Door huis getrokken cat5e kabel blijft op 100mbit verbinden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-03 20:53
Het is voor mij een echt haren trekker dus ik sta open voor andere inzichten :)

Ik heb door mijn jaren 90 rijtjes huis 4 netwerkkabels getrokken die (nu) direct in mijn 2 maanden oude wifi6 router/modem van odido zitten. Echter de de kabel naar de 1e verdieping vertikt het om meer dan 100mbit te verbinden. De afstand is echt niet langer dan een meter of 8. Ik heb alle connectoren meerdere keren vervangen en zelfs de kabel opnieuw getrokken. Ik test dit op een nieuwe laptop die op alle andere kabels prima verbind. Ook alle poorten geprobeerd en alleen die kabel aangesloten. Een speedtest geeft voor een 100mbit verbinding wel prima snelheden weer. Bijna tegen de 100mbit stabiel. Ik kan eigenlijk niks meer bedenken wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn dus alle ideeen zijn welkom.

Mvg Johan

Beste antwoord (via Johy op 16-03-2024 13:14)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even een goedkoop kabeltestertje halen, die in ieder geval 8 ledjes heeft. Meten is weten. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Misschien stomme vraag, maar zeker weten dat je kabel Cat5e is en niet Cat5? En waar heb je de kabel gekocht, misschien ten onrechte (al dan niet bewust) dat ze 5 als als 5e hebben verkocht?

[ Voor 42% gewijzigd door DarkFly op 13-03-2024 18:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je de aders wel op de juiste manier volgens schema A of B aan beide kanten op de aansluiting staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:56:
Heb je de aders wel op de juiste manier volgens schema A of B aan beide kanten op de aansluiting staan?
Dat zou ook het eerste zijn wat ik zou controleren.
Is best een gepruts als je het niet vaak doet.
https://www.netwerkwinkel.com/aansluitschemapatchkabel/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even een goedkoop kabeltestertje halen, die in ieder geval 8 ledjes heeft. Meten is weten. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik denk dat je de kabel eens moet testen voordat je deze door je woning trekt, vaak genoegbgezien dat toch ergens onderweg een kink in de kabel ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

En eigenlijk kun je beter de kabel in een wandcontactdoos of patchpaneel uit laten komen en dan met een punchdown tool werken. En kant en klare kabels gebruiken om apparatuur aan te sluiten. Kabels krimpen vermijd ik zoveel mogelijk, teveel gedoe en kans op ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johy
Dank allen voor de snelle reacties!

Goed idee om de kabel eerst/eens te testen voor ik hem trek. Ik heb het niet heel vaak gedaan maar het ging voorals altijd goed 😇

Ik heb ook een wandcontactdoos maar vanwege het niet goed functioneren ook direct op de connector geprobeerd. Zowel zelf knijpende als met tang en ook durf ik mijn handen (nu) in het vuur te steken voor het juiste schema.

De kabel staat echt cat 5e. Jullie gedachten gaat niet naar de kwaliteit van de kabel of bepaalde storing in mijn huis?

Ik ga (van het weekend) weer met goede moed verder en laat het weten.

Mvg Johan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Johy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:26:
Dank allen voor de snelle reacties!

Goed idee om de kabel eerst/eens te testen voor ik hem trek. Ik heb het niet heel vaak gedaan maar het ging voorals altijd goed 😇

Ik heb ook een wandcontactdoos maar vanwege het niet goed functioneren ook direct op de connector geprobeerd. Zowel zelf knijpende als met tang en ook durf ik mijn handen (nu) in het vuur te steken voor het juiste schema.

De kabel staat echt cat 5e. Jullie gedachten gaat niet naar de kwaliteit van de kabel of bepaalde storing in mijn huis?

Ik ga (van het weekend) weer met goede moed verder en laat het weten.

Mvg Johan.
Ik heb een keer 6 pogingen nodig gehad om de connector succesvol aangesloten te krijgen. De 5 keer daarvoor dacht ik ook steeds dat ik het helemaal goed deed..... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Een kabel tevoren testen is uiteraard zinloos, dat doe je nadat de boel aangesloten is.

Beste Advies is nooit RJ45's aanknijpen.

Vaste bekabeling is bij voorkeur Cat6 UTP met stugge aders die je afmonteert op wcd of patchpanel..
Apparatuur aansluiten doe je dan met kant en klare patchkabels.

Als je maar 100Mbps krijgt dan maken niet alle aders een goede connectie en valt de verbinding terug naar 100Mbps omdat niet alle aders beschikbaar zijn.
Oorzaak is meestal zelf aangeknepen Rj45's

PS
RJ45's kun je alleen op kabel met soepel aders knijpen terwijl je LSA's (wcd of patchpanel) alleen op kabel met stugge aders kunt gebruiken.
Rj45's geven ook een veel slechtere verbinding want die pennetje maken alleen maar oppervlakte contact terwijl een lsa vorkje de stugge ader iets insnijd en zo een echt las maken waar ook in de toekomst nooit corrosie tussen kan komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 14-03-2024 15:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Over welke spullen hebben we het hier exact?
Kan je een foto posten van hoe je het hebt aangesloten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29
Als je geen heer en meester in utp kopjes knijpen bent adviseer ik doorsteek connectors. Vaak gaat het dan wel in 1x goed

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 10:17

Orphu

(Space)nerd

Ik heb hetzelfde probleem ervaren. De fout lag in mijn geval niet bij de kabel maar bij Odido. Wellicht dat dit bij jou ook zo is gezien je zelf Odido noemt als provider.

Mijn situatie: Ik had een Cat 5e kabel getrokken direct vanaf de router naar mijn pc. Dit had ik al een paar jaar zo met een KPN abonnement. Toen kreeg ik netjes tot 400 Mbit/s daar doorheen, te zien in de netwerk adapter op de pc.
Vervolgens overgestapt naar Odido, sindsdien ontving ik maar 100 Mbit/s naar mijn pc over dezelfde kabel. Ik had dus niets veranderd behalve de provider. Gebeld met Odido en het verhaal uitgelegd, het lag volgens hen aan de kabel of hardware. Monteur zou langskomen maar dat had enige wachttijd waar ik geen zin in had.
Uiteindelijk een Cat 6 kabel gekocht en opnieuw getrokken, nu ontvang ik weer een hogere snelheid.

Het lijkt er dus op dat Odido de Cat5 / Cat5e kabel anders identificeert en er dus maar 100 Mbit/s wilt zenden. (Aanname)

Hopelijk kun jij hier iets mee.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kan je laptop wel meer dan 100mbit aan? heb je wel een sneller abbonement?

heeft die router wel poorten die >100mbit kunnen? welke router is dat?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Johy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:26:

En wat staat er verder op? Is het niet toevallig CCA kabel? Daar heb ik ook nog een stukje van liggen, en daar gaat niet meer dan 100Mbit overheen, ook al staat er CAT5e op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Orphu schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:17:
Het lijkt er dus op dat Odido de Cat5 / Cat5e kabel anders identificeert en er dus maar 100 Mbit/s wilt zenden. (Aanname)
Er valt weinig te identificeren aan een netwerkkabel behalve met het oog. Volkoper CAT5, CAT5e en CAT6 kunnen allemaal prima 8 meter overbruggen op 1Gbit.
In de praktijk wordt er gewoon autonegotiation gedaan met het device aan de overkant. Als het medium niet voldoet voor de onderhandelde snelheid krijg je simpelweg packetloss.
lier schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:00:
Over welke spullen hebben we het hier exact?
Kan je een foto posten van hoe je het hebt aangesloten?
Dit. Heb je volkoper kabels gekocht? Welk merk/type? Is het Solid (stug) of Stranded (Soepel)? Heb je daar de juiste connectors bij gebruikt? Welke wandcontactdoos?
Als je kabels trekken op de goede manier doet hoef je exact 0 RJ45 connectors te krimpen trouwens.
En, heb je bij de andere kabels wel daadwerkelijk een verbinding zonder packetloss? Of zijn die ook niet goed gemonteerd maar komt de link wel op omdat je net een paar meter kortere kabel gebruikt hebt en net op het randje zit?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29
Orphu schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:17:
Ik heb hetzelfde probleem ervaren. De fout lag in mijn geval niet bij de kabel maar bij Odido. Wellicht dat dit bij jou ook zo is gezien je zelf Odido noemt als provider.
Nee hoor fout is zeker de kabel maar de ene hardware is net wat minder gevoelig dan de andere mbt kabels met twijfelachtige connectie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TERW_DAN schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:53:
[...]

En wat staat er verder op? Is het niet toevallig CCA kabel? Daar heb ik ook nog een stukje van liggen, en daar gaat niet meer dan 100Mbit overheen, ook al staat er CAT5e op.
Ik zal nooit zeggen dat CCA goed is maar zelfs dat moet 1000Mbps aankunnen over een kabel van 8 meter lang.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CyBeR schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zal nooit zeggen dat CCA goed is maar zelfs dat moet 1000Mbps aankunnen over een kabel van 8 meter lang.
Zou moeten, maar die ik heb liggen is minder dan 8 meter, maar daar komt echt niet meer dan 100Mbit overheen. dus moet echt een keer de kruipruimte in om even een neiuwe te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 15:02

Esumontere

Floep, banaan.

Als niet al je aders goed zijn aangesloten krijg je inderdaad maar 100 Mbit. 1 Gbit heeft alle 8 de aders nodig. Ik heb ditzelfde probleem gehad met de (zéér matige) huismerk UTP-inbouwdozen van de Gamma. Toen ik die verving door fatsoenlijke UTP WCDs zijn al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
nieuws: Sommige cat5e-kabels halen gigabitsnelheden niet door materiaal

Simpele manier om te testen, hou er een magneet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Esumontere schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:04:
Als niet al je aders goed zijn aangesloten krijg je inderdaad maar 100 Mbit. 1 Gbit heeft alle 8 de aders nodig. Ik heb ditzelfde probleem gehad met de (zéér matige) huismerk UTP-inbouwdozen van de Gamma. Toen ik die verving door fatsoenlijke UTP WCDs zijn al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Same. Check je wandcontactdozen of vervang ze eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 09:51

Ypho

Allround Nerd

Ik zie het niet staan, dus wellicht een gekke vraag. Maar de poorten op je modem/router, ondersteunen die ook meer dan 100mbps? Op mijn modem (wel Ziggo) zit namelijk maar één 1Gbps poort, de andere poorten zijn 100mbps.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:08
Ypho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:10:
Ik zie het niet staan, dus wellicht een gekke vraag. Maar de poorten op je modem/router, ondersteunen die ook meer dan 100mbps? Op mijn modem (wel Ziggo) zit namelijk maar één 1Gbps poort, de andere poorten zijn 100mbps.
Als dat laatste klopt dan is dat apparaat wel aan vervanging toe. Welk type heb je precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 09:51

Ypho

Allround Nerd

W1ck1e schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:18:
[...]
Als dat laatste klopt dan is dat apparaat wel aan vervanging toe. Welk type heb je precies ?
Durf ik zo snel niet te zeggen, een zwarte, maar niet de Sagemcom van hun website (heb deze vorig jaar opgestuurd gekregen). Voor mij maakt het niet veel uit, omdat ik mijn eigen apparatuur achter de Gb poort heb, maar ik heb ook het goedkoopste 100Mb abonnement tot het moment dat hier glasvezel ligt, en dan ga ik over.

Maar het viel me een tijdje geleden puur bij toeval op toen ik op de achterkant keek, vandaar mijn suggestie. Maar als ik zo snel Google op de modems van Odido, hebben die allemaal Gb poorten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypho op 14-03-2024 10:23 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:08
@Ypho Kijkt u eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAY8vc3HQ0zQF5Hrt30_S1qp3ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y63EIwVkP00kyzGQb0SpBcCV.png?f=user_large

Van jouw link. Dus gewoon 4 * Gbit (of meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Zullen we even ontopic blijven en wachten op de antwoorden van de topicstarter?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 05:41
Meestal staat de poort op Auto Negotiation, kun je die handmatig op 1 gbit zetten wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
nachtnet schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:13:
Ik denk dat je de kabel eens moet testen voordat je deze door je woning trekt, vaak genoegbgezien dat toch ergens onderweg een kink in de kabel ontstaat.
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Ik heb haspels met daarop 500 meter en dozen met daarin 305 meter netwerkkabel. De langste afstand in mijn huis zonder patchkabels is 57 meter. Daarnaast weet je ook niet precies hoe lang alle leidingen zijn en krijg je een kabel met connector niet door een buis getrokken (althans, niet als er een aantal bochten in zitten). Ik denk altijd in mogelijkheden maar in dit geval zie ik er geen.

Wat er al gezegd werd, kabel tester kopen en kijken of er goede verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwv1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 10:34
vuil op de koperen connector in de rj45 of de kabel eens aansluiten via een laptop aan de andere zijde en vice versa en dan kijken of die naar 1gb gaat in plaats van 100mbit.
Vergeet ook niet eventueel de apparatuur te rebooten kan ook werken al van alles mee gemaakt, in de loop der jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner90
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-02 21:32
Ik heb vorig jaar in een soortgelijke situatie gezeten tijdens de verbouwing van ons huis. Kreeg op vrijwel geen enkele CAT6A een gigabit verbinding. De kabeltester bevestigde dit eveneens, ook na het meermaals vervangen van de connectoren.

De krimptang die ik al vaker had gebruikt was van professionele kwaliteit. Echter was deze al wel wat jaren oud en niet meer in de originele doos opgeborgen. Hierdoor is er waarschijnlijk vuil e.d. ingekomen waardoor de boel is gaan slijten. Toen ik na alle mogelijkheden de tang verving, waren alle verbindingen goed.

Probeer het eens met een nieuwe/andere krimptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 13:46
@Johy
Kabels adres al getest met een magneet.?

De rommel die enige jaren terug als Cat5e verkocht werd bevatte maar 4 geleidende aders van koper/aluminium. De rest was aangevuld met ijzerdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Ben(V) schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:46:

RJ45's kun je alleen op kabel met soepel aders knijpen terwijl je LSA's (wcd of patchpanel) alleen op kabel met stugge aders kunt gebruiken.
Ja, het is beter (als je het doet) om RJ45's op soepele aders te knijpen, maar er zijn RJ45's speciaal voor stugge kabels. De 3 aansluit puntjes van deze connector verspringen iets waardoor de stugge kabel er tussen komt te liggen en niet er doorheen prikken.

Overigens ben ik de tel kwijtgeraakt hoeveel RJ45's (op soepele kern) ik wel niet heb geknepen zonder problemen. Een goede tang en de juiste RJ45 maakt veel verschil :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 21:45
Geen idee hoe het verder bij jou loopt, maar ik heb dit in huis ook gehad. 400m aan kabel getrokken, en toen bleek dat de verbinding naar mijn modem 100mbit was. Ik heb van alles geprobeerd, maar steeds als ik de zelf gelegde kabel gebruikte ging het mis. Ik heb overal patchpanelen en gebruik alleen in de fabriek geproduceerde kabels om daarmee te verbinden. Alles getest met een kabeltester, alles leek ok.

Wat bleek: ik had een oude goedkope prutskabel met 4 aders gebruikt om mijn modem aan te sluiten. De kabels die ik zelf gelegd had waren allemaal prima, maar dat ene kabeltje gooide roet in het eten. Heb jij nog ergens extra kabels in de weg zitten? Bijvoorbeeld tussen modem en glasvezelomvormer? Of tussen modem en jouw kabel? Misschien nog een switch ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Nnoitra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Ja, het is beter (als je het doet) om RJ45's op soepele aders te knijpen, maar er zijn RJ45's speciaal voor stugge kabels. De 3 aansluit puntjes van deze connector verspringen iets waardoor de stugge kabel er tussen komt te liggen en niet er doorheen prikken.

Overigens ben ik de tel kwijtgeraakt hoeveel RJ45's (op soepele kern) ik wel niet heb geknepen zonder problemen. Een goede tang en de juiste RJ45 maakt veel verschil :)
Het blijft gewoon een slechte oppervlakte contact verbinding dus onbetrouwbaar zeker op den duur.
Een Lsa is een las verbinding en dus vele malen betrouwbaarder.
Op vaste bekabeling moet je altijd kunnen vertrouwen is mijn mening.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fHTnYH9fjeTHCyM0RZ46DiML1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRWoPFRuteZXJN608Be6mDp3.png?f=user_large

https://www.cableorganize...cles/rj45-plugs-boots.php

Het complete verhaal.
Kennis lukte het ook niet om goede verbindingen te maken, andere RJ45 besteld en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 19:34
Naast alle tips over de kabel, en WCD kan ik alleen nog toevoegen, dat ik heb gemerkt dat sommige switches en routers een zwak signaal afgeven.
Een slechte connectie naar zolder kreeg ik alleen goed, door aan beide kabel-eindes een netgear switch te plaatsen, het KPN modem en/of een Belkin modem kregen die 1gbps niet over een kabel van een meter of 10..
Of er dan een magnetisch veld ligt ergens ik weet het niet, maar het werkt nu.

Momenteel leg ik overigens alleen nog shielded cat6, de soepele variant, dat geeft hier nooit issues met aanknijpen en geeft wat meer ruimte voor een 2.5 , 5 of 10GBe verbinding in de verre toekomst.
De niet soepele zijn voor aan WCD.
Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johy
Allen enorm bedankt voor het meedenken!

Na het binnenkomen van de kabeltester bleken alle aders gewoon goed te zijn aangesloten. Ik snapte er helemaal niks van, dus ik test het nog een keer aan en voila. 1000mbit. Sindsdien, wat ik ook doe, verbind het punt op 1000mbit en ik haal speedtest resultaten van tegen de 1000mbps. Ik heb nog geprobeerd om 'expres' druk op de verbindingen te zetten, maar helaas/gelukkig maakt het niks uit :) Voor nu laat ik het. Ik zal hieronder jullie zeer gewaardeerde hulp proberen samen te vatten voor de (terug)leesbaarheid.
  • Duidelijk is dat de meeste mensen vermoedde dat het probleem toch bij de aansluitingen zou liggen vanwege het fragiele proces van het knijpen van kabels, ondanks dat ik dacht dat ik dat wel uitgesloten had.
  • Zorg dat je zeker weet dat het Cat5e + is
  • Ook is er iemand over gegaan op flexibele cat6 kabels om een soort gelijk probleem op te lossen
  • Zorg voor het juiste aansluitschema. Je hebt A en B. Dit moet aan beide zeiden hetzelfde zijn.
  • Het kan lijken dat alles goed is aangesloten, maar toch maakt het niet goed verbinding. Dit is op het blote oog niet te zien.
  • Schaf een kabeltester aan (8 euro)
  • Testen voordat je de kabel trekt kan je helpen met 1 connector en kabelbreuken zeker stellen. Natuurlijk moet je dan opnieuw een tweede connector aansluiten
  • Werk zoveel mogelijk met wandcontactdozen en patchpanelen
  • Soepel aders werken het beste met het knijpen, stugge op WCD en Patchpanel
  • LSA vorkje helpt met het correct aansluiten
  • Gebruik doorsteek connectors bij weinig/minder ervaring
  • Controleer de verbinding/kabel van de modem naar je glasvezelomvormer
  • Controleer of alle poorten op de modem wel 100/1000 zijn
  • Test de verschillende poorten op de modem zonder overige apparatuur aangesloten
  • Zorg dat het testende apparaat wel 100/1000 aankan.
  • CCA kabel is ook cat5e, maar zou dit niet altijd bereiken
  • Is er veel packetsloss
  • Huismerk wcd zou de boosdoener kunnen zijn
  • zx9r_mario deelt een artikel om de kabel te testen met een magneet
  • Mogelijk kan je in de modem de poort van Auto Negotiation op handmatig 1gbit zetten
  • De kabel testen van device naar device
  • Vergeet niet de modem te resetten
  • Slijtage/ouderdom/roest van de krimptang kan de oorzaak zijn
  • Voor lange afstanden kan het mogelijk helpen om voor en na de kabel een switch te plaatsen
Pagina: 1