Zoals zovelen ben ook ik naar het kijken naar de mogelijkheden om geen gas meer te gebruiken en over te stappen op een warmtepomp. De afgelopen jaren regelmatig ingelezen en meegelezen in de verschillende topics over lucht/water, vaillant en panasonic en heel veel geleerd. Dank voor de discussies en het delen van alle waardevolle informatie
Afgelopen jaar zijn we verhuisd naar een andere woning en nu de winter voorbij lijkt te zijn hebben we een redelijk inzicht in ons warmtegebruik.
- 200 liter nodig voor 4 mensen lijkt mij voldoende
- Geen DWTW aanwezig, lijkt ook niet toe te passen. Douchen in bad, afvoer is gecombineerd met wastafel en toilet.
Voorkeur op volgorde: stil, zuinig, goedkoop, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
1. Voortuin, echter kan ik niet duidelijk vinden of dit mag zonder vergunning (63/58 dB),
2a. Naast het huis, echter is de breedte slechts 3 meter (59/54 dB),
3. Achter het huis, tegen het huis aan (60/55 dB).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tIJ99GtrJ6PEwxlz7pnYlEvg.png?f=user_large)
Op basis van verbruikt gas komt de koevlaasmethode op 1,7 uit, dus 2 kW
Mindergas geeft 0,222 m³/graaddag, met 2800 graaddagen per jaar geeft koevlaasmethode 3 kW
Echter heb ik op Ubakus ook een warmteverliesberekening gemaakt op basis van de isolatiewaarden uit de originele jaren '80 verkoopfolder, dit levert 8,16 kW op bij -12, dus 7,65 kW bij -10 of 6,9 kW bij -7.
/f/image/4GbJnOu7KTErUVqH9NPFb5Ei.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens de koude dagen (7-12 januari) heb ik het uurverbruik teruggehaald, dit was zo'n 0.25 m³ per uur (dus ca 2 kW)
Vragen die ik nog heb:
- Welke warmtepomp past hier het beste bij?
o Het lijkt mij dat ik iets moet zoeken met een laag minimum vermogen? Levert dit nog een voorkeur op voor R32 boven R290 (R410 lijkt mij niet meer handig?)
o Is gefaseerd ombouwen en nu nog gebruik maken van de indirecte luchtverwarming mogelijk? Evt met groot buffervat om voldoende systeeminhoud te krijgen?
- Zelf kijk ik momenteel naar de Panasonic 5/7 kW J-serie (R32, te luidruchtig?, tweakable mbv Heisamon) en de Vaillant Arotherm 55/65/75 /6 (R290, stil, uitleesbaar via ebusd). Moet ik een ander merk overwegen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Afgelopen jaar zijn we verhuisd naar een andere woning en nu de winter voorbij lijkt te zijn hebben we een redelijk inzicht in ons warmtegebruik.
Huidige situatie:
Historisch gasverbruik
Mindergas verwacht ca 400 m³/jaar (winter '23/24) incl SWW en koken. SWW en koken zijn ca 5 m³/maand, dus ca 350 m³ voor warmte gebruikt.Afgiftesysteem:
Momenteel nog een indirecte luchtverwarming (Brink Elan SWB). Op de display geen hogere temperatuur gezien dan 45 graden (bij opwarmen in de ochtend). Een hele kleine systeeminhoud, ca 40 liter.Toekomstige situatie:
Afgiftesysteem:
We denken na over 2 of 3 x 40 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 x 6 groepen, staan altijd open (beneden en 1e/2e etage)SWW:
SWW mogelijk met een WPB op zolder, waar nu de CV ketel hangt, voor kortste route naar de badkamer- 200 liter nodig voor 4 mensen lijkt mij voldoende
- Geen DWTW aanwezig, lijkt ook niet toe te passen. Douchen in bad, afvoer is gecombineerd met wastafel en toilet.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor L/W Monoblok,Voorkeur op volgorde: stil, zuinig, goedkoop, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf met inbedrijfstellingshulp van een bedrijf. Losse opdracht voor vloerverwarming en watertraject in huis.Waar wordt het geinstalleerd?
Dit is nog een afweging. Het betreft een hoekwoning van 5 meter breed, 8 meter lang op een perceel van 8 meter breed en 30 meter lang. 3 opties die ik zie (met WPAC waarden):1. Voortuin, echter kan ik niet duidelijk vinden of dit mag zonder vergunning (63/58 dB),
2a. Naast het huis, echter is de breedte slechts 3 meter (59/54 dB),
3. Achter het huis, tegen het huis aan (60/55 dB).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tIJ99GtrJ6PEwxlz7pnYlEvg.png?f=user_large)
Benodigd vermogen
Momenteel staat de thermostaat overdag op 18 graden en 's nachts op 16 graden. We verwarmen vooral beneden.Op basis van verbruikt gas komt de koevlaasmethode op 1,7 uit, dus 2 kW
Mindergas geeft 0,222 m³/graaddag, met 2800 graaddagen per jaar geeft koevlaasmethode 3 kW
Echter heb ik op Ubakus ook een warmteverliesberekening gemaakt op basis van de isolatiewaarden uit de originele jaren '80 verkoopfolder, dit levert 8,16 kW op bij -12, dus 7,65 kW bij -10 of 6,9 kW bij -7.
/f/image/4GbJnOu7KTErUVqH9NPFb5Ei.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens de koude dagen (7-12 januari) heb ik het uurverbruik teruggehaald, dit was zo'n 0.25 m³ per uur (dus ca 2 kW)
Vragen die ik nog heb:
- Welke warmtepomp past hier het beste bij?
o Het lijkt mij dat ik iets moet zoeken met een laag minimum vermogen? Levert dit nog een voorkeur op voor R32 boven R290 (R410 lijkt mij niet meer handig?)
o Is gefaseerd ombouwen en nu nog gebruik maken van de indirecte luchtverwarming mogelijk? Evt met groot buffervat om voldoende systeeminhoud te krijgen?
- Zelf kijk ik momenteel naar de Panasonic 5/7 kW J-serie (R32, te luidruchtig?, tweakable mbv Heisamon) en de Vaillant Arotherm 55/65/75 /6 (R290, stil, uitleesbaar via ebusd). Moet ik een ander merk overwegen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 15-03-2024 18:30 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10