Vloerverwarming werkt niet goed, wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:14
Hoi,

Wij zijn verhuisd en in de nieuwe woning ligt vloerverwarming. Hieronder een plaatje van de setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ppNKT0pMTlhxBcWpsLNwgygw0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikP3C4bBKyJOHfen88dqW5am.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarming verwarmt een woonkamer, keuken en slaapkamer. Nu wordt het in de keuken OK warm, maar de andere kamers niet echt.

Ter mijn begrip:
- Ik begrijp dat de aanvoertemperatuur niet te hoog mag omdat de leiding dan anders smelten, daarvoor is de thermostaatknop linksboven
- Waarvoor zijn de 3 thermostaatknoppen rechts? Ik meen te begrijpen voor de temperatuur waarop het water terugkomt, maar wat houdt dat precies in? De temperatuur tot waar het water mag zakken voordat het terug het systeem in gaat en er nieuw warm water komt? Of iets anders? En wat zijn hier de praktische gevolgen van?
- De drie linker buizen zijn niet open of dicht te zetten met een kraantje, maar heb het vermoeden dat daar de sleutel tot succes ligt voor verwarming van de andere kamers, kan dat kloppen? En hoe kan ik dat goed inregelen?
- Wat precies geeft de thermometer aan die nu op 25 staat?

Dit systeem zit op een aparte CV aangesloten waarvan we het gebruik kunnen meten. Temperatuur staat nooit hoger dan 18 maar ik vind het verbruik vrij fors (5-10m3 gas per dag in de eerste week van maart, voor 60m2) vergeleken met de rest van het huis waar het vaak warmer is, het veel groter is, en het verbruik een stuk lager. Geen idee of een en ander met elkaar te maken heeft maar het leek me handig te vermelden.

Wie kan deze leek hiermee een beetje op weg helpen? Heel veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 00:08
--Christiaan-- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:20:
Ter mijn begrip:
- Ik begrijp dat de aanvoertemperatuur niet te hoog mag omdat de leiding dan anders smelten, daarvoor is de thermostaatknop linksboven
- Waarvoor zijn de 3 thermostaatknoppen rechts? Ik meen te begrijpen voor de temperatuur waarop het water terugkomt, maar wat houdt dat precies in? De temperatuur tot waar het water mag zakken voordat het terug het systeem in gaat en er nieuw warm water komt? Of iets anders? En wat zijn hier de praktische gevolgen van?
- De drie linker buizen zijn niet open of dicht te zetten met een kraantje, maar heb het vermoeden dat daar de sleutel tot succes ligt voor verwarming van de andere kamers, kan dat kloppen? En hoe kan ik dat goed inregelen?
- Wat precies geeft de thermometer aan die nu op 25 staat?
1. Leidingen smelten niet, die kunnen veel hogere temperaturen hebben ;) Er is een maximumtemperatuur die de leidingen in mag, omdat anders je vloer gaat scheuren en/of tegellijm los kan laten.
2. Net als bij een radiator: flow regelen. Hoe hoger, hoe meer flow.
3. Ook die kun je als het goed is bijdraaien, zit alleen geen knop op.
4. Aanvoertemperatuur van het water

Correct me if I'm wrong.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
- Klopt, maar is om je vloer te beschermen, niet de leidingen. Tegels kunnen minder hebben dan beton of PVC.
- Normaal heb je kleine kraantjes om op die 6 leidingen te zetten, men gebruikt dit type omdat je dan gemakkelijk een zoneregeling kan toepassen.
Ik vermoed dat de vorige eigenaars, niet gehinderd door enige kennis, gewone thermostaatknoppen er op hebben geplaatst --> dat zal uiteraard niet goed werken want de temperatuur in dat kastje bepaalt of die 3 rechtse lussen open of dicht gaan.
- Kijk voor 6 kraantjes die niet thermostatisch zijn (maar geschikt op op een thermostatisch "onderstuk" te plaatsen), daarmee kan je inregelen. Best op retourtemperatuur gelijk zetten, maar ruim tijd geven na bijdraaien om te stabiliseren. Daarna kan je nog wat bijsturen als het te warm of te koud is in een bepaalde kamer.
- Dat is de mengtemperatuur, de verdeler mengt warm aanvoerwater met koud water uit de vloer; enkele graden boven de gewenste kamertemperatuur (bij opgewarmde toestand) is OK.

Naar je verbruik toe: daarvoor zal je meer moeten verduidelijken. Zit er een bypass, hoe staat die ingesteld, wat is de aanvoertemperatuur van de ketel, hoe stuur je die aan, .... En vooral, is er isolatie. Een ongeisoleerde vloer in een tochtig huis zal sowiezo veel verbruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Dank voor de snelle antwoorden!

Nog een aantal vragen:

- Is deze vloerverwarming dan waarschijnlijk opgedeeld in 6 zones, waarvan er maar op 3 een knop zit? Of zijn de linkerdrie het systeem in, en de anderen het systeem uit (of andersom)?
- Makes sense dat de thermostaatknoppen niet goed werken in het kastje, daar wordt het warm en dan slaan ze af. Zou dat zelfs als ze helemaal open staan nog een probleem zijn?
- Ik zal gaan kijken naar die kraantjes, maar is 1 er niet voldoende dan, want ik hoef het maar 1 keer in te regelen als het goed is toch?
- Het hoeft daar nooit warmer te worden dan 25 graden, dus dit lijkt me goed toch?

Er zit geen bypass voor zover ik kan zien. De aanvoertemperatuur is 60 graden. Isolatie is redelijk. Dak geïsoleerd en overal minstens HR++ glas.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 00:08
--Christiaan-- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:40:

Nog een aantal vragen:

- Is deze vloerverwarming dan waarschijnlijk opgedeeld in 6 zones, waarvan er maar op 3 een knop zit? Of zijn de linkerdrie het systeem in, en de anderen het systeem uit (of andersom)?
- Makes sense dat de thermostaatknoppen niet goed werken in het kastje, daar wordt het warm en dan slaan ze af. Zou dat zelfs als ze helemaal open staan nog een probleem zijn?
- Ik zal gaan kijken naar die kraantjes, maar is 1 er niet voldoende dan, want ik hoef het maar 1 keer in te regelen als het goed is toch?
- Het hoeft daar nooit warmer te worden dan 25 graden, dus dit lijkt me goed toch?

Er zit geen bypass voor zover ik kan zien. De aanvoertemperatuur is 60 graden. Isolatie is redelijk. Dak geïsoleerd en overal minstens HR++ glas.
-
- Zoals je ziet zit achter elke leiding aan de achterkant een retourleiding, je hebt dus 6 velden in je kamers op deze verdieping.
- Die thermostaatknoppen doen niks anders dan de flow regelen in je leiding, kapot gaan of "afslaan" kunnen ze niet, ze regelen niks automatisch. Het is enige wat kan gebeuren is dat het pinnetje vast gaat zitten, je draait dan aan de knoppen, maar er gebeurt niks. Welbekend probleem bij radiatoren. Is niks anders dan dat je de flow op dat moment dan niet meer zou kunnen aanpassen.
- Nee, je zult een balans moeten vinden in je systeem door ze een voor een bij te stellen en kijken of je de gewenste temperaturen per ruimte krijgt of het laten ombouwen tot automatische zoneregeling, meer info: https://www.smarthomesupp...eregeling/vloerverwarming

Waar jij uiteindelijk naartoe wilt is de leidingen zo afstellen (inregelen) dat er minder flow gaat door de leidingen die door je woonkamer/keuken gaan (er vanuit gaande dat daar je thermostaat hangt) en de andere ruimtes juist volledig open staan, zodat het langer duurt voordat je woonkamer/keuken op temperatuur is en de overige ruimte dus langer de tijd krijgen om ook warm(er) te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Ottie93 op 13-03-2024 12:54 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
--Christiaan-- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:40:

Nog een aantal vragen:

-
nvm, niet goed gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door daniel14 op 13-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Ottie93 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:49:
[...]

- Zoals je ziet zit achter elke leiding aan de achterkant een retourleiding, je hebt dus 6 velden in je kamers op deze verdieping.
- Die thermostaatknoppen doen niks anders dan de flow regelen in je leiding, kapot gaan of "afslaan" kunnen ze niet, ze regelen niks automatisch. Het is enige wat kan gebeuren is dat het pinnetje vast gaat zitten, je draait dan aan de knoppen, maar er gebeurt niks. Welbekend probleem bij radiatoren. Is niks anders dan dat je de flow op dat moment dan niet meer zou kunnen aanpassen.
- Nee, je zult een balans moeten vinden in je systeem door ze een voor een bij te stellen en kijken of je de gewenste temperaturen per ruimte krijgt of het laten ombouwen tot automatische zoneregeling, meer info: https://www.smarthomesupp...eregeling/vloerverwarming

Waar jij uiteindelijk naartoe wilt is de leidingen zo afstellen (inregelen) dat er minder flow gaat door de leidingen die door je woonkamer/keuken gaan (er vanuit gaande dat daar je thermostaat hangt) en de andere ruimtes juist volledig open staan, zodat het langer duurt voordat je woonkamer/keuken op temperatuur is en de overige ruimte dus langer de tijd krijgen om ook warm(er) te worden.
Duidelijk, dank. Ik ga proberen uit te vinden waar welke leiding heenloopt.

Afslaan was inderdaad niet het goede woord. Maar als ik het goed begrijp heb ik daar niet per se iets aan thermostaatknoppen. Moet ik zoiets hebben? https://www.sanitairwinke...diatorthermostaatknop-wit

De handigste manier lijkt me om, zodra ik alles binnen heb, eerst alle knoppen dicht te draaien, dan thermostaat hoog, en een voor een de knoppen opendraaien en kijken waar het warm wordt? Leidt dat niet tot drukproblemen in het systeem? Of wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ottie93 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:49:
[...]
Je bedoelt het vast anders dan je schrijft. Ze regelen wél automatisch als ze op een radiator zitten, dan gaan ze ´automatisch´ open als het te koud is, en dicht als de ingestelde temperatuur is bereikt (´afslaan´ is een goeie term daarvoor toch). En ze zijn hier totaal ongepast.
@--Christiaan--, die kraantjes zijn idd de juiste, 6 stuks nodig. En let op, je maakt een heel courante denkfout: je wil in een verwarmingssysteem alles zoveel mogelijk openzetten.
Dus alles open, en waar het te warm wordt een beetje dichtdraaien. Als alles dicht gaat, kan de pomp snel de geest geven.
Je zegt dat je geen bypass hebt, dat is niet goed voor de CV: als de verdeler op temperatuur is gaat de maximaalthermostaat dicht (die knop linksboven met dzt metalen buisje aan), je wil een bypassventiel die op zo´n moment flow toestaat door je CV. Je zou ook de aanvoertemperatuur kunnen beperken en de pompsnelheid verhogen (weet je meteen of je klaar bent voor een warmtepomp), maar dan kan je problemen merkbaar maken (te dunne leidingen die geluid maken bij hoge flow bijvoorbeeld). Idealiter heb je een menventiel op je verdeler om de menging bij te sturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
naftebakje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Je bedoelt het vast anders dan je schrijft. Ze regelen wél automatisch als ze op een radiator zitten, dan gaan ze ´automatisch´ open als het te koud is, en dicht als de ingestelde temperatuur is bereikt (´afslaan´ is een goeie term daarvoor toch). En ze zijn hier totaal ongepast.
@--Christiaan--, die kraantjes zijn idd de juiste, 6 stuks nodig. En let op, je maakt een heel courante denkfout: je wil in een verwarmingssysteem alles zoveel mogelijk openzetten.
Dus alles open, en waar het te warm wordt een beetje dichtdraaien. Als alles dicht gaat, kan de pomp snel de geest geven.
Je zegt dat je geen bypass hebt, dat is niet goed voor de CV: als de verdeler op temperatuur is gaat de maximaalthermostaat dicht (die knop linksboven met dzt metalen buisje aan), je wil een bypassventiel die op zo´n moment flow toestaat door je CV. Je zou ook de aanvoertemperatuur kunnen beperken en de pompsnelheid verhogen (weet je meteen of je klaar bent voor een warmtepomp), maar dan kan je problemen merkbaar maken (te dunne leidingen die geluid maken bij hoge flow bijvoorbeeld). Idealiter heb je een menventiel op je verdeler om de menging bij te sturen.
Dankjewel, ik ga dan ook een bypass ertussen zetten. Zal deze week ook nog even foto's maken van het hele systeem om te kijken of ik niks mis.
Pagina: 1