Intergas Xtreme 36 ketel pendelt, welke opties heb ik nog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twokker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 01:10
Ik heb - sinds de oplevering van mijn woning - last van een pendelende ketel.
Inmiddels is de ventilator al kapot gegaan door de vele starts en stops.

Ik kom met monteurs, forums uitspitten en eigen experimenten niet verder - heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Mijn installatie:
- Alles is vloerverwarming.
- Ketel is Intergas Xtreme 36 met ingebouwde pomp.
- Op de begane grond een Nest, die aan/uit een Danfoss ventiel aanstuurt.
- Op de eerste en tweede verdieping in alle vertrekken inmiddels Watts Vision thermostaten en zoneregeling.
- Beide systemen zijn master-master aangesloten op de ketel, zodat ik de werkkamer boven kan stoken terwijl beneden uit staat.

Mijn probleem:
Zodra de bovenverdieping warmte vraagt, gaat de ketel pendelen. De woning wordt trouwens wel gewoon warm, maar mijn ketel slijt onnodig hard en het verbruik is zeker niet optimaal.

Zie de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To2ElrGJmy8N3z_dMD_LpNrm7wM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZEMauZgkFMR1Kz9UDUFA58y.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VlBrQfFdeI4jcP7e3i-qa7fsw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kw3qgu6FdOAIPGlAfpi00mX1.png?f=fotoalbum_large

2:00-7:00:
De nest vraagt warmte voor beneden. De ketel gaat keurig een paar uur branden en klaar.

7:00-10:00:
De werkkamer wordt verwarmd; Een (of meer) thermostaten boven vragen warmte. De ketel pendelt wat af, met grote uitslagen per 5 minuten.

10:00-18:00:
De werkkamer blijft op temperatuur. Hij pendelt non-stop rond de nul, in plaats van een uurtje aan en een uurtje uit. Aangezien het vloerverwarming is, is de kamer echt niet elke 5 minuten weer afgekoeld.
Alleen als er meerdere kamers ijskoud zijn wil het wel eens een stabiel patroon geven.

Aanpassingen inmiddels gedaan:
1) Op de bovenverdiepingen zoneregeling laten installeren; voorheen was dit ook met een Danfoss ventiel / klep die de twee verdelers van de bovenverdiepingen opende of sloot, obv een enkele Honeywell thermostaat. Geen verschil.

2) De bypass veel langer gemaakt, van 40 cm naar 5 meter. Er stroomde bij de opstart van een pendel veel warmte direct naar de retour. Dat is nu niet meer. Aanvoer is warm (35°), retour koud (22°), maar nog steeds gependel.

3) De Watts Vision thermostaten zijn aangepast, om zeker te weten dat er niet te vaak warmtevragen kwamen:
• hysterese aan
• gevoeligheid verlaagd naar 0.6 graden
De zoneregeling lijkt stabiel een constante warmtevraag te doen en is dus waarschijnlijk niet onderdeel van het probleem.

4) Aanvoer proberen te knijpen / waterzijdig in te stellen om te voorkomen dat er te vroeg warm water terugvloeit uit de verdeler-retour. Niet helemaal profi gedaan, maar dit gaf een verslechtering van de situatie (30 seconden stoken ipv 90 seconden; retourtemperatuur komt niet eens omhoog; daarna 5 minuten op standje 1 'op temperatuur'; en daarna alles weer opnieuw)

5) Settings aangepast om de warmteafgifte van de ketel te maximaliseren.
• CV min max 21° - 25°
• Pomp min max 65% - 95%
• 15 min nadraaitijd
• Stooktemperatuur op 32°, en Minimale aanvoertemperatuur 30°
• Wachttijd en pendeltijd zijn volgens mij nvt, want het hele huis is lage temperatuur. Douchewater werkt prima.

Al met al lijkt de ketel veel te snel te denken hij zijn warmte niet kwijt kan.
Mogelijk is er nog een klein beetje winst te boeken als de ketel een softwareupdate krijgt en het min vermogen verlaagt. (Nu 21%, schijnt naar 16% teruggeschroefd kunnen worden).
Ik zat nog te denken dat er misschien een kink in een leiding zit, maar dan zouden de ruimtes niet warm worden.
Of heb ik toch nog een setting gemist?

[ Voor 10% gewijzigd door twokker op 13-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Weet je wat de thermostaat uitvraagt? Kan nog zijn dat de ketel gewoon netjes volgt wat de thermostaat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twokker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 01:10
Watts support gaf aan dat ze alleen 'aan of uit' vragen, verder geen instructies. Ik zie wel dat de ketel een parameter heeft die over opentherm gaat (57: 1 = OT bepaalt t aanvoer, 2 = OT wordt aan uit. Hij staat op 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Watts vision doet afaik geen OT.

Welke thermostaten? Belux (in elk geval die van mij) staat standaard PID/PWM te doen in plaats van hysterese.

De radiatorknoppen doen wel hysterese.

De ketel is minimaal 4kW. Dat heeft jou gehele woning op dit moment niet nodig. 6,6m3 is maar ~56kWh maakt ~2,3kW gemiddeld over de dag.

De ketel KAN dus absoluut niets anders dan aan en uit. Met 4kW continue gaat de dT met buiten bijna 2x zo hoog zijn... dus >30 graden binnentemperatuur ofzo.

Welkom bij de CV ketel. Heel goed voor douchen... lastig verhaal voor verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 14-03-2024 19:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:01
Ja dat is eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:01
De extend 36 is veel te groot, ten eerste voor je huis ten tweede zeker voor die ene kamer boven.
Minimum vermogen is dan gewoon groter dan afgifte.
Dus niet master master meer draaien.
Maar alleen de klep boven nog gebruiken.
De woonkamer altijd laten meedraaien.
Iets minder knijperig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 255% gewijzigd door Dre op 14-03-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

twokker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:45:
• Stooktemperatuur op 32°, en Minimale aanvoertemperatuur 30°
Kan je de maximale temperatuur eens op 50°C instellen. Wat voor effect heeft dat? En wat bedoel je met stooktemperatuur?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 14-03-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@twokker Ik sluit me volmondig aan bij wat @Ronald schrijft:
Met de huidige buitentemperaturen en alleen een (klein) gedeelte van een woning verwarmen
zijn ook de xTreme ketels met hun minimale 4 kW te groot bemeten.
Ook met voldoende warmteafgifte kan de ketel bij normale kamertemperaturen dan niet continu branden.
En wat je ziet is hoogstwaarschijnlijk geen "pendelen".

Ook wat je hieronder ziet is geen pendelen - de warmtebehoefte is gewoon een stuk kleiner dan het minimale ketelvermogen. Kamertemperaturen zijn constant +/- 0,05°C Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsTtRzRkmE2dpeKjrsG0QtoNmzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uQ5cUsfh88sT7OkgPJ660HeS.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 14-03-2024 22:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
@Technician- Het minimum vermogen van de Intergas extreme is een van de laagste in CV land. Dat ondanks dat het een idiote 36 is wat je ook voor een behoorlijk zware douche niet nodig hebt.

Er was een reden dat ik schreef: CV's... niet zo heel goed ontworpen voor verwarmen... Wel prima voor douchen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1