Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door Jackie1983 op 21-08-2024 16:05 . Reden: privacy redenen ]
[ Voor 4% gewijzigd door Jackie1983 op 21-08-2024 16:05 . Reden: privacy redenen ]
[ Voor 7% gewijzigd door Monkeydancer op 14-03-2024 17:12 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Toevallig gisteravond gedaan! Die komt morgen binnen.Monkeydancer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:12:
Meten is weten. Gebruik even een DB meter om te bepalen waar het geluid vandaan komt. Vanwege dit akkefietje verhuizen is het niet waard, want je weet in deze tijden niet meer of je goed terecht komt. Zelfs niet als je zal intrekken in een nieuwbouwwoning. Goede buren zijn niet vanzelfsprekend.
Ik begrijp wat je zegt… maar feit blijft wel dat dat ding niet zo dicht tegen mijn erfgrens geplaatst mag worden. Hij heeft deze situatie afgedwongen zonder rekening met mij te houden. Heb meerdere bedrijven gesproken en de casus voorgelegd en die zouden hem nooit hier plaatsen.. eigenlijk, ongeacht brom of niet, mag dat ding van mij lekker weg.99ruud99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
Ik zou je buurman even uitnodigen met biertje, en geluid laten horen. Dan samen naar zijn huis even pomp helemaal uitzetten.
Als bromtoon niet weg is dan geef je hem rest van de krat en bied je je verontschuldiging aan, niet zijn fout.
Als het er nog is, een omkasting is moeilijk maar niet onmogelijk, alternatief is ventilator iets harder of iets zachter zodat hij niet resoneert
Ja nog even een microfoon scoren ergens! Zag dat ze een app hadden voor MacBook. Helaas nog niet de app voor iPhone gevonden.Rukapul schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:23:
Brom is lage frequentie. En applicatie als spectroid kan dat mogelijk in beeld brengen. Stel de frequentie van de piek vast en kijk dan of de amplitude verandert als je de afstand varieert.
Ik had begrepen dat je verzoek tot handhaving kan indienen, aangezien deze meneer zich niet aan het bouwbesluit van 2021 heeft gehouden. Ik heb op video bewijs dat hij de decibellen overschrijdt.. maar wil het als laatste redmiddel achter houden.ShininNL schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:08:
Dit gaat in de toekomst alleen maar erger worden zodra iedereen deze apparaten moet gaan plaatsen, kwestie van tijd.
Sterkte TS, ben bang dat de gemeente niks voor je gaat doen, die kijken liever weg.
Ja staat ook op m’n lijstje maar heel eerlijk? Door mijn ervaringen met hem vertrouw ik hem er niet helemaal op dat hij dat echt zal doen.TheGhostInc schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:14:
@Jackie1983 vraag eens aan je buurman om de warmtepomp een half uurtje uit te zetten.
Hoi! Ja die heb ik! Dit maakt me hoopvol, al hoop ik natuurlijk dat het niet zover komt. Ik denk dat ik de brom/n aardig op het spoor ben en denk dat het niet m’n buurman is 😅 maar principieel gezien vind ik wel dat hij echt fout gehandeld heeft.J8S schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:13:
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Bij hen aankloppen, dit is iets waar zij je bij kunnen helpen.
Lees de volgende uitspraak even door: https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHARL:2022:9854
Wil je geluidsoverlast kunnen aantonen zul je een expert moeten laten langskomen die wat metingen kan uitvoeren. Die kan ook een verklaring geven over de apparatuur die je zelf gebruikt, en vervolgens kun je zelf ook een logboek bijhouden. Dan kun je via een kort geding afdwingen dat je buurman de geluidsoverlast beperkt tot 45 decibel overdag en 40 decibel 's nachts. Doet ie dat niet dan zal de warmtepomp, zoals in ieder geval uit deze uitspraak blijkt, 's nachts uit moeten.
Ik hoop dat laatste niet, woon hier nu al 3 jaar met zoveel plezier. Ondanks de rare buurman 😅 en het is echt de afgelopen twee weken ongeveer begonnen. Het is gewoon lastig te bepalen omdat twee dingen door elkaar lopen. Maar denk dat ik op het juiste pad zit 🙏🏼🤞🏼🤞🏼🤞🏼wm1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:22:
Het lijkt net alsof je gek wordt, je hoort overal geluiden.
Lijkt mij echt mega irritant maar wat je zelf al doet, dingen uitsluiten en testen.
In het ergste geval moet je er mee leren leven denk ik.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Bekijk dit topic ook eens: Lawaaige airco langs de erfgrensJ8S schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:13:
Heb je een rechtsbijstandverzekering met dekking voor WONEN? Bij hen aankloppen, dit is iets waar zij je bij kunnen helpen.
Lees de volgende uitspraak even door: https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHARL:2022:9854
Wil je geluidsoverlast kunnen aantonen zul je een expert moeten laten langskomen die wat metingen kan uitvoeren. Die kan ook een verklaring geven over de apparatuur die je zelf gebruikt, en vervolgens kun je zelf ook een logboek bijhouden. Dan kun je via een kort geding afdwingen dat je buurman de geluidsoverlast beperkt tot 45 decibel overdag en 40 decibel 's nachts. Doet ie dat niet dan zal de warmtepomp, zoals in ieder geval uit deze uitspraak blijkt, 's nachts uit moeten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, probleem is alleen… dat ik pas sinds kort een rechtsbijstand verzekering heb (inclusief wonen). Hoop dat ze niet gaan miepen dat ze me niet willen helpen.naftebakje schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:30:
Als de buurman zich niet aan de regels heeft gehouden, dan zal de rechtsbijstand je helpen om dit op een vlotte manier op te lossen, dus geeft die een belletje.
[ Voor 20% gewijzigd door Jackie1983 op 16-03-2024 01:45 . Reden: Aanvulling ]
Het weer is nu erg mild, wacht maar tot het onder de 4°C is.Jackie1983 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:01:
[...]
Brom is nog steeds hoorbaar, maar wel zachter. Hebb intussen een echte decibel meter gekocht. Gelukkig wel weer een nacht goed kunnen slapen.
Voor nu even mezelf leren er niet zo om te stressen. Er komt een beetje oud leed naar boven met vorige woningen met nare lawaaierige buren.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb je het nu over buiten, binnen of beide?Jackie1983 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:21:
Ik neem het bovenstaande terug het is ineens weer luid 🥲 net als vorige week vrijdag toen begon het zo extreem luid te zijn..
Pomp staat niet harder ofzo. Ik snap er niks van. Het is dat mn buurvrouw het ook heeft geconstateerd anders zou ik echt denken dat ik gek was..
Hoi!! Dank je voor je antwoord. Om jouw vragen te beantwoorden: de afgelopen week heb ik de ventilator niet gehoord. Dat beschouw ik als leek dan als uit (buiten), maar ik weet natuurlijk niet of dat ding echt uit stond. Want draait die compressor nog door? Het bromgeluid is binnen.Rukapul schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:29:
[...]
Heb je het nu over buiten, binnen of beide?
Binnen is bij een warmtepomp vaak contactgeluid. Bijvoorbeeld als deze aan de gevel hangt of op een dak of balkon staat. Het kan eventueel ook indirect via aangesloten leidingen. Kun je zien hoe de unit is opgesteld?
Op zich is het jammer dat jullie geen snelle eliminatietest kunnen organiseren. De pomp aan/uit op moment van horen of andersom kan dan in elk uitsluitsel geven dat de pomp van de buurman de bron is.
Hoe constateer je trouwens dat de 'pomp niet harder staat ofzo'?
Ik blijf toch ook even hameren om de frequentie te bepalen. Dat kan de ene bron van de andere helpen onderscheiden. Even een Android telefoon lenen voor genoemde app kan al helpen.
[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2024 10:36 ]
Ik maak me ook zorgen om de hele constructie. Als ik het goed begrijp: de compressor draait sowieso, of ik de ventilator nu wel of niet hoor? Ik hoor de brom namelijk constant, vannacht en nu weer luider dan de dagen hiervoor. Ik ben gisteravond weer aan de wandel gegaan en ik hoorde de brom nu ook in m’n tuin. Dat was voor het eerst… zelfs ook achterin m’n tuin en op de parkeerplaats achter mijn tuin.Rukapul schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:30:
Als de compressor draait dan zal de ventilator ook draaien. Echter kan het prima voorkomen dat je de compressor (brom) hoort en de ventilator niet. Andersom is het anders: als je de ventilator wel hoort dan zou je de brom ook verwachten (mogelijk met enige frequentie verschuiving).
De foto geeft wel wat zorg:
- meuk op de buiten unit
- meuk tussen unit en muur (contact?)
- meuk voor de unit (belemmering ventilator? Inefficiënte werking?)
- direct contact tussen leiding en unit vlak bij muur?
Nee.Jackie1983 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:37:
[...]
Als ik het goed begrijp: de compressor draait sowieso, of ik de ventilator nu wel of niet hoor?
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2024 11:54 ]
Ja ik snap waarom je dat zegt, maar ik doe dat liever met die vriend van mij erbij. Ik heb nu mijn buurman al op meerdere leugentjes betrapt, ik vertrouw hem er niet op dat hij alles helemaal uit zou zetten.Rukapul schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:51:
[...]
Nee.
De compressor draait alleen als er warmte of koelvraag is.
Als de compressor draait dan zal ook de ventilator draaien.
Dat betekent niet dat je de ventilator kunt horen (bv bij lage fan snelheid).
Compressor en fan kunnen los van elkaar harder of zachter draaien. Vaak heeft dat een relatie elkaar maar niet altijd gelijk want afhankelijk van instellingen, temperaturen, etc.
Jammer dat je de gelegenheid niet hebt gebruikt om de warmtepomp even uit (en op maximaal) te laten zetten terwijl je zelf binnen bleef luisteren naar de brom. Dan had je uitsluitsel gehad van de bron.
Heb net met de buurman gesproken en getest, hij zei dat hij de zekering uit had gezet waar de pomp stroom van kreeg en het brom geluid was nog steeds hoorbaar. Dit was allemaal maar binnen een paar minuten.Rukapul schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:51:
[...]
Nee.
De compressor draait alleen als er warmte of koelvraag is.
Als de compressor draait dan zal ook de ventilator draaien.
Dat betekent niet dat je de ventilator kunt horen (bv bij lage fan snelheid).
Compressor en fan kunnen los van elkaar harder of zachter draaien. Vaak heeft dat een relatie elkaar maar niet altijd gelijk want afhankelijk van instellingen, temperaturen, etc.
Jammer dat je de gelegenheid niet hebt gebruikt om de warmtepomp even uit (en op maximaal) te laten zetten terwijl je zelf binnen bleef luisteren naar de brom. Dan had je uitsluitsel gehad van de bron.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Hij heeft een lucht/lucht warmtepomp die aangesloten is op airco’s in huis die warme lucht verspreiden (lekker voor het vochtgehalte). Denk je dat hij daarom ook meer dan eentje zou kunnen hebben?natural colour schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:02:
Heel wat Monoblok warmtepompen hebben dubbele zekeringen, één voor de wp zelf en één voor het elektrisch element, bij een Split wp is het: één voor de buitenunit wp en één voor de binnenunit...je moet wel beide uitschakelen..
Bij die 'fantasie' merken warmtepompen kan het zelfs zo zijn dat de water circulatie pomp zoveel geluid maakt, en die draait soms ook als de compressor uit staat... (bij een 'de-frost')
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Toch bedankt voor het meedenken 🙏🏼natural colour schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:16:
Ah, lucht/ lucht warmtepomp, iets ander verhaal, waar ik niet veel kennis van heb helaas.
[ Voor 37% gewijzigd door Makkelijk op 25-03-2024 07:33 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
[ Voor 55% gewijzigd door Yucon op 25-03-2024 07:48 ]
Correct.Yucon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:44:
Er wordt de hele tijd gesproken over een omkasting, maar zit daar wel de oplossing? Volgens mij werkt dat voornamelijk tegen windgeruis, en zit een brom juist in het doorgeven van de trillingen aan de grond. Dan moet je het ook in rubbers voor onder de pootjes zoeken.
Bedankt voor je feedback, maar emotionele argumenten? Dat is een beetje een aanname van jou. Hem verdenken van een wietplantage met een energierekening van 900 euro, terwijl hij zonnepanelen heeft en de gemeente laatst zelf in de wijk kwam checken op wietplantages ivm met de eerder genoemde rare piep aan de overkant heeft allemaal niks met emoties te maken. Daarbij ga ik dat natuurlijk niet tegen hem zeggen.Yucon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:44:
Er wordt de hele tijd gesproken over een omkasting, maar zit daar wel de oplossing? Volgens mij werkt dat voornamelijk tegen windgeruis, en zit een brom juist in het doorgeven van de trillingen aan de grond. Dan moet je het ook in rubbers voor onder de pootjes zoeken.
Verder lijkt het me ook niet heel handig dat je steeds emotionele argumenten en andere ruis er tussendoor gooit. Als je dat hier doet dan doe je dat waarschijnlijk ook richting hem en richting gemeente. Het topic begint al met een verkapte beschuldiging van een wietplantage op zolder.. daar help je de sfeer ook niet meer vooruit. Ik begrijp dat het vervelend voor je is maar jullie zullen er samen uit moeten komen, en in alle redelijkheid moet je ook toegeven dat je buurman net zo goed in een vervelende situatie zit. Ook al omdat hij er naar het lijkt een beetje ingeluisd is door die leverancier. Dus probeer argumenten en gevoel een beetje gescheiden te houden.
Dan zou de brom bij windrichting verandering moeten verdwijnen of verminderen, of zie ik dat verkeerd? Ik heb zelfs windrichtingen bijgehouden en de brom blijft hoorbaar. Het enige wat uitmaakt lijkt temperatuurverschil. Bij kouder harder, warmer zachter.Rukapul schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:56:
[...]
Correct.
Een professionele omkasting dempt voor de lage frequenties heel weinig in verhouding tot hoge frequenties. Dit zie je ook terug in de productspecificaties.
Bij een brom is een omkasting dus nooit de hoofdoplossing, maar hooguit de kers op de taart.
Een zelfgemaakte omkasting doet per definitie niets tegen laag frequent geluid.
Overigens kan laag frequent geluid ook door de lucht doorgegeven worden. Vergelijk de stationair draaiende vrachtwagen.
Je begrijpt dat je nu wederom voornamelijk emoties en ruist post he? @Jackie1983 vroeg zich af of je misschien even wollig bent naar je buurman als hier. Zou kunnen dat dat in de praktijk wel meevalt.Jackie1983 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:31:
[...]
Bedankt voor je feedback, maar emotionele argumenten? Dat is een beetje een aanname van jou.
Ik heb hem alleen maar zakelijk aangesproken. Twee keer briefjes in zijn brievenbus gedaan waar hij niet op reageerde, waarna ik aan moest bellen en weer dramaverhalen over zijn misgelopen miljoenen en zijn carriere aan moest horen. Mijn afgelopen vrije zaterdagavond heb ik twee uur lang aan moeten horen over hoe al zijn ex vrouwen hem hebben belazerd. Die man weet niks van mij behalve dat ik last heb van de brom, ik thuis werk en hier ben komen wonen voor mijn rust.
Ik heb hem meerdere keren betrapt op leugens, hij verdraait feiten en geen enkele installateur behalve de oplichters waar hij wel mee in zee is gegaan, zouden op deze plek een warmtepomp plaatsen. Een buurman die tal van keren niet alleen met mij maar ook andere buren geen rekening houdt krijgt van mij minder sympathie. Daarom vertrouw ik de actie met het uitzetten van de zekering ook niet.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik leg uit dat ik juist ervaar dat meneer emoties en ruis erbij haalt en ik ben nu weer voor emoties en ruis aan het zorgen? Levendig schrijven is iets anders dan emotioneel.Makkelijk schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Je begrijpt dat je nu wederom voornamelijk emoties en ruist post he? @Jackie1983 vroeg zich af of je misschien even wollig bent naar je buurman als hier. Zou kunnen dat dat in de praktijk wel meevalt.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq