Allereerst stel ik me ff kort voor: Ik ben Chris, 47 lengtes jong, woonachtig in Hoogvliet en beeld en geluid alsmede multimedia als Linux zijn naast de Formule 1 mijn grootste hobby's. Ik heb een bovengemiddelde kennis van computers en ben in 1987 met een Commodore 64 begonnen.
Ik heb de geschiedenis van de techniek letterlijk en bewust ervaren en mijn leven lang ben ik al in beeld, geluid en computers geïnteresseerd en heb ik me er ook altijd in verdiept.
Dit is een onderwerp dat mij wel aanspreekt.
Zo was mijn eerste kleuren tv'tje in 1988 een Yoko met 8 voorkeurzenders. De tuner was mechanisch, simpeler bestond niet. Je zette de tv aan en je had beeld.
In principe is een tv een radio met naast de luidspreker een beeldscherm als weergever.
Een moderne tv is meer een monitor voorzien van 2 luidsprekers met een ingebouwde computer en een tunermodule voor analoog en DVB(vergelijkbaar met een tv kaart vroeger in de pc).
Het opstarten van de tv duurt iets langer dan een oude tv, het os wordt uit de ´slaapstand´ gehaald en het 'tuner programma' opgestart. In geval van DVB gaat de tv over op beeld. Maar in geval van zonder DVB of antenne, maar wel met een internetverbinding wordt het smartmenu geladen waar je de app van je provider of elke andere aanbieder van IPTV kunt installeren en kan starten.
Je kunt met moderne televisie beter de vergelijking doen met een pc met tv kaart dan met een oude analoge televisie. Immers moet je op de pc ook eerst het programma laden van de tv kaart voordat je kunt kijken, moderne tv's werken volgens hetzelfde principe. Een andere filosofie erachter dus dan een oude analoge tv dat veel meer op een ´beeldradio´ lijkt.
In de praktijk valt het reuze mee als je de filosofie erachter begrijpt.
Ik zet de tv aan en de Chromecast gaat vanzelf aan(ik gebruik de bijgeleverde voeding) het Google tv menu wordt vertoond, ik hoef alleen de Odido app aan te klikken en hij geeft gelijk beeld en gaat verder op de zender waar ik was gebleven(veel oude tv's starten op voorkeuzezender 1 op). Twee handelingen(3 handelingen als ik de soundbar erbij zet), dus het valt nog mee en gaat zappen zelfs turbosnel.
Ik ziet overigens DVB als een soort van overgangsnorm dat digitale televisie over oude bestaande analoge verbindingen mogelijk maakte. Inmiddels is het internet snel genoeg geworden dankzij vernieuwing van de oude analoge infrastructuur door een nieuwe digitale variant en kan men over naar de definitieve norm IPTV dat ook hogere resoluties ondersteund en meer toekomst proof is. DVB wordt langzaam uitgefaseerd en er komt een moment dat nieuwe televisies geen DVB tuner meer hebben. In de toekomst zullen denk ik draagbare televisies ook voor mobiel 5G internet geschikt zijn en een simkaartslot gaan krijgen als opvolger van DVB-T2.
Techniek evolueert, een kwestie van wennen
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.