Bestaan er intercom sets voor motorgebruik die men kan koppelen aan 2de toestel en waardoor bijrijder gesproken instructies van de GPS kan ontvangen/meeluisteren? Alvast bedankt.
Bij Sena kun je muziek delen via mesh. Als je navigeert met je telefoon kan dat geluid misschien ook gedeeld worden. Dat zou ik wel eerst navragen voor je iets koopt.
Ja, mesh ... maar kan men een op mesh gebaseerd toestel laten matchen met een bluetooth toestel ... ik lees enerzijds van wel anderzijds van niet.
M.b.t. geluid GPS: het betreft een tomtom, dus geen navigatie via app op GSM.
Nee. Je hebt of mesh of Bluetooth. Maar ik kan wel via mesh met vrienden kletsen en via Bluetooth muziek luisteren die de rest niet hoort. En via de app kun je dan kiezen om die muziek via mesh te delen. Iedereen die dat accepteert hoort dan ook de muziek. Wie dat niet accepteert hoort enkel de gesprekken.Finesse schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:43:
Ja, mesh ... maar kan men een op mesh gebaseerd toestel laten matchen met een bluetooth toestel ... ik lees enerzijds van wel anderzijds van niet.
Gesproken instructies van de GPS ontvangen en mee kunnen luisteren door 2de rijder kan wel, maar Sena en Cardo hebben dat blijkbaar niet.
Het zit 'm vooral in de bron; die moet op 2 verschillende apparaten tegelijk hetzelfde geluid af kunnen spelen. De meeste telefoons en navigatiesystemen kunnen dat niet. Soms kunnen laptops dat wel, maar daar heb je weinig aan op de motor.
Welk probleem probeer je precies op te lossen? Dat er weinig tot geen intercomsetjes zijn die dit promoten, doet me vermoeden dat 1. jouw probleem geen probleem is of 2. er een andere, veel goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing voor bestaat.
Welk probleem probeer je precies op te lossen? Dat er weinig tot geen intercomsetjes zijn die dit promoten, doet me vermoeden dat 1. jouw probleem geen probleem is of 2. er een andere, veel goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing voor bestaat.
Bedankt voor je reactie Icephase.
Problemen heb ik niet echt, maar het zou interessant zijn moest bijrijder de gesproken GPS instructies ook kan meeluisteren.
Ik gebruik reeds jaren een Jabra BT dongle ... maar dat gebruik is beperkt tot het kunnen ontvangen instructies via zelf ingebouwde oortjes in mijn helm.
Maar intussen rij ik ook al eens ritten samen met anderen ... zou dus ook een gesprek willen kunnen voeren.
Je spreekt over goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing ... welke?
Problemen heb ik niet echt, maar het zou interessant zijn moest bijrijder de gesproken GPS instructies ook kan meeluisteren.
Ik gebruik reeds jaren een Jabra BT dongle ... maar dat gebruik is beperkt tot het kunnen ontvangen instructies via zelf ingebouwde oortjes in mijn helm.
Maar intussen rij ik ook al eens ritten samen met anderen ... zou dus ook een gesprek willen kunnen voeren.
Je spreekt over goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing ... welke?
Wat jij beschrijft zullen de standaard intercoms niet doen. De gps-instructies zijn alleen voor de rijder bedoeld. Die zullen de intercoms dan ook niet met elkaar delen. De GPS maakt ook maar verbinding met één headset, en niet met een tweede. Dus een tweede verbinding tussen GPS en intercom opzetten is óók geen oplossing.
Mijn vriendin heeft achterop geen behoefte aan de instructies van tomtom. Als ik op tijd richting aangeef en eventueel een instructie in beeld van tomtom (rechtsafslaan over 500...400...300) weet ze op een gegeven moment wel hoe laat het is.
Sowieso kun je zelf via de intercom natuurlijk nog vermelden wat je gaat doen.
Daarnaast staat mijn geluid meestal zo hard (héél goede oordoppen
) dat de gekoppelde personen via de intercom nog wel eens wat instructies meekrijgen.
Vooral bij fitsmeldingen is dat wel grappig. Eerst krijgen ze mijn melding, en dan daarna die van hun zelf.
Mijn vriendin heeft achterop geen behoefte aan de instructies van tomtom. Als ik op tijd richting aangeef en eventueel een instructie in beeld van tomtom (rechtsafslaan over 500...400...300) weet ze op een gegeven moment wel hoe laat het is.
Sowieso kun je zelf via de intercom natuurlijk nog vermelden wat je gaat doen.
Daarnaast staat mijn geluid meestal zo hard (héél goede oordoppen

Vooral bij fitsmeldingen is dat wel grappig. Eerst krijgen ze mijn melding, en dan daarna die van hun zelf.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ter verduidelijking, ik druk me misschien wat verkeerd uit door bijrijder te gebruiken, ik bedoel een 2de persoon die met eigen motor meerijd.
Ik heb intussen ook mailcontact gehad met een Midland verkoper, die beweerd dat het wel kan ... contact loopt nog.
Ik heb intussen ook mailcontact gehad met een Midland verkoper, die beweerd dat het wel kan ... contact loopt nog.
[ Voor 29% gewijzigd door Finesse op 18-03-2024 15:28 ]
Als je in een groep rijdt, wil je echt maar 1 navigator hebben.
Je hebt maar 1 persoon nodig die de richting van de groep bepaald.
Als iedereen de GPS instructies hoort en daarop zijn eigen route rijdt, dan word het een puinhoop.
Je hebt maar 1 persoon nodig die de richting van de groep bepaald.
Als iedereen de GPS instructies hoort en daarop zijn eigen route rijdt, dan word het een puinhoop.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Je kan tegenwoordig met motornavigatie tracks maken. Deze kan je tonen op ieder zijn navi. Zo weet je eigenlijk 100% dat iedereen gelijk rijdt.GarBaGe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:32:
Asus Zenbook i7 256gb
Dan ga je er ook vanuit dat iedereen op basis van dezelfde instructies dezelfde route rijdt.Ghostrider schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Je kan tegenwoordig met motornavigatie tracks maken. Deze kan je tonen op ieder zijn navi. Zo weet je eigenlijk 100% dat iedereen gelijk rijdt.
We praten hier over mensen, toch?
Ik heb vaak genoeg met groepen meegereden om te zien dat dat niet zo werkt.
Niet altijd let iedereen even goed op of missen ze simpelweg bepaalde instructies
Daarom... 1 navigator.
Rijdt deze verkeerd, dan rijdt de hele groep verkeerd.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Inderdaad, er is maar één regel. De voorrijder heeft gelijk wat de route betreft.
Verder rijdt iedereen voor zichzelf, dus zélf inhalen, zélf bepalen of je voorrang hebt, en zélf bepalen of je een risico wel of niet wil nemen.
Bij een afslag houd je degene achter je in de gaten, en zorg je dat je in het zicht blijft zodat degene achter je mee kan afslaan. Zo is iedere deelnemer verantwoordelijk voor degene achter zich. Een goede voorrijder zal alsnog regelmatig de groep weer bij elkaar laten komen.
En regelmatig wijk ik als voorrijder van de geplande route af, bijvoorbeeld omdat ik al lang heb gezien dat er verderop een afsluiting is. De rest krijgt dat dan niet mee en heeft maar te volgen.
De een rijdt met Garmin, de ander rijdt met Tomtom, en weer een ander rijdt met een navigatie-app op zijn telefoon. De resultaten zullen niet 100% gelijk zijn, bijvoorbeeld omdat Tomtom gaat proberen het over rijdbare wegen te sturen.
Verder rijdt iedereen voor zichzelf, dus zélf inhalen, zélf bepalen of je voorrang hebt, en zélf bepalen of je een risico wel of niet wil nemen.
Bij een afslag houd je degene achter je in de gaten, en zorg je dat je in het zicht blijft zodat degene achter je mee kan afslaan. Zo is iedere deelnemer verantwoordelijk voor degene achter zich. Een goede voorrijder zal alsnog regelmatig de groep weer bij elkaar laten komen.
En regelmatig wijk ik als voorrijder van de geplande route af, bijvoorbeeld omdat ik al lang heb gezien dat er verderop een afsluiting is. De rest krijgt dat dan niet mee en heeft maar te volgen.
Dat zou je denken, maar vergeet het maar.Ghostrider schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Je kan tegenwoordig met motornavigatie tracks maken. Deze kan je tonen op ieder zijn navi. Zo weet je eigenlijk 100% dat iedereen gelijk rijdt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
in mijn verhaal is er maar 1 GPS, tweede rijder heeft er GEEN.
Gaat een beetje offtopic zo.De resultaten zullen niet 100% gelijk zijn, bijvoorbeeld omdat Tomtom gaat proberen het over rijdbare wegen te sturen.
Maar je kan de "track" als laag laten weergeven onder de navigatie laag. Mocht je navigatie dus besluiten af te wijken dan zie je dat meteen.
Ontopic: Sena SF4 kan dit allemaal volgens mij. Inclusief muziek gezamelijk afspelen.
https://www.gps.nl/communicatie/sena_sf4.html
Asus Zenbook i7 256gb
Dan neem ik toch aan dat je je maat niet continu zoek probeert te rijden?Finesse schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:46:
in mijn verhaal is er maar 1 GPS, tweede rijder heeft er GEEN.
offtopic:
@Ghostrider Gaat inderdaad offtopic, maar die extra laag laten weergeven (zonder instructies als ik me niet vergis) is een typische Garmin functie. Dat kan Tomtom niet; die maakt daar een route mét instructies van. Maar wel uitsluitend over navigeerbare wegen en dus met afwijkingen als er kaartverschillen zijn.
@Ghostrider Gaat inderdaad offtopic, maar die extra laag laten weergeven (zonder instructies als ik me niet vergis) is een typische Garmin functie. Dat kan Tomtom niet; die maakt daar een route mét instructies van. Maar wel uitsluitend over navigeerbare wegen en dus met afwijkingen als er kaartverschillen zijn.
Ik zet hem door naar Mobiliteit, daar is het topic meer op zijn plek.
Ik kijk er misschien naast maar ik uit de tekst niet afleiden dat de Sena gesproken instructies kan doorgeven naar 2 de rijder.Ghostrider schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Ontopic: Sena SF4 kan dit allemaal volgens mij. Inclusief muziek gezamelijk afspelen.
https://www.gps.nl/communicatie/sena_sf4.html
Hier blijf ik benieuwd naar wat dat dan zal zijn.Icephase schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:12:
... er een andere, veel goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing voor bestaat...
Wat jij beschrijft is wel een heel specifieke user-case... Vanuit een commercieel oogpunt is het niet logisch om een product te ontwikkelen waardoor je hetzelfde apparaat met meerdere gebruikers tegelijk kunt gebruiken. Ik weet niet wie je bij 'Midland' (?) hebt gesproken, maar het lijkt me sterk dat je het voor elkaar gaat krijgen om met 1 navigatieunit 2 verschillende bluetooth ontvangers kunt aansturen.Finesse schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Hier blijf ik benieuwd naar wat dat dan zal zijn.
Daarnaast: hoe denk je dat dit gaat werken? Rijder 1 (jij) rijdt voorop, rijder 2 zit er vlak achter. Hij ziet je afslaan, en heeft dus helemaal geen navigatieinstructie nodig. Andere mogelijkheid: Rijder 1 rijdt voorop, rijder 2 zit er ver achter zodat hij rijder 1 niet ziet. Rijder 1 krijgt de instructie "Sla hier rechtsaf". Rijder 2 moet echter niet afslaan, die moet eerst nog even doorrijden. Daarnaast is het bereik van bluetooth maximaal zo'n 30 meter.
Ik denk dat de beste, meest makkelijke en meest elegante oplossing gewoon is dat rijder 2 z'n eigen navigatieunit gaat aanschaffen...
De 2e rijder koppelt via audio en jij kijkt op het GPS scherm. Kost niks extraFinesse schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Hier blijf ik benieuwd naar wat dat dan zal zijn.
Een oudje maar het is iemand gelukt: https://www.ukgser.com/co...n-hear-the-tomtom.329580/
[ Voor 21% gewijzigd door rvrbtcpt op 19-03-2024 08:59 ]
Beste Icephace,
Heel goede uitleg van je, maar het gaat er niet om wat anderen ervan denken, nee, het gaat er om wat ik wil (proberen).
Mijn vraag
Hier blijf ik benieuwd naar wat dat dan zal zijn
op deze reactie van je:
Icephase schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:12:
... er een andere, veel goedkopere/makkelijkere/elegantere oplossing voor bestaat...
blijft voorlopig onbeantwoord.
Heel goede uitleg van je, maar het gaat er niet om wat anderen ervan denken, nee, het gaat er om wat ik wil (proberen).
Mijn vraag
Hier blijf ik benieuwd naar wat dat dan zal zijn
op deze reactie van je:
Icephase schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:12:
blijft voorlopig onbeantwoord.
Dit zijn berichten die me laten denken dat het kan.rvrbtcpt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
[...]
De 2e rijder koppelt via audio en jij kijkt op het GPS scherm. Kost niks extra
Een oudje maar het is iemand gelukt: https://www.ukgser.com/co...n-hear-the-tomtom.329580/
Midland verkoper bevestigde dit ook nogmaals.
Vaak gebruiken die intercoms verschillende profielen, om zo ook te kunnen bepalen welke bron er voorrang krijgt.
Mogelijk als je de navigatie koppelt als telefoon en niet als navigatiedevice, dat je dan wél de audio kunt delen met je partner. Dan speel je de navigatie-instructies zogenaamd als muziek af. Muziek kun je wél vaak delen.
Mogelijk als je de navigatie koppelt als telefoon en niet als navigatiedevice, dat je dan wél de audio kunt delen met je partner. Dan speel je de navigatie-instructies zogenaamd als muziek af. Muziek kun je wél vaak delen.
offtopic:
Ik blijf er wel bij dat je een probleem probeert op te lossen dat er imho niet is, maar het is jouw feestje.
Wij geven gewoon op tijd richting aan en dan weet degene achter je wel wat je gaat doen.
Ik rij zo'n 20.000km per jaar, waarvan toch zo'n 10-15k voorop, al jaren lang. Dit is nog nooit een probleem geweest. Sterker nog, bij onervaren rijders sta ik er zelfs op dat ze niet zelf de route hebben ingeladen maar zich op hun voorganger concentreren zodat ze de bochten niet op dat schermpje gaan inschatten.
Dat gezegd hebbende, we hebben hier in het motortopic heerlijke discussies over. Je bent daar van harte welkom!
Ik blijf er wel bij dat je een probleem probeert op te lossen dat er imho niet is, maar het is jouw feestje.
Ik rij zo'n 20.000km per jaar, waarvan toch zo'n 10-15k voorop, al jaren lang. Dit is nog nooit een probleem geweest. Sterker nog, bij onervaren rijders sta ik er zelfs op dat ze niet zelf de route hebben ingeladen maar zich op hun voorganger concentreren zodat ze de bochten niet op dat schermpje gaan inschatten.
Dat gezegd hebbende, we hebben hier in het motortopic heerlijke discussies over. Je bent daar van harte welkom!
[ Voor 50% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-03-2024 11:30 ]
Over dat afspelen als muziek was ik ook al aan't mijmeren, maar ik heb weinig notie van al die dingen, het is zoeken dus voor me. Vandaar dat ik hier mijn vragen de wereld instuur, hopelijk met als resultaat gewenst doel.
Ik maak nergens een probleem van, dat schrijf ik ook nergens.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:24:
offtopic:
Mijn doel is om te achterhalen of iets al dan niet kan / mogelijk is.
Niks meer niks minder.
Ik lees intussen bijna evenveel commentaren van gebruikers die er ook mee bezig zijn, blijkt zelfs een veelgestelde vraag te zijn bij TomTom en Garmin.
Met de info die ik totnogtoe heb vergaard word het waarschijnlijk geen Sena of Cardo, die hebben onderling teveel problemen m.b.t. koppelen.
Het koppelen met Sena of Cardo met hetzelfde merk is juist super eenvoudig. Het koppelen van een Sena mét een Cardo, dáár zit hem de moeilijkheid. Daar heb je wel gelijk in.
En ook dat kan tegenwoordig wel, met wat ze "Universal intercom" noemen. In feite simuleert een van de 2 dan een telefoon met een bluetooth verbinding, wat de ander prima zal accepteren.
Daarmee verlies je echter wel andere functionaliteiten zoals mesh, het bereik wordt minder, en mogelijk zijn er ook minder energiebesparende opties mogelijk met als gevolg een kortere accuduur.
Wat mij betreft zijn er tegenwoordig juist maar 2 grote intercom merken: Sena of Cardo. En kies als groepje één merk, dan heb je ook de minste koppelingsproblemen. Ik heb het idee dat de meeste topmerken van helmen met ingebouwde intercomsetjes tegenwoordig voor Sena gaan, maar dat zal ook een stukje confirmation bias zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat Tomtom en Garmin hier iets in gaan betekenen. Tomtom kán het niet eens; de bluetooth chip die er in zit kan niet zoveel verbindingen aan. Als de verkeersinformatie wordt opgehaald via bluetooth tethering, dan kraakt de audio-verbinding al. Daarnaast is hun usecase dat iedereen zijn eigen navigatie heeft, waarom zouden ze dan hun eigen ramen gaan ingooien?
En ook dat kan tegenwoordig wel, met wat ze "Universal intercom" noemen. In feite simuleert een van de 2 dan een telefoon met een bluetooth verbinding, wat de ander prima zal accepteren.
Daarmee verlies je echter wel andere functionaliteiten zoals mesh, het bereik wordt minder, en mogelijk zijn er ook minder energiebesparende opties mogelijk met als gevolg een kortere accuduur.
Wat mij betreft zijn er tegenwoordig juist maar 2 grote intercom merken: Sena of Cardo. En kies als groepje één merk, dan heb je ook de minste koppelingsproblemen. Ik heb het idee dat de meeste topmerken van helmen met ingebouwde intercomsetjes tegenwoordig voor Sena gaan, maar dat zal ook een stukje confirmation bias zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat Tomtom en Garmin hier iets in gaan betekenen. Tomtom kán het niet eens; de bluetooth chip die er in zit kan niet zoveel verbindingen aan. Als de verkeersinformatie wordt opgehaald via bluetooth tethering, dan kraakt de audio-verbinding al. Daarnaast is hun usecase dat iedereen zijn eigen navigatie heeft, waarom zouden ze dan hun eigen ramen gaan ingooien?
Ik ben een complete leek in deze.
Dus, ik moet het allemaal nog uitzoeken en ondervinden.
Ik had mailcontact met iemand die een leuk alternatief had voor Sena en Cardo, daar informeer ik momenteel ook nog naar.
Verder kan ik niet beslissen wat anderen "in de groep" best kopen.
Ik had mailcontact met iemand die een leuk alternatief had voor Sena en Cardo, daar informeer ik momenteel ook nog naar.
Er zijn twee manieren waarop dit zou kunnen. Één is de bron die het mogelijk maakt om aan twee headsets het geluid door te geven. Maar zover ik weet bestaan er geen TomToms/Garmins/telefoons die dat kunnen.
Andere optie is een communicatie systeem die de navigatie instructies kan delen met een ander communicatie systeem. Voor muziek zijn er vaak wel opties voor Music sharing, maar dat is A2DP geluid. Navigatie instructies van een Garmin/TomTom gaan vaak via HFP of HSP. De bekende Cardo en Sena sets kunnen deze instructies dus niet delen.
Uclear was voorheen een merk dat dit wel kon, maar die lijken niet meer actief te zijn. Volgens mij blijft dan alleen Midland over, waarbij de R1 Mesh qua prijs/kwaliteit verhouding wel een hele interessante is.
Andere optie is een communicatie systeem die de navigatie instructies kan delen met een ander communicatie systeem. Voor muziek zijn er vaak wel opties voor Music sharing, maar dat is A2DP geluid. Navigatie instructies van een Garmin/TomTom gaan vaak via HFP of HSP. De bekende Cardo en Sena sets kunnen deze instructies dus niet delen.
Uclear was voorheen een merk dat dit wel kon, maar die lijken niet meer actief te zijn. Volgens mij blijft dan alleen Midland over, waarbij de R1 Mesh qua prijs/kwaliteit verhouding wel een hele interessante is.
Ik heb de indruk dat de Midland, tevens het toestel wat ik als alternatief beschreef in een vorige reactie, de meest complete is.
Het is irritant maar allemaal hetzelfde merk is wel de beste keuze.Finesse schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
Ik ben een complete leek in deze.
De verbinding via bluetooth is echt prut. Voordat je gaat moet je allemaal koppelen. Dat lukt niet altijd in een keer, het is gewoon meer gedoe. Dan valt er ergens de verbinding weg moet je stoppen en opnieuw koppelen en de afstand is beperkt.
Met mesh (ik heb dan Sena) werkt het echt stukken gemakkelijker. Geen koppelen meer, de verbinding wordt direct opgepakt als je in hetzelfde kanaal zit. Valt er eentje weg komt die automatisch terug, je hoeft niet te stoppen. Dat is echt wel voorruitgang. Als alle fabrikanten hetzelfde mesh protocol zouden ondersteunen dan was het helemaal mooi.
Toekomstgericht zou ik al zeker voor Mesh gaan.
Midland beweert dat koppelen eenvoudig kan met zowel Sena al Cardo
Ik zal het zelf ontdekken wanneer ik een bezoek breng bij de Midland verkoper.
Midland beweert dat koppelen eenvoudig kan met zowel Sena al Cardo
Ik zal het zelf ontdekken wanneer ik een bezoek breng bij de Midland verkoper.
Intussen mail contact gehad met Midland zelf, zij bevestigen dat ze een aantal intercoms hebben die de mono-audio van de GPS-navigatiesystemen aan de passagier/bijrijder kunnen doorgeven.
Hier heb je nog een merk-onafhankelijke oplossing:
Hompu in "Hét grote motortopic - Deel 26 (2024)"
Let wel, telefoon ontvangst in bijvoorbeeld de Eifel is op diverse plekken beroerd, dus heel betrouwbaar is dit ook niet imho. Het ligt vooral aan je gewenste toepassing.
Hompu in "Hét grote motortopic - Deel 26 (2024)"
Let wel, telefoon ontvangst in bijvoorbeeld de Eifel is op diverse plekken beroerd, dus heel betrouwbaar is dit ook niet imho. Het ligt vooral aan je gewenste toepassing.
Pagina: 1