geluidsoverlast bedrijf buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-01 11:00
Ik woon naast een restaurant met aan de achterkant een terras van vergund 150M2 en in gebruik 330m2, daar komt vaak enorme geluidsoverlast vandaan, lees dronken gasten, schreeuwende gasten, obers die denken dat elke klant doof is etc etc.
ik snap dat er af en toe klanten zitten en dat daar geluid van komt. maar de exploitatievergunnig zegt maximaal 150M2 en ze gebruiken 330m2
we zijn al 5 jaar met de gemeente, politie, DCMR , etc bezig en die weten dat ze in overtreding zijn maar ze handhaven gewoonweg niet.
als het terras klaar word gezet (elke dag met mooi weer) kunnen de werknemers geen zin zeggen zonder minimaal 3 keer KK te zeggen, alles moet ook geschreeuwd worden. we hebben geprobeerd met hen te praten maar ze lachen ons gewoon uit, ze weten dat de gemeente , politie en DCMR niets doen.
nu heb ik geluidsopnamens en filmpjes vanuit onze tuin waarin dit gedrag en gescheld duidelijk te horen is.
en omdat we met onze rug tegen de muur staan willen we hun facebook vol gaan spammen met deze fragmenten en zo elke klant laten weten wat voor idioten het zijn.
we zijn ten einde raad.
is er iemand die een betere oplossing heeft of weet iemand of ik dit zomaar op facebook mag spammen?
de opnamens komen uit onze eigen tuin.
ik heb de politie en gemeente verteld dat als het uit de hand loopt hun verantwoording is ,want na 5 jaar je handhavingsplicht verzaken is er geen andere oplossing.
graah tips

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:32
Verhuizen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theowar
en wie wil zo'n huis kopen ?

buiten dat, ik laat me niet wegjagen, ik wil het eerst netjes volgens de regels doen, maar als de instanties het laten afweten los ik het zelf op, alleen wil ik het eerst volgens de wet proberen en vraag of er nog tips zijn buiten wat ik hier boven heb staan die binnen de wetten vallen.
ik heb een vette speaker gekocht en die gaat op max zodra dat terras vol zit.
maar zijn er nog andere opties ?

[ Voor 87% gewijzigd door theowar op 14-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Illusion

(the art of)

In de winter te koop zetten, als het terras er niet is..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12
Ik kwam dit stukje tegen:
https://ak-advocaten.eu/g...of-zelf-actie-ondernemen/
In dit soort gevallen, waarin een bestuursorgaan weigerachtig is om handhavend op te treden, kan de gang naar de burgerlijke rechter een uitkomst bieden. Handelen in strijd met vergunningsvoorschriften is volgens de rechtspraak in beginsel onrechtmatig jegens omwonenden (HR 9 januari 1981 (Houthandel Van Dam/Beukeboom c.s.)). Middels een kort geding kan een verbod worden gevraagd met daaraan gekoppeld een dwangsom. Een civiel kort geding kost weliswaar over het algemeen meer geld op korte termijn, maar kan op de lange termijn minder tijd en geld kosten dan een langslepende procedure tot en met de Raad van State waarbij men alsnog met lege handen staat.
Het kost je wel geld, maar verhuizen natuurlijk ook.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Of aan een bedrijf verkopen die er arbeidsmigranten in wil huisvesten.
Met een beetje geluk heeft dat restaurant dan een koekje van eigen deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Allard schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:56:
Ik kwam dit stukje tegen:
https://ak-advocaten.eu/g...of-zelf-actie-ondernemen/

[...]

Het kost je wel geld, maar verhuizen natuurlijk ook.
thanks,
dit kan idd wel helpen, maar als je dan wint moeten de instanties handhaven en dat doen ze niet.
ik heb al een zaak gewonnen en de gemeente heeft me ook in het gelijk gesteld, maar ze handhaven niet
er is overigens een last onder dwangsom opgelegd aan het restaurant van 1000 euro per overtreding, maar als ze niet controleren wordt er ook geen boetes opgelegd

[ Voor 14% gewijzigd door theowar op 14-03-2024 18:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Even voor mijn beeld, ze gebruiken dus +/- 2x zo veel ruimte voor hun terras, en ik doe even de aanname dat er dan ook 2x zo veel mensen zitten. (kan net zo goed zijn dat ze alleen de tafels een stuk ruimer opzetten, wie zal het zeggen)

Dan is de overlast die je ondervind dus van dronken mensen en de bediening. Dit zijn dan weer in beide gevallen geen zaken die 1 op 1 verbonden zijn aan een te groot terras.

Verwacht je dat de overlast substantieel veel minder wordt met de helft van de tafeltjes (aanname dat het dus de helft gaat zijn) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:58:
[...]

thanks,
dit kan idd wel helpen, maar als je dan wint moeten de instanties handhaven en dat doen ze niet.
ik al een zaak gewonnen en de gemeente heeft me ook in hetv gelijk gesteld, maar ze handhaven niet
Als je het hele artikel leest dan is het stukje wat ik aanhaalde ook een last resort wanneer gemeente ondanks dat je in het gelijk gesteld bent volhard in het niet handhaven. Dan moeten ze dus betalen totdat ze wel gaan handhaven.
Ik begrijp dat het mnakkelijker is gezegd dan gedaan. Een redelijke KT situatie waar je in zit iig.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Koekstra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:04:
Even voor mijn beeld, ze gebruiken dus +/- 2x zo veel ruimte voor hun terras, en ik doe even de aanname dat er dan ook 2x zo veel mensen zitten. (kan net zo goed zijn dat ze alleen de tafels een stuk ruimer opzetten, wie zal het zeggen)

Dan is de overlast die je ondervind dus van dronken mensen en de bediening. Dit zijn dan weer in beide gevallen geen zaken die 1 op 1 verbonden zijn aan een te groot terras.

Verwacht je dat de overlast substantieel veel minder wordt met de helft van de tafeltjes (aanname dat het dus de helft gaat zijn) ?
je aanname is juist, toen we er kwamen wonen hadden ze 150M2 in gebruik en was de overlast minimaal, later hebben ze het terras verder uitgebreid tot 330M2. de exploitatie vergunning is duidelijk, max 150M2
er zitten soms 150 mensen nu, toen ze 150m2 gebruikte hooguit een man of 20, omdat een deel van het terras ook een buiten keuken staat.
die extra 180 is puur extra tafels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Allard schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Als je het hele artikel leest dan is het stukje wat ik aanhaalde ook een last resort wanneer gemeente ondanks dat je in het gelijk gesteld bent volhard in het niet handhaven. Dan moeten ze dus betalen totdat ze wel gaan handhaven.
Ik begrijp dat het mnakkelijker is gezegd dan gedaan. Een redelijke KT situatie waar je in zit iig.
Je staat met de rug tegen de muur en ze lijken er op aan te sturen dat je het recht in eigen hand neemt, maar dat wil ik juist voorkomen.
ik heb de ombudsman rotterdam rijnmond ( de regio waaronder ik val)ook om hulp gevraagd en die stellen zich begripvol op maar daar blijft het ook bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Is dit iets als jurisprudentie of om ruimte voor overleg af te dwingen ?
https://www.recht.nl/rech.../?ecli=NL:RBAMS:2023:7996
1. De rechtbank stelt [eisers] gedeeltelijk in het gelijk. De burgemeester heeft in haar besluitvorming onvoldoende gemotiveerd dat de huidige manier waarop [naam 2] haar restaurant exploiteert, het woon- en leefklimaat in de omgeving niet nadelig beïnvloedt. De burgemeester moet daarom opnieuw naar de zaak kijken. [eisers] krijgt geen gelijk in haar standpunten over de deur aan de [adres 1] en de brandveiligheid. De rechtbank legt hieronder uit hoe zij tot dit oordeel is gekomen.
Zelf "voor rechter gaan spelen" met tegenacties? De wal kan het schip wel eens keren...
Mss geeft bovenstaande zaak dat het jullie woon- en leefklimaat in de omgeving wel nadelig beïnvloedt waar deze uitspraak deels op gebaseerd is, ruimte voor overleg om het niet zover te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
wokkelz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:53:
*knip*
Of misschien een berichtje naar een sbs6 programma ofzo, rijdende rechter?
de rijdende rechter heb ik ook aan gedacht d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 14-03-2024 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:58

Marc H

- - Is wakker - -

Publiciteit zoeken.

Inderdaad, facebook is een begin. Denk ook aan Stads TV/radio/krant of nationale media.

Probeer een buurtcomité op te richten, want de kans is dat anderen er ook last van hebben.

Zijn er ook andere vormen van overlast? Denk aan parkeren of verkeer om wat te noemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Marc H op 14-03-2024 18:56 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Kan me nog een aflevering herinneren over een café en omwonenden, dat eindigde ook weinig in voordeel van de bewoners. Het devies is verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

andersom komt de politie ook niet, dus dan zou het persoonlijk worden en moet de politie met de billen bloot want ik heb alles gedocumenteerd , inclusief de namen van agenten waar ik de melding van geluidsoverlast bij heb gedaan.
ik hoop juist dat de politie een keer langs komt dan kan ik ze duidelijk maken dat ik stop als zijn gaan handhaven
Als dat je intentie is, dan idd full power :D Persoonlijke favoriet is Cradle of Filth - Her Ghost in the Fog (voor wanneer ik ronde 2 van "Meekrijsen met de hele Barry White cd" van de buurvrouw zat was)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 22:38
Wanneer heb je voor het laatst concreet contact gehad met de gemeente? En wat was hun laatste stand van zaken toen? Wellicht zijn ze wel bezig met een juridische zaak voor te bereiden en komt handhaving alleen langs om feitelijke waarnemingen te noteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Marc H schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:55:
Publiciteit zoeken.

Inderdaad, facebook is een begin. Denk ook aan Stads TV/radio/krant of nationale media.
Dan wordt het in de toekomst wel lastiger om je huis te verkopen ;)
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:58:
[...]

er is overigens een last onder dwangsom opgelegd aan het restaurant van 1000 euro per overtreding, maar als ze niet controleren wordt er ook geen boetes opgelegd
Als je zeker weet dat de gemeente geen controles uitvoert, kun je de gemeente voor de civiele rechter dagen (hier heb je een advocaat voor nodig) en vorderen dat ze wel controles uitvoeren. Allard noemde al dat je ook de restauranteigenaar voor de rechter kunt dagen (ook met een advocaat). Dat zijn je juridische opties. Mijn advies is daarom om met een adovcaat te praten. Dat kost je geld, maar het probleem wordt zeker opgelost.

Met de creatieve oplossingen hier los je het probleem niet op, en loop je het risico dat de bezoekers zich tegen jou gaan keren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

graceful schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Kan me nog een aflevering herinneren over een café en omwonenden, dat eindigde ook weinig in voordeel van de bewoners. Het devies is verhuizen.
Leuk en aardig altijd dit advies maar dan zadel je een ander met deze ellende op. En aangezien TS alles heeft gedocumenteerd is geen sprake meer dat je een conflict kan ontkennen en kan een koper prima de koop ontbinden vanwege een verborgen gebrek.

Dit gebeurd gewoon.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Marc H schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:55:
Publiciteit zoeken.

Probeer een buurtcomité op te richten, want de kans is dat anderen er ook last van hebben.

Zijn er ook andere vormen van overlast? Denk aan parkeren of verkeer om wat te noemen.
ja stank overlast, als de keuken op volle toeren draait lijkt het wel of ze een rottend lijk aan het cremeren zijn.
gek genoeg is daar wel tegen op getreden en moesten ze een nieuwe afzuig installatie aanleggen.
niet dat dat veel helpt overigens want ze stinken nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:29

Theo

moederbord

FooLsKi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Ik zou proberen binnen de wet te blijven, dus die speaker niet op standje geluidsoverlast. Als dat restaurant jou een oor aan wil naaien, dan bellen ze de politie ivm geluidsoverlast van jouw kant. Als die meerdere keren langs moeten komen, dan nemen ze graag de spullen mee naar het bureau (en heb je boetes *en* een 'verlies' tov het restaurant).

Gezelig barbecueën als de wind hun kant op staat kan natuurlijk ook. Veel aanmaakvloeistof en -blokjes, zodat het naar Schiphol ruikt, na afloop nog wat brood erop roosteren en 'vergeten'... O-)
*knip*
[...]

Rijdende rechter gaat 'm niet zomaar worden. Beide partijen moeten immes op voorhand instemmen om met het tv programma mee te werken, en moeten dus instemmen om een camera in het gezicht te hebben. Een uitbater heeft geen enkel gewin te halen om tig uren op te offeren aan een tv programma waarin hij enkel kan verliezen, en waarin heel duidelijk wordt dat hij een loopje neemt met de regels..
FooLsKi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Als het lekker weer is (en het terras dus lekker vol zit 's avonds) kun je, mits de wind hun kant op staat, ook gezellig een vuurkorf in de tuin aansteken. Dat er dan wat vochtig, rokend hout tussen zit, tsja...
Let wel op dat je geen vers snoeiafval gaat stoken zoals gras (nadat het een dag gedroogd is), coniferen of klimpop. Dat rookt echt giganisch hard en de kans is dat je dan niet alleen het terrras blauw zet van de rook, maar dat sommige ook denken dat er een nieuwe paus is..

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 14-03-2024 21:38 . Reden: met opzet is hinder ook onrechtmatig ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
JaMaaT schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:59:
Wanneer heb je voor het laatst concreet contact gehad met de gemeente? En wat was hun laatste stand van zaken toen? Wellicht zijn ze wel bezig met een juridische zaak voor te bereiden en komt handhaving alleen langs om feitelijke waarnemingen te noteren.
de laatste keer was vorige week en toen zeiden ze dat ze een last onder dwangsom hadden gestuurd naar het restaurant, maar dat zeiden ze vorig jaar ook, en als je dan geen controles uitvoert heb je er dus niets aan.
als je vraagt waarom ze niet langs komen krijg je te horen dat de BOA's het druk hebben.
maar ik zie ze bijna dagelijks bij de snackbar rondhangen dus dat zal wel mee vallen.
buiten dat, ik heb altijd geleerd "geen tijd is geen excuus"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theowar
FooLsKi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Als dat je intentie is, dan idd full power :D Persoonlijke favoriet is Cradle of Filth - Her Ghost in the Fog (voor wanneer ik ronde 2 van "Meekrijsen met de hele Barry White cd" van de buurvrouw zat was)
ik hou wat dat betreft van het zwaardere werk, Canibal Corpse wil do the trick too ;)
Maar Cradle of filth zal best voor genoeg overlast zorgen haha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:29

Theo

moederbord

theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:13:
[...]

ik hou wat dat betreft van het zwaardere werk, Canibal Corpse wil do the trick too ;)
Maar Cradle of filth zal best voor genoeg overlast zorgen haha
Het nadeel van dat soort muziek is dat er stiekem nog best wel wat liefhebbers zijn. Met dat soort muziek op de achtergrond zou ik iig nog een biertje bestellen!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Leuk en aardig altijd dit advies maar dan zadel je een ander met deze ellende op. En aangezien TS alles heeft gedocumenteerd is geen sprake meer dat je een conflict kan ontkennen en kan een koper prima de koop ontbinden vanwege een verborgen gebrek.

Dit gebeurd gewoon.
Niemand zal ontkennen dat het gebeurd, zo ver ik zie, doet ook niemand dat. Maar als de handhaving niet werkt, dan is er blijkbaar niet zoveel aan de hand als TS zegt. Heb zelf veel ervaring gehad met DCMR en die zijn héél grondig, communiceren elk actie, elke reactie, elke terugkoppeling. Nou is N=1, maar als er zoveel instanties betrokken zijn en die doen allemaal niks. Dan ligt het probleem, echt ergens anders.

En dan gaat "terug pesten" al helemaaaal niks brengen. Buiten dat we op dit forum elkaar niet horen te stimuleren om zelf de wet te gaan overtreden. Zo ver ik weet.

[ Voor 9% gewijzigd door graceful op 14-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:45
Ik zou het vooral zoals @fopjurist ook al aangeeft, juridisch oplossen.

Jezelf verlagen tot niveautje diep onder de grond met allerlei sneue acties, die mogelijk ook wettelijk niet in de haak zijn lijkt me nu niet echt een oplossing. Met een beetje pech gaat het zelfs tegen je werken ook mogelijk in relatie tot andere buren bijvoorbeeld (ik kan me voorstellen dat andere buren niet ook nog eens last van jou willen krijgen bijvoorbeeld), of erger, loopt de situatie (fysiek) uit de hand omdat een (dronken) bezoeker last van je heeft en zich wat minder netjes opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
graceful schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Niemand zal ontkennen dat het gebeurd, zo ver ik zie, doet ook niemand dat. Maar als de handhaving niet werkt, dan is er blijkbaar niet zoveel aan de hand als TS zegt. Heb zelf veel ervaring gehad met DCMR en die zijn héél grondig, communiceren elk actie, elke reactie, elke terugkoppeling. Nou is N=1, maar als er zoveel instanties betrokken zijn en die doen allemaal niks. Dan ligt het probleem, echt ergens anders.

En dan gaat "terug pesten" al helemaaaal niks brengen. Buiten dat we op dit forum elkaar niet horen te stimuleren om zelf de wet te gaan overtreden. Zo ver ik weet.
klopt het ligt bij de gemeente Voorne aan Zee, alle uitspraken zijn in mijn voordeel, alleen het stokt bij de handhaving.
probeer het eens 1 avond uit te houden in mijn situatie dann denk ik dat je er net iets anders over denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Dennism schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:19:
Ik zou het vooral zoals @fopjurist ook al aangeeft, juridisch oplossen.

Jezelf verlagen tot niveautje diep onder de grond met allerlei sneue acties, die mogelijk ook wettelijk niet in de haak zijn lijkt me nu niet echt een oplossing. Met een beetje pech gaat het zelfs tegen je werken ook mogelijk in relatie tot andere buren bijvoorbeeld (ik kan me voorstellen dat andere buren niet ook nog eens last van jou willen krijgen bijvoorbeeld), of erger, loopt de situatie (fysiek) uit de hand omdat een (dronken) bezoeker last van je heeft en zich wat minder netjes opstelt.
dat is juist het punt, ikm heb alle legale stappen ondernomen, en het stokt bij handhaving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:20:
[...]

klopt het ligt bij de gemeente Voorne aan Zee, alle uitspraken zijn in mijn voordeel, alleen het stokt bij de handhaving.
probeer het eens 1 avond uit te houden in mijn situatie dann denk ik dat je er net iets anders over denkt
En hoe lang woon je op deze plek dat je dit dan volhoud?
Edit: Ik gok 5 jaar, zoals in je begin-post? Begin corona periode?

[ Voor 7% gewijzigd door graceful op 14-03-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:22:
[...]

dat is juist het punt, ikm heb alle legale stappen ondernomen, en het stokt bij handhaving
Als je de post van Fopjurist er op naslaat nog niet alle stappen zo lijkt het, immers kun je, als ik zijn post goed interpreteer, die handhaving afdwingen door de gemeente te dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 14:36
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:22:
[...]

Dat heb je nog niet. Je hebt wellicht de weg van het bestuursrecht deels afgelopen.

Als je de burgerlijke zaak wint, waarbij jij dwangsommen eist, ben jij degene die de dwangsommen kunt innen - via een deurwaarder. Dan heb jij zélf de "handhavers" in opdracht en kun je - zo ver je portemonnee rijkt - handhaven.

Het zit je duidelijk hoog. Begin niet aan treiteracties, voor je het weet ben jij de boeman. Of erger: je conflict komt in de pers en dan heb je de rapen gaar, omdat je dan bij een verkoop direct een online-zichtbaar conflict hebt.

Ga naar je rechtsbijstand en schakel anders zelf een advocaat in. Als je die dwangsommen kunt gaan innen ga je er wellicht nog wat aan verdienen ook nog :+
5.4.
bepaalt dat gedaagden een dwangsom verbeuren van € 500,- per overtreding van het bepaalde onder 5.3, met een maximum van € 30.000,­
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBLIM:2023:5657

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo, de bezemwagen is langs geweest, alle tips & tricks om de buren te pesten mag iedereen voor zichzelf houden.

[ Voor 68% gewijzigd door twain4me op 15-03-2024 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Filmpjes maken en met jouw reden op hun Facebook zetten is smaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:20:
[...]

Hey gemeentegenoot! :) Ik zou alle hoop op de gemeente in ieder geval laten varen, been there done that. Gewoon structureel politie bellen en meldingen doen van overlast. Probeer bondgenoten te vinden die ook overlast ervaren en meldingen doen. Heeft 0844 geen tijd, gewoon 112... en een lange adem houden. Dossier opbouwen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 15-03-2024 12:00 . Reden: ook dat valt onder buren pesten ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
virtualJac schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:55:
Heeft 0844 geen tijd, gewoon 112...
Alle begrip voor de frustratie die je door dit soort situaties hebt, maar 112 lijkt mij echt niet het juiste advies. Dat is voor accute dreiging of gevaar. Niet voor dingen die je irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
begin eens met meten over een langere periode.
zodat jij een mooi overzicht hebt met tijden en datum en daadwerkelijk db overlast.

Daarnaast kan je natuurlijk elke keer een melding maken bij de politie (niet via 112)
en kan je handhavings verzoeken indienden bij de gemeente.

Misschien een internetpagina maken met daarop actueel geluid en db hoogte?
gekoppeld aan elkaar. Geluid hoger dan xxx db = opname naar site icm hoogte db?
(geen idee hoe dit wettelijk zit

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:39
theowar schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:51:
en wie wil zo'n huis kopen ?

buiten dat, ik laat me niet wegjagen, ik wil het eerst netjes volgens de regels doen, maar als de instanties het laten afweten los ik het zelf op, alleen wil ik het eerst volgens de wet proberen en vraag of er nog tips zijn buiten wat ik hier boven heb staan die binnen de wetten vallen.
ik heb een vette speaker gekocht en die gaat op max zodra dat terras vol zit.
maar zijn er nog andere opties ?
Je geeft aan er al 5 (!) jaar mee bezig te zijn en wat ik uit je reacties haal is dat je er enorm veel last van hebt. De keuze voor het principe "ik laat me niet wegjagen" gaat enorm ten koste van je levensgeluk zo lijkt het.

Dus je kunt accepteren dat dit nog een lange vervelende strijd gaat blijven (die je mogelijk wint), of je kunt ervoor kiezen op een andere, rustigere plek te gaan wonen. Wellicht is het raadzaam de tip "verhuizen" nog eens serieus in overweging te nemen?

[ Voor 1% gewijzigd door GerbenBK op 15-03-2024 12:14 . Reden: grammar ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je kunt dan alleen nog maar met verlies verkopen als je het überhaupt verkocht krijgt. Ja of verzwijgen en in de winter verkopen zoals hier eerder gesuggereerd is; lijkt mij een onzalig plan.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verkopen is alleen een optie als je transparant bent over de overlast, i.v.m de eerder door mij genoemde verborgen gebreken Ja, dat gaat de waarde drukken maar de vraag is inderdaad of dat misschien je gemoedsrust wel waard is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 09:27
Nvm lees mod comment net.

Vooral geen speakers buiten zetten met daarop geluid or muziek wat je zelf wel kan waarderen om het geroezemoes te onderdrukken, ook niet als je dat netjes volgens de wettelijke regels doet. Het is schijnbaar wel oke om je huis te verkopen en dit niet te vermelden.

[ Voor 57% gewijzigd door Masvic op 15-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Gunner schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:39:
Verkopen is alleen een optie als je transparant bent over de overlast, i.v.m de eerder door mij genoemde verborgen gebreken Ja, dat gaat de waarde drukken maar de vraag is inderdaad of dat misschien je gemoedsrust wel waard is.
Hoezo? Dit soort geluidsoverlast is echt geen verborgen gebrek, los van het feit dat het een gebrek aan de woning moet zijn.TS heeft zelfs een zaak richting de gemeente aangespannen wat openbaar is, evenals andere zaken zoals de exploitatievergunning. Daarnaast is geluid subjectief en erg persoonlijk waar iemand last van kan hebben. Iedereen die een woning koopt tegenover een café moet kunnen inschatten dat je daar overlast van ervaren als deze een terras heeft.
Bij de verkoop van een woning hoef je echt niet aan te geven wat de reden is. TS zou zelfs kunnen vertellen dat hij uit de stad/wijk weg wil voor meer rust, wat gewoon klopt.

Edit: Het ligt blijkbaar iets genuanceerder: https://verborgen-gebreken.net/geluidsoverlast
Bij geluidsoverlast is het blijkbaar belangrijk om de bron van het geluid te kunnen zien als koper. Een creche is dus blijkbaar zichtbaar genoeg en lawaaierige buren blijkbaar niet.
In het geval van TS betreft het een Cafe met een terras, zichtbaar genoeg lijkt mij.
Dennism schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:57:
@chrisborst Het eerste dat een verstandige aspirant koper die opmerkt dat het huis gesitueerd is naast een horeca gelegenheid is natuurlijk vragen of er op enig moment overlast is geweest vanuit deze horeca gelegenheid en dat zwart op wit laten zetten. En als er dan een historie is van overlast en rechtszaken kan je daar moeilijk op zo'n moment over gaan liegen en dan, mocht je een zaak aan je broek krijgen later omdat iemand vind dat je niet eerlijk geweest bent doen alsof je neus bloed.

Ik ben bij mij in de stad jaren lang (wel 15+ jaar geleden tijdens mij studie) vrij actief geweest in de horeca en dat soort vragen werden altijd gesteld. Wij kregen zelfs als horeca gelegenheid regelmatig vragen van mensen die overwogen in de directe omgeving te kopen. Nu had de zaak waar ik destijds voor werkte alles op orde, en dus geen problemen om die vragen op zo'n wijze te beantwoorden dat het niet nadelig was voor de verkopers.
Precies dit, als koper heb je een onderzoektplicht en blijkbaar is het redelijk normaal dat een koper dit soort onderzoek doet. De rechter zal ook de meldingsplicht van de verkoper meenemen en dit afwegen.

Ben trouwens wel benieuwd wat een rechter ervan zou vinden als TS de gemeente en de DSMR zou aanklagen vanwege het niet optreden.

[ Voor 49% gewijzigd door chrisborst op 15-03-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 09:27
chrisborst schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Hoezo? Dit soort geluidsoverlast is echt geen verborgen gebrek, los van het feit dat het een gebrek aan de woning moet zijn.TS heeft zelfs een zaak richting de gemeente aangespannen wat openbaar is, evenals andere zaken zoals de exploitatievergunning. Daarnaast is geluid subjectief en erg persoonlijk waar iemand last van kan hebben. Iedereen die een woning koopt tegenover een café moet kunnen inschatten dat je daar overlast van ervaren als deze een terras heeft.
Bij de verkoop van een woning hoef je echt niet aan te geven wat de reden is. TS zou zelfs kunnen vertellen dat hij uit de stad/wijk weg wil voor meer rust, wat gewoon klopt.
Als de koper vraagt of er geluidsoverlast is kan de op nu geen nee meer zeggen zonder mogelijk aangeklaagd te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@chrisborst Het eerste dat een verstandige aspirant koper die opmerkt dat het huis gesitueerd is naast een horeca gelegenheid is natuurlijk vragen of er op enig moment overlast is geweest vanuit deze horeca gelegenheid en dat zwart op wit laten zetten. En als er dan een historie is van overlast en rechtszaken kan je daar moeilijk op zo'n moment over gaan liegen en dan, mocht je een zaak aan je broek krijgen later omdat iemand vind dat je niet eerlijk geweest bent doen alsof je neus bloed.

Ik ben bij mij in de stad jaren lang (wel 15+ jaar geleden tijdens mij studie) vrij actief geweest in de horeca en dat soort vragen werden altijd gesteld. Wij kregen zelfs als horeca gelegenheid regelmatig vragen van mensen die overwogen in de directe omgeving te kopen. Nu had de zaak waar ik destijds voor werkte alles op orde, en dus geen problemen om die vragen op zo'n wijze te beantwoorden dat het niet nadelig was voor de verkopers.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 15-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

The Zep Man

🏴‍☠️

Masvic schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Als de koper vraagt of er geluidsoverlast is kan de op nu geen nee meer zeggen zonder mogelijk aangeklaagd te kunnen worden.
"Ik ervaar/wij ervaren geen geluidsoverlast."

Hoe iemand anders dat ervaart is aan hen.

Maar het klopt, dat werkt alleen als er nooit formeel een zaak van gemaakt is. :+

Say it, forget it. Write it, regret it.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 15-03-2024 14:19 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
doe maar niet

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 15-03-2024 15:11 . Reden: Aanzetten tot illegale actie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ik weet van kennissen waar een drugsdealer of gebruiker whatever naast zat en dat heeft heel lang geduurd voordat die overheidswege (uiteindelijk volgens mij door misdrijven i.c.m. huurachterstand) weg moest. Het vervelende in NL is dat ook tokkies een huis krijgen. Een cafe is nie helemaal te vergelijken. Hopelijk kun je de gemeente dwingen om te handhaven.

Maar goed: zelfs als de handhaving ooit plaats zal gaan vinden: weet je zeker dat met de beperktere ruimte er geen overlast is? Koken/stank blijft mogelijk aanwezig. En ook een cafe kan vragen de vergunning uit te breiden. Dan loop je het risico dat ze jouw bezwaar (die je vast zult maken) afwegen tegen het belang van de horecaondernemer. Ergens - dat klinkt niet leuk - had je mogelijk van te voren kunnen weten dat een cafe geluid geeft. Een cafe heeft net als een rij andere gebouwen (discotheek etc) op bepaalde momenten haar karakteristieke kenmerken, waar soms herrie bij hoort (gelukkig zijn er niet 365 dagen per jaar voetbalwedstrijden die en-publiek uitgevent worden).

Ergens is er nauwelijks verschil met BBQ (=vaak stank) of herriegevende buren (hun muziek != jouw smaak en volume is vaak te hoog op een tijdstip ver na 22:00). Helaas, tokkies zijn er altijd geweest, maar met meer dikke-ik zullen die er ook niet minder komen. Samenleven is soms een uitdaging. En niet iedere medelander hanteert een nachtrust van zeg 22:00 - 7:00 (liefst later in het weekend :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Tijdens / vlak na corona zijn vele terrassen verruimd de openbare ruimte in. Weinig gemeenten zullen/kunnen/durven de ondernemers "terug hun hok in" durven drijven.....

En daar waar ze het wel proberen rekken de ondernemers dit (succesvol) lange tijd.

Is dit ook wat er bij jou speelt of waren ze veel eerder/later met uitbreiden?

[ Voor 13% gewijzigd door Coach4All op 15-03-2024 15:09 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Coach4All schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:09:
Tijdens / vlak na corona zijn vele terrassen verruimd de openbare ruimte in. Weinig gemeenten zullen/kunnen/durven de ondernemers "terug hun hok in" durven drijven.....

En daar waar ze het wel proberen rekken de ondernemers dit (succesvol) lange tijd.
Dit klopt, daar ken ik ook een voorbeeld van. Ondanks aandringen van de buren wordt in die situatie ook niet gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:22

Qwerty-273

Meukposter

Of solliciteren bij het restaurant en de veranderingen van binnenuit aanslingeren.

Je zal stappen tegen de gemeente moeten zetten dat ze gaan handhaven (zeker als er al een heel dossier ligt). Zoals ook al eerder werd opgemerkt in het topic.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hier een aantal out-of-the-box ideeën die niet illegaal zijn:

- Het restaurant zelf kopen.
- Jezelf verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
- Zelf een BOA worden.
- Meld overtredingen van het restaurant waar ander handhavingsinstanties voor zijn, brandveiligheid, voedselveiligheid, muziekroyalties, veilige werkplek etc.

In Nederland zijn er zoveel regels dat ieder bedrijf wel in overtreding is van iets als je goed genoeg zoekt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegen de gemeente strijden is alleen maar afleiding van het echte probleem. Verhuizen of op zoek naar een externe oplossing.

Een dwangsommetje wat 3x per jaar opgelegd wordt, gaat de uitbater echt niet boeien. Dat kan zelfs financieel wel uit en de gemeente is duidelijk niet van plan om ook maar 1 vinger uit te steken.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Mijn vrouw is advocaat en heeft vaak met dit soort zaken te maken. Beste aanpak:

- Informeer het bedrijf. Leg duidelijk uit wat de klachten zijn. Geef het bedrijf een redelijke periode om het probleem/oorzaak op te lossen.
- Meet de geluidsoverlast over een periode. Eventueel zou je hier een onafhankelijk bedrijf voor kunnen inschakelen.
- Schrijf het bedrijf aan. Deel de metingen. Geef ze nog een laatste kans voordat je naar de rechter stapt.

Mocht het bovenstaande niet helpen, dan zou ik de stap naar de rechter zetten. Dus verzamel het bewijsmateriaal, zoals geluidsmetingen, tijden waarop je overlast ervaart, etc. Deze procedure kost uiteraard geld. Alternatief zou kunnen zijn om te verkopen. Lastige is wel dat je de nieuwe kopers van deze situatie zal moeten informeren. Een nieuwe koper kan namelijk achter makkelijk bewijzen dat je meermaals klachten hebt ingediend.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15
Erhnam schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:36:
Mocht het bovenstaande niet helpen, dan zou ik de stap naar de rechter zetten.
Dat is al lang gedaan. OP heeft al meerdere keren aangegeven dan het restaurant een last onder dwangsom is opgelegd, maar dat de gemeente simpelweg niet controleert en die dwangsom dus ook niet wordt afgedwongen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Paul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Dat is al lang gedaan. OP heeft al meerdere keren aangegeven dan het restaurant een last onder dwangsom is opgelegd, maar dat de gemeente simpelweg niet controleert en die dwangsom dus ook niet wordt afgedwongen.
Je kan beter een civielrechtelijke procedure starten. Gemeente staat er dan los van. Het is dan aan de rechter zelf te bepalen om de tent te sluiten of een schadevergoeding te betalen bij iedere overtreding.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:56
Je hebt er verder weinig aan, maar bijzonder dat je gemeente dit zo laks oppakt. In mijn gemeente gaat dat heel anders.
Elk terras is begrensd met van die pinnen in de stoep, zeker als omwonenden wel eens geklaagd hebben over een te groot terras. Bij een klacht van een omwonende dat je er overheen gaat komt handhaving kijken. Eerste overtreding is een waarschuwing. Tweede is een week dicht. Derde is permanent einde terrasvergunning. En dat gaat al om een enkel tafeltje over de grens, laat staan een ruime verdubbeling van bijna 200m2.

Het is natuurlijk wel de vraag hoeveel minder overlast je zou hebben als ze zich wel aan de vergunning zouden houden. Lawaai van gasten en personeel zal daar misschien iets minder van worden maar niet weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15
Erhnam schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:50:
een schadevergoeding te betalen bij iedere overtreding.
En wie stelt die overtreding vast? :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:22

Qwerty-273

Meukposter

Lapa schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:00:
Elk terras is begrensd met van die pinnen in de stoep, zeker als omwonenden wel eens geklaagd hebben over een te groot terras.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een terras op de stoep aan de voorkant (gebruik openbare ruimte), en een terras aan de achterkant waarbij dit waarschijnlijk op eigen terrein zit aangezien dit langs de tuin van de TS zit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Paul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:19:
[...]
En wie stelt die overtreding vast? :)
onafhankelijk meetbureau dat geluidsmetingen doet over een langere periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gemeente hoort gewoon in te grijpen dunkt me... tenzij daar een rotte appel werkt....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Lapa schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:00:
Je hebt er verder weinig aan, maar bijzonder dat je gemeente dit zo laks oppakt. In mijn gemeente gaat dat heel anders.
Elk terras is begrensd met van die pinnen in de stoep, zeker als omwonenden wel eens geklaagd hebben over een te groot terras. Bij een klacht van een omwonende dat je er overheen gaat komt handhaving kijken. Eerste overtreding is een waarschuwing. Tweede is een week dicht. Derde is permanent einde terrasvergunning. En dat gaat al om een enkel tafeltje over de grens, laat staan een ruime verdubbeling van bijna 200m2.

Het is natuurlijk wel de vraag hoeveel minder overlast je zou hebben als ze zich wel aan de vergunning zouden houden. Lawaai van gasten en personeel zal daar misschien iets minder van worden maar niet weg zijn.
het was eerst 150M2 en de overlast was toen aanzienlijk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:52:
gemeente hoort gewoon in te grijpen dunkt me... tenzij daar een rotte appel werkt....
waarschijnlijk een vriendje van restaurant eigenaar. dat idee krijg ik soms ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een terras op de stoep aan de voorkant (gebruik openbare ruimte), en een terras aan de achterkant waarbij dit waarschijnlijk op eigen terrein zit aangezien dit langs de tuin van de TS zit.
het is achter en daar ligt een stuk grond van 330M2, ze hebben alleen een vergunning voor 150M2 maar gebruiken het hele stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theowar
virtualJac schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Hey gemeentegenoot! :) Ik zou alle hoop op de gemeente in ieder geval laten varen, been there done that. Gewoon structureel politie bellen en meldingen doen van overlast. Probeer bondgenoten te vinden die ook overlast ervaren en meldingen doen. Heeft 0844 geen tijd, gewoon 112... en een lange adem houden. Dossier opbouwen.
daar ben ik mne bezig en ga ik zeker mee door, alleen de politie is net zo besluitloos en laks als de gemeente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

GerbenBK schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Je geeft aan er al 5 (!) jaar mee bezig te zijn en wat ik uit je reacties haal is dat je er enorm veel last van hebt. De keuze voor het principe "ik laat me niet wegjagen" gaat enorm ten koste van je levensgeluk zo lijkt het.

Dus je kunt accepteren dat dit nog een lange vervelende strijd gaat blijven (die je mogelijk wint), of je kunt ervoor kiezen op een andere, rustigere plek te gaan wonen. Wellicht is het raadzaam de tip "verhuizen" nog eens serieus in overweging te nemen?
Het einde is nu wel in zicht. Als TS een advocaat inschakelt, verwacht ik dat het terras nog deze zomer aan de regels voldoet.
Erhnam schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Je kan beter een civielrechtelijke procedure starten. Gemeente staat er dan los van. Het is dan aan de rechter zelf te bepalen om de tent te sluiten of een schadevergoeding te betalen bij iedere overtreding.
Je bedoelt denk ik een civielrechtelijke procedure tegen het restaurant, want TS kan ook een civielrechtelijke procedure tegen de gemeente beginnen omdat de gemeente nalaat om feitelijk te handelen (controles uit te voeren). Ik zie het voordeel van een procedure tegen het restaurant omdat je daarbij alles zelf in de hand houdt, zoals het aantal controles en de tijdstippen daarvan, maar je moet wel veel kosten voorschieten waarbij het maar de vraag is of het restaurant die kan terugbetalen. Nu de gemeente al een handhavingsbesluit heeft genomen en alleen nog maar controles hoeft uit te voeren, is een civiele procedure tegen de gemeente toch goedkoper met een redelijke kans dat er op korte termijn wordt gehandhaafd? De kans dat de gemeente de civiele zaak snel schikt is bovendien groter dan bij het restaurant, dat er belang bij heeft alles zo lang mogelijk te rekken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1