Uponor 25 op Uponor sanitair verdeler aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik dacht bijna alles compleet te hebben om de (koud)waterleidingen aan te gaan leggen, maar ik loop tegen wat dingen aan die voelen als 'noob' vragen maar toch lastig te googlen of hier te vinden zijn.

Mijn plan is (was?) Uponor 25 buis -> Uponor knie 25x1" -> verdelers (2x 3 groeps aan elkaar gemonteerd) -> ballofix kraantjes -> Uponor MLC NL 16x1/2" -> Uponor 16 buis. Dus ongeveer dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfnHZMTcpTXZQbPKe_Iuwwj5kHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlJOS0dmtECBzclpE95hClae.jpg?f=fotoalbum_large
(blindkap vergeten maar die moet er ook nog op natuurlijk)

1. Uponor 25 -> Sanitair verdeler. Ik dacht het is allebei Uponor en allebei 1"; dat komt goed... maar het puntstuk blijkt NPT en de verdeler is BSPP-G (ISO 228-1). Wat voor koppeling is hier dan logisch? Had ik de Uponor S-Press Plus Haakse Schroefbus 25 x 1 moeten gebruiken en dan een blindstop aan de andere kant?

2. als beide kanten BSPP-G is moet er een fiberring tussen als ik het goed heb. ik zie die niet los bij bv warmteservice, zoek ik verkeerd?

3. de ballofix op de verdeler zou moeten passen, allebei BSPP-G. ook daar alleen een fiber ring vinden denk ik?

Beste antwoord (via itsjohan op 14-03-2024 20:08)

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
Geen idee hoe al die webshops aan NPT komen. Ik heb even wat rondgekeken en bij diverse webshops wordt de buitendraad van Uponor-puntstukken inderdaad aangegeven als NPT. Foutje in de database van Uponor? Kennelijk zijn er maar weinig mensen die de specs van een fitting lezen...

In de Uponor-catalogus (link, pagina 4) heeft men het over draad volgens DIN EN 10226-1. Deze norm beschrijft BSPT.
Verder gebruikt Uponor in de catalogus de aanduiding R voor BSPT en Rp voor BSPP, en dat is gebruikelijk in de hydrauliekwereld.

BSPT loopt ook vast in BSPP omdat de diameter toeneemt bij het indraaien (tapered=conisch immers). Met teflontape als afdichting kun je dan bepalen welke stand de fitting inneemt (niet terugdraaien).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Weet je zeker dat het NPT is en geen BSPT? NPT is in Europa niet zo heel gangbaar.

BSPT zou moeten kunnen afdichten in een BSPP-poort. Zie bijvoorbeeld https://www.adaptall.com/info-tutorials/sealing-methods.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
ja da's een goeie. de webshop zegt dat het NPT is. Het puntstuk past ook maar een paar slagen in de verdeler en loopt dan te stroef om door te draaien, dus dat lijkt overeen te komen met NPT op BSPP.
Er is vast een voor de hand liggende manier om van uponor buis naar een uponor verdeler te gaan...maar welke?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Geen idee hoe al die webshops aan NPT komen. Ik heb even wat rondgekeken en bij diverse webshops wordt de buitendraad van Uponor-puntstukken inderdaad aangegeven als NPT. Foutje in de database van Uponor? Kennelijk zijn er maar weinig mensen die de specs van een fitting lezen...

In de Uponor-catalogus (link, pagina 4) heeft men het over draad volgens DIN EN 10226-1. Deze norm beschrijft BSPT.
Verder gebruikt Uponor in de catalogus de aanduiding R voor BSPT en Rp voor BSPP, en dat is gebruikelijk in de hydrauliekwereld.

BSPT loopt ook vast in BSPP omdat de diameter toeneemt bij het indraaien (tapered=conisch immers). Met teflontape als afdichting kun je dan bepalen welke stand de fitting inneemt (niet terugdraaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Held!

Met de link & toelichting er bij snap ik 'm maar ik had het er anders niet uit gehaald. ik heb een hernieuwd respect voor het loodgieter vak, wat een diversiteit aan maten en standaarden en mix van compatible, soort van compatible en niet compatible....

Het blijft voor mij onbegrijpelijk hoe alle info online over BSPP-G aangeeft dat je afdichtingsringen moet gebruiken maar die niet bij fittingen/verdelers geleverd worden en ook maar lastig te vinden zijn. Zou iedereen dan BSPP op elkaar draaien met teflon/loctite (zoals dus bv bij het aan elkaar koppelen van twee verdelers)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:24
Had eerst ook zo’n uponor verdeler gebruikt maak kreeg daar niet fatsoenlijke afsluit kraantjes voor gevonden.
Daarna maar een messing verdeler gehaald bei heima24: https://www.heima24.de/in...aenge-eurokonus-34ag.html

en deze bolkraantjes erop gezet:
https://alupex.be/Mini-bolkraan-3/4EK-blauw

Deze dan met de juiste EK koppeling uitgerust om direct de unonor buis erin te klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH4rKv4qii8ZrT8YJ-RxRMsK9dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMwUHUxPJx3dW2on630qVnMv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TheAlBundy op 14-03-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
itsjohan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:08:
Het blijft voor mij onbegrijpelijk hoe alle info online over BSPP-G aangeeft dat je afdichtingsringen moet gebruiken maar die niet bij fittingen/verdelers geleverd worden en ook maar lastig te vinden zijn. Zou iedereen dan BSPP op elkaar draaien met teflon/loctite (zoals dus bv bij het aan elkaar koppelen van twee verdelers)?
In de loodgieterswereld wordt bijna altijd BSPT in BSPP gedraaid. Meestal werkt dat, en het is relatief goedkoop ten opzichte van draaibare fittingen.

BSPP in BSPP wordt inderdaad wel afgedicht met een pakking (of een snijring). Je hebt dan ook een vlak nodig waar je de pakking of snijring tegenaan draait. Dit is in de hydrauliek gebruikelijk, maar niet in woonhuisinstallaties. Voordeel: vast=lekdicht. Nadeel is dat de stand van de koppeling niet stelbaar is. Iets losser is lek, en vaster gaat niet. Als een bepaalde stand nodig is, gebruik je dus een draaibare fitting of een extra fitting. Dit levert meer kwaliteit, maar wel tegen hogere kosten.
In de hydrauliek met drukken van 400 bar en hoger ("een auto op een naaldhak") is dat natuurlijk stukken interessanter dan bij die paar bar waar een loodgieter mee werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
TheAlBundy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:39:
Had eerst ook zo’n uponor verdeler gebruikt maak kreeg daar niet fatsoenlijke afsluit kraantjes voor gevonden.
Daarna maar een messing verdeler gehaald bei heima24: https://www.heima24.de/in...aenge-eurokonus-34ag.html

en deze bolkraantjes erop gezet:
https://alupex.be/Mini-bolkraan-3/4EK-blauw

Deze dan met de juiste EK koppeling uitgerust om direct de unonor buis erin te klemmen.
Ziet er netjes uit! Ik ben voor 'Ballofix' kraantjes gegaan in combinatie met twee-delige Uponor koppelingen en dan op 2 gekoppelde Uponor verdelers. Dit is het tussenresultaat (zoals je ziet zijn er twee groepen nog niet aangesloten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk8BPFe8-czPqkc_7iJPaLHvC80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPxRiodyARj7xC9Dz15G0dgT.jpg?f=fotoalbum_large
arievz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:59:
[...]
In de loodgieterswereld wordt bijna altijd BSPT in BSPP gedraaid. Meestal werkt dat, en het is relatief goedkoop ten opzichte van draaibare fittingen.

BSPP in BSPP wordt inderdaad wel afgedicht met een pakking (of een snijring). Je hebt dan ook een vlak nodig waar je de pakking of snijring tegenaan draait. Dit is in de hydrauliek gebruikelijk, maar niet in woonhuisinstallaties. Voordeel: vast=lekdicht. Nadeel is dat de stand van de koppeling niet stelbaar is. Iets losser is lek, en vaster gaat niet. Als een bepaalde stand nodig is, gebruik je dus een draaibare fitting of een extra fitting. Dit levert meer kwaliteit, maar wel tegen hogere kosten.
In de hydrauliek met drukken van 400 bar en hoger ("een auto op een naaldhak") is dat natuurlijk stukken interessanter dan bij die paar bar waar een loodgieter mee werkt.
Dank voor je heldere uitleg. Ik heb nu de het haakse puntstuk met BSPT in de BSPP Uponor verdeler gedraaid met wat Kolmat Easy Seal en het zit perfect.
Pagina: 1