Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobGamer
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 15:10
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik ga mijn laptop samen met mijn zoon gebruiken voor zijn school (Microsoft Word/Powerpoint e.d.).
Ook gebruiken we hem voor games zoals Fortnite, Sims 4, Dreamlight Valley en eventueel Call of duty.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

2500 is wel een beetje de max, maar het mag natuurlijk lager ;)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ik gebruik de laptop vrijwel alleen maar thuis. Eventueel neem ik hem eens mee tijdens een weekendje weg, maar dan kan hij gewoon aan de stroom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb een HP Victus (HP Victus 16-r0976nd) gekocht een paar weken terug. Na 1 week geluidsboxje kapot, omgeruild voor hetzelfde model, na een week bij de nieuwe laptop het geluidsboxje aan de andere kant kapot. Dus het vertrouwen in dit model is een beetje weg. Ik dacht dat HP goed was, maar ben over de Victus dus niet tevreden.

Verder maakt het me niet uit, maar ik wil niet meer geld betalen alleen voor een naam/merk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 20:54
Zelf erg tevreden met Lenovo Legion Pro 5 16IRX8.
Op het moment een erg mooie aanbieding bij BOL. 1549,-

Intel Core i7-13700HX
RTX 4070
1 TB SSD (+ een vrij slot)
16 GB RAM (uitbreidbaar)

https://tweakers.net/pric...-5-16irx8-82wk00b2mh.html

[ Voor 17% gewijzigd door Zatara op 14-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 16:21
Fortnite, Sims 4, Dreamlight Valley en eventueel Call of duty.

Voor deze games heb je toch geen laptop van 2500 euro nodig ?

Ik heb zelf ook een Legion 5 Pro met Ryzen 5800H, 3700 RTX 8gb 140w, 32 gb interne ram (ram is wel verbeterd qua snelheid) + 2 tb hdd (1 tbb extra). En die laptop wat de user hierboven post is nog heel wat stappen sneller dan wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Roflmao schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:16:
Fortnite, Sims 4, Dreamlight Valley en eventueel Call of duty.

Voor deze games heb je toch geen laptop van 2500 euro nodig ?

Ik heb zelf ook een Legion 5 Pro met Ryzen 5800H, 3700 RTX 8gb 140w, 32 gb interne ram (ram is wel verbeterd qua snelheid) + 2 tb hdd (1 tbb extra). En die laptop wat de user hierboven post is nog heel wat stappen sneller dan wat ik heb.
Ja, weet ik veel. Wat is dan meer de prijsklasse waarin ik moet kijken? Ik heb alleen mijn max aangegeven.

Wel is het de bedoeling dat ik er spellen zoals COD vloeiend op wil kunnen spelen en dan geef ik liever iets meer uit dan te weinig. Want bij de laptop die ik nu heb met een RTX 4070 loopt Fortnite al niet geheel vloeiend. Hapert regelmatig, dus ik vond mijn redenatie van max 2500 niet heel debiel ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Dat haperen kan ook door hoge temperaturen van CPU en/of GPU komen.
Binnen je budget is een laptop met een RTX 4080 overigens ook mogelijk.

https://tweakers.net/lapt...4nPwCoNcxegjf63FQ-dOOj9Aw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-06 13:13

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
TechNoobGamer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Ja, weet ik veel. Wat is dan meer de prijsklasse waarin ik moet kijken? Ik heb alleen mijn max aangegeven.

Wel is het de bedoeling dat ik er spellen zoals COD vloeiend op wil kunnen spelen en dan geef ik liever iets meer uit dan te weinig. Want bij de laptop die ik nu heb met een RTX 4070 loopt Fortnite al niet geheel vloeiend. Hapert regelmatig, dus ik vond mijn redenatie van max 2500 niet heel debiel ofzo.
Welke laptop heb je nu dan? 4070 zou normaliter toch wel genoeg moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechNoobGamer
SKIKK schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Welke laptop heb je nu dan? 4070 zou normaliter toch wel genoeg moeten zijn?
Ik heb nu de HP Victus 16-r0976nd. Maar tot tweemaal toe een defecte geluidsbox, dus hij gaat retour en daarom ben ik opzoek naar een ander merk/model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Zatara schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:27:
Dat haperen kan ook door hoge temperaturen van CPU en/of GPU komen.
Binnen je budget is een laptop met een RTX 4080 overigens ook mogelijk.

https://tweakers.net/lapt...4nPwCoNcxegjf63FQ-dOOj9Aw
Volgens de Omen applicatie zijn mijn temperaturen gewoon in het groen.
Maar mijn man gaf net aan dat het ook kan komen door de wifi, wat natuurlijk ook heel goed mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Maar mijn man gaf net aan dat het ook kan komen door de wifi, wat natuurlijk ook heel goed mogelijk is.
Jazeker. Ik heb last van "lag" als ik via wifi game. Daarom game ik met een bedrade internet verbinding als dat mogelijk is.

[ Voor 30% gewijzigd door Zatara op 14-03-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Zatara schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Jazeker. Ik heb last van "lag" als ik via wifi game. Daarom game ik met een bedrade internet verbinding als dat mogelijk is.
Dit ga ik in de toekomst ook doen ja, want dat is hier gewoon goed te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
TechNoobGamer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:37:
[...]

die HP victus zal waarschijnlijk niet heel goede koeling hebben. Veel merken proberen een zo hoog mogelijke videokaart in een slechte behuizing te stoppen waardoor de kaart maar weinig power krijgt. In de praktijk presteert de kaart dan helemaal niet als een RTX4070 omdat ie te warm wordt. Legion pro die hierboven wordt aangegeven zijn goeie laptops met zeer mooie schermen en goeie koeling ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Cinemaskoop schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 00:11:
[...]

die HP victus zal waarschijnlijk niet heel goede koeling hebben. Veel merken proberen een zo hoog mogelijke videokaart in een slechte behuizing te stoppen waardoor de kaart maar weinig power krijgt. In de praktijk presteert de kaart dan helemaal niet als een RTX4070 omdat ie te warm wordt. Legion pro die hierboven wordt aangegeven zijn goeie laptops met zeer mooie schermen en goeie koeling ook.
Er zijn heel veel verschillende soorten van dit model. Moet ik bij het kiezen dan ook ergens op letten? Ik heb geen idee wat het verschil is tussen de IRX, ARX of die andere afkortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:59
Ik heb zelf een tandje hoger dan de victus, de omen serie van 2023. Die van mij is kwalitatief prima en op een firmware probleem na (nu opgelost met een bios update) heb ik er geen problemen mee gehad.

Ik had dan ook expres een prijsklasse hoger gehaald dan de victus, om problemen met slechte koeling en bouwkwaliteit te vermijden.

Dus vandaar raad ik de omen dan ook aan als optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:59
Er zijn heel veel verschillende soorten van dit model. Moet ik bij het kiezen dan ook ergens op letten? Ik heb geen idee wat het verschil is tussen de IRX, ARX of die andere afkortingen.
Dat zijn modellen met verschillende configuraties, bijvoorbeeld AMD vs Intel cpu, ram, etc. Soms hebben winkels zelfs een eigen versie. Je kan dan het beste gewoon filteren op specificaties om een model te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
TechNoobGamer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Dat heeft met de processor te maken :-) I = intel en A is AMD . Vaak slaan die andere letters op de processor generatie en wat voor soort processor het is ( U, H, HX, etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobGamer
surfmann schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:06:
Ik heb zelf een tandje hoger dan de victus, de omen serie van 2023. Die van mij is kwalitatief prima en op een firmware probleem na (nu opgelost met een bios update) heb ik er geen problemen mee gehad.

Ik had dan ook expres een prijsklasse hoger gehaald dan de victus, om problemen met slechte koeling en bouwkwaliteit te vermijden.

Dus vandaar raad ik de omen dan ook aan als optie
Mag ik vragen welke Omen dat is? :)

Is dat zoiets als dit? Of een duurder model?
https://www.bol.com/nl/nl...5ONw_0_21.23.ProductTitle

[ Voor 17% gewijzigd door TechNoobGamer op 15-03-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
TechNoobGamer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Mag ik vragen welke Omen dat is? :)

Is dat zoiets als dit? Of een duurder model?
https://www.bol.com/nl/nl...5ONw_0_21.23.ProductTitle
je zit met Omen nog steeds kwalitatief wel een stuk onder Legion Pro. Zeker qua scherm maar ook qua koeling en hoeveelheid power je aan de videokaart kan geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00B2MH)

vs die OMen van hierboven:

Je hebt veel krachtiger processor I7-13700HX vs een Ryzen 7 H(s) processor. HX is veel krachtiger. Het scherm is veel helderder en mooier van de Omen. De Legion heeft een 16:10 scherm waardoor je een hogere resolutie hebt en een minder grote rand onder het scherm. Het scherm van de Legion is 500 nits en die van de omen 300 nits ( dat is de helderheid ) . De Legion ondersteunt HDR en de Omen niet. De Legion heeft verder G-sync en zoals ik zo kan zien de Omen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Wat ik heb gedaan toen ik aan het zoeken was, is in de pricewatch simpelweg de processoren die je wilt (Intel i7/i9 en Ryzen 7/9) en de gewenste videokaart (RTX 4070+). Daarna van de betreffende laptops wat reviews gelezen en/of hier nagevraagd.
Ik ben een half jaartje geleden bij de ASUS TUF Gaming uitgekomen en die bevalt nog steeds erg goed. De Legions zijn wat bouwkwaliteit naar mijn idee wel net iets beter, maar daarvoor betaal je (buiten de soms echt goede aanbiedingen) ook extra voor.

Wat MSI betreft heeft mijn zoon de Vector gekocht welke ik alleen aan zou raden als je een laptop-standaard gebruikt. Die blaast de lucht nogal hard aan de onderkant er uit en als ie gewoon op tafel staat maakt die echt herrie. Dat heeft echt met de luchtflow te maken, want zodra hij op een standaard staat wordt het geluidsnivo gewoon normaal. Ik weet niet hoe dat voor de andere MSI's is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Dan ga ik nu gewoon een beslissing nemen en de bovengenoemde Lenovo Legion 5 pro kopen. Hij is bij bol.com nu in een goede aanbieding. Knopen doorhakken en gaan.

Super bedankt voor alle hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
redwing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:13:
Wat ik heb gedaan toen ik aan het zoeken was, is in de pricewatch simpelweg de processoren die je wilt (Intel i7/i9 en Ryzen 7/9) en de gewenste videokaart (RTX 4070+). Daarna van de betreffende laptops wat reviews gelezen en/of hier nagevraagd.
Ik ben een half jaartje geleden bij de ASUS TUF Gaming uitgekomen en die bevalt nog steeds erg goed. De Legions zijn wat bouwkwaliteit naar mijn idee wel net iets beter, maar daarvoor betaal je (buiten de soms echt goede aanbiedingen) ook extra voor.

Wat MSI betreft heeft mijn zoon de Vector gekocht welke ik alleen aan zou raden als je een laptop-standaard gebruikt. Die blaast de lucht nogal hard aan de onderkant er uit en als ie gewoon op tafel staat maakt die echt herrie. Dat heeft echt met de luchtflow te maken, want zodra hij op een standaard staat wordt het geluidsnivo gewoon normaal. Ik weet niet hoe dat voor de andere MSI's is.
MSI's staan er om bekend dat , ondanks dat het een echt gaming merk is, zeer middelmatige laptops af te leveren en vooral op papier heel interessant lijken te zijn maar in de praktijk presteren hun 4060s meestal als een 4050 vs Lenovo Legion of Asus ROG strix. Dus zeer lage power bij hun videokaarten door slechte koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
TechNoobGamer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:36:
Dan ga ik nu gewoon een beslissing nemen en de bovengenoemde Lenovo Legion 5 pro kopen. Hij is bij bol.com nu in een goede aanbieding. Knopen doorhakken en gaan.

Super bedankt voor alle hulp!!
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Cinemaskoop schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:33:
[...]

MSI's staan er om bekend dat , ondanks dat het een echt gaming merk is, zeer middelmatige laptops af te leveren en vooral op papier heel interessant lijken te zijn maar in de praktijk presteren hun 4060s meestal als een 4050 vs Lenovo Legion of Asus ROG strix. Dus zeer lage power bij hun videokaarten door slechte koeling
Ik heb verder weinig ervaring met MSI, maar bij deze is inderdaad de koeling niet al te handig uitgevoerd. Maar zolang hij op de standaard staat doet ie het prima en presteert ie ook beter dan mijn TUF Gaming. Ik zou hem echter niet echt aanraden vanwege de aparte koeling. Wel jammer, want voor de rest is het een degelijke en mooie laptop.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 16:21
Cinemaskoop schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:10:
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00B2MH)

vs die OMen van hierboven:

Je hebt veel krachtiger processor I7-13700HX vs een Ryzen 7 H(s) processor. HX is veel krachtiger. Het scherm is veel helderder en mooier van de Omen. De Legion heeft een 16:10 scherm waardoor je een hogere resolutie hebt en een minder grote rand onder het scherm. Het scherm van de Legion is 500 nits en die van de omen 300 nits ( dat is de helderheid ) . De Legion ondersteunt HDR en de Omen niet. De Legion heeft verder G-sync en zoals ik zo kan zien de Omen niet.
Helemaal eens met deze post, heb zelf een "oudere" Legion Pro 5 (Ryzen 7 5800H met 3700 140 watt processor en 32 gb). Ik kan 1 ding zeggen dat de bouwkwaliteit echt zeer goed is. Scherm is ook echt top notch en zeer veel nits. Nooit problemen om te lezen in zonlicht. Uiteraard ook HDR + 165 hz (die van de post is 240 hz zelfs).

Zeer grote pro is dat er ook een touchpad op zit zonder dat de laptop enorm groot wordt. En belangrijk: als je met WASD gamed wordt de laptop nooit heet onder je handpalm. Sommige laptops hebben daar wel last van en ik vind dat extreem irritant.

Hij blaast wel hard als echt zware games gaat spelen maar goed, op een laptop standaard doet ie dat veel minder idd (omdat de lucht makkelijker eruit kan).

Ik zou gelijk 1 tb erbij doen (als je dat nodig hebt) en 1x 16gb erbij als extra ben je in 1x klaar met alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Roflmao schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 01:10:
[...]

Helemaal eens met deze post, heb zelf een "oudere" Legion Pro 5 (Ryzen 7 5800H met 3700 140 watt processor en 32 gb). Ik kan 1 ding zeggen dat de bouwkwaliteit echt zeer goed is. Scherm is ook echt top notch en zeer veel nits. Nooit problemen om te lezen in zonlicht. Uiteraard ook HDR + 165 hz (die van de post is 240 hz zelfs).

Zeer grote pro is dat er ook een touchpad op zit zonder dat de laptop enorm groot wordt. En belangrijk: als je met WASD gamed wordt de laptop nooit heet onder je handpalm. Sommige laptops hebben daar wel last van en ik vind dat extreem irritant.

Hij blaast wel hard als echt zware games gaat spelen maar goed, op een laptop standaard doet ie dat veel minder idd (omdat de lucht makkelijker eruit kan).

Ik zou gelijk 1 tb erbij doen (als je dat nodig hebt) en 1x 16gb erbij als extra ben je in 1x klaar met alles.
Heb hem gekocht en tot nu toe zeer tevreden.
Echter, wat jij zegt schoot ook door mijn hoofd. Nog even een tikje duurder en dan zit je meteen goed, maar idioot die ik ben, heb toch gekozen voor uitvoering van het linkje. 8)7
En later natuurlijk balen, maaaaar dat heb ik snel los gelaten en ben toch wel heel erg blij. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Upgraden kan altijd nog. Is vrij eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechNoobGamer
Zatara schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:02:
Upgraden kan altijd nog. Is vrij eenvoudig.
Klopt, heb ik al opgezocht en kan hem inderdaad als het goed is vrij eenvoudig upgraden. Dus dat is top!
Pagina: 1