Webwinkel weigert ondershirts retour te nemen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend bij een webshop een aantal ondershirts gekocht in twee verschillende maten. Ik heb gekeken wat de verzend- en retourkosten zijn en de website goed bestudeerd. Het is een vrij grote keten met (volgens mij) slechts één winkel in Nederland die in onze hoofdstad is gevestigd. Iets te ver en dus handiger om online te bestellen.

Ik heb twee maten gepast en helaas is er één maat te klein waar ik 3 artikelen van heb besteld. Nu wil ik retourneren en lees ik onderstaand:

Om hygiënische redenen kunnen binnenkleding/ondergoed/zwemkleding of gezichtsmaskers niet worden geretourneerd of geruild.

Binnenkleding, serieus? Wat is dat überhaupt?

In de bevestigingsmail staat dit:

KAN IK MIJN BESTELLING ANNULEREN OF WIJZIGEN?
Zodra een bestelling is geplaatst, heb je 30 minuten de tijd om je bestelling te annuleren op de bevestigingspagina. Let op: zodra 30 minuten verstreken zijn of de bevestigingspagina is gesloten, kun je je bestelling niet meer annuleren. Wij bieden echter retourzendingen voor alle bestellingen binnen 28 dagen aan, voor het geval je van gedachten verandert.

We hebben het hier over ondershirts die ik slechts een paar seconden gepast heb. Het stond niet bij het bestellen en het is geen ondergoed. Bij het aanmelden van de retour staat dat het niet geretourneerd kan worden. Ik zit nu dus met shirts die mij niet passen en die niet retour kunnen volgens deze webshop.

De shirts kosten het nodige en waren verzegeld. Maar ik kan binnen die verzegeling niet zien of ze smal vallen. We hebben het hier over een paar ondershirts, niets bijzonders.

Iemand enig idee of ik hier nog wat mee kan richting de klantenservice als ik op mijn strepen ga staan?

[ Voor 22% gewijzigd door THE_BASE op 13-03-2024 19:22 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:58
Je leest dit en kunt ook daadwerkelijk vervolgens niet retourneren of is het 'slechts' een statement bij retourneren om te voorkomen dat klanten daadwerkelijk ondergoed dat ze gepast hebben retourneren?

Volgens mij is 'binnenkleding' een vertaling van 'innerwear'. Daar ken ik ook geen Nederlandse vertaling van.

Op de site van de winkel/webshop (die kon ik vinden) staat er per product op de site of je ze wel/niet kan retourneren. Dus je had van deze voorwaarde wel vooraf kennis kunnen nemen. Je geeft daarnaast zelf ook aan dat de shirts verzegeld waren. Ik ben benieuwd in hoeverre dit echter stand houdt in het kader van de rechten die je hebt bij kopen op afstand. Welke vrijheid heeft een webshop om een product te bestempelen als product die om hygiënische redenen niet meer geretourneerd kan worden en het product verzegelen? Dat is m.i. de vraag. Dit geldt wel voor bijvoorbeeld ondergoed of badkleding. Zij stellen deze ondershirts dus gelijk aan ondergoed.

Benieuwd of hier op Tweakers hierover kennis bestaat. Ik ben ook wel benieuwd hoe ACM ConsuWijzer dit beoordeelt. Op hun site staat in ieder geval:
De verpakking is verzegeld
Sommige producten hebben een verzegelde verpakking. Maakt u de verzegelde verpakking open? Dan kan het zijn dat uw bedenktijd vervalt en u aan de koop vast zit. De verkoper moet u dit wel vooraf laten weten. Voorbeelden zijn:
  • producten die niet meer schoon zijn als u ze uitprobeert, zoals een tandenborstel of een scheerapparaat
  • producten die gevaarlijk kunnen zijn zoals pillen
  • cd's, dvd's, usb-sticks met software
Het lijkt in ieder geval dat de webshop aan de voorwaarde om vooraf te laten weten dat het product niet meer geretourneerd kan worden als de zegel is verbroken. Als hier geen antwoord komt dan zou ik daar eens informeren of je een punt kan maken richting de klantenservice.

Disclaimer: Bovenstaande niet gehinderd door daadwerkelijke kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat me niet duidelijk is uit je post is of je al je retour hebt aangemeld? Ik lees nu alleen dat dit op de website en in je bevestigingsmail van je bestelling staat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Zou jij een product willen wat normaal verzegeld is, en nu niet meer? Jij hebt het 2 seconde aangehad, maar wie weet heeft Ali hem wel een hele nacht gebruikt voor een bruiloft.

Ik snap het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37

Detmer

Professioneel prutser

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:53:
Zou jij een product willen wat normaal verzegeld is, en nu niet meer? Jij hebt het 2 seconde aangehad, maar wie weet heeft Ali hem wel een hele nacht gebruikt voor een bruiloft.

Ik snap het wel.
Maar waarom is het verzegeld? Een T-shirt is toch ook niet verzegeld en mag retour. Daar kan exact hetzelfde bij gebeuren.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik snap het wel.
Dat zijn gewoon drogredenen: 'Jij zou het toch ook niet willen, dus mag het niet'. Of: 'Jij droeg het 2 seconden, maar iemand anders en hele nacht, dus ik snap het wel.".

In een fysieke winkel worden schoenen en kleding ook constant geprobeerd. Een schoen heeft soms wel 20 zweetvoeten gezien voordat hij verkocht wordt.

Een ondershirt/t-shirt zou ik in de winkel ook eerst passen voordat ik hem koop. Ik denk niet dat dit juridisch onder 'hygiëne product' kan worden geschaard zoals bijvoorbeeld een tandenborstel, scheerapparaat of onderbroek.

Mogelijk kan @fopjurist hier inhoudelijk iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bazzemans schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:40:
Je leest dit en kunt ook daadwerkelijk vervolgens niet retourneren of is het 'slechts' een statement bij retourneren om te voorkomen dat klanten daadwerkelijk ondergoed dat ze gepast hebben retourneren?

Volgens mij is 'binnenkleding' een vertaling van 'innerwear'. Daar ken ik ook geen Nederlandse vertaling van.
In eerste instantie leek het überhaupt niet mogelijk te retourneren, maar via een andere link op de lokale website kon het wel. Ik heb het nu dus retour aan kunnen melden en heb een retourlabel.

Ik heb twee verzegelde artikelen (lees: twee plakbandjes) en één geopende, maar weer terug verzegelde producten klaar staan voor retour.

Dat het zou worden gevonden door middel van die zin ging ik al een beetje van uit. Ik weet niet wat precies wel en niet mag, maar bij het artikel zie ik geen uitsluiting staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sWSI6VGdvqLdDviUp2WNYk6E7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXyEhqE9ZbdtQVTnyvtQtCtw.png?f=user_large

Misschien is het een storm in een glas water, maar ze hebben het duidelijk over Innerwear en in het Nederlands vertaald naar binnenkleding. Het artikel ís uit het assortiment Innerwear, maar ze maken het erg verwarrend door een slechte vertaling, niet vermelden bij het product tijdens bestellen en in de bevestiging staat nogmaals dat het retour kan worden gestuurd.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Natuurlijk kan een t-shirt retour. Het standaardarrest voor de hygiëneuitzondering is slewo (ECLI:EU:C:2019:255). Daarin heeft de hoogste Europese rechter geoordeeld:
Zoals de advocaat-generaal in punt 33 van zijn conclusie heeft opgemerkt, dient derhalve te worden geoordeeld dat de uitzondering op het herroepingsrecht waarin artikel 16, onder e), van richtlijn 2011/83 voorziet, slechts toepassing vindt indien een goed, nadat de verzegeling van de verpakking ervan is verbroken, definitief niet meer kan worden verkocht om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, omdat de aard zelf van dit goed het voor de handelaar onmogelijk of uiterst moeilijk maakt om maatregelen te treffen waarmee hij het opnieuw kan aanbieden zonder af te doen aan een van beide eisen.
en ook:
In dit verband blijkt uit de overwegingen 37 en 47 van richtlijn 2011/83 dat de Uniewetgever beoogde de koper van een kledingstuk in de context van een verkoop op afstand toe te staan, dit te testen „om de aard, de kenmerken en de werking [ervan] na te gaan” en, in voorkomend geval, na die test zijn herroepingsrecht uit te oefenen door terugzending van het kledingstuk naar de handelaar.

Vast staat dat vele kledingstukken bij een normale pasbeurt rechtstreeks met het menselijk lichaam in aanraking kunnen komen, zoals dat ook bij het testen van matrassen niet kan worden uitgesloten, zonder dat daarvoor in de praktijk eisen worden gesteld in de zin van een speciale bescherming om dat contact bij het passen te vermijden.
Veel duidelijker kun je het niet krijgen. Maar ook de rest gaat bij deze winkel mis:
Ik heb twee verzegelde artikelen (lees: twee plakbandjes) en één geopende, maar weer terug verzegelde producten klaar staan voor retour.
Een plakbandje is geen verzegeling. De A-G is in bij slewo ingegaan op de eisen van de verzegeling:
Om een beschermende verpakking te kunnen beschouwen als een „verzegeling” in de zin van die bepaling is het derhalve mijns inziens noodzakelijk dat die verpakking op betrouwbare wijze kan waarborgen dat het aldus verpakte product schoon is. Dit criterium veronderstelt dat die verpakking stevig genoeg is om het product schoon te houden en dat de verpakking niet kan worden geopend zonder deze zichtbaar te beschadigen, zodat met zekerheid blijkt dat het betrokken goed door de koper kan zijn getest. Een plasticfolie die of metalen dekplaatje dat dichtgelast is en dus na vrijwillige opening niet in de oorspronkelijke staat kan worden teruggebracht, kan bijvoorbeeld voldoen aan deze eisen.
bij het artikel zie ik geen uitsluiting staan:
Ook daar is de A-G op ingegaan:
Een handelaar die voornemens is goederen op afstand te verkopen die behoren tot de categorie die specifiek wordt bedoeld in artikel 16, onder e), moet mijns inziens, zoals de verwijzende rechter overweegt, de consument er onmiddellijk, uitdrukkelijk en concreet op wijzen dat hij zijn herroepingsrecht zal verliezen indien hij een bepaalde handeling verricht die leidt tot het verlies van dit recht, namelijk het verwijderen van de verzegeling van het betrokken goed, en daarbij moet concreet worden gewezen op dit goed en moet nauwkeurig worden vermeld dat het verzegeld is.
Dit zijn drie redenen die elk op zichzelf bezien een beroep van de winkel op de hygiëneuitzondering in de weg staan.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ontzettend bedankt, @fopjurist. Benieuwd hoe dit gaat lopen. Het mag niet eens verzegeld heten, in de winkel hangt het er net zo bij. De kleding zit niet in plastic, is te voelen. Door middel van plakband kan het worden geopend of gesloten.

Morgen gaat het retour en ik laat weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:45

Ik snap het wel.
En dit is anders in een kleding winkel hoe precies? En als Ali of Henk de Hele nacht in heeft lopen zweten gaat hij naar de stomerij en is hij weer schoon. Een matras mag terug een wv bril mag terug maar een hemt is ineens een probleem. Ik doe al mijn kleding altijd eerst in de was. Is het fris en schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Laten we eerst wachten of de winkel moeilijk doet.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 14-03-2024 16:10 ]

Pagina: 1