Vast contract met vaste prijzen, toch dynamisch gesaldeerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

zojuist heb ik de jaarafrekening van mijn energieverbruik gehad. Tot mijn verbazing zag ik dat een dynamisch teruglevertarief is gehanteerd voor het salderen van de energie die afkomstig is van mijn zonnepanelen. Een overzicht:

- vast contract, meerdere jaren
- vaste tarieven; € 0,25893 /kWh dal; € 0,29739 / kWh normaal

Op de jaarrekening staat onder "Teruglevering" het volgende: "Teruggeleverd aan het stroomnet
Hieronder zie je het totaal plaatje van jouw teruggeleverde stroom per maand. En de
gemiddelde prijs waarvoor deze stroom op het net verkocht is."
Hieronder is een tabel met alle maanden te vinden, met daarin de volgende vier kolommen:
Maand -Teruglevering - Gemiddelde verkoopprijs - Totaal

Onder de kolom "Gemiddelde verkoopprijs" zie ik een fluctuerend bedrag van maand tot maand.

Mijn concrete vraag: mag mijn energieleverancier op deze wijze salderen? Dus per maand kijken tegen welke prijs de stroom is verkocht, en dit aftrekken van de kosten van het verbruik? Zelf meen ik gelezen te hebben dat eerst de opwek afgetrokken dient te worden van het verbruik, en van het resterende energieverbruik de kosten berekend dienen te worden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Simpel antwoord:
Nee, dat mag niet.

De berekening moet zijn:
Stroom uit het net getrokken minus stroom aan het net geleverd
En als deze positief is dan betaal je dat resultaat maal je tarief. Als het negatief is krijg je de terugleververgoeding terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:18

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:42
Lees voor de zekerheid eerst even de Algemene Voorwaarden van de leverancier en de specieke bij het contract behorende voorwaarden door. Let vooral op de "kleine" lettertjes.

Het zou kunnen zijn dat je denkt een vast contract te hebben maar dat er in voorwaaarden iets anders staat en met het aanvaarden van het contract heb je dan ook die voorwaarden geaccepteerd.

Staat daar niets over een ander berekening in dan inderdaad bezwaar maken tegen de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:15:
Lees voor de zekerheid eerst even de Algemene Voorwaarden van de leverancier en de specieke bij het contract behorende voorwaarden door. Let vooral op de "kleine" lettertjes.

Het zou kunnen zijn dat je denkt een vast contract te hebben maar dat er in voorwaaarden iets anders staat en met het aanvaarden van het contract heb je dan ook die voorwaarden geaccepteerd.

Staat daar niets over een ander berekening in dan inderdaad bezwaar maken tegen de rekening.
Bedankt voor de reacties. In mijn contract staat:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website

Als ik dit goed interpreteer, dan zou ik toch het overeengekomen tarief dat ik betaal ook vergoed moeten krijgen? Dus salderen zoals: gebruik minus opbrengst = rest wat betaald dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:42
wcduck schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Bedankt voor de reacties. In mijn contract staat:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website

Als ik dit goed interpreteer, dan zou ik toch het overeengekomen tarief dat ik betaal ook vergoed moeten krijgen? Dus salderen zoals: gebruik minus opbrengst = rest wat betaald dient te worden.
Met deze formulering is er geen twijfel, de gebruikte vorm van salderen komt niet overeen met wat er in het contract staat en is een bezwaar terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bedankt voor de reactie. Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier per email. Ik ben benieuwd met wat voor reactie ze gaan komen. Overigens viel mij ook op dat de teruglevering per maand niet eens in de buurt kwam met de daadwerkelijke hoeveelheid teruggeleverde kWh. Erg vreemd allemaal. Ik ben blij dat ik zelf ook alles netje bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wcduck schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:48:
Bedankt voor de reactie. Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier per email. Ik ben benieuwd met wat voor reactie ze gaan komen. Overigens viel mij ook op dat de teruglevering per maand niet eens in de buurt kwam met de daadwerkelijke hoeveelheid teruggeleverde kWh. Erg vreemd allemaal. Ik ben blij dat ik zelf ook alles netje bijhoud.
Ik heb exact dezelfde tekst in het contract staan en zit met dezelfde vraag.
Opvallend is ook dat men met deze tarieven per maand aan het rekenen is waar ik de panelen pas in december heb laten leggen.

Mag ik je aandacht ook trekken naar vermoedelijk pagina 7 met de BTW specificatie?

"Voor energie die werd geleverd in de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022, gold
tijdelijk 9% btw." Het betreft 2023/2024, de bedragen daar lijken mij zo snel ook compleet uit de lucht gegrepen :?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
itsme schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Ik heb exact dezelfde tekst in het contract staan en zit met dezelfde vraag.
Opvallend is ook dat men met deze tarieven per maand aan het rekenen is waar ik de panelen pas in december heb laten leggen.

Mag ik je aandacht ook trekken naar vermoedelijk pagina 7 met de BTW specificatie?

"Voor energie die werd geleverd in de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022, gold
tijdelijk 9% btw." Het betreft 2023/2024, de bedragen daar lijken mij zo snel ook compleet uit de lucht gegrepen :?
Ik had dat gelezen, maar het lijkt niet echt van toepassing voor ons.

Ik heb overigens nog geen reactie van de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

wcduck schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:48:
Overigens viel mij ook op dat de teruglevering per maand niet eens in de buurt kwam met de daadwerkelijke hoeveelheid teruggeleverde kWh.
waarom denk je dat?
Ben je niet in de war met opwekking van je omvormer. Die is uiteraard veel hoger dan je teruglevering omdat je je stroom ook deels zelf verbruikt.

Om welke energieleverancier gaat het eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-03-2024 19:08 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:07:
[...]

waarom denk je dat?
Ben je niet in de war met opwekking van je omvormer. Die is uiteraard veel hoger dan je teruglevering omdat je je stroom ook deels zelf verbruikt.

Om welke energieleverancier gaat het eigenlijk?
Niet in de war met opwekking. Twee redenen:
1. De waarden komen niet overeen met de waarden die door de energieleverancier zelf zijn verwerkt in hun tussentijdse rapportage en die nog steeds zichtbaar zijn in hun eigen app.
2. Ik zou 12 maanden terug hebben geleverd volgens de jaaropgave, waarvan ik maar 1,5 maand zonnepanelen op het dak heb liggen.
De leverancier is HVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Het antwoord van de energieleverancier: "We hebben in de jaarrekening geen dynamische tarieven gebruikt, maar de tarieven uit jouw contract. Wat je ziet op de jaarrekening is een gemiddelde per maand van deze tarieven, omdat je teruglevert in zowel de normaal- als de daluren."

Er kloppen alsnog een aantal zaken niet. Ze hebben mijn teruglevering verdeeld over alle maanden en een inschatting gemaakt over de normaal- en daluren. Ik heb echter enkel in november en december teruggeleverd, voornamelijk in de normaaluren. Ik heb gevraagd of ze dit willen corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Dido

heforshe

wcduck schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:24:
Ik heb echter enkel in november en december teruggeleverd, en enkel in de normaaluren.
offtopic:
Hoe doe je dat? Meestal geldt het daltarief tijdens het hele weekend ook overdag - trek je dan een stekker los op vrijdagavond?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:44:
[...]

offtopic:
Hoe doe je dat? Meestal geldt het daltarief tijdens het hele weekend ook overdag - trek je dan een stekker los op vrijdagavond?
Goed punt! Gecorrigeerd in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wcduck schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:24:
Het antwoord van de energieleverancier: "We hebben in de jaarrekening geen dynamische tarieven gebruikt, maar de tarieven uit jouw contract. Wat je ziet op de jaarrekening is een gemiddelde per maand van deze tarieven, omdat je teruglevert in zowel de normaal- als de daluren."

Er kloppen alsnog een aantal zaken niet. Ze hebben mijn teruglevering verdeeld over alle maanden en een inschatting gemaakt over de normaal- en daluren. Ik heb echter enkel in november en december teruggeleverd, voornamelijk in de normaaluren. Ik heb gevraagd of ze dit willen corrigeren.
Bijzonder, mijn energieleverancier (toch een andere naar mijn indruk), heeft mij een gecorrigeerde factuur gestuurd. (1 euro netto goedkoper, maar ging mij er vooral om te weten hoe de factuur volgend jaar opgebouwd zou zijn)

Nothing to see here

Pagina: 1