Opzegtermijn van 1 maand = vanaf 1e van de maand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 12:28
Ik heb bij een bekend installatie- en onderhoudsbedrijf een abonnement voor service en onderhoud aan mijn CV-ketel, maar deze heb ik (vandaag) opgezegd ivm een nieuwe ketel.
Via hun site kan je opzeggen, maar de datum waarop de opzegging verwerkt wordt is altijd de 1e van een volgende maand, ondanks dat het opzeg termijn wettelijk maar 1 maand mag zijn. In het opmerkingenveld heb ik verzocht de opzegging per 14-4-24 te verwerken, maar in de bevestiging van de opzegging die ik later kreeg, staat er helaas een einddatum van 30-04-2024. Na telefonisch contact wordt er gezegd dat het om een maand gaat vanaf de eerst volgende maand 8)7 , en dat ze niks kunnen of willen aanpassen aan de opzegging...

In hun eigen voorwaarden wordt nergens gerefereerd naar deze bijzondere voorwaarden, hier staat niets meer in dan:
Het abonnement heeft een minimale looptijd van 24 maanden en is vervolgens te allen tijde schriftelijk en/of per e-mail door de klant of <naam van onderhoudsbedrijf> op te zeggen met een opzegtermijn van
één maand.
Ben ik nou gek, of hebben ze maling aan de wet en verdraaien ze de term 'maand' op creatieve wijze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het lijkt mij niet de moeite waard om hier je recht te krijgen; of scheelt het echt veel geld?

De regels van zo'n abonnement verlenging zijn best streng en ik verwacht dat je wel gelijk hebt.

Gewoon opzeggen en daarna op elk mogelijk platform een destructieve review plaatsen (welke op waarheid gebaseerd is, geen smaad).

Van dit soort dingen wordt ik ook altijd een beetje boos, maar loslaten en even genieten van een ijsje/pilsje doe ik liever met mijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gelijk hebben: https://www.consumentenbo...opzeggen-van-abonnementen

Gelijk krijgen is een ander verhaal

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Accretion schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:53:
Het lijkt mij niet de moeite waard om hier je recht te krijgen; of scheelt het echt veel geld?

De regels van zo'n abonnement verlenging zijn best streng en ik verwacht dat je wel gelijk hebt.

Gewoon opzeggen en daarna op elk mogelijk platform een destructieve review plaatsen (welke op waarheid gebaseerd is, geen smaad).

Van dit soort dingen wordt ik ook altijd een beetje boos, maar loslaten en even genieten van een ijsje/pilsje doe ik liever met mijn tijd.
Ik had de eerste zin wel verwacht in deze discussie, maar niet zo snel :+
Het gaat mij niet om het geld, want het is inderdaad niet zoveel, maar wel om het principe. Als men dit bij elke klant flikt, en zeker als men net na de 1e van de maand opzegt, dan is het lekker makkelijk nog een extra maandje aan de abonnement plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54
Volgens deze voorbeelden heb je gelijk:
https://www.consuwijzer.n...leren/abonnement-opzeggen

Het ingaan van de opzegtermijn op de eerste van de maand is typisch iets van arbeidscontracten. Niet bij ondehoud van CV-ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Als je principieel wilt doen, kun je ze schriftelijk wijzen op de verkeerde opzegdatum in de bevestiging, met bovenstaande link erbij.
Als ze dan nog steeds geld in rekening brengen, storneer je die en betaal je alleen het gedeelte wat je hoort te betalen. Daarna ga je mogelijk een riedeltje in van wanbetaling...of ze laten het erbij.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54

D4NG3R

kiwi

:)

Dit klopt, maar is het bedrijf ook verplicht de 16 resterende/ongebruikte dagen te verrekenen? Veelal betaal je simpelweg "per maand".

Iig als ik vandaag iets met een maand opzegtermijn opzeg verwacht ik tot en met april te betalen, en niet tot 14 april. Maar wellicht is mijn verwachting juist veel negatiever dan de werkelijkheid. :P

Edit: Of begrijp ik het verhaal van de TS helemaal verkeerd en verwachten ze dat er bovenop die 30 april nog een maand bij word gegooid, ergo ook lappen voor mei? 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2024 16:14 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Dit klopt, maar is het bedrijf ook verplicht de 16 resterende/ongebruikte dagen te verrekenen? Veelal betaal je simpelweg "per maand".
Dit staat in de link:
Je mag op ieder moment je abonnement opzeggen. Stel dat je een abonnement op 15 januari opzegt en je hebt een opzegtermijn van 1 maand, dan eindigt het abonnement uiterlijk 15 februari.
Dat lijkt mij duidelijk B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Belangrijk detail @Capa zijn die 24maanden al voorbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
DaWizza schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:17:
Belangrijk detail @Capa zijn die 24maanden al voorbij?
Al een paar jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

De opzeg is 1 maand, vanaf de dag van opzeggen. Gewoon storneren die hap, en het verschuldigde zelf berekeken.

[ Voor 40% gewijzigd door Nijl op 14-03-2024 16:24 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DaWizza schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Dit staat in de link:

[...]

Dat lijkt mij duidelijk B)
Ook in dat voorbeeld stopt het abo op 15 februari, maar moeten de overige 13 of 14 ongebruikte dagen dan verrekend worden in de abonnementskosten voor februari ja of nee. Dat staat niet in de link.

Dus nee, zo duidelijk is dat niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ook in dat voorbeeld stopt het abo op 16 februari, maar moeten de overige 12 of 13 ongebruikte dagen dan verrekend worden in de abonnementskosten voor februari ja of nee. Dat staat niet in de link.

Dus nee, zo duidelijk is dat niet. ;)
Dan pakken we het andere voorbeeld:
U hebt een abonnement op een datingsite tot 1 september. Op 15 september zegt u op. De datingsite zegt dat pas kunt stoppen na de automatische verlenging van 6 maanden. Dit mag niet. Tijdens een verlenging mag u opzeggen met de maximale opzegtermijn van 1 maand. Uw abonnement stopt op zijn laatst op 15 oktober.
Beter? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Niet echt, de situatieschets veranderd niet aangezien het nog altijd over een abo wat halverwege de reguliere periode stopt. _O-

Ik weet dus nog altijd niet wat jij er duidelijk aan vind. Laat ik de vraag anders stellen: wel betalen voor de hele maand, of naar ratio van het aantal resterende dagen? :P

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Niet echt, de situatieschets veranderd niet aangezien het nog altijd over een abo wat halverwege de reguliere periode stopt. _O-

Ik weet dus nog altijd niet wat jij er duidelijk aan vind. Laat ik de vraag anders stellen: wel betalen voor de hele maand, of naar ratio van het aantal resterende dagen? :P
Naar rato, waarom: er is geen contractuele verplichting meer nadat het abonnement is afgerond (in het laatste voorbeeld, na 15 oktober)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:33
Precies, de meeste van dit soort services hebben een prijs per maand, niet per dag. Dus misschien ben ik te lief voor bedrijven, maar ik verwacht dat als ik op zeg op 15 januari, dat ik dan nog betaal voor februari.

En niet maar voor 15/29ste in februari of 15/28ste als het geen schrikkeljaar is of 15/31ste als het toevallig een maand later was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In dat geval is de Wet Van Dam van toepassing (art. 6:236 sub j BW):
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat in geval van een overeenkomst (...) tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
De overeenkomst is per 14-4-24 opgezegd.
Gelijk krijgen is heel simpel. Betalen tot 14-4 (naar rato) en je poot stijf houden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Lapa @D4NG3R k denk dat die verwarring ontstaan is door de opzegtermijn van een arbeidscontract. Die werkt inderdaad op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
fopjurist schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:08:
[...]

In dat geval is de Wet Van Dam van toepassing (art. 6:236 sub j BW):

[...]

De overeenkomst is per 14-4-24 opgezegd.

[...]

Gelijk krijgen is heel simpel. Betalen tot 14-4 (naar rato) en je poot stijf houden.
Dus over de term maand valt niet te twisten, dat is gewoon de volgende maand (30 of 31 dagen later)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03
Bij de Geas (Energiewacht) verwerkten ze mijn opzegging van 23 april vorig jaar netjes per 22e van de maand erop, dus het kan wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Capa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Dus over de term maand valt niet te twisten, dat is gewoon de volgende maand (30 of 31 dagen later)?
Inderdaad, anders zou de opzegtermijn langer worden dan een maand. Je moet juist op elk moment kunnen opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Capa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:44:
In hun eigen voorwaarden wordt nergens gerefereerd naar deze bijzondere voorwaarden,
In die algemene voorwaarden staat zelfs het omgekeerde van wat het bedrijf stelt. Ik heb onderstreept:
Het abonnement heeft een minimale looptijd van 24 maanden en is vervolgens te allen tijde schriftelijk en/of per e-mail door de klant of <naam van onderhoudsbedrijf> op te zeggen met een opzegtermijn van één maand.
Dus niet 'tegen het begin van een kalendermaand' of woorden van gelijke strekking.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1