Stroomstoring woonkamer bij schakelen licht toilet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-03-2024
Mijn vraag
...Zodra ik het licht in de toilet aandoe, valt de stroom in de woonkamer weg. Licht in toilet uit dan gewoon stroom in woonkamer. Staan allebei op dezelfde groep. Aardlek valt niet uit. Eea is, denk ik waarschijnlijk, ontstaan na het aansluiten van een plafondlamp in de gang (ook zelfde groep). Ganglamp brandt wel bij schakelen. Als ik dus het licht in de toilet NIET gebruik is er geen probleem in de woonkamer en ook slaapkamer. Maar dus bij aanschakelen licht toilet, dan geen stroom meer elders.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Bamekipa op 15-03-2024 11:58)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Twee bruine draden kan je niet gebruiken dat is de fase draad. Je zou bruin en blauw moeten gebruiken en evt zwart als schakeldraad.
Jawel, bruine doorverbinden aan elkaar en de zwarte draad aan de andere kant v/d schakelaar. De blauwe draad gaat naar de lamp en via de zwarte draad maak/verbreek je de verbinding. In dit geval zit waarschijnlijk een van de bruine aan de schakelkant waardoor die via de schakelaar loopt ipv dat de 2 bruine rechtstreeks zijn doorverbonden.

[removed]

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:39
*knip*

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 15-03-2024 22:34 . Reden: Niet constructief ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Reptile209

- gers -

Ik gok dat de groep van de woon- en slaapkamer via de verdeeldoos in de gang lopen. En dat je nu per ongeluk de "doorgaande" bruine draad naar WK en SK achter de schakelaar van de WC hebt gezet. Enige oplossing is om dat spul uit te zoeken en juist aan te sluiten.

En als je daar geen verstand van hebt, haal er dan een kennis met kennis bij of een vakman (m/v), want je kan de puinhoop groter maken of jezelf aan de stroom hangen. Beiden niet zo handig ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49

SA007

Moderator Tweaking
Dit is een topic voor DEI, dus een move daarheen.

Overigens zijn die andere vragen niet voor de sier, wat heb je al geprobeerd?

Daarnaast, als je het niet aandurft om eraan te werken moet je gewoon een elektricien bellen ipv op internet vragen wat er aan de hand is, elektra is niet iets om 'maar wat te doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
Het enige dat ik had gedaan was een schakelaar aangesloten in wc en een lamp opgehangen in de gang. Ik had geen keuze qua draden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 13:54
Maar hoe zit het dan aangesloten? Ergens zit duidelijk iets verkeerd, maar wij kunnen niet raden wat..

Maak eens wat foto's hoe het aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
Extra info: er was nog geen schakelaar in toilet aangesloten. Waren de bouwvakkers vergeten. Dus dat eerst gedaan. Via de draden die daarvoor uit de muur komen. Daarna lamp opgehangen in toilet aan de daarvoor beschikbare draden, zoals het moet. Vervolgens de lamp in de gang opgehangen aan de daarvoor beschikbare draden. Wat kan ik dan fout hebben gedaan? Gezien de reactie van Reptile209 lijkt het erop dat het installatiesysteem dan niet goed zit. Een aanvraag voor electricien is reeds gedaan bij de vastgoed beheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:12
Plaats nou de gevraagde foto's.
Gokje, de schakelaar in de wc heeft nu 2 bruine en 1 zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
Zal foto's maken dit weekend hoe het zit bij toilet en ganglamp. Kan nu niet omdat woning in andere stad is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Reptile209

- gers -

Bamekipa schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:54:
Extra info: er was nog geen schakelaar in toilet aangesloten. Waren de bouwvakkers vergeten. Dus dat eerst gedaan. Via de draden die daarvoor uit de muur komen. Daarna lamp opgehangen in toilet aan de daarvoor beschikbare draden, zoals het moet. Vervolgens de lamp in de gang opgehangen aan de daarvoor beschikbare draden. Wat kan ik dan fout hebben gedaan? Gezien de reactie van Reptile209 lijkt het erop dat het installatiesysteem dan niet goed zit. Een aanvraag voor electricien is reeds gedaan bij de vastgoed beheerder.
Dat verandert de boel wel. Ik ging er vanuit dat je een nieuwe lamp had opgehangen (vervangen) in een werkende installatie. Maar het heeft dus nooit goed gewerkt, want nieuw/verbouwd. Dan is waarschijnlijk de makkelijkste aanpak (voor jou of de elektricien) om vanaf de meterkast alles na te lopen. In de centraaldozen alles los en steeds in stapjes nalopen wat er waarop zit aangesloten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn gok is inderdaad ook dat je de afgaande fase (naar de woonkamer) nu op het wisselcontact van de WC hebt gestoken ipv direct naast de inkomende fase.

Zo niet, dan zal je echt met meer foto's moeten komen en wat exacter uitleggen wat je aantrof, wat je gedaan hebt etc. Met alle 5G werken onze glazen bollen niet meer zo goed als vroeger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 20:49

SA007

Moderator Tweaking
Als wat je zegt klopt (alleen een schakelaar geplaatst en de lamp gehangen met de draden die daar waren), dan zit er een fout in de bedrading op een plek waar jij niet bezig bent geweest.

Bij een schakelaar zit normaliter alleen een bruine en zwarte draad (fase en schakel), bij een lamp normaliter een zwarte, blauwe en geel/groen voor schakel/nul en aarde.
Geen van die combinaties zou je verkeerd genoeg kunnen aansluiten om jouw klachten te veroorzaken.

Ik kan een paar gokken doen wat er precies fout zit, maar speculeren maakt het niet veiliger, ik zou de elektricien er terug bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGv6n8kea9faoV4gjvpDQkSEYKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLwAz3XMBGAcpuVtfXwvOA6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC6wDpmlnnulk2JDsxmSutNtnAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uol8ztP0qZEqrVdk7oOpcY9P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamekipa
Twee bruine draden en 1 zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:11
Twee bruine draden kan je niet gebruiken dat is de fase draad. Je zou bruin en blauw moeten gebruiken en evt zwart als schakeldraad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Jawel, bruine doorverbinden aan elkaar en de zwarte draad aan de andere kant v/d schakelaar. De blauwe draad gaat naar de lamp en via de zwarte draad maak/verbreek je de verbinding. In dit geval zit waarschijnlijk een van de bruine aan de schakelkant waardoor die via de schakelaar loopt ipv dat de 2 bruine rechtstreeks zijn doorverbonden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bamekipa
Ik ben er achter! De twee bruine draden in lasklem gezet en nieuw stukje bruin naar schakelaar probleem opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan had je de afgaande bruine inderdaad op het wisselcontact gezet. Meeste schakelaars hebben ook tweede aansluiting voor hetzelfde punt. Maar die zitten dan direct naast of onder elkaar. Maar die had je dan niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slim_fan
  • Laatst online: 16:00
Septillion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:00:
Dan had je de afgaande bruine inderdaad op het wisselcontact gezet. Meeste schakelaars hebben ook tweede aansluiting voor hetzelfde punt. Maar die zitten dan direct naast of onder elkaar. Maar die had je dan niet gebruikt.
Dat kan, maar deze poorten zijn ongeschikt voor hoge(re) vermogens. Zoals TS heeft gedaan, met lasklemmen, heeft de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ben het niet eens dat ze ongeschikt zijn (immers zitten ze ook op stopcontacten die gewoon de volle load mogen hebben) maar wel dat met een lasklem wel wat netter is :)
Pagina: 1