Siemens afzuigkap in combinatie met een buisventilator

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-05 09:42
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een inductiekookplaat met afzuiging naar buiten toe.

Het gaat om deze kookplaat:
https://www.siemens-home....glebox=accessoriesOthers/

Omdat er een beste afstand moet worden overbrugt om buiten te komen zit ik eraan te denken om halverwege een buisventilator te installeren.

Kan ik de buisventilator gewoon er tussen zetten?
En is het ook mogelijk om deze te schakelen met de afzuigkap? Dus als ik de afzuigkap aandoe dat de buisventilator ook aangaat?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

Als het nieuwbouw is, dan is een recirculatie met plasma (of een bora) toch veel logischer op het moment?

De plaat die je linkt is al een recirculatie met ingebouwde afzuiging?!?

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 14-03-2024 09:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Wij hebben juist gekozen voor de afvoer naar buiten vanwege het afvoeren van kookvocht en fijnstof die dan naar buiten worden geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

In de meeste nieuwbouw huizen is de luchtvochtigheid veel te laag en je hebt (neem ik aan) een WTW instalatie, waar je nu een continu lek op gaat creeren 🤔

Maar als het om de fijnstof gaat, pak dan een plaat met een plasma-filter.

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 14-03-2024 09:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
De keuze om naar buiten af te voeren is reeds gemaakt. En hier is ook echt wel over nagedacht.
Ook beschikken wij over een WTW met enthalpiewisselaar. Dus de droge lucht is daarmee ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Met een motor loze kap kun je vaak gewoon een buis ventilator aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat is een beste afstand?
Is dat 1 meter of 10 meter?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Is die buisventilator echt nodig? Ik zou eerder investeren in goeie buizen (geen flexibels, maar harde buizen met grote diameter), en een goeie terugslagklep (thermobox) in de muurdoorvoer. Achteraf kan je nog altijd een motor toevoegen.
En een dampkap hoeft geen probleem te zijn met een WTW, je trekt die tijdens het koken wat uit balans maar dat is doorgaans geen uren per dag; wel is zo'n downdraft een gedrocht (duur, moet hard zuigen om te kunnen werken, lost een non-issue op. Een gewone dampkap is beter en goedkoper). Een afsluitbare luchttoevoer in de keuken kan helpen om de onbalans op te lossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Ronald.42 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:19:
Wat is een beste afstand?
Is dat 1 meter of 10 meter?
Een beste afstand is zo'n 6 meter met 4 bochten. Wat ik last kun je rond de 12 meter afstand overbruggen maar telt een bocht voor 2,5 meter.

De buis gaat door de kruipruimte naar buiten toe. Hierdoor zitten we helaas aan 3 bochten en deze kan ik dan ook niet verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
naftebakje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:38:
Is die buisventilator echt nodig? Ik zou eerder investeren in goeie buizen (geen flexibels, maar harde buizen met grote diameter), en een goeie terugslagklep (thermobox) in de muurdoorvoer. Achteraf kan je nog altijd een motor toevoegen.
En een dampkap hoeft geen probleem te zijn met een WTW, je trekt die tijdens het koken wat uit balans maar dat is doorgaans geen uren per dag; wel is zo'n downdraft een gedrocht (duur, moet hard zuigen om te kunnen werken, lost een non-issue op. Een gewone dampkap is beter en goedkoper). Een afsluitbare luchttoevoer in de keuken kan helpen om de onbalans op te lossen.
Dat er achteraf een buisventilator aan toegevoegd kan worden snap ik maar mijn vraag is of dit goed werkt en of je deze kunt schakelen.

Ook zitten we met een hoog plafond van 2,7m op een kookeiland midden in de keuken. Hierdoor is dit de enige mogelijkhied van ventilatie. Tenzij we een verlaagd plafond erin maken, maar dat vinden we niet mooi dus doen we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jeroenon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Een beste afstand is zo'n 6 meter met 4 bochten. Wat ik last kun je rond de 12 meter afstand overbruggen maar telt een bocht voor 2,5 meter.

De buis gaat door de kruipruimte naar buiten toe. Hierdoor zitten we helaas aan 3 bochten en deze kan ik dan ook niet verminderen.
Ik zie zo op de tekening in je link 89mm buis?
Als je in de kruipruimte of zoveel eerder als mogelijk naar 125mm pvc gaat met lange bochten dan zou het wel moeten lukken naar mijn idee..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Ronald.42 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Ik zie zo op de tekening in je link 89mm buis?
Als je in de kruipruimte of zoveel eerder als mogelijk naar 125mm pvc gaat met lange bochten dan zou het wel moeten lukken naar mijn idee..
Klopt het is een rechthoekige buis van 89mm bij 222mm.
In de kruipruimte zijn we naar 160mm pvc gegaan. Maar mocht dit niet voldoende zijn, zijn er mensen met ervaring van het plaatsen van de buisventilator of een andere oplossing. En het schakelen met de kookplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jeroenon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Klopt het is een rechthoekige buis van 89mm bij 222mm.
In de kruipruimte zijn we naar 160mm pvc gegaan. Maar mocht dit niet voldoende zijn, zijn er mensen met ervaring van het plaatsen van de buisventilator of een andere oplossing. En het schakelen met de kookplaat?
Ik zou het eerst zo proberen, mocht het niet werken moet je op zoek naar een schakeling waarmee je de buisventilator aan kunt sturen als de afzuiging aan gaat.
Je zou mischien een hulprelais kunnen aansluiten op de draden die naar de motor van je afzuiger gaan en daarmee dan de buisventilator sturen.

Er zijn ook wel slimmere oplossingen op de markt die zou je dan tussen de stroomtoevoer van je bestaande afzuiging moeten zetten.
Op het moment dat gedetecteerd wordt dat er stroom loopt en dus de afzuiging aan is schakelt die dan de buisventilator in.

Mogelijkheden zijn er wel maar ik vermoed dat het zo wel losloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
@Jeroenon gefeliciteerd met je nieuwe woning, veel plezier toegewenst. Houd er rekening mee dat je 160mm PVC vooral op die lengte een condensafvoer moet hebben. Of is deze geisoleerd? Condensafvoer lijkt me wel een dingetje, vooral op die lengte.
PVC kun je gebruiken maar na verloop van tijd zal deze aankoeken en smerig worden (net als alle andere buizen), probeer alvast een opening te creeren waarmee je de leiding kunt drainen en schoon kunt maken.
Er zijn ook bedrijven die speciale luchtafvoer pijp maken voor dit soort systemen. https://www.werkbladafzui...ia-de-kruipruimte-kelder/

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1