Eerst Fermacell of eerst metal stud wandjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kringo32
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-03-2024
Hi allemaal,

Heb al flink gezocht op het web, maar nog niet een eenduidig antwoord gevonden. Wij hebben een oud huis gekocht welke we volledig aan het renoveren zijn. Boven hebben we de vloeren en de wandjes weggehaald (er staan nog wel delen van het houten raamwerk overeind). We gaan nieuwe scheidingswanden zetten. Gedeeltelijk op het houten raamwerk wat er staat, gedeeltelijk op nieuwe plekken met metal stud.

Nu vroeg ik me af welke volgorde jullie het slimst lijkt. We hebben namelijk een houten verdiepingsvloer en omwille van het geluid willen we hier een Fermacell ondervloer op leggen. Zouden jullie eerst alle gipswandjes zetten (of alleen eerst de metal stud profielen) of zouden jullie eerst de Fermacell over de volledige bovenverdieping leggen? En wat is jullie motivatie daarbij?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Ik zou eerst de wandjes zetten. De fermacel ligt niet tegen de gipswand aan maar met een randstrook er tussen. Dan zijn je ruimtes akoestisch ontkoppeld. Ik lees bovenverdieping dus ik denk slaapkamers, wel zo fijn :)

[ Voor 29% gewijzigd door Makkelijk op 13-03-2024 14:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Wat voor fermacell vloer is het? Alleen fermacell (2e22, 2e11) of iets met een laagje vilt of wol er onder (2e26, 2e32)?

In het eerste geval met pure fermacell kun je het fermacell doorleggen en het wandje er op zetten. Er is immers toch geen ontkoppeling. Dat legt een stukje gemakkelijker en is ook net wat handiger als je later toch weer een metalstudwandje wil weg hebben. Bedenk dat je bij deze methode met alleen fermacell doorgegeven geluid wel verminderd maar dat contactgeluid gewoon wordt doorgegegeven naar de verdieping er onder.

In het tweede geval met ontkoppeling zou ik dat niet doorleggen onder de wanden, je haalt de ontkoppeling tussen de ruimten weg. Werken met ontkoppelde fermacell platen verminderd contact geluid een stuk meer dan zonder.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kringo32
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat voor fermacell vloer is het? Alleen fermacell (2e22, 2e11) of iets met een lagje vilt of wol er onder (2e26, 2e32)?
Het gaat om een fermacell 2e32 vloer.

Bedankt voor jullie reacties! Dit is wat ik zelf ook dacht, maar heb weinig kluservaring dus voor de zekerheid toch maar even gevraagd. Fijn dat jullie er hetzelfde over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Eerst de wandjes zoals anderen zeggen. Let op eventuele openingen boven het plafond, want dat kan een sterke bron voor flankerend geluid zijn tussen de ruimtes.