• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-11 11:57
Hallo allemaal,

Ik heb een huis in België die dateert van 1902. Het dak en de pannen erop dateren eveneens van die periode. Ze zijn dus 100+ jaar oud.

Ik heb recent een plat dak van een bijgebouw laten vernieuwen (met subsidie, nu in aanvraag en onder evaluatie) en heb bijgevolg de volledige subsidie gebruikt.

Het probleem:
Sinds ongeveer 6 maand als er hevige winden staan komt er een pan of twee los. Dit is ondertussen al vier keer gebeurd in de laatste 6 maand. In twee gevallen is er een pan los door de goot gevallen, met als gevolg dat de goot moest gerepareerd worden. An sich geen drama, ik had er nog liggen van de renovatie maar plezant is anders.

Iemand raad mij aan om pur te spuiten onder het dak (de zolder/het dak is ongebruikt) zodat alles "samenhangt" en dat ik op relatief korte termijn geen problemen meer heb met pannen die afvallen.
Het idee klinkt leuk, en ik kan de logia volgen. Het zal eveneens isoleren en hopelijk wat zorgen wegnemen.

Niettegenstaande, ik moet dit dak vervangen. Ik heb er momenteel het budget niet voor - vandaar bovenstaande idee-. Ik schat 5-6 jaar van nu vooraleer ik een soortgelijk budget kan hebben (met subsidies, ik moet 5 jaar wachten vooraleer ik die terug kan aanvragen) en ik heb verschillende offertes aangevraagd en de goedkoopste was 32K dus dat is niet min. Ik kan dit eenvoudigweg momenteel niet betalen.

Het dak zelf:
Het is letterlijk posten en latten waarop de pannen liggen. Het is geen leefruimte.
Mijn grootste zorg is als ik pur zou spuiten is tweevoudig:
1 als het dak vervangen wordt kan ik mij voorstellen dat het geen plezier is + extra kosten om alles los te snijden
2 het is nou niet de meest bepaald gezonde optie. Het is geen leefruimte maar ik wil ook geen onnodige

Een foto van onder het dak:
risico's nemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuxR2BvNHzi4VsYBn-wu3ERgpgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3HsRc7K9BsydUmXtlqbmVvw6.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Panhaken plaatsen?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Los van of het wel of niet een goed idee is krijg je die PUR nooit meer van je dakpannen af. Zonder PUR raap je die dakpannen zo van je dak af en gooi je het in een goedkope puincontainer. Met de PUR erop heb je en veel meer en ook veel complexer bouwafval, waar een forse meerprijs op zal zitten. Reken er maar op dat het afvoeren van dergelijk afval zo een paar duizend euro extra zal kosten.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 17:38
frennek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:38:
Los van of het wel of niet een goed idee is krijg je die PUR nooit meer van je dakpannen af. Zonder PUR raap je die dakpannen zo van je dak af en gooi je het in een goedkope puincontainer. Met de PUR erop heb je en veel meer en ook veel complexer bouwafval, waar een forse meerprijs op zal zitten. Reken er maar op dat het afvoeren van dergelijk afval zo een paar duizend euro extra zal kosten.
Droge pur is gewoon restafval.

@silencedkill Hier kan je toch prima wat isolatie platen tegenaan fixeren?

• frennek
pennywiser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Droge dakpannen is gewoon puin, wat veel goedkoper is om af te voeren. Voor een dak aan dakpannen kan je met een puincontainer af. Met een paar cm PUR eraan gekleefd heb je en een duurdere container nodig en ook meer containers.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 20:45
Ik ben geen expert, maar ik kijk volgens mij rechtstreeks tegen de onderkant van de pannen en denk dat je gewoon pir-platen tegen de binnenkant kunt plaatsen. Je hebt volgens mij meer dan voldoende ventilatie onder die pannen om de pir droog te houden. Op die manier komt de wind ook minder onder de pannen, waardoor ze minder opwaaien bij een windstoot. Nogmaals, ik ben geen expert dus neem dit alsjeblieft niet als waarheid aan.

[ Voor 9% gewijzigd door HansMij op 14-03-2024 14:48 ]

• silencedkill
Dank je wel allemaal voor de reacties.
Ik heb nog PIR platen liggen en dat is een optie. Enkel ik zou niet weten hoe we die moeten bevestigen, er is geen onderdak. De 'pilaren' zijn letterlijk boomstammen die dateren van meer dan 100 jaar oud, ze zijn nog goed. Er is niet echt iets waar je die kan opschroeven. Het klopt weliswaar dat tegen verwachtingen in dit dak heel geventileerd is én droog. Tenzij er een pan afwaait, is alles droog. Ik zal morgen een meer gedetailleerde foto nemen. Mochten we met PUR platen gaan, dan zie ik niet onmiddelijk hoe die de dakpannen stabieler gaan maken met uitzondering dat de wind er minder onder kan. Maar als er weer eentje afwaait kan ik er ook niet meer aan, tenzij ik die eruit haal wat het niet eenvoudig maakt.

Ik ga morgen eveneens stoppen bij leroy of gamma, een Frans/Belgische DIY om die panhaken te bekijken, dat lijkt mij een heel interessant idee.

Ik geloof dat droge dakpannen inderdaad veel eenvoudiger af te nemen zijn, dat is deels de oplossing en het probleem. Als er wind onder komt te staan dan kan deze de pannen ook afnemen. Gezien ik het budget op heden niet kan opbrengen moet ik iets doen. Als we PUR zouden spuiten kan ik mij voorstellen wanneer het dak word vervangen, laten we zeggen binnen ~5 jaar zal dat geen cadeau zijn om alles los te wrikken en te snijden, nog afgezien van de extra kosten voor het werk en het afval, Maar het zou wel de periode (hopelijk) overbruggen en vermijden dat ik elke twee maand op mijn dak moet kruipen. Het is geen eenvoudige keuze.

Nog even dit: Naar de zolder is er een soort portaal, dit is volledig afgesloten én recent geïsoleerd dus het gaat niet per sé om het dak te isoleren hoewel dat leuk meegenomen zou zijn.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@silencedkill het beste zou zijn om bv rode folie te plaatsen (in de bouwmarkt) en dan isolatie en dan blauwe folie. om de balken heen kan je isolatie tape gebruiken .. en dan afwerken met gips.

ik zou platen gebruiken, met een R-waarde van 6,5 of hoger, uit ervaring kan ik zeggen dat werken met een product dat bv 3-in-1 (dus gelijk afgewerkt met gips) wel prijziger is maar scheelt je bakken met tijd gaten kan je vullen met pur (wel doen !)

Als je ermee aardig wat "woning" oppervlakte wint is isoleren wellicht je beste investering. het geisoleerde portaal of dat betreft isolatie in het algemeen zijn "remmende" middelen geen "stoppers"

Let wel op ventilatie, eventuele zonnepanelen of andere zaken die je op je dak wellicht wilt doen. dus doorvoeren of dakvensters goeie isolatie met slechte ventilatie is niet de beste optie.

Als je bv pur gaat spuiten (kan ook tegen de juiste folie), moet je het ook weer glad afwerken en dan nog gips plaatsen. ik heb zelf glaswol gedaan, en het was een pest werk. + folie plakken + uitraggelen + glad maken + verven enzv.

Tja vanalles

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 03:27:
@silencedkill het beste zou zijn om bv rode folie te plaatsen (in de bouwmarkt) en dan isolatie en dan blauwe folie. om de balken heen kan je isolatie tape gebruiken .. en dan afwerken met gips.

ik zou platen gebruiken, met een R-waarde van 6,5 of hoger, uit ervaring kan ik zeggen dat werken met een product dat bv 3-in-1 (dus gelijk afgewerkt met gips) wel prijziger is maar scheelt je bakken met tijd gaten kan je vullen met pur (wel doen !)

Als je ermee aardig wat "woning" oppervlakte wint is isoleren wellicht je beste investering. het geisoleerde portaal of dat betreft isolatie in het algemeen zijn "remmende" middelen geen "stoppers"

Let wel op ventilatie, eventuele zonnepanelen of andere zaken die je op je dak wellicht wilt doen. dus doorvoeren of dakvensters goeie isolatie met slechte ventilatie is niet de beste optie.

Als je bv pur gaat spuiten (kan ook tegen de juiste folie), moet je het ook weer glad afwerken en dan nog gips plaatsen. ik heb zelf glaswol gedaan, en het was een pest werk. + folie plakken + uitraggelen + glad maken + verven enzv.
Technisch sta ik helemaal achter je oplossing, alleen in dit geval is het m.i. wat 'overkill'.
Het is zoals TS aangeeft geen leefruimte. De 'pur spuiten' oplossing interpreteer ik hoofdzakelijk als een oplossing om te voorkomen dat er meer pannen naar beneden waaien omdat ze aan de achterkant met elkaar verbonden zijn door de pur (mogelijk ook vanwege de daaropvolgende lekkages, maar misschien maakt zelfs dat niet uit omdat het een schuur betreft). Isolatie is bijvangst.

Daarbij heeft TS pas over ca. 5 jaar de benodigde ca. 30k (waar dan nog subsidie van af gaat), dus het klinkt alsof er ook geen 5k beschikbaar is. Degelijk isoleren + afwerken kost je al snel een paar duizend euro.

Is het geen optie om alleen (dampremmende)folie tegen de balken te nieten? Op die manier creëer je in elk geval een winddichte zolder, wat gelijk zorgt dat het minder kan tochten langs de pannen waardoor de wind er ook minder vat op kan krijgen. Als je het rondom goed dicht niet, en eventueel de naden nog afplakt heb je a.g.v. stilstaande lucht ook een klein beetje isolerend effect. Maar bovenal is dit: goedkoop + eenvoudig zelf te doen.

• paQ
  • Laatst online: 05:14

paQ

Als je hier pur wil laten spuiten moet je eerst een dampopen folie spannen. Daar tegenaan wordt dan gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_hGi35lLbBqvoJN1xDxIMn91H0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xZlc3A3kkOII8VWpExIvgLZI.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n703DjOaw3SdCzlF_a0qHqOhPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib7YxWlkWLE6de6Cn3GD6PaO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:17
Geen PUR. Dat is geen oplossing en geeft later alleen maar ellende bij verdere werken.

Panhaken halen of een constructie met wat latten boven de pannen wat ze hier vaak doen, dat zit dan weer vast met panhaken. Gaas erover spannen zie ik hier ook nog wel eens bij een oude schuur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
pennywiser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Maar als je dat afval niet hoeft te maken door een andere oplossing te kiezen dan scheelt dat toch weer.
Schoon puin of vervuild puin.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Maar als je dat afval niet hoeft te maken door een andere oplossing te kiezen dan scheelt dat toch weer.
Schoon puin of vervuild puin.
Pir is toch ook afval?

Ik moet ook nog met mijn dak, maar het zal ook vernieuwd worden dus ik hoop het niet meer mee te maken dat het afgevoerd moet worden ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Een andere oplossing (wellicht). Subsidie aanvraag intrekken (staat op deze pagina), kijken of je ergens een duurzaamheidslening kan afsluiten, dak goed aanpakken en subsidie opnieuw aanvragen?

Je hebt 2 jaar tussen het afmaken van het eerste onderdeel en de ISDE subsidie aanvragen (sinds 2023, daarvoor was het 1 jaar). Ik weet niet wanneer je plat dak isolatie aangebracht hebt, maar als je binnen 2 jaar vanaf het punt dat het af was denkt je dak aan te kunnen pakken met de ISDE subsidie, dan is dat ook een optie.

Dan heb je ook meteen 4-5 jaar eerder profijt van de betere isolatie en ben je niet aan het kutten met 'pleisters'.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-11 16:41
Joe28965 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:15:
Een andere oplossing (wellicht). Subsidie aanvraag intrekken (staat op deze pagina), kijken of je ergens een duurzaamheidslening kan afsluiten, dak goed aanpakken en subsidie opnieuw aanvragen?

Je hebt 2 jaar tussen het afmaken van het eerste onderdeel en de ISDE subsidie aanvragen (sinds 2023, daarvoor was het 1 jaar). Ik weet niet wanneer je plat dak isolatie aangebracht hebt, maar als je binnen 2 jaar vanaf het punt dat het af was denkt je dak aan te kunnen pakken met de ISDE subsidie, dan is dat ook een optie.

Dan heb je ook meteen 4-5 jaar eerder profijt van de betere isolatie en ben je niet aan het kutten met 'pleisters'.
Geen ISDE, want Belgie.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Moet beter leren lezen op de vroege ochtend...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tehh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:17:
[...]

Technisch sta ik helemaal achter je oplossing, alleen in dit geval is het m.i. wat 'overkill'.
Het is zoals TS aangeeft geen leefruimte. De 'pur spuiten' oplossing interpreteer ik hoofdzakelijk als een oplossing om te voorkomen dat er meer pannen naar beneden waaien omdat ze aan de achterkant met elkaar verbonden zijn door de pur (mogelijk ook vanwege de daaropvolgende lekkages, maar misschien maakt zelfs dat niet uit omdat het een schuur betreft). Isolatie is bijvangst.

Daarbij heeft TS pas over ca. 5 jaar de benodigde ca. 30k (waar dan nog subsidie van af gaat), dus het klinkt alsof er ook geen 5k beschikbaar is. Degelijk isoleren + afwerken kost je al snel een paar duizend euro.

Is het geen optie om alleen (dampremmende)folie tegen de balken te nieten? Op die manier creëer je in elk geval een winddichte zolder, wat gelijk zorgt dat het minder kan tochten langs de pannen waardoor de wind er ook minder vat op kan krijgen. Als je het rondom goed dicht niet, en eventueel de naden nog afplakt heb je a.g.v. stilstaande lucht ook een klein beetje isolerend effect. Maar bovenal is dit: goedkoop + eenvoudig zelf te doen.
Dat het geen leef ruimte is, maakt het makkelijker om goeie isolatie te doen, en dat je het wel bewoonbaar maakt is een keuze.

De kosten voor isolatie zijn echt geen 30.000 euro, dat gezegd een nieuwe dakpan(nen) laten leggen is niet goedkoop. ik heb een een relatief groot dak oppervlak en mij is het voor minder als 5K (DIY) gelukt
Omdat dit dit voor de enorme stijging van energie prijzen is gedaan, heb ik het min of meer al terug verdient.
je praat immers over +/- 40% reductie op je verwarmings behoefte.

Elke maatregel heeft effect, zeker als je op de details let. Maar de combinatie van folie + isolatie is wel erg nuttig. en als je toch bezig bent maak het teminste af door er een afwerking op te plaatsen.

Of je er nu wel of geen gebruik van maakt, je woningwaarde stijgt wel

Tja vanalles

• No Hands
Marzman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Pir is toch ook afval?

Ik moet ook nog met mijn dak, maar het zal ook vernieuwd worden dus ik hoop het niet meer mee te maken dat het afgevoerd moet worden ;)
Uiteindelijk zal alles een keer afval worden ben ik bang. gelukkig zijn er veel goede alternatieven voor PUR en PIR.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Uiteindelijk zal alles een keer afval worden ben ik bang. gelukkig zijn er veel goede alternatieven voor PUR en PIR.
Ik ga wel uit van een levensduur van 50 jaar voor een dak, dan ben ik bijna 98 ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
1. zorg dat het dakpanprobeelm is opgelost, elke isolatie heeft een stabiele situatie nodig
2. spinvlies tussen de balken, geniet en getaped zodat alles winddicht is en wat je er ook tegenaan klatst dat dat droog blijft
3: Lees je in op inblaasisolatie, bio-based en binnen 5 jaar de norm iig in NL. Doordat het isolatiepakket relatief dik is heb je geen kans op koudebruggen en heb je een stil en mooi dak dat in de zomer ook koel blijft.

PIR/PUR is rotzooi, het spuiten is instabiel en je weet nooit of de beoogde isolatiewaarde word gehaald, Pur is te spuiten, pirplaten zijn te monteren maar geven altijd issues met hoekjes en spleetjes, maw je detaillering gaat geheid fout (dat probleem lost inblaasisolatie mooi op)
Daarnaast verliest pir/pur ca 15% van de isolatiewaarde door veroudering, dus 20% extra om de beoogde waarde te halen is gewenst. Ook bijv 4 schroeven in een m2-plaat geeft een R-reductie van 0,5 Dus wil je een R-waarde van 5 halen dan is het zinvol 6 te plaatsten om op een werkelijke 5 te komen...
het is gevaarlijk (hoge temp bij het expanden en formaldehide. Daarnaast is het gewoon niet milieuvriendelijk en is de productie zo kostbaar dat pas na 10 jaar je dak kwa CO2 uitstoot op nul staat.

[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 15-03-2024 11:37 ]

diskeltische lurker

• No Hands
Marzman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik ga wel uit van een levensduur van 50 jaar voor een dak, dan ben ik bijna 98 ;)
Er komen na jou en mij en ons allen waarschijnlijk ook nog anderen. We zijn hier te gast.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42
Ik zou zelf wegblijven van PUR, niet alleen vanwege de grote gezondheidsgevolgen als het niet goed gespoten wordt, maar ook omdat je het alleen met flinke nevenschade weer weg krijgt.

Dat laatste kan je nog een heleboel hoofdpijn opleveren als er door het isoleren extra lekkage ontstaat of nog waarschijnlijker een bestaande lekkage opeen

In het VK schijnt het nogal een ding te zijn bij de verkoop

PUR is een fantastisch en bijna onmisbaar product in de bouw, maar dan vooral voor kieren en montage, voor vlakvulling zijn betere producten te krijgen.

elleP

• frennek
Ik zou gaan voor de goedkoopste oplossing in dit geval. Je geeft aan dat je het dak toch compleet moet renoveren, dus investeren in kostbare isolatie is toch alleen maar zonde. Wat heeft er voor gezorgd dat er nu opeens wel dakpannen naar beneden vallen bij wind en dat eerst niet deed? Tactisch plaatsen van wat panhaken klinkt echt als de beste (tijdelijke) oplossing om nog een paar jaar te overbruggen om dan voor een mooie nieuwe moderne dakopbouw te gaan.

• paQ
  • Laatst online: 05:14

paQ

Sja ik zie toch minder beren op de weg voor de pur oplossing bij dergelijke oude daken denk ik.

Zeker als de zolder verder niet gebruikt wordt. De pur zit tegen folie. TS heeft geen dakbeschot, dus de folie vormt dan het beschot als het ware. Moet het in de toekomst weg omdat je bijv de boel voor dakplaten + nieuwe pannen vervangt, dan snijd je alles los tussen de gordingen, en heb je vrij compacte en zeer lichte pakken isolatie die je moet afvoeren.

Het is snel, het is goedkoop, en in Nederland met subsidie zelfs geheel gratis. (Ik kreeg nog 8 euro toe :+ )
Overigens in Belgie een redelijk reguliere oplossing.

Juist voor een 'tijdelijke' oplossing (zo <10 jaar) vind ik het een uitstekende oplossing eigenlijk :?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 15-03-2024 14:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• silencedkill
Goeiemiddag,

Dank je wel allemaal voor het advies. Ik ga aan de slag gaan met panhaken en een dampopen scherm om te beginnen. Op die manier kan de wind er niet onder slaan en blijft alles netje liggen voor een paar jaar. Althans dat hoop ik. Eventueel kan er dan nog overwogen worden om daar iets tegen te plaatsen, de biologische oplossing of in het slechtste geval pur maar dat zou ik graag vermijden indien mogelijk. Zoals een aantal hier aangeven, met dat dampscherm in principe zou men dan dit kunnen uitsnijden en heb je geen rotzooi op de pannen zelf.
Bij renovatie van een dak (althans om de subsidie te krijgen in BE) is het verplicht om een onderdak te plaatsen + isolatie, met een bepaalde minimum waarde, 5.5 als ik mij niet vergis. In mijn geval betekent dit ook al het lattenwerk vervangen want er is geen onderdak. En wel een nieuw dak leggen met oude gebinten lijkt mij ook niet ideaal maar ik ken er te weinig van. Het is dus niet enkel een kwestie van nieuwe pannen te leggen. Ik zou dan gelijk ook overwegen om blachodachówka (sorry ik ken het NL woord niet hiervoor) met geïntegreerde isolatie te nemen. Het is een stuk goedkoper in plaatsing.

We hebben een aantal zware stormen gehad in mijn regio, met rukwinden tot 140km/h, het huis ligt ook naast een open veld zonder obstakels. Ik vrees dat tijdens één van die storm wat dakpannen 'een duwtje' hebben gekregen waardoor de wind er nu beter onder kan en er dus frequent eentje loskomt.

Ik weet wat gedaan dit weekend lijkt het :).

Bij deze nog wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEdvIuuCnKzzPB7bS4LjAXmo_uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtgYWq1zm6UwXV2NqIS9ion0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBwx1klkHlTbsHmQWCjRTwsyOaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFzTgQj9lgbTFdkcQPvbyzKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJPZatnQhfQAwMM1YHFWtS2Ufvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIdU3zxo9jnCNmjeShD25yKn.jpg?f=fotoalbum_large

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:31

hnq

Als de ruimte toch niet gebruikt wordt, waarom isoleer je dan niet simpelweg alleen de vloer? Kan ook tijdelijk totdat het hele dak gerenoveerd wordt.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:47

Freakie1NL

Grote Baas

Nog steeds de beste suggestie gezien het probleem wat TS heeft.
Maar zie daar verder geen reactie op?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• No Hands
hnq schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:54:
Als de ruimte toch niet gebruikt wordt, waarom isoleer je dan niet simpelweg alleen de vloer? Kan ook tijdelijk totdat het hele dak gerenoveerd wordt.
Het gaat niet om isoleren, het gaat om de dakpannen op hun plek houden.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:31

hnq

No Hands schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Het gaat niet om isoleren, het gaat om de dakpannen op hun plek houden.
Haha, je hebt gelijk. Is een soort van pavlov reactie van mij als ik zo'n dak zie. Overigens zou ik dan alsnog de vloer isoleren.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03:17
Kleine tip voor als je weer van subsidies gebruik kan maken: er zijn soms gunstige gemeentelijke leningen waar je gebruik van kan maken om je renovatie van te financieren. Je kan dan meer dan het isolatie-gedeelte financieren, dus ook de afwerking en misschien wel de gehele constructie. En weet je zeker dat je deze renovatie niet alsnog bij je huidige subsidieaanvraag kan bijvoegen?
Pagina: 1