[HA] Badkamer slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 14:00
Hi,

in huis momenteel HA op een Raspberry pi en Hue geïntegreerd (locale bridge).

De badkamer heeft momenteel 1 schakelaar, daarmee gaat het licht aan en de ventilator draaien, maar licht uit is dus ventilator uit.

De wensen :

* de verlichting aan bij beweging, op bepaalde tijden (bijvoorbeeld 2200-0700) wat gedimd (nachtplas) maar overdag indien nodig feller (aangepast aan aanwezig daglicht?)

* de verlichting ook op schakelaar, zodat als er iemand in bad zit deze kan ontspannen en niet iedere 4 minuten als een vogel moet fladderen om het licht weer aan te doen

* de ventilator die draait als de luchtvochtigheid boven X% is en stopt bij Y%

Ik heb het volgende bedacht :

1) huidige schakelaar doorverbinden zodat er permanent stroom op de badkamergroep staat
2) een Hue bewegingsmelder onder het meubel, voor bewegingsdetectie (nachtplas of kort bezoek overdag)
3) een Mini of Hue Dimmer Switch om de verlichting aan te zetten en dus de bewegingsmelder te overrulen (bad)
4) een hygrometer in de badkamer (op batterij, die de meting doorgeeft aan HA)
5) een ventilator aangestuurd door HA

Maar wellicht heeft iemand een beter idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-07 16:51
Ik heb ingesteld dat de ventilator pas aan gaat na 4 min. zodat korte WC bezoeken aan de badkamer niet de ventilator activeren. Als je stevig gaat lopen kleien zit je meestal iets langer op de WC.

Bovendien als je gaat douchen, ben je meestal eerst bezig met uitkleden enz. voordat de afzuiging aan moet gaan. Dus ook daar hoeft er niet meteen activatie te zijn.

Verder wil ik ook niet dat bij nachtelijke bezoeken een ventilator staat te loeien.

De ventilator wordt 15 minuten na deactivatie van het lichtpunt weer uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nb3JCMaINPwInoDnwjVZBkeYD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbMemZMJylXKdnDndycpnSQo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12

FreakNL

Well do ya punk?

Alles kan.

Ik ga niet te diep in op de techniek/scripts.

4 en 5 doe ik ook.
FreakNL in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

Voor 1 en 3 zou ik een smart dimmer installeren (ecobright zigbee dimmer, bijvoorbeeld) op de plaats van je huidige schakelaar. Dan hoef je 1 ook niet te doen (doorverbinden), gewoon installeren zoals het hoort.

Dan heb je ook voor oma op bezoek gewoon een klikdimmer die iedereen snapt en wat ook werkt als je domotica eruit ligt. Met een bewegingsmelder naar keuze kun je vervolgens (aan de hand van de tijd) je verlichting schakelen op dim (nacht) of vol (overdag).

Maar als iemand de dimmer dan fysiek bedient kun je een overrule doen dat het bewegingsmelder script (bijvoorbeeld) een uur genegeerd wordt. Je moet je dus aanleren dat als je in bad gaat je even de dimmer een tandje hoger of lager zet.. Daar kun je dan op scripten (lees: negeer bewegingsmelder voor 1 uur).

Ik ben erg fan van domotica maar ik vind ook dat het een toevoeging moet zijn en geen vervanging.. Met andere woorden; Altijd zorgen voor een fysieke backup.

Punt 1 zou ik dus nooit doen. Als je domotica eruitligt heb je dus een lichtpunt wat altijd aanstaat...

Bijvoorbeeld;
1) Ik heb in de keuken ook led strip (ligt boven de kasten tegen de koof) die overdag op 10% gaat als er iemand de keuken inloopt. En 's avonds (na zonsondergang) op 100%. Maar die led strip heeft ook gewoon een fysieke afstandsbediening.

2) Mijn spots in de tuin gaan bij zonderondergang aan en om 0:00 uit. Maar die zitten gewoon op een Schuko op een TP-LINK HS110. Bij storing kun je gewoon de TP-LINK ervantussen halen en de stekker rechtstreeks in de WCD stoppen. En bij verkoop huis zet ik er een tussenstekker met schakelaar op.

3) Mijn ventilatie is slim maar in geval van nood gewoon ouderwets te schakelen met een RF bediening.

[ Voor 120% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2024 10:42 ]