Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 22:12
Jarenlang heb ik rondlopen met Canon spiegelreflex en een set lenzen. 2 jaar geleden was ik ineens klaar met fotografie en heb ik in een klap alles weggedaan. Nu heb ik onlangs voor een paar tientjes een Sony nex-5 op de kop getikt en nu ik daar een tijdje mee rondloop begint het weer te kriebelen en wil ik me toch weer bezig gaan houden met fotografie. Maar welke camera hoort daarbij?

Mijn start budget is max 1000 euro. Kwa stijl houdt ik vooral van straat-, architectuurfotografie en reportage -achtige dingen.

Ik nijg erg naar een Ricoh GRIII, mooi compact maar ik ben bang dat ik dan zoomfunctionaliteit mis en daardoor te beperkt ben. Een compactcamera is ook een prima optie. Maar daarbij ben ik bang dat ik me dan te beperkt voel in functionaliteit.

Dan zou je zeggen dat een systeemcamera een goede keus is, toekomstig uit te breiden met lenzen voor diverse toepassingen, maar daarbij ben ik bang dat ik weer te veel ga sjouwen met spullen, teveel met de techniek bezig ben en daardoor weer het plezier verlies.

Lastig.

Wie weet raad of weet mij een richting te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Wat mis je aan de Nex-5? Het is al wel een oudje, maar je kan er wel in investeren qua lenzen en later upgraden naar een a6xxx body.

Heb je een compacte set-up, veel aanbod aan 3rd party spul en al redelijk wat 2ehands opties.

Mocht ie echt te weinig zijn kan je kijken naar een a6000/6100 of a6300/6400 afhankelijk van je wensen natuurlijk.

Als je echt compact wil, maar wel mogelijkheden voor diverse lenzen: MFT van bijvoorbeeld OM-systems. Geen ervaring mee maar lees er veel positieve ervaringen van.

Edit:

Of een Sony RX-serie. Schijnen ook goede kwaliteit te leveren. (Wss meer merken met dergelijke high-end compact/bridge cameras)

[ Voor 12% gewijzigd door oviMivo op 13-03-2024 21:30 ]

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
De NEX-5 voorlopig aanhouden zou natuurlijk een optie kunnen zijn, maar deze is een stuk ouder dan het spul dat ik 2 jaar geleden verkocht heb.

Als ik deze houdt kan ie natuurlijk wel mijn "angst" om het gebrek aan opties qua lenzen weg te nemen.

Ik zou dan met een gerust hart een compact met een vaste lens (Ricoh GR) of een minimale zoom (canon g7x / Sony RX100) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 10:04
Zolang je nog vrijwel geen objectieven hebt bij de Nex5 en bij een initiële investering van een paar tientjes is het vasthouden aan de nex lijn in mijn beleving niet aan de orde. Uitbreiding ervan lijkt maar beperkt verstandig aangezien Sony vooral op de A7 lijn zit en de nex-lijn daarom nauwelijks aandacht krijgt.

Het lijkt handig om een mooi objectief te zoeken (of een camera met een vast objectief) wat bij je soort fotografie "past" en dan te kijken wie dat soort aanbiedt en je vooral niet gek laten maken dat het systeem (lees merk) x of y moet zijn. De camera's aan het objectief van vandaag zijn morgen "verouderd"... Wat vandaag goed is zal het morgen ook nog wel zijn... Het objectief (mits goed en passend) zul je veel langer blijven gebruiken.
Met vrijwel alle merken kun je mooie foto's maken want de kwaliteit staat achter de camera. De camera is dan ook een middel en geen doel... De "specs" zoals AF snelheid en ruis zijn daarbij lang niet zo belangrijk als het hier soms lijkt.

2e hands kan daarom een gunstige optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 16:23
We kunnen je nu zestien kanten op sturen die allemaal zouden kunnen werken. Gezien wat je aan doel opgeeft zou ik zeggen dat je met een standaard zoom al een eind komt, misschien dat je er eentje moet zoeken die een stukje verder de tele-kant op kan, iets in de richting van 24-120mm (35mm equivalent) of 24-200mm. Je kan echter diverse camera's gaan bekijken die dit allemaal aankunnen. Aan het eind van het verhaal moet jij er prettig mee kunnen werken.

MFT is al genoemd, je kan ook naar de Fujifilm (X-T modellen?) opties kijken. Een mirrorless Canon zou redelijk 'bekend' over moeten komen doordat je een Canon set had, maar de compacte opties daar ken ik niet zo goed, ik begrijp ook dat niet alle series nog volledig ondersteund worden (is het de M serie waar ze mee gestopt zijn?). Sony biedt weer diverse andere opties. Als je tweedehands wilt gaan zoeken maak je het alleen maar moeilijker denk ik, aangezien er regelmatig leuke sets/camera's langskomen.

Je zal er dus vooral zelf even wat zoekwerk in moeten stoppen en wat opties moeten testen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:30
Misschien jun je iets meer vertellen over waarom je eerder met fotografie bent gestopt. Had dat bijvoorbeeld te maken met de grootte van je fotografieset?
En wat vond je toen leuk om te fotograferen? Weet je nog welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Sodela schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:47:
Zolang je nog vrijwel geen objectieven hebt bij de Nex5 en bij een initiële investering van een paar tientjes is het vasthouden aan de nex lijn in mijn beleving niet aan de orde. Uitbreiding ervan lijkt maar beperkt verstandig aangezien Sony vooral op de A7 lijn zit en de nex-lijn daarom nauwelijks aandacht krijgt.

Het lijkt handig om een mooi objectief te zoeken (of een camera met een vast objectief) wat bij je soort fotografie "past" en dan te kijken wie dat soort aanbiedt en je vooral niet gek laten maken dat het systeem (lees merk) x of y moet zijn. De camera's aan het objectief van vandaag zijn morgen "verouderd"... Wat vandaag goed is zal het morgen ook nog wel zijn... Het objectief (mits goed en passend) zul je veel langer blijven gebruiken.
Met vrijwel alle merken kun je mooie foto's maken want de kwaliteit staat achter de camera. De camera is dan ook een middel en geen doel... De "specs" zoals AF snelheid en ruis zijn daarbij lang niet zo belangrijk als het hier soms lijkt.

2e hands kan daarom een gunstige optie zijn.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar dit klinkt een tegenstrijdig verhaal.

De nex-5 is wellicht verouderd en doet Sony niets meer mee, het blijft wel gewoon een e-mount camera en dus maakt het niets uit qua lenzen. Dat Sony zich (meer) focust op FF ipv APS-c is waar, maar er zijn allang een hoop goede objectieven te krijgen.

Je geeft aan dat de lens júíst het belangrijkste is (die mening deel ik), en daarom kun je dan juist geld investeren in goede lenzen voor dit systeem. Zonder dat je geld kwijt bent aan een body.

Als de body niet voldoet: ja dan ontstaat er een andere situatie. Maar daarvoor is ook te weinig info gegeven (wat moet de body minimaal aan specs hebben). Straat en architectuur klinkt namelijk niet alsof de nex5 dat niet kan handelen.

Een Sigma 18-50 f/2.8 is een compacte lens die goed presteert en kost nieuw 550€ (is een aps-c lens). Eventueel een leuke prime erbij en je bent een heel stuk vooruit.

Het upgraden van de body kan dan altijd nog. Mits dus de nex5 is meer of mindere mate voldoet.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 10:04
oviMivo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:33:
[...]
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar dit klinkt een tegenstrijdig verhaal.

De nex-5 is wellicht verouderd en doet Sony niets meer mee, het blijft wel gewoon een e-mount camera en dus maakt het niets uit qua lenzen. Dat Sony zich (meer) focust op FF ipv APS-c is waar, maar er zijn allang een hoop goede objectieven te krijgen.
Sony heeft nog steeds de E-mount en die is opgerekt voor FF (lees: de A7-serie) Daar zijn een heleboel hele mooi objectieven voor. Het oorspronkelijke NEX systeem heeft een APS-c sensor en kan natuurlijk ook de FF-objectieven gebruiken maar die hebben vanuit FF vaak een hele andere beeldhoek en daarom sluit een 24-70 voor FF niet zo goed op een APS-C aan.
Los daarvan waren de APS-C objectieven voor de Nex zelden om over naar huis te schrijven en over het algemeen eerder matig qua kwaliteit.Sony zelf brengt daar ook weinig verbetering meer in aangezien zij meer met de FF-lijn doen.
Laat onverlet dat derden (vooral Sigma en Tamron) ook een perfect objectief kunnen hebben waardoor een a6700 of a6400 opeens toch weer een alternatief is.

Het verhaal van een mooi objectief is eigenlijk het verhaal dat je de hele Nex legacy moet loslaten en "from the scratch" op zoek moet gaan. Natuurlijk kun je bij de E-mount en FF uitkomen, maar andere systemen zijn ook zeer de moeite waard (MFT, Fuji, Nikon en Canon hebben ook leuke dingen die misschien ook heel goed / beter passen net als bijvoorbeeld een bridge perfect past.

We doen hier vaak alsof een DSLR of systeemcamera, liefst FF het enige waar je fatsoenlijk mee uit de voeten kunt maar er zijn genoeg mensen op deze aarde die dolgelukkig zijn zonder en zelfs met een mobieltje betere opnames maken dan een aantal (ja ook hier) met die "mooie" spullen. Fear the gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Kwintessens schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:10:
Misschien jun je iets meer vertellen over waarom je eerder met fotografie bent gestopt. Had dat bijvoorbeeld te maken met de grootte van je fotografieset?
En wat vond je toen leuk om te fotograferen? Weet je nog welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikte?
Vooral het sjouwen met een tas vol objectieven en toebehoren bij vakantietripjes. Ik dacht dat ik veel meer plezier had in het nabewerken, had ook wel interesse in film, en uiteindelijk heb ik een drone gekocht die in 2 jaar tijd nog geen 5 vlieguren heeft gemaakt.

Ik mis het vastleggen van mooie momenten. Ik liep al vaak met een prime lens rond in diverse steden en merk dat ik de combi straatfotografie, straat portretten, architectuur en reportages leuk vind. Ik hou ervan om verhalen te vertellen. Daarnaast mis ik de "klik" van de camera....

Vandaar dat ik toch neig naar een compact met een vaste lens zoals de GRIII (niet de x) of Fuji X100V. Budget technisch zou de Ricoh het best passen.

De Nex zou ik er dan naast kunnen houden op het moment dat ik toch behoefte heb aan iets van zoom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
emil_406 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:41:
[...]
Vooral het sjouwen met een tas vol objectieven en toebehoren bij vakantietripjes.

Ik mis het vastleggen van mooie momenten. Ik liep al vaak met een prime lens rond in diverse steden en merk dat ik de combi straatfotografie, straat portretten, architectuur en reportages leuk vind.

Vandaar dat ik toch neig naar een compact met een vaste lens zoals de GRIII (niet de x) of Fuji X100V.

De Nex zou ik er dan naast kunnen houden op het moment dat ik toch behoefte heb aan iets van zoom...
Lees nog eens na - je houdt van het fotograferen en je kon je wens kwijt in lekker met een prime camera rondlopen... maar dezelfde post eindig je met het plan om maar meteen met twee cameras te gaan lopen,want je zou eens behoefte krijgen aan zoom.

Het is herkenbaar en meer spul is niet beter. Fijn om te hebben als je een bepaalde technische uitdaging hebt bij het fotograferen.
Maar een kleine camera met een vaste lens is toch gewoon leuk. Gewoon niet dat gedoe. Als je een breder beeld wilt doe je een stap naar achter en als je het haantje op de kerktoren wilt vastleggen kan dat gewoon niet. Dan moet je een ander plaatje zoeken dat wel kan.

Als ik een camera meeneem voor onderweg zit daar vaak maar één lens op en vaker dan niet is dat geen zoom.
Als ik een wedstrijd of optreden of een model fotografeer, dan heb ik zoomlenzen en van alles bij me.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 14-03-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
@Tarquin TS zegt niet dat hij met 2 camera's gaat rondlopen, maar liefst met 1 compacte camera met vaste lens. De Nex behoudt hij voor situaties waarin hij verwacht behoefte te hebben aan zoom: dan 'sjouwt' hij die mee (voor die 5% van de events/uitjes) in plaats van de compacte camera met prime. Althans, zo lees ik het.

Ikzelf herken me in TS en lees dus lekker mee. @emil_406 , waarom GRIII en niet de X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tarquin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:42:
[...]

Lees nog eens na - je houdt van het fotograferen en je kon je wens kwijt in lekker met een prime camera rondlopen... maar dezelfde post eindig je met het plan om maar meteen met twee cameras te gaan lopen,want je zou eens behoefte krijgen aan zoom.

Het is herkenbaar en meer spul is niet beter. Fijn om te hebben als je een bepaalde technische uitdaging hebt bij het fotograferen.
Maar een kleine camera met een vaste lens is toch gewoon leuk. Gewoon niet dat gedoe. Als je een breder beeld wilt doe je een stap naar achter en als je het haantje op de kerktoren wilt vastleggen kan dat gewoon niet. Dan moet je een ander plaatje zoeken dat wel kan.

Als ik een camera meeneem voor onderweg zit daar vaak maar één lens op en vaker dan niet is dat geen zoom.
Als ik een wedstrijd of optreden of een model fotografeer, dan heb ik zoomlenzen en van alles bij me.
Dit!

Ik heb (al jaren) een Fujifilm X-T1 met 18mm f2 en 56mm f1.2 lens en meestal neem ik alleen de 18mm mee. Tegenwoordig kan de AF ongetwijfeld sneller en de sensor ongetwijfeld lichtgevoeliger, maar in the end maakt dat maar uiterst zelden het verschil, dus ik ben perfect gelukkig met de X-T1.

Voordeel van altijd dezelfde prime is ook dat je na een tijd voor je je camera vastneemt en door de zoeker kijkt al weet welke foto je exact maakt en hoe die er uit gaat zien, wat mij met een zoomlens nooit gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
CarpeVentum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:50:
@Tarquin TS zegt niet dat hij met 2 camera's gaat rondlopen, maar liefst met 1 compacte camera met vaste lens. De Nex behoudt hij voor situaties waarin hij verwacht behoefte te hebben aan zoom: dan 'sjouwt' hij die mee (voor die 5% van de events/uitjes) in plaats van de compacte camera met prime. Althans, zo lees ik het.

Ikzelf herken me in TS en lees dus lekker mee. @emil_406 , waarom GRIII en niet de X?
Precies, ik ga het liefst met 1 camera op pad. Mocht ik vooraf bedenken dat ik meer nodig ben dan een compact dan kan ik altijd nog meer meenemen.

De GRIII vanwege de 28mm tov 40mm bij de X. Ik hou van straat-, en architectuurfotografie, dus daarom dat ik een wat grotere hoek als voorkeur heb (en je kunt altijd croppen). Maar ik denk wel dat ik even langs een fotozaak ga die ze beiden heeft zodat ik het verschil ook even kan ervaren.

[ Voor 15% gewijzigd door emil_406 op 15-03-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
@emil_406 Helder, en eens! De geruchten melden dat er hopelijk misschien wellicht dit jaar een GRIV komt. En, de III(X) heeft momenteel (sinds een week) een supply stop vanuit Ricoh, dus zal lastig verkrijgbaar zijn (en duur). Of de 2 dingen met elkaar te maken hebben weet ik niet

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 15-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
CarpeVentum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:34:
@emil_406 Helder, en eens! De geruchten melden dat er hopelijk misschien wellicht dit jaar een GRIV komt. En, de III(X) heeft momenteel (sinds een week) een supply stop vanuit Ricoh, dus zal lastig verkrijgbaar zijn (en duur). Of de 2 dingen met elkaar te maken hebben weet ik niet
Ik belde zojuist met een fotozaak om te checken of ze beide GRIII varianten hadden liggen zodat ik ze even kon checken. Het antwoord was "Ja. Ik mag niks zeggen, maar als je interesse hebt in een GR zou ik even geduld hebben."

Alle webshops hebben nu sinds vandaag ook "uitverkocht" staan bij de GRIII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:30
De NEX-5 is zo klein dat ik die dan lekker zou combineren met een compacte lens met een vast brandpunt. Dan hoef je er geen Ricoh GR of Fujifilm X100 naast te hebben. Op die manier kun je eerst een tijdje experimenteren met een niet al te dure set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
Zojuist, via via, een GRIII op de kop getikt. Nog geen 300 clicks. Goede prijs, ruim binnen budget.

Daar ga ik de komende tijd maar even mee stoeien.
Pagina: 1