Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
Allen, ik ben een beetje teleurgesteld in de service vanuit Rabobank en ABN Amro, omdat ze me niet echt op weg konden helpen. Nou lijkt het erop dat als een bedrijf x bedrag in dollars stuurt naar je bankrekening, dat deze wordt omgezet in Euro's en dat je het in harde Euro's ontvangt - zelfs dat konden ze met veel moeite nog opbrengen. Alsmede kom ik weer uit bij Tweakers. Hoop dat jullie kunnen helpen.

Het is mij namelijk onduidelijk welke kosten banken rekenen. Ik zie een eenmalige betaling van respectievelijk 8 en 9 Euro per transactie en dan de wisselkoerskosten, welke volgens mij hier [Rabo] en hier [ABN] staan, maar is het gewoon een kwestie van het bedrag dat in dollars wordt betaald delen door de verkoopkoers of is dat te kort door de bocht?

Heb zelf geen ervaring met Wise, maar daar kan ik het netjes berekenen via dit linkje. Dan lijkt het qua kosten niet veel te verschillen, maar weet dus niet of ik nu iets mis of niet.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat gebruikt men voor dit soort dingen (om de kosten zo laag mogelijk te houden)?

PS: als ik het in Euro's laat sturen, rekent het bedrijf 2.5% commissie. Vandaar dat het in dollars moet.

[ Voor 14% gewijzigd door SaraNostra op 14-03-2024 20:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:46
Beide koerslijsten zijn best duidelijk toch? Er staan zelfs rekenvoorbeelden bij. Wat verwacht je nog meer voor service?

[ Voor 18% gewijzigd door Citroentjuh op 14-03-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
SaraNostra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:27:

PS: als ik het in Euro's laat sturen, rekent het bedrijf 2.5% commissie. Vandaar dat het in dollars moet.
Bij de Rabo betaal je 1.4% plus vaste kosten, dus afhankelijk van het bedrag maakt het waarschijnlijk niet veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Citroentjuh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:42:
Beide koerslijsten zijn best duidelijk toch? Er staan zelfs rekenvoorbeelden bij. Wat verwacht je nog meer voor service?
Dat vind ik niet. Dit konden ze niet aan de lijn vertellen en lees hieronder ook bijv. dat Rabo 1.4% vaste kosten rekent, welke ik nergens op hun site zie/lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Hielko schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Bij de Rabo betaal je 1.4% plus vaste kosten, dus afhankelijk van het bedrag maakt het waarschijnlijk niet veel uit...
Waar staat die 1.4%? Dat is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hielko schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Dat is bij betalen en opnemen met pinpas, creditcard 2%.

Bij betalingen en geldopnames met een betaalpas betaal je 1,4% koersopslag. Met een creditcard betaal je 2% koersopslag

https://www.rabobank.nl/b...isselkoers-vreemde-valuta

Maar mijn originele oplossing? Paypal. Maar daar zijn de fee's inmiddels ook flink opgelopen dat het ook niet meer waard is, maar op die manier hield ik namelijk gewoon de USD's en gaf ik die uit daar waar nodig (aankopen buitenland, ebay etc).

Uiteindelijk maar overgestapt op een betaling met OUR (ipv SHA), maar die staan helemaal lost van koersverschillen/provisie, dat zijn vaste bedragen bij elke bank bekend en los van de koerslijst (ABN 9 euro, Rabo is 8 euro, ING was dacht ik 7.50, maar nu 9,50).

[ Voor 32% gewijzigd door SinergyX op 14-03-2024 20:59 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-05 07:59
Hier een voorbeeldtransactie naar mijn ABN AMRO:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb je hier wat aan? Ik heb eigenlijk nooit gekeken wat een transactie daadwerkelijk kost, maar dat kun je wel uit bovenstaande halen denk ik.

-edit-
Ik zie nu pas dat er ongelooflijk veel geld naar transactiekosten gaat :+

[ Voor 11% gewijzigd door ibmpc op 14-03-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:46
SaraNostra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Dat vind ik niet. Dit konden ze niet aan de lijn vertellen en lees hieronder ook bijv. dat Rabo 1.4% vaste kosten rekent, welke ik nergens op hun site zie/lees.
Maar nogmaals: wat moeten ze je aan de lijn dan meer vertellen? De koersen staan er, inclusief hoe je het moet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
SinergyX schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Bij betalingen en geldopnames met een betaalpas betaal je 1,4% koersopslag. Met een creditcard betaal je 2% koersopslag

Maar mijn originele oplossing? Paypal. Maar daar zijn de fee's inmiddels ook flink opgelopen dat het ook niet meer waard is, maar op die manier hield ik namelijk gewoon de USD's en gaf ik die uit daar waar nodig (aankopen buitenland, ebay etc).

Uiteindelijk maar overgestapt op een betaling met OUR (ipv SHA), maar die staan helemaal lost van koersverschillen/provisie, dat zijn vaste bedragen bij elke bank bekend en los van de koerslijst (ABN 9 euro, Rabo is 8 euro, ING was dacht ik 7.50, maar nu 9,50).
Ah, right, als ik de wisselkoersen bekijk is het bij overboekingen inderdaad iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
[...]

Juist. Het gaat mij hier echt om het uitbetalen in dollars en dan ontvangen in Euro's (door bank omgewisseld van dollar naar Euro). PayPal zal geen optie worden, vrees ik. Denk dat het dan of Wise of - verlies nemen - en een van de twee banken wordt. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht is Revolut een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Nou lijkt het erop dat als een bedrijf x bedrag in dollars stuurt naar je bankrekening, dat deze wordt omgezet in Euro's en dat je het in harde Euro's ontvangt
Wat verwacht je dan? dat je op jouw rekening ziet dat er 1000 euro op staat en daarnaast nog 100 dollar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
KNed schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:40:
[...]

Wat verwacht je dan? dat je op jouw rekening ziet dat er 1000 euro op staat en daarnaast nog 100 dollar??
Lees eens goed wat ik tik: je hebt ook rekeningen waar je dollars op gestort krijgt. Ik vraag nergens dat ik beide op mijn rekening wil of verwacht te zien, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaraNostra
Zo te zien net duurder dan Wise. Denk dat ik even Wise ga proberen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar die link is zakelijk, en verteld niks over kosten van ontvangen. Ik heb dit vroeger weleens zo gevonden, maar momenteel lukt mij het ook niet. Maar als ik bij mezelf kijk is het inderdaad koerslijst + €8 voor Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Lees eens goed wat ik tik: je hebt ook rekeningen waar je dollars op gestort krijgt. Ik vraag nergens dat ik beide op mijn rekening wil of verwacht te zien, toch?
Kan ook wel bij de Rabo hoor. Maar primair zakelijk denk ik, en euhm: https://www.bankenvergeli...C%20geldt%20een%20toeslag. Dat is dus totaal niet interessant tov gewoon in Euro's ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Sissors schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:55:
[...]

Kan ook wel bij de Rabo hoor. Maar primair zakelijk denk ik, en euhm: https://www.bankenvergeli...C%20geldt%20een%20toeslag. Dat is dus totaal niet interessant tov gewoon in Euro's ontvangen.
Hoezo niet interessant? Bij een hoog bedrag haal je die kosten er zo uit, maar inderdaad: het is zo te zien alleen voor zakelijke klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Spreiding tussen gemiddeld en ontvangen is 0.9% bij de Rabo. Oftewel je moet een ~€800 per maand ontvangen alleen al om de lopende kosten van die rekening te compenseren voor. Maar dan moet je ook dollars uitgeven, immers anders heb je niks aan de dollar rekening. En ontvangen in Euro's kost je €8. Ontvangen in dollars kost je €12, en verzenden ook weer €12.

Dus als je elke maand ontvangt en dan ook in één keer het weer uitgeeft, kost die rekening je €31 per maand. Het break even punt is ~€2500+ per maand in dollars ontvangen, en ook weer uitgeven! Ik denk niet dat de gemiddelde particulier zo die kosten eruit haalt. Want zelfs al krijg je een hoog bedrag in Dollars een keer, dan nog geef je dat niet uit in Dollars als gemiddelde consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 20:52
Ik gebruik Wise zowel privé als zakelijk, werkt prima. Je kunt ook geld in zeg het dollar potje laten staan totdat de koers gunstiger is en het dan pas omzetten. Je kunt zelfs inplannen dat X $ moet worden omgezet zodra de koers Y is.

Hele grote bedragen zou ik niet in 1 keer overmaken. Als een normale bank failliet gaat dekt de staat een boel. Bij bedrijven als Wise is het wat minder doorzichtig welke overheid wat dekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Ik heb 300k overgemaakt vanuit de VS naar Nederland na een terug verhuizing (in stappen) en dat via Wise gedaan. Heb het toen (2021) helemaal uitgezocht en het was veel goedkoper dan de ING. Beetje verspreid (zo rond de 10-30k per transactie) om de dollar/euro koers een beetje te volgen, heeft uiteindelijk toen ook wel voordeel opgeleverd door de sterke dollar in de zomer van 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:57
ex87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:40:
Ik heb 300k overgemaakt vanuit de VS naar Nederland na een terug verhuizing (in stappen) en dat via Wise gedaan. Heb het toen (2021) helemaal uitgezocht en het was veel goedkoper dan de ING. Beetje verspreid (zo rond de 10-30k per transactie) om de dollar/euro koers een beetje te volgen, heeft uiteindelijk toen ook wel voordeel opgeleverd door de sterke dollar in de zomer van 2022.
In 2023 was dit, na mijn uitzoek werk, nog steeds de meest gunstige optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
ex87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:40:
Dank voor je reactie. Was er eerst huiverig over, maar zo te zien is het gebruikelijk. Klopt het dat ik dan gewoon mijn 'Dollar Balance account number' moet geven als bankrekeningnummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
SaraNostra schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Dank voor je reactie. Was er eerst huiverig over, maar zo te zien is het gebruikelijk. Klopt het dat ik dan gewoon mijn 'Dollar Balance account number' moet geven als bankrekeningnummer?
Klopt, je hebt een routing number en een account number, wie je gaat betalen heeft die 2 gegevens nodig om jou weer te betalen en dan kan je het daarna vanuit Wise overmaken naar Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01
+1 voor Wise, als je het geld niet nodig hebt kan je het gewoon op je dollar rekening laten staan en daar rente op ontvangen. Bij vakantie/werkbezoek in landen met andere valuta betalen met je Wise kaart en het gaat vanzelf op tegen de meest gunstige koers :) (afhankelijk van het bedrag en hoe vaak je in het buitenland bent natuurlijk)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Out of the box:
Crypto :?
Wel risico van daling / stijging, maar als er al mee bezig bent weet je vast de mogelijkheden. In ieder geval nagenoeg geen bijkomende kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is altijd een spread totdat je een uitzondering op de regel kan vinden. Je betaalt iets meer om een Amerikaanse dollar te krijgen en je krijgt iets minder voor een Amerikaanse dollar. Hoe groter de spread, hoe meer een bank of wisselkantoor zonder transactiekosten/commissie verdient.

Rabobank:
Verenigde Staten USD Dollar 1,0842 1,0938 1,1034
Spread 1,77%

ABN AMRO:
Verenigde Staten Dollar USD 1.07980 1.08930 1.09880
Spread 1,76%

Daarna kunnen kosten per transactie en/of een percentage over het bedrag aangerekend worden.

Wise gebruikt de middenkoers en dat is al 0,88% uitgespaard. 0,88% van 1000 dollar is 8,8 dollar en bij 10k dollar spreken we over 88 dollar.

Het kan beter zijn om meer transactiekosten te betalen als de spread kleiner is. Wise rekent lagere transactiekosten om Amerikaanse dollar te ontvangen: 4,14 USD

De combinatie van kleine spread of zelfs de middenkoers en lage transactiekosten is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 22:53
Ooit gekeken naar een Vreemde Valuta Rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat gebruikt men voor dit soort dingen (om de kosten zo laag mogelijk te houden)?
Zowat al mijn collegas als ik gebruiken hier Wise voor en eventueel Revolut, maar met name Wise.

Dat is eigenlijk altijd de véél goedkopere optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 17-03-2024 19:32 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bierkwadraat schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:30:
Ooit gekeken naar een Vreemde Valuta Rekening?
Dat was hierboven genoemd, alleen zakelijk bij Rabo, en kosten zijn aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 22:53
Sissors schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:54:
[...]

Dat was hierboven genoemd, alleen zakelijk bij Rabo, en kosten zijn aanzienlijk.
Ik weet dat dit bij ABN ook particulier werd/wordt aangeboden, vandaar
Pagina: 1