startcondensator - hogere waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
Vorige week merkte ik dat m'n dompelpomp van DAB niet meer werkte, maar enkel zachtjes bromde.
Als ik handmatig help draaien aan het schroefrad dan begint ze terug te draaien.
Ik dacht eerst dat de startcondensator kapot kon zijn, maar als ik deze vervang door eentje met een gelijkaardige waarde (4uF +- 5%) dan werkt het nog niet.
Als ik ze beiden in parallel zet dan start de pomp onmiddellijk.
Online kom ik tegenstrijdige meningen tegen of je een hogere waarde mag gebruiken, vandaar m'n vraag hier: mag ik die van 4uF zomaar vervangen door eentje van 8uF? (want die 2 van 4 raken natuurlijk niet in de behuizing :P )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
De waarde is niet 'meer vermogen is meer beter' maar heeft te maken met de interne opbouw van de motor. (gradenverschil in de anker, impedantie van de spoelen etc).
De energie van de condensator wordt gebruikt om de 2e spoel in de motor met een fasedraaiing een duwtje in de goede richting te geven.

Een verkeerde erin zetten kan problemen geven zoals:
- Meer herrie
- Dat de condensator en/of de motor extra warm word.
- Minder efficientie/minder vermogen op de motor.
Allemaal omdat die 2e spoel in de motor effectief op het verkeerde moment bekrachtigd wordt.

Ik weet niet hoeveel tijd die pomp draait, maar je kan de pomp gewoon wat beter in de gaten houden en er 8uF in zetten als dat werkt, of misschien kijken of je een 6uF kan vinden om te testen oid.