Smart maken buitenlamp met aparte bewegingsmelder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno-Inge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Mijn vraag:

Ik heb momenteel een schakeling zoals onderstaand schema:
- 220v bewegingssensor (Steinel) met voedingsdraad, nul-draad en schakeldraad
- wisselschakelaar met input via voedingsdraad en input via schakeldraad van bewegingssensor

Op deze manier kan ik met de schakelaar kiezen of ik de lamp continu wil laten branden óf via de beweginssensor.
Handig voor als je 's avonds buiten zit en daarmee niet steeds naar de bewegingssensor hoef te zwaaien om het licht weer aan te doen.

Nu wil ik de schakelaar vervangen door een smart-schakelaar maar krijg eigenlijk niet helemaal voor elkaar wat ik wil.
Heb het al geprobeerd met een Shelly 1 mini Gen3 en een Sonoff miniR4M, maar deze zijn toch niet de juiste schakeling.

Wat zou ik hier wel voor kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRvvl0xPLsNpinFYtMQzwl9WHRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7K8C363Tcb6UPtxCODXv0gO.png?f=user_large

Ik maak gebruik van Homey en Home Assistant

Mvg.,

Onno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich zou iedere module met een N moeten werken. Maar ipv als wisselschakelaar sluit je de module parallel aan moet de bewegingsmelder (uitgangen bij elkaar).

Als je de bewegingsmelder ook uit wilt kunnen zetten zou je een module met twee ingangen kunnen gebruiken. Eén ingang voor de bewegingsmelder en één voor een schakelaar. Als je geen fysieke schakelaar meer wilt zou je het ook met een enkele ingang kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno-Inge
Beste Septillion,

Bedankt voor je reactie.
Helaas ben ik niet technisch genoeg om precies te begrijpen wat je hier bedoeld.
Is het mogelijk jouw antwoord in een tekeningetje weer te geven?
En zou hetgeen jij aangeeft gewoon mogelijk moeten zijn met een Shelly 1 mini Gen3 en een Sonoff miniR4M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5ARaCq1dFVSQMJiFc2r8gkY9LI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsirZ6ixNIoccWM7QzAmXcRH.png?f=fotoalbum_large

Zie nu pas dat de Shelly 1 mini Gen3 geen input heeft :+ Wel te gebruiken maar dan vervalt de schakelaar. Lo(utput) is bij een Shelly simpelweg O(utput).

En tip, als je een een @ doet voor de username typen kan je hem selecteren en krijgt de persoon werkelijk een melding.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 15-03-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno-Inge
Beste @Septillion ,

Opnieuw bedankt voor je reactie en je duidelijke schema.
Ik begin het een beetje te begrijpen.
Geeft het alleen in deze situatie dan geen problemen als zowel de bewegingsmelder als de Shelly module beide tegelijk output leveren naar de lamp?
Mijn electrisch-technisch kennis is niet super goed, maar ik weet wel dat als je 2 L draden tegen elkaar houd, dit niet goed gaat 😁
Is dat met schakeldraden anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Onno-Inge schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:37:
Beste @Septillion ,

Mijn electrisch-technisch kennis is niet super goed, maar ik weet wel dat als je 2 L draden tegen elkaar houd, dit niet goed gaat 😁
Waarom zou dat niet goed gaan? 2 fase draden (mits zelfde fase) kunnen prima aan elkaar. In feite is het dezelfde draad, alleen eerder vertakt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno-Inge
@Septillion en @Felyrion

Bedankt voor jullie hulp.
Het is gelukt. En weer wat geleerd natuurlijk!.
Pagina: 1