Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik verwacht met elk OS wel uit de voeten te kunnen. Ik wil graag een laptop voor e-mailen en foto- (RAW) en videobewerking (ProRes). HDR zou leuk zijn, maar hoeft niet per se. Dat kan ook op een monitor.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik hoop met ongeveer 1000 euro wel klaar te zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Voornamelijk van de koffietafel naar de bank of eetkamertafel, maar soms ook een weekend weg. Wat interne opslag zou daarom wel fijn zijn, want ik ga dan geen externe schijven aansluiten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik wil deze keer gewoon wat mooiers en stevigers dan alle plastic fantastic modellen die je in de Media Markt kunt vinden. Met gaminglaptops heb je vaak ook een goede prijs, maar het voelt allemaal niet heel stevig. Mijn MSI is onderhand aan alle kanten vervormd. Bovendien heeft een zwarte plastic laptop niet echt een hoge WAF.

Wat is er op de markt dat een hogere bouwkwaliteit dan gemiddeld heeft maar niet hetzelfde kost als een MacBook Air? Want dit is voor mij allemaal hobby en ik heb dus geen klanten die een investering van 2-3000 euro voor mij willen betalen :P

Er zijn genoeg mensen die vinden dat Apple te duur is, dus ik ben wel benieuwd naar het lijstje met alternatieven dat dan in de hoofden moet zitten. Ik heb gezocht met DDG en zie dan eigenlijk alleen de Surface Laptop. Is dat echt een alternatief als we kijken naar de bouw en gebruikte materialen?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:56
De wat duurdere Dells zijn ontzettend stevig gebouwd met aluminium

Ik kocht mijne ook hier met “fout” toetsenbord. Wat je makkelijk oplost, je krijgt er stickers bij.
Heb je wel een bom van een machine
https://www.salemedia.nl/...-6800h-or-16gb-or-1t.html

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:59:
De wat duurdere Dells zijn ontzettend stevig gebouwd met aluminium

Ik kocht mijne ook hier met “fout” toetsenbord. Wat je makkelijk oplost, je krijgt er stickers bij.
Heb je wel een bom van een machine
https://www.salemedia.nl/...-6800h-or-16gb-or-1t.html
Thanks! Met 3 kg gewicht en 3 cm dikte vind ik het vooralsnog geen echt alternatief, maar ik ga eens kijken of ik hem in een winkel kan vinden om te zien hoe het in de praktijk gaat.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:56
Ample Energy schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Thanks! Met 3 kg gewicht en 3 cm dikte vind ik het vooralsnog geen echt alternatief, maar ik ga eens kijken of ik hem in een winkel kan vinden om te zien hoe het in de praktijk gaat.
Idd een XPS15 kan ook.
Maar ja hoe zwaarder hoe degelijker.
Wil je licht krijg je weer plastic laptopjes.

https://www.salemedia.nl/...-9980hk-or-16gb-ddr4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Asus Zenbook 14 OLED misschien?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 14:52

duderuud

Sliden is koel

Lenovo X1 Carbon is ook mooi spul.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 04:22
De framework 13 met AMD zit dik boven budget. Reken op een goede 1300 euro voor een compleet systeem. Prestaties zijn wel heel goed.

YouTube: Framework 13 (AMD & Intel) Review: One is AWESOME, the other not!

Tot nu toe gaan al mijn laptops kapot omdat ik ze niet kan onderhouden. De laatste ging "stuk" omdat de bios een probleem had. Na veel gezeik opgelost. Ik ben klaar met laptops die ik niet zelf kan onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
Bouwkwaliteit vs prijs is precies de reden dat ik ooit geswitched ben naar een MacBook. Geen spijt van gehad, zit nog steeds op MacBooks (privé en werk) , geen Apple fanboy verder, maar de bouwkwaliteit en levensduur zijn echt top of the bill. Enige wat toen wat in de buurt kwam was idd de Dell XPS en Lenovo Carbon series, maar die waren duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Thanks. Die XPS Plus is ook wel mooi.
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Idd een XPS15 kan ook.
Maar ja hoe zwaarder hoe degelijker.
Wil je licht krijg je weer plastic laptopjes.

https://www.salemedia.nl/...-9980hk-or-16gb-ddr4.html
Kanonne, dat kost ook niks :P
Thanks!
Ramon schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:59:
Asus Zenbook 14 OLED misschien?
Is die qua bouwkwaliteit en materialen vergelijkbaar met een MacBook?
Qua specs klinkt het geweldig. Sterker nog: door de Zenbooks met oled en die resolutie en zo ben ik juist begonnen met kijken naar een nieuwe laptop. Maar volgens een review van een Tweakers-redacteur is hij niet de stevigste.
Merci, neem ik ook mee.
Ziet er lekker vertrouwd uit, maar ik moet nog even nadenken over of die ook mooi staat in de woonkamer :P
CyberFly schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:36:
De framework 13 met AMD zit dik boven budget. Reken op een goede 1300 euro voor een compleet systeem. Prestaties zijn wel heel goed.

YouTube: Framework 13 (AMD & Intel) Review: One is AWESOME, the other not!

Tot nu toe gaan al mijn laptops kapot omdat ik ze niet kan onderhouden. De laatste ging "stuk" omdat de bios een probleem had. Na veel gezeik opgelost. Ik ben klaar met laptops die ik niet zelf kan onderhouden.
Oh, dat is wel een heel cool concept! Bedankt voor het delen. Ik hoop dat de bouwkwaliteit wat is. Hij staat in ieder geval voorlopig even bovenaan de lijst!
olafmol schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:48:
Bouwkwaliteit vs prijs is precies de reden dat ik ooit geswitched ben naar een MacBook. Geen spijt van gehad, zit nog steeds op MacBooks (privé en werk) , geen Apple fanboy verder, maar de bouwkwaliteit en levensduur zijn echt top of the bill. Enige wat toen wat in de buurt kwam was idd de Dell XPS en Lenovo Carbon series, maar die waren duurder.
Ja, dat snap ik helemaal. Het zijn gigantische bedragen, maar je krijgt er wel echt iets moois voor. Ik heb nog flink wat huiswerk (zie bovenstaande tips :P ), maar ik weet onderhand nog steeds niet of er iets is dat écht vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Als je een macbook wil, koop dan gewoon een macbook. Alleen een macbook is écht vergelijkbaar met een macbook natuurlijk. Alle andere laptops hebben op één van tig vlakken verschillen en zijn daarmee niet meer écht vergelijkbaar met een macbook.

Ik heb bijvoorbeeld een 2021 Asus Zephyrus G14, en dit is wat rtings over die vergelijking schrijft:
Although the ASUS ROG Zephyrus G14 (2022) and the Apple MacBook Pro 14 (2021) are very different devices, there's some overlap as the G14 has the processing power to be an excellent Windows workstation alternative to the MacBook Pro 14. The MacBook Pro 14 is a more premium device that offers a better user experience, as it has better-sounding speakers, a Mini LED display that produces deeper blacks, and a much better webcam. The MacBook Pro 14 also has longer battery life and doesn't get as hot or loud under load. For gaming, though, it's best to go with the G14 because there aren't many games optimized for macOS running on Apple silicon, and the MacBook Pro 14's display has a slow response time.
Maarja als ik de MBP van mijn werk in mijn rugzak doe, dan glijd ie 9 van de 10 keer (bijna) uit mijn handen omdat ie zo glad is, met mijn G14 heb ik daar geen last van... Verder heb ik gewoon een 32" scherm, losse speakers (daar kan geen enkele laptop tegenop) en een losse muis. Dus die "premium experience" merk ik dan weinig van.

Misschien helpt het als je eens wat beter beschrijft wat je nou echt zoekt. Dan kunnen we wat beter meedenken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:45

J27

Een air m1 of m2 ? Die zijn rond de 1000.-

Ik ken het probleem overigens, in het verleden heb ik daarom 2x een aardige aluminium asus Zen gehad die wel stevig aanvoelde, maar uiteindelijk viel de kwaliteit wel tegen. Na 1 of 2 jaar kwamen de gebreken al en qua prijs waren ze ook niet echt goedkoper, al kan je wel voordeliger voor meer geheugen kiezen dan bij apple.

[ Voor 79% gewijzigd door J27 op 19-03-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik was ook op zoek naar een windows laptop met een redelijke bouwkwaliteit waar je net wat meer mee kan dan webbrowsen, office en youtube. Ik twijfelde zelf tussen de HP Spectre x360 (2024) (2-in-1) (Core Ultra 7 115H 32GB OLED) (1800 euro) en de Lenovo Yoga Pro 7 (7840HS RTX4050 16GB 1TB IPS) (1400 euro).

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor de Lenovo Yoga Pro 7 i.v.m.:
(1) een dGPU (RTX4050) wat foto/videobewerking en simpele games mogelijk maakt.
(2) De behuizing is volledig van aluminium
(3) mat 3k 120Hz IPS scherm (met fabriekscalibratie).
(4) Goede ervaring met de Lenovo Slim 7 (met Ryzen 7 4800u).
(5) Prettig toetsenbord (1.5 mm key travel bij een macbook is dat slechts 1mm).
(6) 400 euro goedkoper dan de HP Spectre.

Ik moet zeggen dat de HP Spectre wel echt een kwalitatief mooi apparaat is (vooral het toetsenbord en de afwerking/materialen), maar ik verwacht niet dat ik o.a. de tablet modus vaak zou gaan gebruiken (maar dan eerder een gewone lichte tablet pak.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Ramon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:46:
Als je een macbook wil, koop dan gewoon een macbook. Alleen een macbook is écht vergelijkbaar met een macbook natuurlijk. Alle andere laptops hebben op één van tig vlakken verschillen en zijn daarmee niet meer écht vergelijkbaar met een macbook.

Ik heb bijvoorbeeld een 2021 Asus Zephyrus G14, en dit is wat rtings over die vergelijking schrijft:

[...]

Maarja als ik de MBP van mijn werk in mijn rugzak doe, dan glijd ie 9 van de 10 keer (bijna) uit mijn handen omdat ie zo glad is, met mijn G14 heb ik daar geen last van... Verder heb ik gewoon een 32" scherm, losse speakers (daar kan geen enkele laptop tegenop) en een losse muis. Dus die "premium experience" merk ik dan weinig van.

Misschien helpt het als je eens wat beter beschrijft wat je nou echt zoekt. Dan kunnen we wat beter meedenken.
Die Zephyrus is ook wel vet. Dichtgeklapt ziet dat er wel lief uit, maar wát een rekenkracht verbergen ze.

Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over wat ik nou eigenlijk echt wil en de kwaliteit van de behuizing en het gemiddelde geluidsniveau van de koeling zijn voor mij het belangrijkste. Mijn MSI loopt om het minste of geringste ontzettend te blazen en ook de Dell van mijn werk is zelfs met browsen nooit eens stil. Als dat anders kan ben ik al gelukkig. En de MacBook Airs zijn zelfs passief gekoeld… Ik vind dat wel erg aanlokkelijk.

Ik heb al een beste desktop voor zwaar werk en waarmee ik game. Het zwaarste dat de laptop moet doen is video’s exporteren en ik verwacht dat elke moderne laptop sneller is dan mijn bijna 10 jaar oude i7-4770HQ. Ook al is dat wel een HQ en geen U. Maar niet sneller exporteren zou ook niet erg zijn. 16GB RAM is een absoluut minimum, anders mislukken 99% van je exports gewoon.

Een goed ingebouwd scherm zou erg leuk zijn. Daar leggen de MacBook Airs het gigantisch af tegen de Windows-concurrenten. Het is allemaal goed genoeg voor de hobby, maar dit is wel écht ouderwets. Zelfs bij een MacBook Pro is bij even een video kijken de blooming opvallend bijvoorbeeld. Maar ja, het scherm van een MBA is wel weer beter dan die in mijn 10 jaar oude MSI… Fucking Apple :P

Maar wat ik echt zoek: onder wat load veel stiller dan een oude gaminglaptop, onder lage load (nagenoeg) stil, hoge kwaliteit materialen / goede WAF, minstens 16GB RAM.

Nice to haves: goed scherm zodat ik voor serieuze projecten niet naar de desktop hoef & lekker wat powaahh zodat ik voor serieuze projecten niet naar de desktop hoef.

Ik ben alleen nog niet uit over 13” of 15”. Ik heb nu beide (13” van werk) en ze hebben allebei voor- en nadelen. Ik neig wel naar 15”.
J27 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:51:

Ik ken het probleem overigens, in het verleden heb ik daarom 2x een aardige aluminium asus Zen gehad die wel stevig aanvoelde, maar uiteindelijk viel de kwaliteit wel tegen. Na 1 of 2 jaar kwamen de gebreken al en qua prijs waren ze ook niet echt goedkoper, al kan je wel voordeliger voor meer geheugen kiezen dan bij apple.
Ja, een refurbished 15” M2 met 16GB RAM en 1TB opslag is ook goed te doen. Kost behoorlijk wat meer dan ik oorspronkelijk in mijn hoofd had, maar een passief gekoelde aluminium laptop klinkt me onderhand aardig goed in de oren.
wilbert11 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:25:
Ik was ook op zoek naar een windows laptop met een redelijke bouwkwaliteit waar je net wat meer mee kan dan webbrowsen, office en youtube. Ik twijfelde zelf tussen de HP Spectre x360 (2024) (2-in-1) (Core Ultra 7 115H 32GB OLED) (1800 euro) en de Lenovo Yoga Pro 7 (7840HS RTX4050 16GB 1TB IPS) (1400 euro).

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor de Lenovo Yoga Pro 7 i.v.m.:
(1) een dGPU (RTX4050) wat foto/videobewerking en simpele games mogelijk maakt.
(2) De behuizing is volledig van aluminium
(3) mat 3k 120Hz IPS scherm (met fabriekscalibratie).
(4) Goede ervaring met de Lenovo Slim 7 (met Ryzen 7 4800u).
(5) Prettig toetsenbord (1.5 mm key travel bij een macbook is dat slechts 1mm).
(6) 400 euro goedkoper dan de HP Spectre.

Ik moet zeggen dat de HP Spectre wel echt een kwalitatief mooi apparaat is (vooral het toetsenbord en de afwerking/materialen), maar ik verwacht niet dat ik o.a. de tablet modus vaak zou gaan gebruiken (maar dan eerder een gewone lichte tablet pak.)
Beide erg mooie tips, dankjewel.
De HP Spectre X360 Oled is er met iGPU en 16GB RAM zelfs al voor €1200. Al zie ik mezelf de tabletfunctie niet zomaar gebruiken is oled gewoon erg verleidelijk.
De Yoga Pro’s zijn ook erg mooi. En serieus voor gamen te gebruiken, al doe ik dat eigenlijk niet onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
J27 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:51:
Een 8GB Air M2 13" heb je vanaf 1199 en een M1 vanaf 959 - je hebt dan slechts 256GB opslag, niet super veel. Voor een Apple zul je praktisch met 1000 euro budget niet uitkomen.
Pagina: 1