplosbare probleempjes met o.a. onderdorpel met neuslat en bovendorpel die uitsteekt

Omdat ik van hout hout zit ik er aan te denken zoiets op maat te laten maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4rokf25sDO5x2joJg_EvJcvLRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w1loeCybtluHcDxrHfy94CKp.png?f=user_large
In het grote kozijn zouden er dan 4 stuks van 64cm breed naast elkaar passen. Ook wil ik het zo doen dat de hellingshoek van de lamellen 5 of 10 graden wordt waardoor je meer doorkijk hebt..

Wie heeft dit gezien of zelf gedaan?
Wie heeft er tips of foto's van ideeen?
Out of de box opties zijn ook welkom :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Out of the box: Een paar mooie leilindes parallel aan de gevel planten?.
Voor wie van hout houdt kan het niet groen genoeg zijn........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat heb ik serieus overwogen maar dat is ons geval geen goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:00

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De houten lamellenframes zelf (of laten) maken is een optie die ik ook overweeg. Een andere mogelijkheid is screens met zuignappen op de ruiten of met haken in de raamkozijnen, is zelf te maken maar ook op maat te laten maken ( even op googelen zijn diverse aanbieders) Dat is waarschijnlijk de voordeligste optie die er ook nog toonbaar uitziet en makkelijk is op te bergen. Lamellen kunnen ook een beeld oproepen van een bunker of gevangenis 😉

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Workum op 15-03-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Jan Workum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:53:
De houten lamellenframes zelf (of laten) maken is een optie die ik ook overweeg. Een andere mogelijkheid is screens met zuignappen op de ruiten of met haken in de raamkozijnen, is zelf te maken maar ook op maat te laten maken ( even op googelen zijn diverse aanbieders) Dat is waarschijnlijk de voordeligste optie die er ook nog toonbaar uitziet en makkelijk is op te bergen. Lamellen kunnen ook een beeld oproepen van een bunker of gevangenis 😉
Laat ik het zo zeggen dat ik het beeld van een gevangenis probeer te voorkomen :+

Bevestiging had ik nog niet overna gedacht. Omdat de bevestiging mogelijk een dhz project wordt ben in nieuwsgierig wat voor haak je bedoelt.
Zuignappen heb ik geen vertrouwen in. De zuignap aan de voorruit van mijn auto valt 2x per jaar er prompt af :'(

zoiets zou ook kunnen al weet ik niet hoe je die in een frame kwijt kunt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXceFSVtEBA6U3a-y3QV-FNh2tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4fZ2kAlpy5zdGwkeoL2qB1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wij hebben buiten jaloezieën van luxaflex Sunmaster. Juist omdat wij ook niet in een bunker willen zitten. Hebben het nu een paar jaar, zijn erg tevreden.
(Zal een foto zoeken)
Foto van binnen naar buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZuFom_A6BSKYo8pHLL41N1Bv8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wL6QBfgIYSwvTE9iPcIff5pR.jpg?f=user_large
Foto van buiten kan ik zo snel niet vinden.
Wel gevonden bij een leverancier:
https://geerszonwering.nl...tenjaloezie-van-sunmaster
(Dit is wel hetzelfde systeem als wij hebben)

[ Voor 61% gewijzigd door fenrir op 15-03-2024 23:08 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoewel buitenkant zonwering beter is, is het vaak minder mooi.

Wij hebben gekozen voor reflecterende gordijnen (die hebben zo'n witte glans-stof aan achterkant). Die doen we dan aan zuidkant dicht, doordat we genoeg andere ramen hebben blijft het licht en scheelt het een hoop.

Gordijnen kan je in winternachten ook gebruiken, en zien er stuk vriendelijker uit (+ halen galm uit woonkamer). Mocht je gordijnen niet mooi vinden heb je ze ook in van die rollen met banden, zodat je kan spelen met hoeveel licht je wilt. ( https://www.hornbach.nl/p...r6-wit-40x175-cm/5645361/ dit idee).

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 15-03-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:02:
Hoewel buitenkant zonwering beter is, is het vaak minder mooi.

Wij hebben gekozen voor reflecterende gordijnen (die hebben zo'n witte glans-stof aan achterkant). Die doen we dan aan zuidkant dicht, doordat we genoeg andere ramen hebben blijft het licht en scheelt het een hoop.

Gordijnen kan je in winternachten ook gebruiken, en zien er stuk vriendelijker uit (+ halen galm uit woonkamer). Mocht je gordijnen niet mooi vinden heb je ze ook in van die rollen met banden, zodat je kan spelen met hoeveel licht je wilt. ( https://www.hornbach.nl/p...r6-wit-40x175-cm/5645361/ dit idee).
Daarom zoek ik mooie buitenzonwering >:)
Leibomen waren het allermooiste geweest maar dat gaat niet lukken.

We hebben al jaloezien aan de binnenzijde hangen maar ik verwacht voor het weren van de warmte in de zomer maar een zeer beperkt effect al kan ik mijn stelling niet cijfermatig onderbouwen. Ze zijn wel wit dus ze kunnen de zon reflecteren maar de warmte is dan al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tja, ik zou toch voor screens gaan, je kunt er nog steeds door naar buiten kijken, de warmte komt niet binnen en wanneer ze naar beneden gaan zit je meestal binnen, dan ziet het er van buiten misschien wel wat besloten uit maar dat zie je dan zelf niet........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:30
Screens van Suneclipse werken erg goed. Hebben wij zelf al 2 jaar en werken erg goed. In weer en wind laten ze niet los, zelfs niet terwijl ze op het westen hangen.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
@nokiaan958GB Tja, hangt je keuze ook niet samen met de stijl van je huis? De voorbeelden zien er nogal modern uit - als dat bij je huis past prima. De lamellen oplossing zou je stuurbaar kunnen maken - meer of minder open door de lamellen op en neer te kunnen bewegen.

Je zou kunnen overwegen om rustieke vensters/luiken te plaatsen zoals (bijvoorbeeld) https://www.geedeco.be/bu...elijke-stijl/#images_92-2 Ophangen doe je met haken, in sommige gevallen kun je ze ook deels openzetten, bijvoorbeeld op tijden dat de zon van links of rechts komt. Neem je de Frnase/Italiaanse stijl dan lijkt het een beetje op de "lamellen" oplossing, https://nl.dreamstime.com...en-oud-huis-image32575304

Je opties hangen vooral af van je huis en je lokatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Kuhr89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:33:
Screens van Suneclipse werken erg goed. Hebben wij zelf al 2 jaar en werken erg goed. In weer en wind laten ze niet los, zelfs niet terwijl ze op het westen hangen.
Deze optie voldoet aan onze wens om gedurende het zomerseizoen vaste buitenzonwering aan te kunnen brengen. Een groot nadeel vind in dat je contact meer hebt met een straat en ik verwacht dat bij bewolkt weer het erg donker wordt in huis.
DjoeC schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:42:
@nokiaan958GB Tja, hangt je keuze ook niet samen met de stijl van je huis? De voorbeelden zien er nogal modern uit - als dat bij je huis past prima. De lamellen oplossing zou je stuurbaar kunnen maken - meer of minder open door de lamellen op en neer te kunnen bewegen.

Je zou kunnen overwegen om rustieke vensters/luiken te plaatsen zoals (bijvoorbeeld) https://www.geedeco.be/bu...elijke-stijl/#images_92-2 Ophangen doe je met haken, in sommige gevallen kun je ze ook deels openzetten, bijvoorbeeld op tijden dat de zon van links of rechts komt. Neem je de Frnase/Italiaanse stijl dan lijkt het een beetje op de "lamellen" oplossing, https://nl.dreamstime.com...en-oud-huis-image32575304

Je opties hangen vooral af van je huis en je lokatie.
Ik heb mijn topicstart aangepast omdat inderdaad relevante informatie ontbrak.

Bij ons jaren 70 huis passen luiken helaas niet zo goed. Een luik met lamellen wat een perfecte optie geweest. Het grote kozijn is 2,65 meter breed, luiken van meer dan een meter breed nemen zoveel ruimte in beslag dat het ene luik voor een regenpijp langs en aan de andere kant voor een ander raam langs zou komen.

[ Voor 15% gewijzigd door nokiaan958GB op 17-03-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Bij bewolkt weer doe je de screens weer omhoog toch?

Wij hebben ook ritsscreens en ze bevallen super goed. Scheelt behoorlijk in de warmte.

En imo hebben screens toch een heel ander uiterlijk dan rolluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nokiaan958GB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:45:
[...]
Bij ons jaren 70 huis passen luiken helaas niet zo goed. Een luik met lamellen wat een perfecte optie geweest. Het grote kozijn is 2,65 meter breed, luiken van meer dan een meter breed nemen zoveel ruimte in beslag dat het ene luik voor een regenpijp langs en aan de andere kant voor een ander raam langs zou komen.
Er bestaan vouwbare luiken, dan wel je kunt die laten maken (2x2 panelen). Kijk eens bij isoluik.nl. Maar, je hebt wel gelijk, een "typisch" jaren 70 huis en traditionele luiken gaan niet zonder meer goed samen. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Over smaak valt niet te twisten, maar liever houten tralies om minder op gevangenis te lijken? Ik ben erg tevreden met screens..

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Er bestaan vouwbare luiken, dan wel je kunt die laten maken (2x2 panelen). Kijk eens bij isoluik.nl. Maar, je hebt wel gelijk, een "typisch" jaren 70 huis en traditionele luiken gaan niet zonder meer goed samen. Succes met je zoektocht!
Oei, ik zie hele mooie plaatjes. Dat ga ik even bestuderen. Hoop maar dat het een beetje betaalbaar is O-)
naftebakje schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:08:
Over smaak valt niet te twisten, maar liever houten tralies om minder op gevangenis te lijken? Ik ben erg tevreden met screens..
Vind screens prachtig.
maar.....
Wij wonen in een dorp. We vinden het prettig om elkaar tegroeten, voor sociale controle en als de zon niet schijnt we voldoende licht binnen krijgen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door nokiaan958GB op 18-03-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dus screens zijn alleen voor steden? Bij ons in het dorp hangt het vol screens hoor.

Maar met die lamellen ga je ook niemand binnen zien. Wij hebben van die aluminium lamellen (wel binnen). Je kijkt er echt niet doorheen (ook niet op de meest open stand). Dan zou ik voor screens graan. Die doe je bij normaal weer gewoon compleet open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
JaMaaT schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:26:
Dus screens zijn alleen voor steden? Bij ons in het dorp hangt het vol screens hoor.

Maar met die lamellen ga je ook niemand binnen zien. Wij hebben van die aluminium lamellen (wel binnen). Je kijkt er echt niet doorheen (ook niet op de meest open stand). Dan zou ik voor screens graan. Die doe je bij normaal weer gewoon compleet open.
Hier zie je steeds meer rolluiken. Zodra het donker wordt gaat alles dicht, inclusief rolluiken voor de voor- en achterdeuren. Werkelijk geen gezicht.... Als t zonnetje schijnt: dicht voor de ramen, half dicht voor de deuren. Het geeft vooral het "dorpse" karakter weer (700 inwoners oid)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@DjoeC in het zuiden van het land denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
JaMaaT schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:30:
@DjoeC in het zuiden van het land denk ik?
Nee, hoewel er steeds meer noorderlingen deze kant op afzakken.... Maar, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isabeltoppie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-03-2024
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 19-03-2024 14:11 . Reden: Dat is helaas niet hoe het werkt. Zie ook de FAQ als het gaat om enquetes posten ]

Pagina: 1