[verwijderd]
[ Voor 99% gewijzigd door Goedheiligman op 14-03-2024 09:00 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Goedheiligman op 14-03-2024 09:00 ]
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
clements schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:11:
Als jij in 1 jaar ~40k€ kan groeien in spaarsaldo dan is dat niet matig. Dat is 10-13x zoveel als de gemiddelde Nederlander en dus zeker geen slechte positie.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2024 08:38 ]
Een beetje ook mijn gedachte. De TS is rond de 24 jaar oud, is net afgestudeerd in een heel generieke richting en heeft een monsterlijke 3.900 euro als STARTSALARIS kunnen uitonderhandelen. IK gok dat er maar weinig personen zijn die dat hebben, of hebben gehad. Veel personen doen er 10 jaar over om op zo'n salaris te komen.. het lukt hem om 40.000 euro te sparen PER JAAR. OOk dat is iets dat half Nederland nog niet eens lukt in een heel leven...-tom-562 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:59:
Een starter met een brutosalaris van bijna 4k, hoe kan je dat nu een matig toekomstperspectief vindentijd voor een reality check denk ik.
Ik zou je niet focussen op Amsterdam
7400 Wp op het dak
Maar is zelf weer bij z'n ouders ingetrokken en heeft dus wèl die luxe om eindeloos verzorgt te worden.Die ex woonde in Oud-West en had het geluk dat haar ouders alles betaalden. Ik heb zulke luxe echter niet. Ik woon nu sinds kort tijdelijk weer bij mijn ouders.
d:)b
Niet overdrijven, €3000 is tegenwoordig gewoon gemiddeld als startsalaris voor een hoger opgeleide (master tenminste, TS heeft alleen een BSc). Na 3 jaar elk jaar 10% erbij zit je dan ook al op €3900.Theo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:58:
[...]
een monsterlijke 3.900 euro als STARTSALARIS kunnen uitonderhandelen. IK gok dat er maar weinig personen zijn die dat hebben, of hebben gehad. Veel personen doen er 10 jaar over om op zo'n salaris te komen
Maar ook bij je ouders inwonen hoeft niet gratis te zijn. Ik ken genoeg mensen van begin/midden 20 die bij hun ouders wonen en gewoon meebetalen aan alle leefkosten. Het geld dat ze besparen aan huur/hypotheek is dan wat ze kunnen sparen.JJ Le Funk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:04:
Wel eens met @Theo .
TS schrijft:
[...]
Maar is zelf weer bij z'n ouders ingetrokken en heeft dus ook die luxe om eindeloos verzorgt te worden.
Niet zo prettig voor de ouders om te zien dat het volwassen kind op zolder komt wonen en gratis eten/douchen/radiator op max/etc. terwijl het spaargeld tegen de plinten aanklotst.
TS is pas dit jaar begonnen met werken in loondienst, daarvoor was het parttime (14 uur? TS heeft de startpost inmiddels verwijderd) als student, dat telt gewoon niet mee als werkervaring maar als bijbaantje.HallonRubus schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:05:
[...]
Niet overdrijven, €3000 is tegenwoordig gewoon gemiddeld als startsalaris voor een hoger opgeleide (master tenminste, TS heeft alleen een BSc). Na 3 jaar elk jaar 10% erbij zit je dan ook al op €3900.
Voor de context van de rest van de lezers.Ik ben recent begonnen met full-time werken. In 2017 begon ik met mijn hbo studie in software engineering, propedeuse gehaald met cum laude. Eind van dat jaar begon ik mijn positie als werkstudent software ontwikkelaar. Sindsdien overgestapt naar de studie informatiekunde op de uni, ook gehaald met cum laude zojuist. Al die tijd als werkstudent gewerkt, en ging dus van 2.400 naar bijna 3.500. Uiteindelijk was het de bedoeling dat je na je bachelor met een overstap naar een fulltime contract flink wat meer zou verdienen, was mijn indruk. Ik zit er nu al bijna zes jaar lang, dus ik kan niet heel duidelijk uitleggen hoe ik op die indruk kwam. In ieder geval, het bedrijf bood me 200 meer. Ik vond dat natuurlijk niet genoeg na al die jaren, dus vroeg 3.900. Voor een of andere reden was ik niet comfortabel met mijn wens om in het midden van de 4.000s te vragen, wat ik wel eerlijker vond en nu ook vind. Ze vonden 3.900 alsnog te hoog en boden me 3.800. Ik ging er met tegenzin mee akkoord. Het bleek dus dat ze erop tegen gingen omdat de teamleider het zielig vond dat iemand met een master in AI in mijn team dan 100 euro minder zou verdienen, aldus de "intel." En ons team is zojuist opgesplist, met hem en ik in andere teams, waardoor zo'n onzin"schaal" een maand later niet eens meer relevant is. Erg jammer.
In ieder geval, ik werk in Amsterdam, en verdien niet heel slecht. Ik woonde vroeger met mijn ex, en vorig jaar bij een maat van mij. Die ex woonde in Oud-West en had het geluk dat haar ouders alles betaalden. Ik heb zulke luxe echter niet. Ik woon nu sinds kort tijdelijk weer bij mijn ouders. Echter, ik kan niks betalen met zo'n laag salaris als mijne. Ik heb meer dan 50.000 gespaard, en als deze ellendige situatie in de huizenmarkt zo voortzet heb ik volgend jaar 100.000 omdat ik het toch niet uitgeef aan prullen. Klinkt opzich prima, want ik spaar veel meer dan meeste mensen, maar ik begin echt ziek te worden van de stagnatie van mijn levenssituatie.
Er was een artikel van het trimodale software engineer salarismodel die best bekend is. Mijn vraag is, moet ik mijn veilige baan met een middelmatig salaris riskeren door te proberen te jobhoppen naar een bedrijf als Uber of Booking? Ik programmeer al half mijn leven met veel verschillende talen, maar eerlijk gezegd zou ik niet zeker kunnen zeggen dat ik een uitstekende programmeur ben vergeleken met mijn concurrentie.
In ieder geval, ik ben deze stagnatie zat en wil eruit klimmen. De enige paden die ik zie zijn 1) certificaten (e.g., AWS) en projecten (i.e., in de stacks dat mijn gewenste baanvacatures noemen) accumuleren voor een goed genoeg cv voor zo'n tier 3 baan, of 2) een SaaS ontwikkelen die genoeg inkomen biedt om loondienst te vervangen. Natuurlijk is optie 2 niet bepaald een zekere mogelijkheid. En optie 1 kan teleurstellen qua ROI. Optie 3, ZZP'er worden, lijkt me niet mogelijk, want mijn professionele netwerk is nogal beperkt.
In conclusie: wat raden jullie mij aan?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Één van deze posts in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?" is gequote, daar stond:stin00 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:13:
Ook hier z'n posts verwijderd.. Goedheiligman in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Slechtheiligman.
Ik heb advies nodig. Binnenkort wordt mijn 16-uur werkstudentcontract omgezet naar een 40-uur full-time contract, omdat ik net mijn bachelordiploma heb ontvangen. Hierbij komt ook een verhoging van salaris. Mijn teamleider zei dat hij een voorstel zou brengen, maar ik vrees dat dit misschien te laag is (bijv. € 3700 of € 3800, vs. mijn huidige € 3450). Hoeveel kan ik vragen met mijn werkervaring? Ik hoop op minimaal € 4000 zodat ik uit huis kan gaan. Een vriend van mij heeft hetzelfde diploma en verdient € 3300 met bijna geen werkervaring. Een andere vriend verdient € 3000 en heeft een hbo informatica diploma en helemaal geen werkervaring. Met zulke verhalen kan ik met mijn diploma en ervaring toch wel € 4000 of zelfs nog een paar honderd daarbovenop vragen aangezien dat marktconform lijkt te zijn? Ik hoor jullie meningen graag, want ik ken niemand in mijn situatie en er is online weinig te vinden behalve outdated salarissen die niet meer marktconform zijn.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik begrijp je frustratie. Je voelt alsof je niet vooruit komt in je leven omdat je nog steeds bij je ouders woont, na jarenlang studeren en hard werken. Inmiddels heb je wat geld verzameld maar blijkt dat zelfs daarmee ook niet vooruit komt.Goedheiligman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 01:25:
In ieder geval, ik ben deze stagnatie zat en wil eruit klimmen. De enige paden die ik zie zijn 1) certificaten (e.g., AWS) en projecten (i.e., in de stacks dat mijn gewenste baanvacatures noemen) accumuleren voor een goed genoeg cv voor zo'n tier 3 baan, of 2) een SaaS ontwikkelen die genoeg inkomen biedt om loondienst te vervangen. Natuurlijk is optie 2 niet bepaald een zekere mogelijkheid. En optie 1 kan teleurstellen qua ROI. Optie 3, ZZP'er worden, lijkt me niet mogelijk, want mijn professionele netwerk is nogal beperkt.
In conclusie: wat raden jullie mij aan?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq