Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:02
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe smartphone. Ik denk nu aan de iPhone 15 128 GB.

Wat is je budget?
800 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil een smartphone voor alledaagse dingen. Beetje foto's maken, communiceren, eventueel een spelletje spelen voor onderweg. Hij moet lang meegaan qua batterijduur en levensduur. Ik heb nu een Samsung S10 en wil dus nu overstappen op een iPhone. Is 128 GB genoeg, want ik heb nu ook een van 128 GB en deze is voor 85% gebruikt. Daarnaast wil ik hem 3-4 jaar gaan gebruiken net zoals mijn huidige telefoon.

Wat heb je zelf al gevonden?
iPhone 15 128GB, Samsung S24, voorkeur gaat uit naar iPhone vanwege minder bloatware

Welke vragen heb je hier nog over?
Kan ik het toestel beter los kopen of met een abonnement. Mijn huidige sim-only abonnement verloopt pas in november (11 euro per maand). Bij Odido is hij voor €720 beschikbaar (met abonnement) en ik heb ook nog glasvezel bij hen. Is het beter om het contract af te kopen? Of zijn er betere manieren om hem te kopen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
iPhone is een prima apparaat en keuze, maar er zit echt niet minder bloatware op dan op een Samsung. Laatste iPhone die ik kaal installeerde, zat ik al op 38 app iconen. Uiteraard kun je veel ervan "verwijderen", wat betekend dat ze uitgeschakeld worden en je het icoon niet meer ziet.

Gezien je graag een grote accuduur wil, zou ik je alleen adviseren om een iPhone Plus of Max te nemen. Mijn vrouw red het amper een dag op haar iPhone 15. En een S10 is al groter dan een iPhone 15, dus qua formaat kan het prima verwacht ik.
Opslag op een iPhone is redelijk goed te beheren als je er een iCloud abonnement bijneemt. De gratis 5Gb opslag die je krijgt is net genoeg voor een backup van je systeeminstellingen, maar je kunt er veel data offloaden zoals foto's en video's. Dit kan ook naar andere cloud's, maar meestal is dat meer werk om in te richten en te onthouden. Zoals elke partij doet ook Apple alles eraan om je bij hun eigen merk te houden en zoveel mogelijk geld aan hun producten uit te geven.

Gezien je nu een S10 hebt ga ik ervan uit dat je lang doet met je telefoon. Dus ik zou wel voldoende opslag overwegen, of in ieder geval afwegen of je gaat voor nu een duurdere aanschaf en eventueel later eerder vervangen als je te weinig ruimte hebt, danwel actiever de opslag ruimte beheren.
Mijn verwachting is dat we de komende jaren meer ruimte kwijt gaan zijn aan software op de telefoons.

Aangezien je de S24 ook nog overweegt, ga even in de winkel kijken bij bijvoorbeeld MediaMarkt, waar beide toestellen liggen en houdt ze in de hand. Ondanks een iets kleiner scherm is de iPhone net iets groter in alle richtingen. Hier ze naast elkaar in een vergelijk:
https://tweakers.net/pric.../1239607;1978140;2033874/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Iphone 15, met de "KPN truc": 726 euro met maandelijks abonnement, dat na 1 maand op te zeggen is. Je betaalt dan dus 726+16,50+16,50 = 759 euro. En dan kun je gewoon pas in november je odido als sim only verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
swhnld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:45:
iPhone is een prima apparaat en keuze, maar er zit echt niet minder bloatware op dan op een Samsung. Laatste iPhone die ik kaal installeerde, zat ik al op 38 app iconen. Uiteraard kun je veel ervan "verwijderen", wat betekend dat ze uitgeschakeld worden en je het icoon niet meer ziet.

Gezien je graag een grote accuduur wil, zou ik je alleen adviseren om een iPhone Plus of Max te nemen. Mijn vrouw red het amper een dag op haar iPhone 15. En een S10 is al groter dan een iPhone 15, dus qua formaat kan het prima verwacht ik.
Opslag op een iPhone is redelijk goed te beheren als je er een iCloud abonnement bijneemt. De gratis 5Gb opslag die je krijgt is net genoeg voor een backup van je systeeminstellingen, maar je kunt er veel data offloaden zoals foto's en video's. Dit kan ook naar andere cloud's, maar meestal is dat meer werk om in te richten en te onthouden. Zoals elke partij doet ook Apple alles eraan om je bij hun eigen merk te houden en zoveel mogelijk geld aan hun producten uit te geven.

Gezien je nu een S10 hebt ga ik ervan uit dat je lang doet met je telefoon. Dus ik zou wel voldoende opslag overwegen, of in ieder geval afwegen of je gaat voor nu een duurdere aanschaf en eventueel later eerder vervangen als je te weinig ruimte hebt, danwel actiever de opslag ruimte beheren.
Mijn verwachting is dat we de komende jaren meer ruimte kwijt gaan zijn aan software op de telefoons.

Aangezien je de S24 ook nog overweegt, ga even in de winkel kijken bij bijvoorbeeld MediaMarkt, waar beide toestellen liggen en houdt ze in de hand. Ondanks een iets kleiner scherm is de iPhone net iets groter in alle richtingen. Hier ze naast elkaar in een vergelijk:
https://tweakers.net/pric.../1239607;1978140;2033874/
Ja, de bedoeling is wel om weer minimaal 3-4 jaar mee te gaan met deze telefoon. Ik wil alleen ook ervoor zorgen dat ik niet te veel apps op mijn mobiel heb staan, puur vanwege de afleiding en geheugengebruik. Ik zal dan wel even meer mijn opslag moeten beheren. Verder stuur heb ik een eigen cloudopslag, waar ik de genomen foto's naartoe synchroniseer, dus van tijd tot tijd kan ik ook de foto's eraf halen. Bedankt voor de vergelijking in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
gysman11 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:58:
Iphone 15, met de "KPN truc": 726 euro met maandelijks abonnement, dat na 1 maand op te zeggen is. Je betaalt dan dus 726+16,50+16,50 = 759 euro. En dan kun je gewoon pas in november je odido als sim only verlengen.
Dit is wel handig, ik vraag me af wat handiger is. 70 euro afkopen en aan een nieuw abonnement beginnen of toch deze truc. Volstaat 1x 16,50 niet trouwens? Als ik een Odido-abonnement neem dan, heb ik ook meteen 5 euro korting op mijn glasvezelabonnement, maar is dat het waard om nu een Odido abonnement af te nemen voor 2 jaar. Het is 15 euro p/m voor 2 jaar voor 40 GB aan data en 120 min of sms (die van 20 GB is evenduur, 4 GB is te weinig en er zit niks tussen). Looptijd abonnement voor 1 jaar is 1 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
handoff schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:49:
[...]

Ja, de bedoeling is wel om weer minimaal 3-4 jaar mee te gaan met deze telefoon. Ik wil alleen ook ervoor zorgen dat ik niet te veel apps op mijn mobiel heb staan, puur vanwege de afleiding en geheugengebruik. Ik zal dan wel even meer mijn opslag moeten beheren. Verder stuur heb ik een eigen cloudopslag, waar ik de genomen foto's naartoe synchroniseer, dus van tijd tot tijd kan ik ook de foto's eraf halen. Bedankt voor de vergelijking in ieder geval.
Het zijn apps zoals WhatsApp, Spotify, Netflix, Facebook en Instagram die veel ruimte in kunnen nemen door veel data lokaal te cachen.
Maar ik verwacht ook dat AI taal modellen lokaal komen te staan bij varianten zonder betaald cloud gebruik, en dus de rekenkracht en ruimte op de telefoon in gebruik nemen.
Pagina: 1