Vochtprobleem trapkast bij kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Va.le.rie.
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-04-2024
Hoi,

Ik heb nu al 2 jaar op rij in de herfst/winterperiode last van vocht en schimmels in de trapkast waar ook het luik naar de kruipruimte zit. Dit luik sluit niet volledig dicht dus misschien zit daar al een probleem?

Nu heb ik SmartDry laten langskomen en hij zei zonder onderzoek al meteen dat dit opgelost kon worden met drybricks (schrijver systeem) voor zo'n €2000. Het probleem zou liggen aan de na-isolatie die door de vorige eigenaar gedaan is waardoor de muur nu niet meer zou kunnen ademen.

Het bedrijf kwam meer over als verkopers dan als experts en ik lees sceptische verhalen over het systeem dus ik wil mijn zoektocht voortzetten.

Hebben jullie enig idee welk systeem in mijn geval een oplossing zou zijn of in welke hoek ik het moet zoeken?

Alvast bedankt.
Valerie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Zit deze trapkast ook vast aan een buitenmuur? Het helemaal dichtmaken van het luik naar de kruipruimte lijkt me stap 1. Die van ons sloot ook niet goed en heb ik vervangen, daarna geen vochtprobleem meer en muffe geurtjes

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
Heb je ook vocht in de kruipruimte en wordt deze geventileerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou eerst eens beginnen met het luchtdicht afsluiten van de kruipruimte. Zeker als je afzuiging in je woning hebt ontstaat er een lichte onderdruk waardoor er lucht door elk kiertje naar binnen wordt gezogen. In je trapkast is dat dus afkomstig uit je vochtige kruipruimte.

Ik vermoed dat de trapkast dus tegen een buitenmuur staat? De trap en kast zal ook enigszins isoleren dus ik vermoed dat het ook vrij koud is in de trapkast? Mogelijk is het dan gewoon condens tegen de betreffende buitenmuur. Dit hoeft niet direct het gevolg te zijn van een slecht ademende muur. Is het mogelijk om de trapkast wat beter te ventileren? Dit doet het vochtpercentage afnemen en de temperatuur wat toenemen, waardoor dit probleem wat minder zou moeten spelen.

Weet jij wat voor isolatie er in de buitenmuur zit? Hoe is dit verder opgebouwd?

Vreemd dat SmartDry het probleem vanuit de buitenkant wil oplossen. Volgens mij is het vooral een probleem wat zich binnen afspeelt en hier ook verholpen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Luik beter laten afsluiten en een ventilatierooster in de kastdeur.