Prijzen zonnepanelen, te mooi om waar te zijn of realiteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 08:37
Ik ben me al een paar maanden aan het verdiepen om terug zonnepanelen te leggen. Had er op mijn vorig huis, maar op mijn nieuw huis wegens persoonlijke (financiële) omstandigheden nog geen gelegd.

Nu kreeg ik overal al te zien/horen dat prijzen van zonnepanelen enorm gezakt zijn, mede door het wegvallen van de zonnepanelenpremie(vlaanderen) en dus ben ik enkele offertes gaan opvragen.

Mijn situatie:

Oost-west dakopstelling
2000 kWh verbruik (zal wel nog stijgen naar 2500 kWh).
3-Fase(maar ik heb me door verschillende laten vertellen dat je voor een kleine installatie hier perfect een monofasige omvormer op kunt aansluiten)

Ik heb reeds een aantal offertes binnen en ivm de digitale meter zijn alle aannemers duidelijk: beide kanten van het huis een gelijk aantal panelen, minimum 4 aan elke kant, eventueel 5. Dus 8 of 10 in totaal

Meeste zitten met prijzen tussen de €4300 - €5000

1 offerte sprong hier wel bovenuit:

1 * Huawei SUN2000-3KTL-L1 (Monofase)
8 * Trinasolar Vertex S P-TYPE 415W Full Black

Totaalprijs incl installatie, btw(6%), bekabeling en keuring: €3057.03

Behoorlijk groot verschil met andere. Ik vond het verdacht, dus ben eens gaan kijken wat ik als particulier via Solarwinkel zou betalen:
- 1 * Huawei SUN2000-3KTL-L1: €649,67
- 8 * Trinasolar Vertex S P-TYPE 415W Full Black: €834.72
Deze prijzen zijn inclusief BTW(21%) €1484.39, omgerekend naar 6% btw is dat €1243.

Reken er nog wat bekabeling bij, werkuren en dan lijken ineens die andere offertes van boven de €4300 heel hoog en lijkt deze normaal?

Wat denken jullie ten eerste van deze prijsstelling en ten tweede van de gekozen materialen? Want zie op den duur door het bos de bomen niet meer. Zag al Jinko, Canadian Solar, Trina Solar, Sunlink, Jasolar,... passeren voor zonnepanelen, met daarnaast Growatt, SAJ, Solis. Om nog maar te zwijgen over het gepush naar thuisaccu met eventueel in combinatie met dynamisch tarief om terug te leveren tijdens de piekuren en te laden van het net tijdens de daluren. Enige die tegen die batterijen en dynamische tarieven was, was net de firma die bovenstaande goedkope offerte voorstelde. Dus gaf me op zich wel een goed gevoel...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste we zien je andere offertes niet dus deze stellingen:
skelleniels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
Meeste zitten met prijzen tussen de €4300 - €5000

1 offerte sprong hier wel bovenuit:

1 * Huawei SUN2000-3KTL-L1 (Monofase)
8 * Trinasolar Vertex S P-TYPE 415W Full Black

Totaalprijs incl installatie, btw(6%), bekabeling en keuring: €3057.03
skelleniels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
Reken er nog wat bekabeling bij, werkuren en dan lijken ineens die andere offertes van boven de €4300 heel hoog en lijkt deze normaal?
Kunnen wij eigenlijk niets mee.

Dat gezegd hebbende in Nederland zijn offertes van een paneel of 8+ wel redelijk te vinden met een prijspeil van 1€/Wp.

Maar je vergeet hier wel even:
  • arbeidsloon
  • arbeidsloonrisico (ziekte, verlof, arbeidsongevallen, verzekeringen, loonbelasting, ed.)
  • aardlekautomaat
  • doorvoeren bekabeling
  • bekabeling
  • busje
  • werkdag van 8u betalen ook al is de werkdag minder lang bij kleinere opdrachten
  • opslag zonnepanelen voor een opdracht
  • garantie
  • werkzaamheden op een dak (doe het maar even)
  • veiligheidsvoorzorgmaatregelen voor werken op een dak (oké ik zie vaker de PV-leggers dit niet doen dan wel ..)
  • montagemateriaal wat best nog wel prijzig kan zijn

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:48:

[...]

[...]

Dat gezegd hebbende in Nederland zijn offertes van een paneel of 8+ wel redelijk te vinden met een prijspeil van 1€/Wp.

• arbeidsloon
  • arbeidsloonrisico (ziekte, verlof, arbeidsongevallen, verzekeringen, loonbelasting, ed.)
  • aardlekautomaat
  • doorvoeren bekabeling
  • bekabeling
  • busje
  • werkdag van 8u betalen ook al is de werkdag minder lang bij kleinere opdrachten
  • garantie
  • veiligheidsvoorzorgmaatregelen voor werken op een dak (oké ik zie vaker de PV-leggers dit niet doen dan wel ..)
Ik zeg toch niet dat ik de duurdere offertes te duur vind? Ik vond in eerste instantie dit normale prijzen en vroeg me eerder af of die €3000 offerte niet te goedkoop is.

Al het bovenstaande wat je opsomt hebben zowel de bedrijven die de €5000 offerte aanbieden als degene die de €3000 offerte aanbiedt.

Maar als in Nederland €1/Wp normaal is, dan lijkt de offerte van €3057 perfect marktconform, zeker gezien in België nog steeds een btw tarief van 6% geldt op zonnepanelen.

[ Voor 6% gewijzigd door skelleniels op 13-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:19
skelleniels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Ik zeg toch niet dat ik de duurdere offertes te duur vind? Ik vond in eerste instantie dit normale prijzen en vroeg me eerder af of die €3000 offerte niet te goedkoop is.

Al het bovenstaande wat je opsomt hebben zowel de bedrijven die de €5000 offerte aanbieden als degene die de €3000 offerte aanbiedt.

Maar als in Nederland €1/Wp normaal is, dan lijkt de offerte van €3057 perfect marktconform, zeker gezien in België nog steeds een btw tarief van 6% geldt op zonnepanelen.
Is zeker niet duur, maar kreeg je de offerte b.v. voordat er bekend werd dat de salderingsregeling niet afgebouwd wordt?

Ben dom. TS zit in land dat wel lekker bier kan brouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door LTwinter op 13-03-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LTwinter schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Is zeker niet duur, maar kreeg je de offerte b.v. voordat er bekend werd dat de salderingsregeling niet afgebouwd wordt?
TS zit in BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
LTwinter schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Gaat over België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Trinasolar is prima qua panelen, maar Huawei zou ik liever niet in huis hebben hangen. Wat voor omvormers waren de andere offertes? Anders is het behoorlijk appels met peren vergelijiken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

skelleniels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Eens, lijkt mij prima. Ik zal op voorhand wel even vragen wat voor merk aardlekautomaat ze plaatsen want je wilt daarvoor wel graag een A-merk hebben. (En dan niet op de verkoper z'n blauwe ogen geloven dat merk X een A-merk is of daar niet voor onder doet).

Maar inderdaad 3k voor 8x 415 lijkt gewoon prima. Niet voorruit betalen is nog wel een advies wat ik je wil geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Ik vind 4 panelen per string te krap voor de Huawei omvormer. 90V tracker, 100V start. Beide zit mij te dicht bij de string spanning van 4 panelen.

Dit is dus heel, heel beperkt schaduw beheer en mogelijk in de winter (Dan gaan de panelen wat minder spanning geven, en in heel goed licht doen ze maar 30V) lastig starten van het systeem.

Is minimaal 5 per dak mogelijk?

Bij dergelijk nette prijzen is het zonde om je dak niet vol te gooien. Ook in het saldeervrije België zou je daar baat bij moeten hebben (minder import). Tevens verlengt meer panelen het deel van het jaar dat je in combinatie met accu (Die op de Huawei omvormer aangesloten zou moeten kunnen worden, ook later) vrijwel import-vrij kunt zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
Ronald schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:10:
Ik vind 4 panelen per string te krap voor de Huawei omvormer. 90V tracker, 100V start. Beide zit mij te dicht bij de string spanning van 4 panelen.

Dit is dus heel, heel beperkt schaduw beheer en mogelijk in de winter (Dan gaan de panelen wat minder spanning geven, en in heel goed licht doen ze maar 30V) lastig starten van het systeem.

Is minimaal 5 per dak mogelijk?

Bij dergelijk nette prijzen is het zonde om je dak niet vol te gooien. Ook in het saldeervrije België zou je daar baat bij moeten hebben (minder import). Tevens verlengt meer panelen het deel van het jaar dat je in combinatie met accu (Die op de Huawei omvormer aangesloten zou moeten kunnen worden, ook later) vrijwel import-vrij kunt zijn.
Goeie opmerking, vroege start en late uitval is wel belangrijke met de digitale meter. Ga inderdaad toch gaan voor 10 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Maak je geen illusies, start is en blijft in de enkele, maximaal dubbele watts :-)

Je wil gewoon een systeem wat voldoende marge heeft

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

TheTeek

TheTeek

Ik heb zelf 26 trina solar Vertex S 420wp panelen liggen die zijn aangesloten op drie losse growatt 3600watt omvormers. Geen enkel spijt van deze keus. Presteren erg goed.
Nu liggen de panelen ook allemaal op het zuiden en heb ik weinig last van schaduw.

Drie losse omvormers, omdat ik drie dakvlakken heb, de spanning laag wil houden en 6 trackers tot m'n beschikking heb. 2x 2x5, 1x 1x6
Per Fase een eigen omvormer. Dus geen last van invloeden van andere fasen op 1 omvormer.
Nu heb ik dat laatste niet goed uitgezocht. mogelijk speelt dat niet met nieuwere omvormers. Ik begreep vroeger dat een drie fase omvormer geheel uitschakelt als 1 van de fasen boven de 253volt komt.
Waar nu dus maar 1 omvormer mogelijk kan afschakelen als dit voorkomt op 1 van de fasen.

Maar terugkomend op je prijs, ik heb ze een jaar geleden gekocht bij stralendgroen en toen waren de paneel prijzen nog ruim 2x zo hoog.
Ik heb ze zelf gelegd, dus over arbeid kan ik niet veel zeggen. Ik heb een makkelijk toegankelijk dak.

[ Voor 21% gewijzigd door TheTeek op 14-03-2024 18:05 ]

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
TheTeek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:54:

Per Fase een eigen omvormer. Dus geen last van invloeden van andere fasen op 1 omvormer.
Nu heb ik dat laatste niet goed uitgezocht. mogelijk speelt dat niet met nieuwere omvormers. Ik begreep vroeger dat een drie fase omvormer geheel uitschakelt als 1 van de fasen boven de 253volt komt.
Waar nu dus maar 1 omvormer mogelijk kan afschakelen als dit voorkomt op 1 van de fasen.
Vrijwel alle 3-fase omvormers kunnen nog altijd niet asymmetrisch produceren. dus 1x253 is voor de meesten dus geheel uit.

Poor-mans 3-fase werkt ook, en dan is het echt onafhankelijk. (Maar gaat lastiger met accu's, kost meer ruimte, iets meer geld, fractie lagere efficientie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:44
True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:48:

[...]

[...]

• arbeidsloon
  • aardlekautomaat
  • doorvoeren bekabeling
  • bekabeling
  • busje
  • garantie
Reken maar een man of 2 voor het sjouwen en leggen. En 1 voor het voorbereiden/aanpassen/afmonteren van de electrische installatie

Helemaal eens met bovenstaand. + Zodra iemand in je installatie komt sleutelen, is hij als laatste ook verantwoordelijk voor je hele installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

lightemup schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Reken maar een man of 2 voor het sjouwen en leggen. En 1 voor het voorbereiden/aanpassen/afmonteren van de electrische installatie

Helemaal eens met bovenstaand. + Zodra iemand in je installatie komt sleutelen, is hij als laatste ook verantwoordelijk voor je hele installatie.
Dat kan echt wel met twee: eentje voor binnen en helpen sjouwen en de andere voor op het dak. Binnen is minder werk. Bij mij waren ze met 14 panelen klaar in 5 uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:44
True schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Dat kan echt wel met twee: eentje voor binnen en helpen sjouwen en de andere voor op het dak. Binnen is minder werk. Bij mij waren ze met 14 panelen klaar in 5 uurtjes.
Ja het kan wel, maar ik zie dat het vaak met 3 gedaan word :)
Pagina: 1