Thuisnetwerk bekabeld meshnetwerk - oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 16:21
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de verbouwing van m'n huis en ben nu bezig met het zoeken naar de optimale setting voor m'n thuisnetwerk. Voor het complete plaatje: ik woon in een drive-in woning, met de meterkast op de begane grond, de woonkamer met de eerste node op de eerste verdieping en dan nog een kabel vanuit de meterkast naar de tweede verdieping, waar de tweede node staat. Ik heb 2 ASUS XT8 Mesh routers die ik hiervoor gebruik.

Handig om te vermelden
Het modem van Odido hangt in de meterkast, daar komt glasvezel binnen. Naast het modem heb ik 2 wandcontactdozen gemonteerd, met beide één RJ45 connector. De eerste contactdoos loopt met een cat 6e kabel naar de woonkamerwandcontactdoos en de eerste ASUS node (hoofdrouter) en de andere naar de wandcontactdoos op de tweede verdieping (tweede ASUS node). Het modem van ODIDO staat in bridge mode.

Opstelling
Ik heb de node op de eerste verdieping als hoofdrouter ingesteld en de tweede node op de tweede verdieping altijd wireless eraan gekoppeld gehad. Helaas werkte dit niet goed, want de tweede node heeft constant kuren en gaat blauw knipperen en geeft dan geen verbinding. Ik heb dus al die tijd op één node gewerkt, maar merk dat dit in de uithoeken van het huis niet prettig werkt (verlies of tragere verbinding).

Ik lees op de website van ASUS dat je de nodes ook bekabeld met elkaar kunt verbinden door een kabel op de LAN van de hoofdrouter in te prikken en deze te koppelen met de WAN van de node op de tweede verdieping, echter heb ik maar één RJ45 punt in de woonkamer gemonteerd en is er in de buis geen ruimte voor een tweede kabel. Kon dat wel, dan had ik een fijn werkend bekabeld mesh-netwerk, maar dat gaat dus niet.

Nu had ik zelf een aantal oplossingen bedacht, namelijk:
1. De bridge mode van het Zyxel modem uitschakelen en de nodes als access points gebruiken, maar dan heb je wellicht niet het vloeiende mesh-netwerk?
2. Het modem in bridge mode laten staan, een extra ASUS node aanschaffen en deze in de meterkast hangen, deze instellen als hoofdrouter en dan via de 2 wandcontactdozen een kabel naar de WAN poorten van de nodes.

Of zijn er nog andere mogelijkheden? En wat zou het beste werken?

Alvast bedankt!

Weet weinig, leert veel

Beste antwoord (via Ottie93 op 14-03-2024 12:29)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dat is een fabel, en bovendien eentje die ik nog nooit eerder gehoord had. Roaming gebeurt vanuit de client. Er is geen manier voor wireless stations om door te hebben dat een van de AP's ook als router fungeert en hun gedrag omtrent wanneer op zoek te gaan naar een nieuw base station daarop aan te passen.

Hooguit verlies je wat leuke statistiekjes in de Asus zodra 'ie niet meer routeert.

Je zou mogelijk een derde node erbij kunnen kopen, de router-node naar de meterkast verplaatsen en daarmee de leiding van beneden naar boven beschikbaar maken voor een extra LAN-koppeling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Ik zou voor 1 gaan. Ding in ap mode gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
laurens0619 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:34:
Ik zou voor 1 gaan. Ding in ap mode gebruiken
Zou je ook kunnen onderbouwen waarom? Kostentechnisch snap ik het, maar juist de vloeiende overgangen tussen routers is wat ik belangrijk vind en ik weet niet of dat met AP's aan de orde is. In AP mode zouden routers langer verbonden blijven met je apparatuur zolang ze nog iets van bereik hebben, maar ik weet dus niet of dat echt zo is of een fabeltje.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dat is een fabel, en bovendien eentje die ik nog nooit eerder gehoord had. Roaming gebeurt vanuit de client. Er is geen manier voor wireless stations om door te hebben dat een van de AP's ook als router fungeert en hun gedrag omtrent wanneer op zoek te gaan naar een nieuw base station daarop aan te passen.

Hooguit verlies je wat leuke statistiekjes in de Asus zodra 'ie niet meer routeert.

Je zou mogelijk een derde node erbij kunnen kopen, de router-node naar de meterkast verplaatsen en daarmee de leiding van beneden naar boven beschikbaar maken voor een extra LAN-koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 19:51
Optie 1 is het makkelijkste.

Desgewenst kan je DHCP gebruiken van een van je ASUS XT8 (moet je wel die op de Zyxel uitschakelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Ottie93 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Zou je ook kunnen onderbouwen waarom? Kostentechnisch snap ik het, maar juist de vloeiende overgangen tussen routers is wat ik belangrijk vind en ik weet niet of dat met AP's aan de orde is. In AP mode zouden routers langer verbonden blijven met je apparatuur zolang ze nog iets van bereik hebben, maar ik weet dus niet of dat echt zo is of een fabeltje.
Fabel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor wat het waard is: ik heb je tweede optie hier thuis draaien met een XT8-in de meterkast en twee bedrade XT8-nodes op verdieping 1 en 2, en dat werkt perfect. Hangt achter een bridged Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
LevelBoss schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:20:
Voor wat het waard is: ik heb je tweede optie hier thuis draaien met een XT8-in de meterkast en twee bedrade XT8-nodes op verdieping 1 en 2, en dat werkt perfect. Hangt achter een bridged Ziggo modem.
Fijn om te horen! Om de garage en deurbel mee te pakken ga ik denk ik toch voor deze weg, dan heb ik m'n netwerk volledig op orde.

Dank allen! Fijn om te horen dat beide opties kunnen werken 😁

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:13
en als die XT8 vlan 300 kan gebruiken, kun je die zyxel er tussenuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
emielbf schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:40:
en als die XT8 vlan 300 kan gebruiken, kun je die zyxel er tussenuit halen.
Helaas niet, maar dank voor de tip!

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1