"deukjes" scherm MacBook Air M2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
Zojuist kwam ik erachter dat het scherm van mijn MacBook Air M2 een aantal (op het oog) dode pixels heeft. Geprobeerd schoon te maken met een brillendoekje, maar geen resultaat. Daarna kwam ik erachter dat deze deukjes ook zichtbaar zijn als de MacBook uit staat, waardoor het dus niet aan de pixels zelf ligt. NB ik ben hier altijd erg zuinig mee omgegaan dus ik ben er zeker van dat het niet aan broodkruimels of andere gekke dingen ligt. Misschien aan minuscule stofdeeltjes, maar niks meer dan "voorzichtig normaal gebruik".

Gelijk met Apple gebeld en afspraak ingepland. De website van Apple zegt dat er geen garantie op het product meer zit (gekocht bij Apple zelf, eind 2022), terwijl ik op andere plekken lees dat door EU-regelgeving 2 jaar garantie op dit soort producten geboden wordt. De Apple-medewerker aan de telefoon bleef hier nogal vaag over, en de conclusie was dat de garantie afhangt van de aard van het probleem. Kan iemand hier verder licht op schijnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-SmWSpXWU6yDHQiSW9M2SRZnbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VccYICJsB8csGsqGvzOZChE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jixreme op 13-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:20
Uit je bericht lees ik dat je de MacBook niet bij Apple hebt gekocht. Je moet het tweede jaar naar de verkoper. En als dat toch Apple blijkt te zijn, je hebt gewoon 2 jaar garantie dus opnieuw bellen en aandringen op contact met een senior advisor.

[ Voor 38% gewijzigd door turkeyhakan op 13-03-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:42:
Uit je bericht lees ik dat je de MacBook niet bij Apple hebt gekocht. Je moet het tweede jaar naar de verkoper. En als dat toch Apple blijkt te zijn, je hebt gewoon 2 jaar garantie dus opnieuw bellen en aandringen op contact met een senior advisor.
Het stond er niet in, maar hij is bij Apple zelf gekocht. Ik heb het originele bericht aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:15
Om in aanmerking te komen voor de garantie moet wel duidelijk zijn dat het om een productiefout gaat. Volgens mij ligt nu de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat het product 'normaal' gebruikt is bij jou, dus hopelijk ziet de MacBook er verder goed uit. Dan nog... het is meer dan een jaar geleden dat je het gekocht hebt, dus het is vrij makkelijk voor Apple om te zeggen dat er aan jouw kant iets fout is gegaan.
Zie ook: https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
Archer_VC10 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:18:
Om in aanmerking te komen voor de garantie moet wel duidelijk zijn dat het om een productiefout gaat. Volgens mij ligt nu de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat het product 'normaal' gebruikt is bij jou, dus hopelijk ziet de MacBook er verder goed uit. Dan nog... het is meer dan een jaar geleden dat je het gekocht hebt, dus het is vrij makkelijk voor Apple om te zeggen dat er aan jouw kant iets fout is gegaan.
Zie ook: https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
Daar kan ik in komen ja. Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik het niet veroorzaakt heb, maar ik snap dat iedereen dat zegt en Apple daar geen boodschap aan heeft.

Wel blijf ik het gek vinden dat Apple zo wazig is over 1 of 2 jaar. Echter zou deze casus daar dan los van staan als Apple aanhaalt dat dit door de gebruiker veroorzaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 22:12
Jixreme schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Het stond er niet in, maar hij is bij Apple zelf gekocht. Ik heb het originele bericht aangepast.
Bij Apple zelf gekocht dan geld de wettelijke garantie inderdaad (minstens 2 jaar). Je hebt dat direct aangegeven dus zou goed moeten komen.

Je hebt geen garantie op incidentele schade, dus ben benieuwd wat ze ervan gaan vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Geronimous op 13-03-2024 16:35 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:49
Deze putjes heb ik ook in de MacBook Pro gehad op de M1 Max. Het lijkt te komen door het feit dat het scherm zo ongelofelijk dun is. Dit fenomeen wordt 'exploded pixels' genoemd. Er komt zoveel warmte van het scherm vrij, dat je daardoor een soort van heel kleine gaatjes in je scherm krijgt.

Apple heeft dat meerdere keren gratis gerepareerd, want het gebeurde om de twee maanden wel dat ik deze rare putjes in het scherm had. Maar ik had altijd Apple Care+ en hoefde geen eigen risico te betalen. Hoe het met garantie zit, weet ik niet. Wel werd ik een keer wakker met een enorme deuk in mijn scherm. Dat kon ik niet plaatsen, want ik had hem toch goed weggelegd? Toen bleek dat mijn broer per ongeluk de MacBook in sleeve had laten vallen. Daar heb ik wel eigen risico over moeten betalen. Dat heeft mijn broer uiteraard netjes vergoed. Maar verder werd alles wel gratis onder Apple Care gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
Dennisweb schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:28:
Deze putjes heb ik ook in de MacBook Pro gehad op de M1 Max. Het lijkt te komen door het feit dat het scherm zo ongelofelijk dun is. Dit fenomeen wordt 'exploded pixels' genoemd. Er komt zoveel warmte van het scherm vrij, dat je daardoor een soort van heel kleine gaatjes in je scherm krijgt.

Apple heeft dat meerdere keren gratis gerepareerd, want het gebeurde om de twee maanden wel dat ik deze rare putjes in het scherm had. Maar ik had altijd Apple Care+ en hoefde geen eigen risico te betalen. Hoe het met garantie zit, weet ik niet. Wel werd ik een keer wakker met een enorme deuk in mijn scherm. Dat kon ik niet plaatsen, want ik had hem toch goed weggelegd? Toen bleek dat mijn broer per ongeluk de MacBook in sleeve had laten vallen. Daar heb ik wel eigen risico over moeten betalen. Dat heeft mijn broer uiteraard netjes vergoed. Maar verder werd alles wel gratis onder Apple Care gerepareerd.
Klinkt aannemelijk. Wel vervelend dat je zo (wellicht letterlijk) de prijs betaalt voor het mooie/dunne design, net zoals voorheen met het butterfly toetsenbord.

Als jij geen eigen risico hoefde te betalen, dan zou het in mijn geval betekenen dat ze mij niet als aanrichter zien. Dan zou de schade (ook zonder AC+) gedekt moeten worden binnen de wettelijke garantie. Maar we gaan het zien, ik zal laten weten hoe het is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:49
Jixreme schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:36:
[...]

Klinkt aannemelijk. Wel vervelend dat je zo (wellicht letterlijk) de prijs betaalt voor het mooie/dunne design, net zoals voorheen met het butterfly toetsenbord.

Als jij geen eigen risico hoefde te betalen, dan zou het in mijn geval betekenen dat ze mij niet als aanrichter zien. Dan zou de schade (ook zonder AC+) gedekt moeten worden binnen de wettelijke garantie. Maar we gaan het zien, ik zal laten weten hoe het is afgelopen.
Ik zou bij het aanmelden van de reparatie echt de term 'exploded pixels' gebruiken. Dat hielp bij mij in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jixreme
Goede ervaring met de Apple Store. Medewerker zag de pixels en zei dat de MacBook verder in zeer goede staat is. Het scherm wordt vervangen onder het Europees consumentenrecht. Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:20
@Jixreme Kun je de putjes ook voelen? Ik heb er ook een in mijn M1 Pro op ongeveer het midden van mijn scherm (t.h.v. touchpad) en kan hem voelen met mijn nagel. Benieuwd of dit onder garantie valt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jixreme
Exception schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:50:
@Jixreme Kun je de putjes ook voelen? Ik heb er ook een in mijn M1 Pro op ongeveer het midden van mijn scherm (t.h.v. touchpad) en kan hem voelen met mijn nagel. Benieuwd of dit onder garantie valt. :)
Ik meende wel heel licht iets te kunnen voelen ja, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartjeAmsterdam
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-07 18:04
Zelfde hier met mijn MacBook Pro M3pro … op 6 plekken pixels geëxplodeerd (zie foto, echt bizar!) Ook hierdoor beschadiging op het scherm zelf. Gisteren bij Applestore Haarlem geweest. Ondanks het feit dat de computer 13 maanden oud is en ik geen Apple care heb toch onder garantie (Europees consumentenrecht) een nieuwe deksel met scherm. Klein weekje weg maar als het goed is volgende week weer als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psAenbBNxOX12PIllAfWV8ornyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDK0AuGDR8azg3iqNTREeVZs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:07
Dat is bijzonder. Ik had voor paar maanden terug ook ineens een paar vuiltjes ontdekt die ik niet weggepoetst kreeg met een doekje. Dat bleken ook inderdaad dat soort rare gaatjes te zijn. In mijn geval gaat het om een M1 Pro van januari 2022 en ik heb apparaat in bruikleen van m'n werk dus consumenten recht is hier denk ik niet echt van toepassing. Ik zal de IT afdeling in ieder geval aangeven dat dit probleem speelt op deze en nieuwere modellen.

Idempotent.

Pagina: 1