Beste beeld van deze vier 32 inch TV's voor in de huiskamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zoek een nieuwe TV voor in de huiskamer. Kijk/luister vooral zappend DVB satelliet en antenne (Free To Air). AndroidTV en Ambilight mag erbij, maar heeft voor mij weinig meerwaarde.
Ik heb nu een Philips 32PFS6402/12 waar ik tevreden mee was, maar die wil ik vervangen omdat helderheid terugloopt. Ik wil niet groter! Wel beter, 42 inch past niet, en geld speelt 'geen' rol.
Ik heb een nieuwe Philips 32PFS6908/12 gekocht en teruggestuurd. Ik dacht dat die gelijkwaardig is, maar dat valt kwa beeldkwaliteit toch tegen. Vooral de kijkhoek is belabberd.

In discussies hier kwam ik tegen dat het veel verschil maakt of je een VA of IPS panel hebt. VA geeft grotere helderheid en IPS grotere kijkhoek. Men zei dat je een veegtest over het scherm kan doen: zie je zweem dan is het een VA.
Ik herinner me nog dat ik bij de nieuwe 32PFS6908/12 over het scherm gevoeld heb en dat daar inderdaad een zweemspoor op volgde. Dat is dus een VA. Ook gedaan bij mijn oude TV, geen zweem en is dus IPS.

Bij de Mediamarkt heb ik aandachtig Philips 32PFS6908 vergeleken met LG32LQ6300.
In reviews is men in het algemeen lovend over het beeld van deze LG.
Ik vond ze aardig met elkaar overeen komen ook kwa kijkhoeken. De Philips daar leek me niet zo dramatisch als het exemplaar wat ik onlangs had gekocht en teruggestuurd.
Er wordt beweerd dat Philips vroeger binnen dezelfde serie wel eens verschillende panelen gebruikte; ik ga er vooralsnog van uit dat dat hier niet het geval is.

Blijft over dat de thuisindruk sterk afwijkt van de winkelindruk.
Graag verneem ik van LG32LQ6300 gebruikers hoe hun ervaringen zijn, vooral kwa kijkhoek en beeld.

Verder heb ik daar bekeken:
Samsung 32T5300 (deze blijkt geen DVB-S/S2 te hebben)
Samsung 32Q50A
Deze deden het allebei ongeveer even goed, beiden beter beeld en kijkhoek dan het vorige paar.
De Q50 is een Qled, maar het demobeeld was donkerder, kan best zijn dat hij in de praktijk wat beeld betreft geen meerwaarde heeft.
Ik heb gelet op de bewegende specificatiekaartjes bij Mediamarkt. Die bleven hier goed leesbaar bij het verschuiven, wat bij het andere paar er dan rommelig uit zag. De interpolatie van bewegende beelden lijkt bij deze Samsungs beter te lukken.

Mij lijkt de LG het fijnste bedieningscomfort te hebben.
Beeldkwaliteit in de winkel gelijk aan Philips, die thuis teleurstelling opleverde.
Heeft het dan nog zin om die thuis een kans te geven? Hij is wel de goedkoopste... (hoewel prijs niet heel belangrijk is voor mij).
Winkelkwaliteit Samsungs beeld beter. Is de32Q50 kwa beeldkwaliteit/beeldhoek en overige zijn meerprijs (ik zou er nog AB bij moeten kopen als Magic Remote niet bevalt) waard tov 32T5300? Waarom wel/niet.

P.S.: Deze Hisense is voor mij een onbekend merk, maar heeft op de video goede kijkhoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-03-2024 15:01 . Reden: hisense video ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 22:08
Waarom past een grotere niet?
Wat is de kijkafstand?

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Allicht is iets van Sony of Panasonic een optie, bijvoorbeeld deze : https://tweakers.net/pric...t606-grijs/specificaties/

Wel een interessant topic, ben zelf ook opzoek naar een 32" model voor me ma. Ik was zelf altijd erg te spreken over Sony en Panasonic geen idee of ze nog steeds zo goed zijn. Volgens mij maakt Samsung de 32" met de beste specificaties.
https://tweakers.net/pric...2023-zwart/specificaties/

Dit is een wat nieuwer model dan de Samsung 32Q50A.

@kevinmastah2005 32" kan echt meer dan prima zijn zeker als je er relatief dicht op zit. Niet iedereen wil een groot zwart vlak in de woonkamer daarnaast is het prima om het nieuws te volgen enzo. Ik begrijp die enorme TV's van tegenwoordig niet, behalve als je veel films kijkt ofzo. Wel jammer dat de specificatie en beschikbaarheid met 32" veel minder is. 32" was 20 jaar geleden gewoon bruikbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-03-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Met zo’n klein formaat scherm zou je misschien beter kunnen gaan kijken naar een OLED PC monitor, icm een TV receiverkastje c.q. mediaplayer waar smart-apps op kunnen draaien zoals een AppleTV of nVidia Shield of zo.

Dan heb je toch de beste beeldkwaliteit van een OLED scherm.
Bij TV’s zijn de beste beeldkwaliteit en high-end functies meestal voorbehouden aan de (veel) grotere schermdiameters. Bij die superkleine TV diameters waar jij naar aan het kijken bent zit je dan opgescheept met de low-budget oplossingen van fabrikanten omdat ze misschien wel een dergelijk formaat in hun assortiment willen hebben, maar het allemaal weinig mag kosten waardoor dat dus budget-modellen worden met inferieure technieken…. dat is mijn vermoeden tenminste.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
.

[ Voor 114% gewijzigd door Bruin Poeper op 15-03-2024 07:58 . Reden: .Beter niet reageren op zijspoorbijdragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
Roderiktweaker schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:38:
Allicht is iets van Sony of Panasonic een optie, bijvoorbeeld deze : https://tweakers.net/pric...t606-grijs/specificaties/

Wel een interessant topic, ben zelf ook opzoek naar een 32" model voor me ma. Ik was zelf altijd erg te spreken over Sony en Panasonic geen idee of ze nog steeds zo goed zijn. Volgens mij maakt Samsung de 32" met de beste specificaties.
https://tweakers.net/pric...2023-zwart/specificaties/

Dit is een wat nieuwer model dan de Samsung 32Q50A.

@kevinmastah2005 32" kan echt meer dan prima zijn zeker als je er relatief dicht op zit. Niet iedereen wil een groot zwart vlak in de woonkamer daarnaast is het prima om het nieuws te volgen enzo. Ik begrijp die enorme TV's van tegenwoordig niet, behalve als je veel films kijkt ofzo. Wel jammer dat de specificatie en beschikbaarheid met 32" veel minder is. 32" was 20 jaar geleden gewoon bruikbaar.
Ik begrijp volledig dat niet iedereen een grote TV wilt echter raad ik je toch aan om voor je moeder een 42/ 43” TV te kopen.

Naarmate je ouder wordt gaan de ogen achteruit, een 43” TV kijkt veel fijner/ rustiger dan een 32” bij dezelfde kijkafstand en past nog steeds goed in het interieur zonder dat het groot oogt of overheerst. Ik heb een aantal ouderen hierin geadviseerd en zo ver gekregen om toch een maatje groter te nemen.

Binnen een aantal dagen waren ze gewend aan hun nieuwe 43” TV en beaamden ze allen dat het fijner en rustiger kijkt.

Vaak is, door de kamer indeling van ouderen, een IPS paneel aanbevolen ivm de betere kijkhoeken. Andere aandachtspunt kan de helderheid zijn, sommige ouderen hebben baat bij een hogere brightness. Een Sony 43X75L of LG 43QNED75 zijn dan goede opties.

Op een aantal uitzonderingen na zijn de meeste 32” TV’s relabeled en hebben weinig met de merknaam die erop zit te maken, o.a. Panasonic is hier één van. Dan hebben we het nog niet gehad over de gebruikte hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De reden om een 32" te willen is vaak dat er oude meubels aanwezig zijn. Deze meubels zijn gemaakt in de tijd van 4:3 beeldbuistelevisies en afscheid nemen van meubels is heel wat lastiger dan afscheid nemen van een televisie. De wens tot een kleine televisie is dan ook te begrijpen, desondanks wil onomwonden stellen dat je jezelf geen plezier doet door een kleine televisie te kopen. Of in het geval van de moeder, je moeder geen plezier doet.

En alhoewel hier niet expliciet gesteld is dat de meubels het probleem zijn... een modern televisiemeubel waar geen 42" op past zul je niet vinden, dus ik doe toch even die aanname.

Redenen waarom een 32" geen goed idee is:
  • Een 16:9-scherm is kleiner dan een 4:3-scherm. Dus waar een 4:3-beeldbuis van 32" een vrij aardig schermoppervlak heeft, heeft een 16:9 aanzienlijk minder schermoppervlak. 4/3 = 16/12. 16*9 = 144. 16*12=144. 192/144 = 1,3333. Een 4/3 van 32" heeft dus 1/3 meer schermoppervlak dan een 16:9. Degene die een 32" 4:3 vervangt door een 16:9 gaat er dus op achteruit en dat wordt ook echt wel in de kijkervaring gemerkt. Nu is deze stap vaak al in het verleden genomen en wordt vaak al naar een kleine 32" 16:9 gekeken, maar dat maakt niet anders dat sprake is van achteruitgang door het aanhouden van de oude meubels.
    .
  • Mensen op leeftijd hebben slechtere ogen en hebben daarom baat bij een grotere televisie. Dat helpt echt, ik heb een paar jaar geleden in dezelfde schoenen gestaan en mijn eigen ouders moeten bewegen hun geliefde televisiemeubel weg te doen. Dat lukte uiteindelijk alleen doordat de 32" die ze hadden gekocht tegenviel. Zijn ze blij dat ze dat meubel weg hebben gedaan? Zeer zeker, de nieuwe televisie is veel prettiger voor hun ogen.

Nu ben ik met mijn 46 jaar zelf nog niet heel oud, maar ook ik draag een bril en ook ik merk de voordelen van een grotere televisie. Je hebt je bril namelijk nooit voortdurend op, maar dankzij mijn 55" hoef ik ook niet voortdurend mijn bril op te hebben. Dat is praktisch een enorm voordeel.
    .
  • Dan komen we op het volgende punt uit: Een 32" zal eigenlijk altijd tegenvallen, omdat er geen goede 32"-televisies te koop zijn. De markt eist dat een kleine televisie goedkoop is, en dus gaan fabrikanten over tot extreme kostenbesparingen om nog maar een televisie te kunnen aanbieden in deze maat. Je kunt in deze maat hooguit spreken over "minder slecht". Hoewel de persoon op leeftijd wellicht geen hoge eisen stelt, ga er maar van uit dat ze merken wat een slechte 32" LCD is en het verschil met een deftige moderne OLED onmiddellijk opmerken.
Welnu, in het openingbericht wordt feitelijk bevestigd wat wij hier schrijven: Er is een kleine televisie gekocht en die viel tegen. Dat is geen toeval. Natuurlijk kunnen we gaan kijken of een VA-paneel hier beter geschikt is. Een VA-paneel heeft weer andere problemen, de kijkhoek en reactietijden. In dure televisies is dat ondervangen, in dit soort goedkope televisies niet, daar wordt op alles bespaard waar bespaard op kan worden. Ik denk toch echt dat de afmeting van de televisie hier het probleem is en een groter formaat nodig zal gaan zijn voor een bevredigend resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Freshouttheoven
42/43" is inderdaad ook wel een goede maat, die heb ik zelf ook heb maar kijk geen TV meer... Is het dan zo dat een 42" TV van 500 euro beter is dan een 32" van hetzelfde geld; of moet je dan ook het budget verhogen?.

Ik moet allicht het topic niet teveel kapen maar mijn ma gebruikt nu een antieke 26" Sony LCD (erfstuk) na alle tevredenheid, maar de voeding begint na 15 jaar te haperen....

Die Panasonic is dus niet gemaakt door hunzelf? Als je dus 10 jaar met een TV kan doen probeer ik wel wat goeds te vinden.

Vroeger had je trouwens ook nog 37" dat was allicht ook een goede optie geweest. 40" is ook een zeldzame maat geworden.

Loewe heeft ook een 32"
https://www.electroworld....-storm-grey-4011880171427

[ Voor 34% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-03-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ook 42" is de budgethoek, dus er is veel aanbod in minder goede televisies. Belangrijk verschil is dat 42"/43" een mainstream paneelformaat is. Als een fabrikant LCD-panelen gaat winkelen bij bijvoorbeeld BOE of China Star, zal zal hij in 42"/43" een ruime keus aan panelen vinden, van goed tot slecht. In 32" is het voornamelijk een oude productielijn of zelfs oude voorraad (want LCD-fabrieken worden één voor één ontmanteld), zo lang er nog vraag naar is.

Voorbeeld, bij Samsung is de QN90 de luxe televisiereeks, gewoon verkrijgbaar in 43". Je wilt een OLED C3? Geen probleem. Ook als het budget kleiner is, en je neemt een simpele instaptelevisie, dan is er voldoende keus, bijvoorbeeld Philips The One. Dan moet ik wel zeggen dat gezien de eerdere tegenvaller die gemeld werd ik ernstig twijfel of hier een opnieuw instaptelevisie gekocht moet gaan worden, maar de kostenbesparingen bij een The One in 43" zijn toch al minder extreem dan wat fabrikanten in 32" in de winkel leggen.

Dus kortom, ook in 42"/43" uitkijken wat je koopt, maar je hebt tenminste de mogelijkheid wat goeds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Roderiktweaker schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:35:
@Freshouttheoven
42/43" is inderdaad ook wel een goede maat, die heb ik zelf ook heb maar kijk geen TV meer... Is het dan zo dat een 42" TV van 500 euro beter is dan een 32" van hetzelfde geld; of moet je dan ook het budget verhogen?.

Ik moet allicht het topic niet teveel kapen maar mijn ma gebruikt nu een antieke 26" Sony LCD (erfstuk) na alle tevredenheid, maar de voeding begint na 15 jaar te haperen....
TS heeft ook veel aan deze info en 'topic kapen' is imo hier minder aan de orde is.
Die Panasonic is dus niet gemaakt door hunzelf? Als je dus 10 jaar met een TV kan doen probeer ik wel wat goeds te vinden.
Inderdaad, sinds vorig jaar besteed Panasonic de TV's uit hun lagere productklasse uit. Enkel de high end modellen worden nog door Panasonic technisch ontworpen.

Gemiddelde leeftijd van huidige TV's zal zo'n 10 jaar zijn voor een midrange of high en model. Een defecte main board of voeding komt vaker voor dan een defect paneel. Sommige fabrikanten besteden meer aandacht aan het technische design en componentkeuze dan andere, zo komen bijv. falende LED lenzen vaker voor bij LG en Samsung LCD TV's vergeleken met Sony waarbij dit nauwelijks voorkomt.

De high end Panasonic TV's die door hen zelf technisch zijn ontwopen hebben verhoudingsgewijs de minste uitval.
Vroeger had je trouwens ook nog 37" dat was allicht ook een goede optie geweest. 40" is ook een zeldzame maat geworden.

Loewe heeft ook een 32"
https://www.electroworld....-storm-grey-4011880171427
37 en 40'' wordt voor TV's niet meer geproduceerd.

De gelinkte Loewe zal vast en zeker kwalitatief beter zijn dan andere 32'' TV's echter betaal je ook het driedubbele. Ik zou er niet aan beginnen, dan kun je voor dit bedrag beter naar een 42'' OLED kijken en krijg je veel meer waar voor je geld. Vraag hierbij is of dit niet overkill is wanneer de beeldkwaliteit van en 26'' TV nu ook al bevalt, (anders had je moeder al eerder een nieuwe TV gekocht).

Wanneer je een gemiddelde 43'' TV neemt dan is het verschil met de gemiddelde 32'' ook relatief groot.

- 4K vs Full HD of vaak zelf HD Ready. Dit is een groot verschil in scherpte ondanks dat reguliere content nog altijd 1080 is. Dit zal dit voor ouderen minder zichtbaar zijn, al zullen bijv. ondertitels met een bril op ook beter/ scherper te zien zijn.

- Hogere helderheid. Dit is een voordeel wanneer je ogen achteruitgaan.

- Over het algemeen een betere paneel met betere processing; o.a. meer aandacht voor de afgestelde kleuren en upscaling.

IPS heeft betere kijkhoeken en kleuren, VA minder goede kijkhoeken en kleuren maar een beter contrast. Vaak hebben ouderen een schuine zitpositie tegenover de TV, een IPS paneel is dan de betere keuze waarbij matige contrast als niet storend ervaren wordt.

Mocht je moeder relatief recht voor de TV zitten, en OLED afvalt, dan kun je beter naar een TV met VA paneel kijken.

Voor een fatsoenlijke IPS TV kun je kijken naar de Sony 43X80L, 43X75L of de LG 43QNED75.

Voor VA is bijv. de Samsung 43Q60B of 43Q60C een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 22:08
1990 - 32 inch de standaard
2000 - 40 inch
2010 - 55 inch
2020 - 65+ inch

Zo ongv

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
kevinmastah2005 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:16:
1990 - 32 inch de standaard
2000 - 40 inch
2010 - 55 inch
2020 - 65+ inch

Zo ongv
In 1990 was er zoiets als een beeldbuis/CRT televisie, Google maar eens "crt TV 1990". Denk dat een courante maat ongeveer 56 centimeter of 22" was, waarschijnlijk nog kleiner en wel 4:3 natuurlijk. Rond 2000 was de absolute maximale maat 32", groter werden de beeldbuizen niet. Wel met een enigszins plat CRT scherm en breedbeeld dat dan weer wel. 2010 was 42" behoorlijk groot maar er was groter.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-03-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Artikel (Kijk ook eens verder op deze interessante site!)
"the global LCD TV panel shipment is expected to be 260 million in 2022"
"the global OLED TV panel shipments in 2022 will be 8.88 million units"
De trend volgend zal in 2024 zo'n 88% van de TVpanelen LCD(=LED) zijn en 12%OLED. Dat er 'geen markt' voor LCD is klopt dus niet. De fabrikanten hebben elkaar kapot geconcurreerd en kunnen er niets meer aan verdienen. Alleen de goedkoopste (en daar uit voortvloeiend de laagste kwaliteit) zijn over gebleven. Maar het zijn veruit de grootste in aantal. Miljarden mensen in azië, afrika (vermoedelijk ook in europa :) ) kopen dat. Zijn te simpel behuisd voor die OLEDjoekels en hebben er ook geen geld voor. Dat zijn de 32inch klanten.
Het rijke Nederland is geen goede wereldreferentie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FQyv8kgNh2_zAFi1R76S3XkTo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdoeRrh6auhauaM5oQ2DzgVc.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat kwaliteit in de kleinere formaten onder 42" later wel terug komt.
Misschien niet als LCD, maar de vraag is er wel degelijk!

Maar mensen, wat is het toch jammer dat ieder vanuit zijn persoonlijke voorkeuren mij naar een ander formaat TV willen praten. Het onderwerp was toch duidelijk 32 inch!!! En dan specifiek naar ervaringen/adviezen omtrent de 4 genoemde modellen.
Ik vond de suggestie die @Roderiktweaker deed We. by Loewe SEE 32 wel toepasselijk want geld speelde 'geen' rol. €849 is veel, maar het is wel inclusief soundbar. En het is een schoonheid. Ik mis een gebruiksaanwijzing om in te zien; informatie is nogal schaars.

[ Voor 24% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Bruin Poeper schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:30:
De trend volgend zal in 2024 zo'n 88% van de TVpanelen LCD(=LED) zijn en 12%OLED. Dat er 'geen markt' voor LCD is klopt dus niet. De fabrikanten hebben elkaar kapot geconcurreerd en kunnen er niets meer aan verdienen. Alleen de goedkoopste (en daar uit voortvloeiend de laagste kwaliteit) zijn over gebleven. Maar het zijn veruit de grootste in aantal. Miljarden mensen in azië, afrika (vermoedelijk ook in europa :) ) kopen dat. Zijn te simpel behuisd voor die OLEDjoekels en hebben er ook geen geld voor. Dat zijn de 32inch klanten.
[Afbeelding]

Ik vermoed dat kwaliteit in de kleinere formaten onder 42" later wel terug komt.

Maar mensen, wat is het toch jammer dat ieder vanuit zijn persoonlijke voorkeuren mij naar een ander formaat TV willen praten. Het onderwerp was toch duidelijk 32 inch!!! En dan specifiek naar ervaringen/adviezen omtrent de 4 genoemde modellen.
Ik vond de suggestie die @Roderiktweaker deed We. by Loewe SEE 32 wel toepasselijk want geld speelde 'geen' rol. €849 is veel, maar het is wel inclusief soundbar. En het is een schoonheid. Ik mis een gebruiksaanwijzing om in te zien; informatie is nogal schaars.
toon volledige bericht
Ja vroeg inderdaad naar 32 inch modellen maar besef ook dat deze er A: maar weinig zijn en B: dat hier op Tweakers misschien weinig ervaringsdeskundigen zijn. Je zegt het zelf al,Nederland is geen goede vergelijking want groot ( en dus ook vaker high end) wordt hier meer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dat er 'geen markt' voor LCD is klopt dus niet.
Dit klopt inderdaad niet, er zal de komende aantal decennia altijd een markt voor LCD zijn.
De fabrikanten hebben elkaar kapot geconcurreerd en kunnen er niets meer aan verdienen. Alleen de goedkoopste (en daar uit voortvloeiend de laagste kwaliteit) zijn over gebleven.
Marges op LCD panelen zijn inderdaad steeds lager geworden. Dat de goedkoopste, en daaruit voortvloeiend laagste kwaliteit, panelen zijn overgebleven is onzin. Kijk maar naar high end LCD TV's die aardig in de buurt komen van OLED, en op bepaalde onderdelen nog steeds beter scoren. Ook is er kwaliteit verschil tussen de onderlinge fabrikanten, de Chinese LCD fabrikanten maken in het algemeen kwalitatief minder goede panelen in tegenstelling tot bijv.de Taiwanese fabrikanten zoals Innolux.
Maar het zijn veruit de grootste in aantal. Miljarden mensen in azië, afrika (vermoedelijk ook in europa :) ) kopen dat. Zijn te simpel behuisd voor die OLEDjoekels en hebben er ook geen geld voor. Dat zijn de 32inch klanten.
Vreemde en onjuiste conclusie.

Ten eerste begint OLED al vanaf 42'' en ten tweede is een het produceren van grotere TV's nier perse (veel) duurder dan van een 32''. Heeft alles met de yield te maken en hoeveel je uit zo'n yield kunt snijden. Daarnaast is de trend in Azië en Afrika dat grotere schermen meer in trek zijn (immersive above picture quality), geldt zowel voor smartphones als voor TV's. Prijsverschil tussen een 43'' t/m 65'' TV in het low end segment is stapsgewijs erg klein. De aller armsten zullen nog steeds gebonden zijn aan 32'' doordat dit de goedkoopste TV's zijn echter, zijn het opkomende continenten en heeft de bevolking daar meer te besteden dan pakweg 10 jaar geleden.
Nee, dit gaat zeker niet terugkomen. Zoals hierboven uitgelegd wordt de vraag steeds kleiner.
Maar mensen, wat is het toch jammer dat ieder vanuit zijn persoonlijke voorkeuren mij naar een ander formaat TV willen praten.
Tja, ik zie het meer als een andere invalshoek laten zien aangezien je klaagt over de beeldkwaliteit van de recent aangekochte Philips TV. Vervolgens wordt de reden hierachter uitgelegd (dat 32'' TV's geen aandacht meer krijgen door teruglopende vraag) en je beeldkwaliteit belangrijk vindt je beter naar een maatje groter kunt kijken. Sommigen reageren dan positief op dit advies zoals Roderiktweaker en anderen blijven standvastig binnen hun eigen bubbel zoals jij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Nofi, maar dat krijg je als je twee dagen zelf niet reageert, iets afwijkends vraagt en daarbij niet duidelijk het waarom motiveert. Daarbij heb ik nog steeds niet gelezen wat nou wel de reden is. Begrepen worden in je vraagstelling is soms het halve werk :)

Anyway: producenten produceren dat waar de meeste vraag naar is. Dat zijn grote schermen. Alles afwijkend is duurder in productie en dus minder interessant. Betekent niet dat het er niet is, wel dat de spoeling dunner is.

Ik ga mee in de suggestie van een mooie 4k monitor met soundbar. Je hebt toch altijd wel iets van een set top box om TV te kijken. Zo te horen mis je ook geen aansluiting op een home cinema set ofzo. Vesa beugel er bij en je hebt je TV.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik mis een gebruiksaanwijzing om in te zien; informatie is nogal schaars.
Kan je hier misschien iets mee?

Edit: of deze?

[ Voor 12% gewijzigd door Ad de Jong op 16-03-2024 12:48 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De trend volgend zal in 2024 zo'n 88% van de TVpanelen LCD(=LED) zijn en 12%OLED. Dat er 'geen markt' voor LCD is klopt dus niet.
Dat is inderdaad veel te sterk uitgedrukt. Er is een hele grote markt voor goedkope televisies en dus goedkope LCD's. Inderdaad is LCD op dit moment veel groter dan OLED. Maar je moet je ook beseffen, dat budgettelevisies het vooral in armere landen goed doen.

Om die markt te bedienen haal je als fabrikant dus alles uit een televisie wat er eruit kun halen en even belangrijk: Je stopt met innoveren. Om te bekijken wat er op de markt aan het gebeuren is, kun je heel goed kijken naar het machinepark: Kopen fabrikanten machines om LCD's te maken? Er is de afgelopen drie jaar door fabrikanten helemaal niets in het LCD-machinepark geïnvesteerd, het zijn de bestaande machines waar het op moet gebeuren.

Desondanks lijkt LCD op dit punt niet volledig ten dode opgeschreven, er lijken namelijk weer wat investeringen in LCD-productiecapaciteit aan te komen in 2025. Dat had ik persoonlijk niet verwacht, mijn verwachting is dat, zodra de Chinese fabrikanten OLED hebben, de grote omslag komt. Mijn verwachting was dat dat rond 2025 zou gebeuren. Ik moet mijn verwachting iets aanpassen, want BOE verwacht eind 2024 met de productie van 55"-OLED-panelen te beginnen. Gezien die productie aanvankelijk kleinschalig gaat zijn, er meer dan 55"-panelen nodig zijn, en BOE niet de enige panelenfabrikant is, moet ik mijn verwachting bijstellen. Het kan nog wel twee of drie jaar duren. Ook daarna zul je op zich nog LCD kunnen kopen, maar het zal vanaf dan een veel kleinere wereld zijn.

Waarschijnlijk is de oorzaak van deze beweging de dip na corona: Nadat iedereen in de coronatijd een nieuwe televisie kocht, stortte de markt na de coronatijd redelijk in. Nu de markt zich weer herstelt, komen de investeringen weer op gang. Vooral in OLED-capaciteit, maar er wordt dus ook nog in enige mate in het LCD-machinepark geïnvesteerd.

Hoe dan ook... als je LCD-fabrikant bent, zit je in een krimpende markt. Er is overproductie, ga er maar vanuit dat de stappen van Samsung dit jaar effect zullen hebben op de LCD-prijzen. Omdat er overproductie is, vechten fabrikanten elkaar noodgedwongen de tent uit. Er is veel vraag naar goedkope televisies, dus als LCD-fabrikant kun je panelen voor budgetelevisies nog goed verkopen. De andere plek waar LCD nog een rol speelt zijn zeer grote televisies, 75" en groter. OLED is in die maten zeer duur of helemaal niet te krijgen. Dus voor wat luxe LCD-televisies zich richt, is dat segment de LCD-fabrikanten nog wel proberen te innoveren en waar ze nog wel hoogwaardige panelen aan het ontwikkelen zijn.

Voor jou persoonlijk verandert het allemaal niet zo veel, kern van het verhaal is dat wij van mening zijn dat je beter door de zure appel heen bijt en drastische ingrepen in je interieur doet. Het is dat, of in het verdomhoekje van de markt blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Kan je hier misschien iets mee?

Edit: of deze?
Een beetje. Ik bedoel eigenlijk meer de diepere instellingen. Of/hoe je kan, favorieten aanmaken, zendergroepen filteren, bluetooth sound/toetsenbord/muis.
LG heeft een fantastisch mooie online help. waar ik veel uit kan halen. Heeft Loewe ook zoiets, dan kan ik zien of er de gewenste mogelijkheden in zitten en hoe je ze gebruikt.
De handleiding van door mij onlangs geteste Philips 32PFS6809/12 is ook een goed voorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Freshouttheoven Bedankt voor uw informatie. Of ik mijn moeder kan overtuigen om voor een 42" te gaan valt nog te bezien. Ik was origineel net zo als de TS op zoek naar een hoogwaardig (Oled?) 32" scherm, maar die word kennelijk niet gemaakt. En in mijn geval zou een 32" al een upgrade zijn vanaf 26". De kijkafstand is ongeveer 2 meter dus heeft 1080P met 32" ook voordelen. Zelf vind ik 42" prima, groter hoeft ook niet.

De TS zou in een winkel kunnen kijken naar de Loewe TV, of terug sturen als deze niet bevalt. Goed geluid is natuurlijk een bijkomend voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:23:
@Freshouttheoven Bedankt voor uw informatie. Of ik mijn moeder kan overtuigen om voor een 42" te gaan valt nog te bezien. Ik was origineel net zo als de TS op zoek naar een hoogwaardig (Oled?) 32" scherm, maar die word kennelijk niet gemaakt. En in mijn geval zou een 32" al een upgrade zijn vanaf 26". De kijkafstand is ongeveer 2 meter dus heeft 1080P met 32" ook voordelen. Zelf vind ik 42" prima, groter hoeft ook niet.

De TS zou in een winkel kunnen kijken naar de Loewe TV, of terug sturen als deze niet bevalt. Goed geluid is natuurlijk een bijkomend voordeel.
Ik heb mijn keus laten vallen op Samsung QE32Q50AEUXXN. (XXN=Benelux uitvoering)
Ben er heel tevreden over kwa beeld, maar dat was niet zo in de uitlevertoestand: veel te donker. Dat hebben ze denk ik gedaan om een laag verbruik te scoren voor het energielabel. Ik heb de dealer gebeld en moest op meerdere plaatsen diep in het systeem om helder beeld te krijgen. Kost wel structureel meer stroom: gebruikt dan 37W ipv 27W.
Geluid is ook goed zuiver, de kast is stevig en rammelt niet mee, uiteraard niet veel bas.
Beeld blijft onveranderd goed bij grote kijkhoeken, waardoor je het als een groter scherm ervaart.
Voor bedieningsgemak moet je binnen je ontvangstbron (satelliet/antenne/web) blijven: omschakelen tussen antenne en satelliet kost liefst minimaal 6 toetsaanslagen en nog wat meer om dan een andere zender te kiezen. Als je alleen een Ziggo of KNP bakje gebruikt heb je daar natuurlijk minder last van.
Pagina: 1