Hoog piep geluid uit video kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Hoi!!

Bij sommige games maakt mijn videokaart het volgende geluid: YouTube: 7800XT Squeeking sound.
Het gaat om een Asrock Radeon RX 7800 XT Phantom Gaming 16GB OC.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Coil whine. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat is coil whine

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Wat kan ik daar aan doen?

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Meestal niet zoveel.
Het begint een steeds groter probleem te worden. Het is helaas redelijk willekeurig of je er last van krijgt. In theorie kan een andere videokaart er geen last van hebben of een andere PSU het ook oplossen. Maar het is niet bepaald voorspelbaar of dat werkt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Accepteren of retour sturen..

Ja je kan ook V-sync aanzetten in games zodat je videokaart mogelijk minder frames hoeft te genereren. Maar dat is geen gewenste oplossing vind ik. Het kan mogelijk door je voeding komen, maar in de meeste gevallen ligt het gewoon aan de videokaart.

Het is niet schadelijk maar gewoon schijt irritant, ik vind het verwonderlijk dat hier nog steeds geen structurele oplossing voor gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Hij is nog geen 2 weken oud dus dan RMA ik de PC en mogen zij kijken wat de oplossing is.

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 20:44

Fanta

FordPerformance™️

Mijn ervaring is dat coil whine in sommige gevallen vooral voorkomt bij hoge fps, bijvoorbeeld als je tijdens het gamen een menu opent. Je zou kunnen proberen de fps te locken, misschien helpt dit?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:29:
Mijn ervaring is dat coil whine in sommige gevallen vooral voorkomt bij hoge fps, bijvoorbeeld als je tijdens het gamen een menu opent. Je zou kunnen proberen de fps te locken, misschien helpt dit?
Dat helpt alleen bij lichte games, bijv. e-sports games als CS:GO en League of Legends. Daar staat 120 FPS genereren niet gelijk aan 100% load op de GPU. Als je echter een grafisch erg zware game hebt waarbij de videokaart met 100% load met moeite 60 FPS eruit perst, zal je dus constant coil whine horen.. dan doet FPS limiteren niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
Coil whine is eigenlijk dat de wikkels (de draden die gewikkeld zijn om een blokje) van de transformatoren (kleine varianten op een grafische kaart) gaan trillen. Dit komt voor wanneer het verbruik omhoog gaat.
Volgens mij zijn ze dan niet helemaal goed gelijmd. Het kan voor het gebruik van de kaart totaal geen kwaad, maar irritant is het wel.

Bovenstaande dacht ik goed te hebben, maar het is al even geleden. Volgens mij is het wel op te lossen door te lijmen, maar dat zou ik sowieso niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Coil whine heeft meerdere oorzaken, zie hieronder een aantal oorzaken:

1. Het kan komen doordat de stroom of voltage vanuit de PSU die door de componenten heen gaat uit het niets verandert, waardoor de coils in de componenten kunnen beginnen met vibreren ongeacht of ze goed gelijmd zijn of niet. (Dat coils niet goed gelijmd zijn kan wel een oorzaak van coil whine zijn)

2. Componenten die meer vragen van je PSU en stroom en voltage in het algemeen hebben meer kans op coil whine, een GPU valt hier dus zeker onder.

3. Zoals anderen al hebben aangegeven kan het voorkomen bij hoge FPS dat de videokaart harder werkt, waardoor er een verhoogde kans is op coil whine.

4. Slechte kwaliteit onderdelen die zijn gebruikt bij het maken van een component kan ook een oorzaak zijn voor coil whine, bijvoorbeeld slecht geïsoleerde coils.

5. Overclocken kan ook als gevolg hebben dat er meer kans is op coil whine, dit includeert dan ook factory overclock naar mijn ervaring.

6. Na veel gebruik van een onderdeel zoals een videokaart kunnen de coils wat losser raken, waardoor deze makkelijker gaan vibreren.

Het ding met coil whine is dat sommige uitvoeringen van videokaarten er veel last van hebben, sommige hebben een QC probleem waardoor het maar bij bepaalde batches voorkomt en sommige hebben er totaal geen last van. Het beste wat je kunt doen is de kaart of opsturen ter reparatie of omruilen voor een nieuwe van hetzelfde exemplaar en kijken of de coil whine dan weg is.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 19:52

Eren

Boss of this gym

TNT78 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:29:
Hij is nog geen 2 weken oud dus dan RMA ik de PC en mogen zij kijken wat de oplossing is.
Coilwhine wordt meestal niet gezien als een defect. Terug sturen onder 14 dagen bedenktijd en een nieuwe PC halen met een videokaart dat niet bekend staat om mogelijk coilwhine te hebben.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Heb nog wat verder gezocht en een oplossing gevonden voor dit issue. In de Radeon software is er een optie Radeon chill. Deze laat ik nu minimaal 60 fps en geen maximum. Hiermee is de coil whin weg en de eerste testen geven geen gestotter in andere games.

Heeft iemand nog een mening over deze oplossing?

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Niemd een idee over Radion Chill?

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:01

HugoBoss1985

Xenotech

TNT78 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:59:
Heb nog wat verder gezocht en een oplossing gevonden voor dit issue. In de Radeon software is er een optie Radeon chill. Deze laat ik nu minimaal 60 fps en geen maximum. Hiermee is de coil whin weg en de eerste testen geven geen gestotter in andere games.

Heeft iemand nog een mening over deze oplossing?
Ik zou juist een maximum instellen... hoe hoger de fps hoe erger de coil whine over het algemeen.
Tevens gebruik ik zelf geen Radeon Chill maar frame rate target control.
De limiet stel ik in met 3-4 fps onder de refresh rate van mijn monitor. (116fps bij 120hz, 141fps bij 144hz, etc)
Link voor een voorbeeld afbeelding:

https://www.reddit.com/r/...renaline_on_non_freesync/

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-03-2024 08:27 ]

Pagina: 1