Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 15:49
Beste mensen,

Ik heb al wat oriëntatie gedaan, maar ik ben nog op zoek naar meningen en ervaringen. Mijn vooropleiding is MBO 4, en door de jaren heen heb ik algemene certificeringen behaald zoals ITIL, MS900 en AZ900. Wat zijn de groeimogelijkheden vanuit een eerstelijns servicedesk functie? Mijn doorstroming in zicht, omdat ik volgende week begin als functioneel beheerder, wat in onze organisatie als een tweedelijnse functie wordt beschouwd. Ik ben super blij over mijn volgende stap en uitdaging! maar ik besef me ook dat ik moet bedenken welke kant ik op wil. Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet diep over nagedacht; deze functie kwam op mijn bordje, omdat mijn naam ter sprake kwam als geschikte kandidaat.

Mijn vraag is: hebben mensen suggesties voor mijn verdere ontwikkeling? Waar kan ik me de komende jaren op focussen? Mijn post klinkt misschien alsof ik geen grote passie heb, maar dat is zeker niet het geval. Ik ben sterk gemotiveerd binnen de IT, vooral in het oplossen van technische en complexe problemen en procesverbetering. Ik ben gewoon aan het uitzoeken welke richting ik op wil groeien. De afgelopen twee jaar heb ik veel geleerd, mede dankzij mijn eigen inzet voor continue leren en verbeteren. Zowel op het gebied van soft skills als hard skills ben ik sterk gegroeid, wat me zeker heeft geholpen om de volgende stap te zetten.

Hebben mensen suggesties waar ik de komende jaren aan kan werken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
functioneel beheer is inderdaad eerste stap

daarna kan je - indien je het ineressant vindt uiteindelijk data manager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 23:48
Hangt er ook een beetje vanaf wat je ambities zijn. Bij ons zijn er 1e lijns medewerkers die inmiddels als consultant migraties uitvoeren van on-prem naar de cloud (Azure / M365). Focus op de dingen waar je energie uit put en passie voor hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Functioneel beheer is een prima vervolgstap, een andere had werkplek-, systeem-, of netwerkbeheer kunnen zijn.

Je kunt afhankelijk van je interesses en kunde, ambities en drive diverse kanten op (of juist de komende vele jaren FB blijven doen). Waarbij misschien ook wel vervolgopleidingen / -cursussen zinvol kunnen zijn. In de baas z'n tijd en/of na werktijd.

Maar de vraag is dan toch eerst welke richtingen je zelf interessant lijken. Of misschien wil je juist eerst een jaartje beheer doen en de organisatie zo breder leren kennen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je hebt het ook over een passie voor technische problemen, dat is niet de associatie die ik bij functioneel beheer heb. Functioneel beheer kan zéker een logische stap zijn, maar je zou ook kunnen kijken naar meer technisch georiënteerde beheer rollen als infrastructuur- en systeembeheer. Of bijvoorbeeld technisch applicatiebeheer, dat in de regel meer technisch van aard is terwijl functioneel beheer vaak meer aan de businesskant zit. (Op functioneel applicatiebeheer zie je vaker instroom vanuit de organisatie vanuit andere vakgebieden, technisch applicatiebeheerders zijn vaker doorgegroeide servicedesk medewerkers en systeembeheerders.)

Later zou je kunnen doorgroeien naar technisch architect (infra, systeembeheer) of business analyst (meer de hoek van het vertalen van bedrijfsbehoeften in oa IT oplossingen, samen met een technisch architect).

Binnen al die rollen kun je ook weer doorgroeien naar een senior rol (soms enkel met meer inhoudelijke kennis, vaak ook, met wat coördinerende / aansturende taken er bij).

Ander pad dat vaker bewandeld wordt, maar soms lastiger domweg omdat er minder plekken zijn (want piramide), zijn managementrollen.

Belangrijkste is denk ik online de nodige vacatures te bekijken én te praten met je collega's om te kijken wat al die rollen nu eigenlijk inhouden en een beeld te krijgen wat je leuk vind. Huidige stap is denk ik een prima stap, maar mocht je na een tijdje denken "mêh", is het helemaal niet onlogisch of erg binnen of buiten de orga te kijken naar een rol die beter past. (Om vervolgens daar, intern of extern, de juiste cursussen bij te volgen. Idealiter in de vorm van een opleidingsplan over meerdere jaren, maar beginnen met een cursus hier en daar, is een prima start. Zeker op applicatiebeheerniveau is het zinvol van de vendor een specifieke AB training te volgen zodat je de ins en outs van de applicatie leert kennen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:32
Het hangt sterk van je wensen en interesses af.

Ik zou dan ook vooral daar beginnen met kijken, en niet zozeer naar wat het makkelijkst doorstroomt. Je stroomt namelijk uiteindelijk het makkelijkst door naar dat wat je met plezier goed doet.

Ik ben iets meer dan 8 jaar geleden op de Service Desk begonnen maar kwam er daar al snel achter dat processen en kennisverstrekking mijn sterke punten zijn. Ik ben vanuit Service Desk naar Knowledge Coordinator, toen naar Global Service Desk Service Manager en nu naar Information Security Compliance Manager doorgegroeit.

Pin je dus vooral niet vast op enkel de hands-on functionele opties, als je bijv management of service management ook interesant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:49
Het antwoord van de vraag die je stelt ligt in de basis bij jezelf zoals hierboven ook al naar wordt verwezen. Puur naar rollen en functies kijken helpt naar mijn ervaring niet zonder dat je van jezelf goed weet waar je hart sneller van gaat kloppen. Om je te helpen zou je een (virtuele) spiegel voor je kunnen houden en je vragen kunnen stellen als:
- Waar liggen mijn interesses en krijg ik energie van?
- Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten?
- Waar en hoe zou ik die sterke kanten kunnen inzetten?
- Wat vindt ik absoluut niet leuk c.q. krijg ik geen energie van?
Het helpt je om de route zelf uit te tekenen. Je hebt ook diverse coaching trajecten die je daarmee kunnen helpen. Soms zelfs intern (maar dat ligt aan de organisatie).
Pagina: 1