Bijgebouw verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:08
Wat is de beste oplossing voor het verwarmen (en eventueel koelen indien nodig) van ons bijgebouw?
Na maanden van voorbereidingen zijn we goed opweg met de bouw van ons bijgebouw, 50m2 opgedeeld in 25m2 garage (volledig gescheiden) en 25m2 bijgebouw (5x5x3.8 zadeldak dus 2 schuine dakzijde).

Qua verwarming zijn er verschillende mogelijkheden, lastig om een goede keuze te maken.
- warmtepomp airco
- vloerverwarming gekoppeld aan het huis (dan moet ik nog wel leidingen naar het huis trekken).
- normale radiatoren
- elektrische radiatoren

Het gebouw is goed geïsoleerd, degelijke aluminium kozijnen etc. De garage hoeft niet verwarmt te worden, enkel vorstvrij.
Het bijgebouw willen we gebruiken voor de kids (weekend/avond), als ontspan of studeer ruimte en eventueel als gasten verblijf. Kortom verwarmen alleen wanneer nodig maar dan moet het wel aangenaam zijn.

Vloerverwarmimg duurt even voordat het warm word. Airco warmtepomp, ben bang dat de vloer koud blijft in de winter (wel 30cm isolatie in de beton vloer) en zo heb ik nog meer afwegingen. Kosten qua aanleg en verbruik spelen ook mee in de aanschaf.

Wie heeft ervaring met een dergelijke ruimte? Alvast bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tja, vloer ga je niet snel warm krijgen als je 'm niet warm houdt. Althans, uitgaande dat je laagtemperatuur vloerverwarming gebruikt.

Permanent verwarmen: vloerverwarming
Niet-permanent verwarmen: airco

Als je niet permanent gaat verwarmen zou ik daar rekening mee houden in de keuze van vloerbedekking. Iets wat niet snel koud aanvoelt. Zeker geen tegels of kaal beton. Evt. kun je nog wat IR panelen bijplaatsen.

Elektrische radiatoren alleen als het gebruik van de ruimte zo beperkt is dat het het niet waard is een zuinigere optie te kiezen. Maar ik vermoed als je er een gebouw voor maakt (zal vast ook niet goedkoop zijn geweest), dat je wel de intentie hebt die voldoende te gebruiken, en het wel de moeite waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Elektrische radiatoren sowieso niet doen. Een eenvoudige split airco is dan al snel de betere keuze.

Maar vloerverwarming zou ik er sowieso in leggen, ook als je het niet direct gebruikt. Een paar draadstaal netten en buis zijn de kosten namelijk niet op zo'n project.

Hoe ver ligt dit bijgebouw van de hoofdwoning? Dat maakt namelijk nog wel uit met het idee of je de verwarming van je hoofdwoning kan uitbreiden naar het bijgebouw. Geïsoleerde grondbuis is namelijk niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
De afstand naar de woning is 15 meter. Kosten geïsoleerde grondbuis had ik nog niet over nagedacht en daarbij moet ik vanuit de kelder (door de muur), door de tuin graven/boren, ik vrees ook daar voor hoge kosten. Ik ben maak me wat zorgen mbt cv verbinding, rendement en tijd die vloer verwarming nodig heeft om het goed warm te krijgen.

Vloerverwarming aanleggen is misschien iets wat ik zelf kan doen, 5x5, dat zou voor zo’n 1000 euro aan materiaal moeten lukken. Maar ja, ga je dit zonder cv aansluiting ooit gebruiken?

Ben nu bezig met rendement berekening elektrische radiatoren, daar word je niet blij van tijdens een frisse winterdag. Denk dat deze optie al snel afvalt.

Kan een l/l warmte pomp kan de ruimte (efficiënt) vorstvrij houden ? Ondanks schaduw van een aantal bomen zou airco in de zomer nog wel eens lekker kunnen zijn.

Dank voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Natuurlijk kan dat. Een L/L warmtepomp kan zelfs comfortabel die ruimte warm houden want goed geïsoleerd is niet veel blazen. Als de ruimte redelijk warm blijft is de vloer ook warm. Het gevoel van warme voeten is toch meer de CV + vloerverwarming op een matig geisoleerde vloer ervaring.

Lekker een split unit ophangen, logische keus hier.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:16
EVdriver schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:28:

Vloerverwarming [...] Maar ja, ga je dit zonder cv aansluiting ooit gebruiken?
Jazeker kan dat!
(Alle nieuwbouwhuizen gebruiken momenteel vloerverwarming zonder CV aansluiting hè ;) )

Je kunt de vloerverwarming aanleggen als voorbereiding op een monoblok warmtepomp, die los, en onafhankelijk van het huis werkt.
Gewoon de vloerverwarmingsslangen en verdeler uit laten komen op een muur, op een locatie waar je later (aan de buitenzijde van die muur) een monoblok warmtepomp kunt installeren. Dan is het eenvoudig een kwestie van een gat boren (bovengronds) door de muur waar de twee leidingen op aangesloten worden.
Monoblok ophangen/neerzetten en klaar.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
EVdriver schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:28:
De afstand naar de woning is 15 meter. Kosten geïsoleerde grondbuis had ik nog niet over nagedacht en daarbij moet ik vanuit de kelder (door de muur), door de tuin graven/boren, ik vrees ook daar voor hoge kosten. Ik ben maak me wat zorgen mbt cv verbinding, rendement en tijd die vloer verwarming nodig heeft om het goed warm te krijgen.

Vloerverwarming aanleggen is misschien iets wat ik zelf kan doen, 5x5, dat zou voor zo’n 1000 euro aan materiaal moeten lukken. Maar ja, ga je dit zonder cv aansluiting ooit gebruiken?

Ben nu bezig met rendement berekening elektrische radiatoren, daar word je niet blij van tijdens een frisse winterdag. Denk dat deze optie al snel afvalt.

Kan een l/l warmte pomp kan de ruimte (efficiënt) vorstvrij houden ? Ondanks schaduw van een aantal bomen zou airco in de zomer nog wel eens lekker kunnen zijn.

Dank voor de input.
Een l/l warmtepomp is prima in staat om continu te draaien en te dienen als hoofdverwarming. Ander voordeel is dat het veel sneller kan reageren wanneer je de ruimte nodig hebt. Bij vloerverwarming duurt het wel een aantal uur voordat de ruimte op temperatuur is, dus dan zou je het gebruik van die ruimte veel meer in moeten plannen van te voren. Een l/l warmtepomp geef je een zwieper en gaat direct de lucht verwarmen.Vloerverwarming is dus niet zo'n geschikt systeem om enorme verlaging op toe te passen, daar is het gewoon te traag voor.

Dus zelfs met gebruik van vloerverwarming is het hebben van een airco een goed idee alleen al om de ruimte vlot op temperatuur te krijgen. Vloerverwarming heeft natuurlijk wel het hoogste comfort, maar volgens mij heeft het merendeel van de woningen in Nederland heeft nog steeds geen vloerverwarming.

In jouw geval is het probleem natuurlijk dat je de ruimte alleen verwarmd tijdens gebruik, dus daarbuiten op een wat lagere temperatuur ligt. De vloer mag dan wel geisoleerd zijn, deze zal altijd iets onder de luchttemperatuur liggen. Dus als je in de wintermaanden de ruimte standaard op zo'n 16/17 graden houdt en opwarmt bij gebruik tot 20 graden, zal de vloer natuurlijk achterblijven en koud aanvoelen. Dit is natuurlijk wel veruit de meest energie efficiente oplossing, want voor een avondje warmstoken hoef je niet de hele vloermassa mee te verwarmen.

Dus of je gebruikt extra vloerverwarming om de kou uit de vloer te houden, of je legt een vloer erop die ontkoppeld is van de koude betonvloer eronder met een droogbouwsysteem. Maar met vloerverwarming moet je dit natuurlijk nog wel aansluiten op een warmtebron.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken wat het je waard is en hoeveel comfort je wenst. Veruit de goedkoopste oplossing is het gebruik van een l/l warmtepomp in zowel aanleg en ook in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:55
BrainCrash schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Jazeker kan dat!
(Alle nieuwbouwhuizen gebruiken momenteel vloerverwarming zonder CV aansluiting hè ;) )

Je kunt de vloerverwarming aanleggen als voorbereiding op een monoblok warmtepomp, die los, en onafhankelijk van het huis werkt.
Gewoon de vloerverwarmingsslangen en verdeler uit laten komen op een muur, op een locatie waar je later (aan de buitenzijde van die muur) een monoblok warmtepomp kunt installeren. Dan is het eenvoudig een kwestie van een gat boren (bovengronds) door de muur waar de twee leidingen op aangesloten worden.
Monoblok ophangen/neerzetten en klaar.
Een L/W of W/W warmtepomp is ook een CV (Centrale Verwarming) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hier een vergelijkbare situatie. Nieuwbouw 2022. Bijgebouw, voor de helft garage en voor de helft gastenverblijf. Rc wand/dak is 3 en 3,5.
Bijgebouw is voorzien van L/L WP met een binnenunit in iedere helft. Het laat zich hiermee (meer dan) prima vorstvrij houden, verwarmen en koelen.
Ik zou zeggen: gewoon een L/L WP doen.

Er bleek overigens een (beperkt) minpuntje te zijn. In de (enige) vorstperiode afgelopen winter kregen we een logé met een klein kind. Buiten was het onder nul, en in het gastenverblijf was het zo'n graad of 5 à 6 (we hielden het gebouw slechts vorstvrij).
Om het gastenverblijf aangenaam te krijgen, hebben we een dag of drie moeten verwarmen. De luchttemperatuur was al,eerder OK, maar het duurde erg lang om de vloer enigszins aangenaam te krijgen (met name van belang voor het kind dat over de vloer kroop). Dat een WP bij temperaturen onder nul minder goed werkt, hielp natuurlijk ook niet.

En verder heb je er natuurlijk mee te maken dat L/L WP's onder -10 niets meer doen. Dat komt bijna niet meer voor, en kun je dan oplossen door COP=1 elektrisch te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Wat zijn je budget en confort wensen?

Als de vloer carrara-marmer met gouden biesjes wordt, en continue op 25°C word gestookt, gooi er dan een L/W warmtepomp tegenaan met vloerverwarming (en een fancoil voor koeling in de zomer).

Wil je minimaal confort, gooi er een L/L warmtepomp in. De luchtstroom is onaangenaam, je benen zijn koud en je hoofd zit in de haardroger als je aan het opwarmen bent; maar het is wel de zuinigste oplossing als je de kamer regelmatig verwarmd.

Is het eerder een zomerruimte, die in de winter nagenoeg constant 5° heeft, dan kan je electrische verwarming overwegen, dat is in aankoop supergoedkoop (straalkacheltje van 25€ uit de bouwmarkt) en warmt kleine ruimtes belachelijk snel op, en heeft die onaangename luchtstroom niet van een L/L verwarming. Maar schrik niet van de rekening als je iets teveel de verwarming opzet.

En met anderen: de vloerbedekking (en wandafwerking) kan veel verschil maken in confortgevoel. Tegels voelen koud aan tenzij vloerverwarming draait; maar met schoenen aan merk je daar niets van. Houten vloer met een dik tapijt voelt direct veel warmer (maar is minder geschikt voor vloerverwarming).

Een andere bedenking: als je mee wil lopen op de CV van het huis, bedenk je dan hoe je de temperatuur regelt in het bijgebouw. Is het warm in huis, moet de CV dan inschakelen enkel voor het bijgebouw?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

EVdriver schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:51:
Kortom verwarmen alleen wanneer nodig maar dan moet het wel aangenaam zijn.
Pellet of gewone houtkachel?
Pelletkachel kun je evt. vooraf op afstand aanzetten. Beiden erg aangename manieren van verwarmen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
naftebakje schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:26:

Wil je minimaal confort, gooi er een L/L warmtepomp in. De luchtstroom is onaangenaam, je benen zijn koud en je hoofd zit in de haardroger als je aan het opwarmen bent; maar het is wel de zuinigste oplossing als je de kamer regelmatig verwarmd.
Is natuurlijk ook wel persoonlijk he. Bij ons is een airco al jaren de hoofdverwarming en we ervaren dat juist als prettiger. Bewegende warme lucht _/-\o_. De mate van isolatie heeft ook veel invloed hierop. Een goed geisoleerde ruimte heb je in korte tijd voor de rest van de dag warm met je airco.

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 15-03-2024 12:34 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Bij l/l verwarming kan je natuurlijk ook kiezen voor een vloermodel ipv een wandmodel, die zijn wat effectiever in de ruimte verwarmen door de betere plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
micky_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:48:
Hier een vergelijkbare situatie. Nieuwbouw 2022. Bijgebouw, voor de helft garage en voor de helft gastenverblijf. Rc wand/dak is 3 en 3,5.
Bijgebouw is voorzien van L/L WP met een binnenunit in iedere helft. Het laat zich hiermee (meer dan) prima vorstvrij houden, verwarmen en koelen.
Ik zou zeggen: gewoon een L/L WP doen.

Er bleek overigens een (beperkt) minpuntje te zijn. In de (enige) vorstperiode afgelopen winter kregen we een logé met een klein kind. Buiten was het onder nul, en in het gastenverblijf was het zo'n graad of 5 à 6 (we hielden het gebouw slechts vorstvrij).
Om het gastenverblijf aangenaam te krijgen, hebben we een dag of drie moeten verwarmen. De luchttemperatuur was al,eerder OK, maar het duurde erg lang om de vloer enigszins aangenaam te krijgen (met name van belang voor het kind dat over de vloer kroop). Dat een WP bij temperaturen onder nul minder goed werkt, hielp natuurlijk ook niet.

En verder heb je er natuurlijk mee te maken dat L/L WP's onder -10 niets meer doen. Dat komt bijna niet meer voor, en kun je dan oplossen door COP=1 elektrisch te verwarmen.
Dat is een goeie!

Met een L/L WP krijg je de lucht vaak redelijk snel op temperatuur maar de vloer en muren blijven vaak nog heel lang koud.

Tip voor TS: zorg dat je de tussenwand met de garage goed isoleert O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
Vandaag een Daikin Perfera 3.5 vloermodel geinstalleerd. Gezien de situatie de beste oplossing. Blij mee.
Pagina: 1