Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-05 13:22
Ik ben ontwikkelaar van een software pakket. Hierin kunnen werkroosters aangemaakt worden en hebben personeelsleden een eigen login. Nu krijg ik vaker de vraag of het mogelijk is dit werkrooster toe te voegen aan hun eigen telefoon / outlook agenda.

In het verleden heb ik voor een ander project iets vergelijkbaars opgezet maar dit werkte nooit heel vloeiend. Ik kreeg foutmeldingen dat geen authenticatie controles uitgevoerd konden worden en (ook al was een ssl certificaat geïnstalleerd) dat er geen SSL verbinding tot stand kon worden gebracht.

Nu wil ik het nu iets beter opzetten en ben op internet aan het zoeken naar de juiste oplossing maar ik zie weinig nuttige informatie.

Aangezien elke medewerker een eigen account heeft, en dus ook zijn persoonlijke werkagenda, moet elke medewerker zijn eigen agenda koppeling kunnen leggen. Het liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk, dus klikken op een link en direct de mogelijkheid hebben om zicht te abonneren zou de voorkeur hebben.

De roosters kunnen op elk moment aangepast worden dus het moet in principe realtime geüpdatet kunnen worden.

Ik had voor het vorige project (in php) zelf een php script wat aan de hand van e-mail adres en wachtwoord de items uit een database haalde en dit als ics file returnde, maar dit lijkt niet de beste manier te zijn.

Een andere optie is sabredav, maar dit is een losstaande server en lastig te integreren in mijn software.
Ik vraag me af of ik op de juiste manier aan het zoeken ben of dat er betere of logischere oplossingen zijn

Iemand tips?
Ik heb de server in eigen beheer dus kan in principe installeren wat nodig is.
Ik dacht ook aan iets als exchange, maar behalve de kosten (die waarschijnlijk vrij hoog liggen) lijkt me dit ook niet de juiste oplossing.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26

orf

Hebben de medewerkers een Office 365 licentie? Dan kun je wellicht per medewerker daar een extra agenda aanmaken en met de API de werkroosters daarin zetten.

https://learn.microsoft.c...calendar-concept-overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Nee, niet via mij. Wat ik aanbied is een eigen ontwikkelde web applicatie waarbij elke medewerker kan inloggen.

Medewerkers kunnen door mijn klant zelf worden toegevoegd en ik heb daar geen beheer over. De agenda synchronisatie moet dus automatisch aangemaakt kunnen worden zonder dat ik per medewerker nog iets moet aanmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 15:47
Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:47:
[..]
Ik had voor het vorige project (in php) zelf een php script wat aan de hand van e-mail adres en wachtwoord de items uit een database haalde en dit als ics file returnde, maar dit lijkt niet de beste manier te zijn.
[..]
Care to explain waarom dit niet de beste manier is? Want dit lijkt mij namelijk best een effective methode. De ICS file houd je in eigen beheer. Data haal je op uit je databron. Vervolgens geneer je dynamisch per user realtime een ICS file op basis van de data in je systeem. Endpoint voor je gebruikers is beschikbaar via een URL (scott81.ics) die per user uniek is en niet wijzigt. Eindgebruikers voegen die URL toe als subscription in hun agenda programma's. Wordt door vrijwel alle grote agendaboeren geslikt en vervolgens automatisch up2date gehouden.

Beetje zelfde principe als dit concept: https://maak-agenda.nl/in...s.fixtur.es%2Fv2%2Fnl.ics. Maak vervolgens in je GUI wat tabjes met verschillende instructies voor je eindgebruikers om het gebruiksvriendelijk te maken en je bent er.

[ Voor 8% gewijzigd door Craetive op 13-03-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:57
Volgens mij kun je hiervoor of ics-bestanden genereren of anders moet je richting een CalDav server denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb idd denk ik een oplossing gevonden die redelijk lijkt te werken, namelijk https://github.com/bvanhoekelen/icalendar-php

Deze werkt direct in iOS, via meerdere stappen ook op android en ook in outlook.
Enige wat ik moet uitzoeken hoe ik de authenticatie kan opvangen. Bij een agenda abonnement kan ik namelijk geen credentials meegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:39
Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:24:
Ik heb idd denk ik een oplossing gevonden die redelijk lijkt te werken, namelijk https://github.com/bvanhoekelen/icalendar-php

Deze werkt direct in iOS, via meerdere stappen ook op android en ook in outlook.
Enige wat ik moet uitzoeken hoe ik de authenticatie kan opvangen. Bij een agenda abonnement kan ik namelijk geen credentials meegeven
De standaard (RFC5545) beschrijft dat iCalendar openbaar is, daar zijn dus geen explicite authenticatie mogelijkheden. Je kunt het echter wel beveiligen met bijvoorbeeld een gegenereerde sleutel. Wanneer een gebruiker een .ics-link "aanvraagt", kun je zo'n sleutel genereren en opslaan. Vervolgens gebruik je deze sleutel in de URL van het .ics-bestand. Als de sleutel niet juist is, kun je de toegang weigeren. Aangezien de sleutel een onderdeel is van de link naar het bestand, werkt deze vorm van beveiliging in alle applicaties die .ics-bestanden ondersteunen. Op deze manier kun je eventueel ook later nog sleutels intrekken, of te controleren of ze nog in gebruik zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:04:
Medewerkers kunnen door mijn klant zelf worden toegevoegd en ik heb daar geen beheer over. De agenda synchronisatie moet dus automatisch aangemaakt kunnen worden zonder dat ik per medewerker nog iets moet aanmaken
Is het dan niet gemakkelijker om iCal files te genereren? :) Of een RSS-feed oid aanbieden waarin je de afspraken zet?

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 13-03-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Via onderstaande code kan ik de gebruiker een gebruikersnaam en wachtwoord vragen:

code:
1
2
header('WWW-Authenticate: Basic realm="My Realm"');
header('HTTP/1.0 401 Unauthorized');

Dit werkt in iOS, macOS, outlook, maar helaas weer niet bij Android of Google calendar.
Daar kan ik een url opgeven maar geen gebruikersnaam en wachtwoord

Een unieke url kan maar ik wil niet dat gebruiker_1, de agenda van gebruiker_x kan toevoegen door willekeurige url's te proberen, en ik wil het het liefst zo simpel mogelijk hebben kwa url zodat ik geen tientallen vragen krijg over hoe het toegevoegd moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:52:
Via onderstaande code kan ik de gebruiker een gebruikersnaam en wachtwoord vragen:

code:
1
2
header('WWW-Authenticate: Basic realm="My Realm"');
header('HTTP/1.0 401 Unauthorized');

Dit werkt in iOS, macOS, outlook, maar helaas weer niet bij Android of Google calendar.
Daar kan ik een url opgeven maar geen gebruikersnaam en wachtwoord

Een unieke url kan maar ik wil niet dat gebruiker_1, de agenda van gebruiker_x kan toevoegen door willekeurige url's te proberen, en ik wil het het liefst zo simpel mogelijk hebben kwa url zodat ik geen tientallen vragen krijg over hoe het toegevoegd moet worden
Als je unieke URL een code bevat die lang genoeg is, je HTTPS gebruikt en je zelf het aantal pogingen limiteert is dat nauwelijks een risico.

Met gebruikersnaam en wachtwoord heb je hetzelfde probleem dat iemand die kan proberen te raden dus je moet een minimale complexiteit afdwingen en het aantal pogingen inperken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 15:47
Johnny schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Als je unieke URL een code bevat die lang genoeg is, je HTTPS gebruikt en je zelf het aantal pogingen limiteert is dat nauwelijks een risico.
Dit inderdaad. Die token maak je per user uniek en sla je ergens op in je dataset. Kun je eventueel ook je users de mogelijkheid geven om die token in te trekken en een nieuwe te genereren. Clients die de URL opvragen maar niet de juiste token hebben koppel je een HTTP statuscode '401 Unauthorized' terug. Dan kun je eventueel aan de serverkant fail2ban erachter hangen die scant op de logfiles van je webserver en bannen bij veelvuldig 401's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Is inderdaad een optie, alleen maakt dit het weer iets lastiger voor de gebruiker. Ipv de bekende login gegevens moeten ze ergens een token ophalen (ze weten vast niet waar en hoe), en dit moeten ze weer kopiëren etc...

Maar helaas geen andere optie ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:46:
Maar helaas geen andere optie ben ik bang
Kun je niet een RSS feed aanbieden of de afspraken in een .iCal file laten downloaden? :) (Zoals ik eerder al aangaf, maar compleet genegeerd werd)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 13-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28
CH4OS schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Kun je niet een RSS feed aanbieden
Als een link kopieeren en importeren al als ingewikkeld wordt ervaren door de klant, is RSS wel het laatste waar je aan moet denken (vooral in 2024) imo.

[ Voor 15% gewijzigd door bakakaizoku op 13-03-2024 15:52 ]

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
RSS lijkt me ook een ander doel hebben dan dit?
Met de ical oplossing is het prima te doen, alleen jammer dat google username / pasword niet ondersteund, maar dit moet dan maar met een token

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:55:
Met de ical oplossing is het prima te doen, alleen jammer dat google username / pasword niet ondersteund, maar dit moet dan maar met een token
Tja, waarom moet het per se direct de agenda in gesynchroniseerd worden? Je kunt ze ook de .iCal files aanbieden, dan kunnen ze dat importeren waar en zovaak ze het willen.
bakakaizoku schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:52:
Als een link kopieeren en importeren al als ingewikkeld wordt ervaren door de klant, is RSS wel het laatste waar je aan moet denken (vooral in 2024) imo.
Of je nu een URL moet kopieren en die ergens invult, of een token moet instellen en authoriseren etc, lijkt het laatste mij juist nog onvriendelijker dan een simpele URL ergens invoeren. Ik zou niet als gebruiker willen dat een systeem mijn agenda automatisch voor mij vult.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 13-03-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik begrijp niet waarom het typen/plakken van een link en vervolgens het typen van je gebruikersnaam/wachtwoord gemakkelijker zou moeten zijn dan alleen het typen/plakken van een link. Tenzij je bedoelde dat het een zeer eenvoudige link zou zijn, zoals bijvoorbeeld: website.nl/kalender, en dat het systeem dan via authenticatie kan achterhalen wie de gebruiker is. Maar wat als er in de toekomst meerdere kalenders zijn? Denk aan een persoonlijke agenda, een teamagenda, enzovoort. Teamleiders willen bijvoorbeeld optioneel meer zien. Dan wordt het alweer ingewikkelder, vooral omdat het in- en uitschakelen dan aan de kant van de website moet worden gedaan.

Je kunt trouwens gewoon een QR-code op de website te tonen waarmee gebruikers eenvoudig een of meerdere kalenders op hun mobiele apparaten kunnen importeren, of op zijn minst zo de link kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:01
Bak er een GUI omheen die een token genereert en ergens opslaat. Vervolgens toon je een tekstveldje waar de complete url - inclusief token - in staat. Gebruiker kopieert die url, en jij checkt of die token overeen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Het is uiteraard optioneel, standaard wordt er geen agenda gesynchroniseerd.
Het is inderdaad een simpele url en via de authenticatie weet het systeem van wie de agenda is. Een beheerder heeft via de webapplicatie een volledig overzicht van alle roosters. Het is dus alleen voor de werknemer en dan zijn of haar eigen rooster.

Indien het meerdere roosters worden dan hoeft er nog maar 1 keer een authenticatie te gebeuren. In de webapplicatie kan dan ingesteld worden welke agenda's wel of niet moeten worden gesynchroniseerd. Daar hoeven geen meerdere url's voor worden toegevoegd. Als ik via de authenticatie eenmaal weet wie het is kan de rest van de logica op de server opgevangen worden.

Een nette GUI scheelt uiteraard een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Scott81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:09:
Het is uiteraard optioneel, standaard wordt er geen agenda gesynchroniseerd.
Het is inderdaad een simpele url en via de authenticatie weet het systeem van wie de agenda is. Een beheerder heeft via de webapplicatie een volledig overzicht van alle roosters. Het is dus alleen voor de werknemer en dan zijn of haar eigen rooster.

Indien het meerdere roosters worden dan hoeft er nog maar 1 keer een authenticatie te gebeuren. In de webapplicatie kan dan ingesteld worden welke agenda's wel of niet moeten worden gesynchroniseerd. Daar hoeven geen meerdere url's voor worden toegevoegd. Als ik via de authenticatie eenmaal weet wie het is kan de rest van de logica op de server opgevangen worden.

Een nette GUI scheelt uiteraard een hoop
Totdat de gebruiker zijn wachtwoord wijzigt, en dan moet hij ineens zijn kalender opnieuw importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Exact daar was ik nu mee aan het testen. Op de iPhone krijg ik netjes een melding dat ik opnieuw moet inloggen, maar ik denk inderdaad dat het via een complete url wellicht simpeler werkt. Misschien kan ik dan ook via een knop op de tel het abonnement automatisch laten toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe gevoelig is de informatie? Is het heel erg nodig om sterke authenticatie te hebben voor een read-only linkje voor agenda synchronisatie? Of kun je gewoon een sterke, erg lange token maken die directe toegang tot het persoonlijke rooster van de medewerker biedt?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Room42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:13:
Hoe gevoelig is de informatie? Is het heel erg nodig om sterke authenticatie te hebben voor een read-only linkje voor agenda synchronisatie? Of kun je gewoon een sterke, erg lange token maken die directe toegang tot het persoonlijke rooster van de medewerker biedt?
Hat gaat om de agenda te importeren vanuit de (web)applicatie, naar de agenda van de gebruiker toe. Er is dus geen sprake van read-only. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Misschien kun je de informatie in de gesynchroniseerde agenda ook censureren en heel beperkte info exporteren met een link/verwijzing naar het daadwerkelijke planningssysteem?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Het is het werkrooster maar uiteraard wil ik liever niet dat er op een of andere manier toegang verkregen kan worden tot het rooster van iemand anders. Niet per se omdat het gevoelige info is maar omdat het in principe een "lek" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:14:
[...]
Hat gaat om de agenda te importeren vanuit de (web)applicatie, naar de agenda van de gebruiker toe. Er is dus geen sprake van read-only. :)
Het is een eenwegcommunicatie. Dat is per definitie read-only vanuit een opzicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Room42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:16:
Het is een eenwegcommunicatie. Dat is per definitie read-only vanuit een opzicht. ;)
Nou zou ik het synchroniseren van een agenda uit een externe bron nu niet per definitie "read-only" willen bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok, ik lees dat het Outlook betreft. Dan zou je OAuth kunnen gebruiken om de gebruiker toegang te vragen tot hun agenda en dan server-side de agenda's van de gebruikers te vullen. Als de klant wilt, kun je ook carte-blance krijgen om in alle agenda's van de gebruikers te schrijven. Ik zou dan misschien wel een losse agenda maken zodat medewerkers deze in en uit kunnen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:20:
[...]
Nou zou ik het synchroniseren van een agenda uit een externe bron nu niet per definitie "read-only" willen bestempelen.
Het gaat enkel om verkeer van externe bron (read-only) naar de agenda (write-only).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik denk dat ik toch een url met token gebruik. Na wat testen kan ik (iig in iOS) via een knop in mijn app automatisch een agenda abonnement koppelen. Als ik dan inderdaad een link met token gebruik hoeft de medewerker alleen op de knop "Abonneer" te klikken en is de koppeling gelegd.

In Android gaat dit waarschijnlijk iets lastiger werken maar dan moeten ze daar de link maar kopiëren. Dezelfde link overigens die ook naar outlook gekopieerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb het idee nu geïmplementeerd en het werkt zowel heel goed als niet echt, op zowel Mac & iOS werkt het realtime, inclusief updates, alarm settings, correcte tijden etc.

In outlook werken de tijden goed, locatie wordt weergegeven maar meldingen (alarmen) worden niet mee overgenomen. Ook zie ik niet dat het geüpdatet wordt. Bij het toevoegen van de internet agenda worden direct alle items opgehaald maar zodra ik iets aanpas verandert niets in outlook. Ook als ik de agenda verwijder en opnieuw toevoeg lijkt hij de oude agenda nog op te halen. Ik kan nergens iets vinden van update frequentie.

Google werkt nog slechter. Hij haalt de items net zoals outlook op, ook hier geen meldingen (alarmen), maar hier staan alle items een uur te laat. In mijn database sla ik alles op zonder tijdzone (GMT dus).
Als ik een agenda item heb van 09:00 uur tot 12:00 staat het overal (ios, macos en outlook) op de juiste tijd, google maakt er 10:00 uur tot 13:00 uur van. Ook hier wordt (na 24 uur) nog niets geüpdatet.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bij mac kan ik de update frequentie instellen. Als ik deze op 5min zet zie ik daadwerkelijk elke 5 minuten de rooster items ook vernieuwen. Helaas kan ik dit bij outlook, google en android nergens instellen (android lijkt niet eens de optie te hebben om een calendar toe te voegen, het enige wat ik kan doen is de google calendar weergeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:40

DaFeliX

Tnet Devver
Scott81 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Google werkt nog slechter. Hij haalt de items net zoals outlook op, ook hier geen meldingen (alarmen), maar hier staan alle items een uur te laat. In mijn database sla ik alles op zonder tijdzone (GMT dus).
Als ik een agenda item heb van 09:00 uur tot 12:00 staat het overal (ios, macos en outlook) op de juiste tijd, google maakt er 10:00 uur tot 13:00 uur van. [...]

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

[...]
Geef je wel de tijdzone door in de datumtijd? Dus niet "DTSTART:19980118T230000", maar "DTSTART:19980119T070000Z"? Zie ook de iCalendar spec over datums

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat is een goeie, dat had ik maar toen stond de tijd overal fout. Daarna aangepast naar de tijd zonder Z en toen werkte het "overal", achteraf bleek in google dus niet. Ik denk dat ik dan moet kijken waarom ik met de Z de verkeerde tijd krijg. Het ligt dan wellicht aan mijn eigen timestamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Toch lijkt het wel correct doorgegeven te zijn.
Mijn output geeft dit:

DTSTART:20240315T090000Z

15-03-2024 T 09:00:00

In de calendar staat het nu met starttijd 10:00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat klopt toch ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ongeacht de tijdzone moet het op 09:00 uur staan, de klant plant iemand namelijk bijvoorbeeld in om 09 uur. Dat is 09 uur op de locatie waar iemand ingepland wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Maar in welke tijdzone gebeurt dat? Als ik iemand inplan om 9 uur en ik woon in Londen dan is dit niet 9 uur in Amsterdam natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:41
Scott81 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:33:
In mijn database sla ik alles op zonder tijdzone (GMT dus).
GMT is een tijdzone. ;) "2024-03-15 13:37:00" zonder daarbij de tijdzone te weten is geen tijd, het is een reeks cijfers waarmee je kunt gokken wat iemand bedoelt.

Maar relevanter: Een agenda is een van de weinige situaties waarin het waarschijnlijk beter is om juist alles op te slaan in de tijdzone van de gebruiker. Immers, als de rooster maker het rooster maakt als "deze maand iedere dag om 10:00 beginnen", dan gaat dat na de zomer/wintertijd wisseling mis, omdat de 9:00 GMT uit jouw database ineens niet meer weergegeven wordt als 10:00 CET maar als 11:00 CEST.
Scott81 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:35:
Ongeacht de tijdzone moet het op 09:00 uur staan, de klant plant iemand namelijk bijvoorbeeld in om 09 uur. Dat is 09 uur op de locatie waar iemand ingepland wordt.
Tja, jouw ical zegt "09:00 Zulu", dat is hier 10:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb daar een hele tijd mee gestoeid. Het probleem is dat het juist niet tijdzone afhankelijk kan zijn.
Een leidinggevende plant personeel in en is in Nederland. Alles gaat goed want 09:00 uur inplannen is ook 09:00 uur in de huidige tijdzone.

Stel een leidinggevende gaat voor werk of vakantie naar USA, opent het rooster en in een keer zijn alle tijden gewijzigd. Klopt inderdaad want vanuit USA gezien moet iemand bijvoorbeeld 03:00 uur werken (09:00 uur nederlandse tijd = 03:00 USA tijd), maar dat klopt dus niet. Een leidinggevende plant alsnog iemand om 09 uur in omdat de leidinggevende weet dat dat de Nederlandse starttijd is.

En met deze logica kan ik standaard alles naar nederlande tijdzone omzetten, maar dat geeft fouten bij zomer of wintertijd, maar het kan zomaar voorkomen dat een klant zowel een locatie in nederland heeft en in engeland.

Ik wil dus alles tijzoneloos opslaan. Het zijn eigenlijk inderdaad alleen getallen. Als ik in nederland om 09 uur ingeroosterd wordt, is dat nederlandse tijd, werk in in Engeland en moet ik om 9 uur starten, dan weet ik dat dat engelse tijd is.

Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is. De tijdzones hebben het allemaal flink moeilijker gemaakt, ook in combinatie met zomer en wintertijd

In de database sla ik eigenlijk alles op als GMT + 0 (de "standaard" tijd) zonder tijdzone correctie

[ Voor 4% gewijzigd door Scott81 op 15-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zo werkt agenda software alleen niet normaal gesproken.

Je plant een meeting in op een bepaald tijdstip in een bepaalde tijdzone. Zonder tijdzone weet je simpelweg niet hoe laat die meeting is. Als jij en ik een afspraak hebben om 9 uur en jij zit in Amsterdam en ik in Londen en je weet dit niet van elkaar dan zal je niet beiden op hetzelfde moment bij die meeting zijn. Zoals Jory aangeeft, je kunt gokken dat het Amsterdam tijd is omdat ik weet dat jij daar bent maar een Google Agenda heeft die context niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik snap dit inderdaad, alleen is het in mijn software juist niet handig om tijdzone afhankelijk te werken. Zoals gezegd, 9 uur starten is 9 uur starten op de werklocatie ongeacht waar ik iemand inplan. En de werklocatie kan eventueel ook variable zijn dus ik kan niet de tijdzone bij de werklocatie opgeven.

Als ik geen tijdzone meegeef dan doet outlook en de Mac / iOS agenda het wel goed. Als ik 09:00 uur meegeef is het ook 09:00 uur, ongeacht tijdzone. Google calendar doet hier helaas niet aan mee. Is er geen alternatieve manier om dit werkend te krijgen?

Ik heb met wat tweaken zojuist wel werkend gekregen dat de outlook calendar ook update, ook dit doet de google calendar (na nu ongeveer 30 uur) helaas niet steeds niet.
Is er een beter manier of alternatief voor android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Scott81 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:52:
Dat is een goeie, dat had ik maar toen stond de tijd overal fout. Daarna aangepast naar de tijd zonder Z en toen werkte het "overal", achteraf bleek in google dus niet. Ik denk dat ik dan moet kijken waarom ik met de Z de verkeerde tijd krijg. Het ligt dan wellicht aan mijn eigen timestamp
Dat ligt specified aan Google Calender, omdat het geen floating time ondersteund, en die ondersteuning er waarschijnlijk ook nooit gaat komen. Google Calender is dus altijd in UCT tijd als je floating time gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor de reactie, dat is dus minder. Shit dat ik specifiek voor google weer vanalles moet aanpassen.
Nog enig idee waarom google ook niets update?
Of is dit bij google veel minder frequent?
Pagina: 1