Mappen in Finder niet te openen in tabblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Mijn vraag
Hoi sinds een aantal dagen heb ik het volgende probleem.
Elk mapje dat ik open van mijn externe harde schijf wordt geopend in een nieuw venster. Ik zou dit graag in een nieuw tabblad willen hebben. Dit deed het voorheen altijd wel.
Vreemd genoeg heb ik het alleen wanneer ik mapjes van mijn externe HD wil openen. Bij andere mappen in Finder, mapjes van de Mac zelf of mijn gekoppelde OneDrive van het werk heb ik dit niet

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac met de laatste software update

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Finder instellingen -> Algemeen -> Aan- of uitvinken Open mappen in tabbladen, niet in vensters werkt niet!
Rechter muisknop op de map, staat geen opties bij openen zoals openen in nieuw tabblad.

Beste antwoord (via Ciedric op 03-04-2024 19:51)

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Probeer Finder eens opnieuw op te starten, houd de Option toets ingedrukt en dan secundaire klik op de Finder icon in de Dock, kies 'Relaunch'.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:14
Heb je je Mac al eens uit en weer aan gezet? Soms is dat de simpele oplossing om van vreemd gedrag af te komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Probeer Finder eens opnieuw op te starten, houd de Option toets ingedrukt en dan secundaire klik op de Finder icon in de Dock, kies 'Relaunch'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Archer_VC10 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:25:
Heb je je Mac al eens uit en weer aan gezet? Soms is dat de simpele oplossing om van vreemd gedrag af te komen.
Haha ja natuurlijk heb ik dat al gedaan 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Vaak is het handiger om de com.apple.finder.plist te verwijderen, dan begin je weer helemaal op nieuw met
het opbouwen van je eigen instellingen !

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Montana schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:40:
Vaak is het handiger om de com.apple.finder.plist te verwijderen, dan begin je weer helemaal op nieuw met
het opbouwen van je eigen instellingen !
Top en hoe doe ik dat? Of is het een kwestie van even googlen en een kind kan de was doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ciedric schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Top en hoe doe ik dat? Of is het een kwestie van even googlen en een kind kan de was doen?
Ik kan de weg wel uitleggen maar het is ook maar hoe handig ben je. Dus zoek even op
Delete com.apple.finder.plist en kom je wel verder. Vaak wordt er ook nog een 2e bestandje verwijderd.

Ben je niet zeker van je zelf, dan niet doen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Leg het toch maar even uit, want wat ik zo snel vind is mij niet duidelijk. Ook YouTube biedt geen soelaas.

Dit vind ik namelijk niet:
Kies in de Finder op je Mac achtereenvolgens 'Ga' > 'Ga naar map'.
Begin de padnaam van de map te typen...

Heb het idee dat ik ergens zoek waar ik het niet kan vinden.
Ik open Finder en dan?

Klinkt nu wel heel n00b maar heb wel vaker in bepaalde menu's van een oude iMac gerommeld. Had gehoopt dit niet meer te hoeven doen bij een nieuwe.

Blijft ook gek dat dit probleem zich na de laatste update voordoet en ook alleen in de Finder van de externe HD is.

[ Voor 69% gewijzigd door Ciedric op 16-03-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Ciedric schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:45:
Leg het toch maar even uit, want wat ik zo snel vind is mij niet duidelijk. Ook YouTube biedt geen soelaas.

Dit vind ik namelijk niet:
Kies in de Finder op je Mac achtereenvolgens 'Ga' > 'Ga naar map'.
Begin de padnaam van de map te typen...

Heb het idee dat ik ergens zoek waar ik het niet kan vinden.
Ik open Finder en dan?

Klinkt nu wel heel n00b maar heb wel vaker in bepaalde menu's van een oude iMac gerommeld. Had gehoopt dit niet meer te hoeven doen bij een nieuwe.

Blijft ook gek dat dit probleem zich na de laatste update voordoet en ook alleen in de Finder van de externe HD is.
Open Finder
klik op "Ga" in de menubalk
houd Option ingedrukt, dan verschijnt Bibliotheek, klik daar op

Ga naar Preferences
zoek com.apple.finder.plist en verwijder deze
herstart de mac

Ik vraag me alleen af of dit gaat helpen, dit is namelijk het paardenmiddel. Hoe is deze externe harde schijf geformatteerd?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Dankjewel, dit ga ik maar eens proberen.

De schijf was dacht ik FAT32 geformatteerd. Dat moet ik even bekijken. Heb de externe schijf zowel op deze als mijn vorige iMac zonder problemen gedraaid.

Sinds de laatste OS update opent hij alleen Finder vensters van de externe hd openen in een nieuw venster. Niet eens in hetzelfde tabblad of wat ik graag wil in een nieuwe tabblad van hetzelfde venster.

Ook valt mij op dat de shortcuts in de Finder balk er minimaal staan, dit kan ik dan telkens bij elk nieuw venster aanpassen. Wederom alleen in de externe hd en niet in de Finder van de Mac zelf of bijvoorbeeld van de gekoppelde OneDrive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ciedric
dzjee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:05:
Over deze reactie heen gelezen. Ik zit thuis tegenwoordig niet zo vaak meer achter de computer, denk max. 1x per week een uurtje of anderhalf.

Maar dit was wel de oplossing voor het probleem, dankjewel _/-\o_

De rest niet getreurd ook jullie bedankt voor het meedenken en het snelle reageren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ciedric op 03-04-2024 19:53 ]

Pagina: 1