Welke thermostaat - Warmtepomp - zone-regeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas-Bass
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06 14:26
Ik ben thuis en het verbouwen en renoveren.
Nu wordt er binnen korte tijd een warmtepomp geplaatst, waarschijnlijk van Quatt(6kW).

Even de specs van het huis
Bouwjaar 1990
Beneden 65m2 met vloerverwarming en 3 radiatoren(1x gang, 2x woonkamer)
1e verdieping slaapkamer van 16m2 en een kantoorkamer van13m2 met ieder een radiator.

Nu wil ik de temperatuur in mijn huis zo constant mogelijk gaan houden;
Woonkamer 20C
Slaapkamer 17C
Kantoor 18C

Ik lees veel slechte ervaringen met zoenregeling +warmtepomp, maar dit zou moeten lukken toch?
Gewoon enkel een constante temperatuur draaien per kamer.

Want wat ik bijvoorbeeld niet zou willen is; dat als de zon naar binnen schijnt, de woonkamer warmer is dan de gevraagde temperatuur. Vervolgens de warmtepomp stopt en boven niet doorverwarmd mocht dat nodig zijn.

What to do

Zat zelf te kijken naar evohome of tado

plaatje van de verdeler vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN799TB2Tk0kaooiDhqBN7My4nA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7KhiMPrksg0gqTOoih2KF7a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 23:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf Evohome zoneverwarming met 4 zones (woonkamer, slaapkamer, kantoor, hal) op een LT warmtepomp. Hiermee kan ik nauwkeurig de individuele zones op een exacte temperatuur houden. Mijn situatie is echter wel iets anders dan die van jou. Alle zones (kamers) zijn voorzien van vloerverwarming en ik heb geen radiatoren. Het systeem werkt bij mij naar tevredenheid, maar dat heeft ook voor een groot deel te maken met het feit dat het hele systeem nieuw is opgezet. Een groot debiet (1" aanvoer en afvoerbuizen) naar een open vloerverwarming verdeler met groepen van maximaal 80 meter.

In jouw geval zal de Quatt een hybride warmtepomp zijn die de CV ketel ondersteunt. Om voldoende warmte afgifte te hebben op de slaapkamer en het kantoor met je huidige radiatoren kun je niet te laag zitten in de aanvoertemperatuur. In principe zijn warmtepompen het zuinigst als de aanvoertemperatuur het laagst is. Je gaat er dus sowieso niet het meeste rendement en besparing uit halen. Vanwege de hogere aanvoertemperatuur kun je niet met een open verdeler werken en hou je je huidige verdeler met pomp en thermostaat. Mocht je zone-gestuurde radiatorknoppen installeren, dan zul je ook rekening moeten houden met een scenario waarbij alle zones dicht staan en er toch flow nodig is. Zonder drukverschilregelaar zal je CV en/of warmtepomp in storing schieten. Ik denk dat het allemaal wel werkend te krijgen is, maar het zal geen ideale situatie zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas-Bass
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06 14:26
Ik was wel van plan nieuwe LT radiatoren of oversize normale radiatoren op te hangen om optimaal gebruik te maken van de efficiëntie van de warmtepomp.